Bukefalos 28 år!

"långsamma kolhydrater"

A

arabica

Vad har ni som förslag till foder till en häst som behöver långsam energi (jag jämför med hur maratonmänniskor ska äta).
Skulle vilja ha foderförslag till en häst som ska arbeta långa långsamma pass- typ distansridning.
Har funderingar på MKT grovfoder, lucernpellets, lucernhackelse, aspbarkspellets och mineraler
 
Sv: "långsamma kolhydrater"

Grovfoder är ju alltid bra och lusern räknas ju som dit...

Jag vet att dom som rider distans (jag rider inte distans) gärna ger betfor... Det har något med att vätskan binds på ett bra sätt/mindre riska för vätske brist.

Det är vad jag vet... :crazy:
 
Sv: "långsamma kolhydrater"

Vill helst inte ge betfor då det ger snabb energi och för mkt energi till mina små "stirriga araber"
Andra förslag?
 
Sv: "långsamma kolhydrater"

Det finns ju müslifoder som ger det du är ute efter. Kolla med Spillers, Eggersmann, Dodson & Horrell osv.
 
Sv: "långsamma kolhydrater"

Mkt fiber. Olja,linfrökaka, betfiber. Omställningen till fett baserad metabolism tar ca 5 veckor.HH
 
Sv: "långsamma kolhydrater"

Du underskattar betforn. En av det bästa typerna av foder då det gäller fiber. Det är alltså inte som havre och korn ett foder med snabba kolhydrater. Man skulle kunna tro att det är det då det är en produkt av sockerbetor.

"A super fibre" som en distanstränare från Australien sa på en kurs här i Sverige. En tränare som tränat hästar både för rika araber på toppnivå och för tyskar.

Jag har svarat mer utförligt på distanssidan angående ämnet. Men nämde då inte betfor. Den kan alltså närmast liknas vid ett bra fiberrikt grovfoder i dessa sammanhang. Binder vätska som någon sa. Energin som distanshästen förbrukar mest är fett.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "långsamma kolhydrater"

Betfor innehåller ca 25 % socker (dvs snabb energi) och resten av energin är i "långsammare form" (plus protein, mineral m.m förstås).
 
Sv: "långsamma kolhydrater"

Jag har också en arab...
Jag märker ingen skillnad i "pigghet" med eller utan betfor och hon får 0,5kg/dag. Betfor är både snabb och långsam energi. Snabb via sockret och långsam via fibrerna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "långsamma kolhydrater"

Från SLU:

"Sockerrika kraftfoder

Genom förädling av sockerbetan har man nu sorter som innehåller 15-20% sackaros. Denna utvinns genom extraktion och sockerbetan svarar för ca 30% av världens sackarosproduktion. Därtill kommer sockerröret. Biprodukter från sockerframställning används som fodermedel till såväl nötkreatur, får som hästar. Efter det betan tvättats och skurits till snitslar som upphettats med ånga, tvättas sockret ur med hetvatten. Restprodukten blir betmassa. Den sockerrika råsaften innehåller ca 15% sackaros, efter rening och industning av råsaften går tjocksaften,som nu innehåller ca 30% vatten vidare till ångkokning, kristallation och centrifugering. Den produkt som till slut blir över efter cetrifugering och bortskrapande av sockerkristaller blir melass.

Betmassan säljs dels i vått tillstånd ca 27% ts som tillsatts med melass och kallas då HP-massa som kan ensileras. Används huvudsakligen till nötkreatur och suggor.

Betmassan kan också torkas och berikas med melass. Den färdiga produkten kallas Betfor® och har en sockerhalt på 23%. Denna säljs i såväl pelleterad form som snitsel. Det är fiberdelen i Betfor®, som tillsammans med socker gör denna foderprodukt speciell. Hästen har ju behov av fibrer för grovtarmsflorans foderjäsning. Pektininnehållet ( pektin är en lättlöslig vatten- och näringshållande fibertyp) är högt och utgör en god näringskälla för grovtarmens mikrober, samtidigt som ett högt sockerinnehåll ger ett "snabbt" energitillskott.

Sammansättning av torkad betmassa i % av ts:

Protein 10%
Fett 2,0%
Aska 6,5%
Kolhydrater 80%
socker 5-9%
cellulosa 23%
hermicellulosa 24%
ligning 2%
pektin 23%


Vanliga frågor om Betfor® :

Får man inte ge mer än 0,5 kg Betfor® till en häst per dag?
Det får man visst. Allt beror på foderstaten i övrigt. Betfor är sockerrikt och det tar en viss tid för en häst att anpassa sig till en sockerrik foderstat, och olika hästar tål olika mycket betfor utan att bli "dåliga i magen" Har man ett mycket sött och sockerrikt grovfoder kan det bli för mycket med stor betforgiva. Är däremot grovfodret sockerfattigt kan en högre betforgiva accepteras. Betfor® är kalcium- och kaliumrikt. Mineralfodersort och -giva behöver anpassas efter hur stor Betfor®giva hästen får.

Ska Betfor® alltid blötläggas, och i så fall hur länge?
Ja. Man kan ge torr Betfor® om man använder snitseln och blandar den i kraftfodret i övrigt, men det finns alltid en risk att en glupsk häst sätter en torr betforsnitsel i halsen där de snabbt sväller upp av saliv. Det ska blötläggas så länge som den häftiga vattenuppsugningen pågår minst 20 minuter. Den ska, speciellt inte sommartid ligga i vatten över natten innan utfodring. Då börjar den jäsa.

Det är ju ganska lite protein i Betfor®. Kan det trots detta ges till unghästar?
Ja. Naturligtvis beroende på hur foderstaten i övrigt ser ut. Ett mycket proteinrikt vallfoder kan utmärkt väl kompletteras med Betfor®. Ett vallfoder med lägre proteininnnehåll bör först kompletteras upp med ex. lusern eller något proteinfoder först. Därefter kan Betfor® vara som socker på gröten."

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder#19
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 562
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 158
Senast: Habina
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
734
Senast: Kristall10
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 880
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp