Långtidshyra transport?

Sv: Långtidshyra transport?

Jag tycker det är oerhört dyrt med 1500/månad för ett släp! Jag betalar typ 500/år för försäkring och skatt på mitt, som iofs är betalt, men släp är ingen dyr grej att äga (min bil snittar på 5000/månad tex).

Köp ett begagnat, du kan ju ta hjälp av någon som kan kolla på golv. Man måste inte ha nytt och man måste inte heller ha sadelkammare.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jo det är sant.
Min mamma kan inte ta lån. Så det går inte..

Jag är bortskämd, jag måste tycka det ser bra ut, får inte vara rostigt och måste se nytt och fräscht ut. Vill även ha en ljus transport. Och dom flesta äldre är rostiga, mörka och tråkiga. Väldigt smutsiga och ser tråkiga ut på utsidan. Jag vill inte betala för det..

Grejen med att jag vill hyra nu är ju för att jag inte kommer kunna köpa ett på iallafall ett år. Då är det bättre för min del att betala 1360 i månaden för ett släp som jag kan använda när som, om jag behöver åka till vet lite akut eller om jag behöver köra någonannanstans.
Om jag ska låna släp varje gång jag ska träna så kommer det bli 1000kr bara den dagen jag ska träna, alltså 2000 i månaden för ett släp jag får använda två gånger..

Förstår du? :)
 
Sv: Långtidshyra transport?

Men jag kan ju inte köpa ett släp nu :p

Sadelkammare vill jag ha, annars måste jag köpa sadelskåp och hålla på och klödda med det. Så enklast är ju att ha sadelkammare i transporten. Ett nytt är absolut inget krav. Det finns även begagnade att hyra. Men de ser man inte förän man är där.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Men jag kan ju inte köpa ett släp nu :p

Sadelkammare vill jag ha, annars måste jag köpa sadelskåp och hålla på och klödda med det. Så enklast är ju att ha sadelkammare i transporten. Ett nytt är absolut inget krav. Det finns även begagnade att hyra. Men de ser man inte förän man är där.

No offence, men varför måste du ha sadelkammare eller sadelskåp? Kan du inte ha sadeln i bilen?
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jo det är sant.
Min mamma kan inte ta lån. Så det går inte..

Jag är bortskämd, jag måste tycka det ser bra ut, får inte vara rostigt och måste se nytt och fräscht ut. Vill även ha en ljus transport. Och dom flesta äldre är rostiga, mörka och tråkiga. Väldigt smutsiga och ser tråkiga ut på utsidan. Jag vill inte betala för det..

Grejen med att jag vill hyra nu är ju för att jag inte kommer kunna köpa ett på iallafall ett år. Då är det bättre för min del att betala 1360 i månaden för ett släp som jag kan använda när som, om jag behöver åka till vet lite akut eller om jag behöver köra någonannanstans.
Om jag ska låna släp varje gång jag ska träna så kommer det bli 1000kr bara den dagen jag ska träna, alltså 2000 i månaden för ett släp jag får använda två gånger..

Förstår du? :)

Jag förstår, men ändå inte. Jag förstår hur du tänker, även om jag inte håller med. Men som jag skrivit innan, DU ska ju göra som DU tycker känns bäst.

En sak dock, 1000 kr för att hyra transport en dag? Yikes?!
 
Sv: Långtidshyra transport?

Har en som är allergisk i familjen så måste ha så lite hästgrejor som möjligt hemma och i bilen..
 
Sv: Långtidshyra transport?

Oj nej.. Det kostar 450kr. Sen träningen 400kr. Så då blir det 900kr i månaden. Lite skillnad.. Men ändå, det är transport två dagar i någon timme. Om jag behöver åka till veterinär, eller åka på en pay and ride så blir det 450kr till, och 450kr till. Så det blir ju mer pengar och mer klödd om jag behöver låna hela tiden.

Jag får se hur jag gör. Ska iallafall dit och kolla vad dom har!
 
Sv: Långtidshyra transport?

Oj nej.. Det kostar 450kr. Sen träningen 400kr. Så då blir det 900kr i månaden. Lite skillnad.. Men ändå, det är transport två dagar i någon timme. Om jag behöver åka till veterinär, eller åka på en pay and ride så blir det 450kr till, och 450kr till. Så det blir ju mer pengar och mer klödd om jag behöver låna hela tiden.

Jag får se hur jag gör. Ska iallafall dit och kolla vad dom har!

Då blev det rimligare, fast träningspriset kan du ju inte direkt räkna med i den jmf, det har du ju med en hyrtransport med.

Men 1360/450 = 3. Så åker du fler än 3 ggr/månad så tjänar du på långtidshyran. Sen då om man vill ha tryggheten att ha släp tillgängligt alltid. Precis så räknade jag ju på det när jag bestämde för att hyra.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Just nu kör vi inte så mycket. Men nästa år ska jag börja tävla också. Kanske åka till någon mer tränare.
Då kommer det bli mer, och då kommer jag tjäna på det.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jag långtidshyrde förut. Var jättenöjd!
Först hade jag ett släp, sedan var jag inte helt nöjd med några detaljer på släpet och fick då testa ett annat märke. Lyxigt att få provköra några månader för att se vad jag och hästen var nöjda med :)

Sen fick jag tyvärr ta bort min häst och då var det skönt att bara kunna lämna tillbaka släpet.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Ush då :(

Rent ekonomiskt, om man nu hade kunnat så är det ju bäst att köpa ett begagnat själv. Och jag vill inget annat än att kunna köpa ett släp själv sen också, men det dröjer ju iallafall 1,5 år. Måste få ett stadigt jobb, fylla 20 osv. Tjäna ihop lite pengar så man kanske inte behöver lägga hela sin årslön på det!

Så just nu, för mig är det bäst att betala 1400 i månaden på ett släp. För det är vad jag har råd med.. Sen att det ändå blir25 i slutändan får det ju bli, kan ju inte gå och spara i 1,5 år för ett släp som behövs nu. Sen vet man aldrig, kanske kan jag köpa det sen. Lyckos mig isåfall :p
 
Sv: Långtidshyra transport?

Leasingavtalen riktar sig väl egentligen främst till företag, där kostnaden är avdragsgill, även om många privatpersoner också hyr släp.
Men, utan inkomst kommer du inte få leasa tyvärr. Även om det inte står på hemsidan, så görs det en kreditupplysning och utan fast inkomst kommer du inte få leasa/långtidshyra.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jämför de olika villkoren ordentligt och ta det som verkligen är mest gynnsamt i din situation och framtidsplan 1-2år framåt.

Fler kanske kan beskriva konkret hur deras ev hyra eller leasing såg ut? Fast kostnad + ev extrakostnader som ni själva stod för eller som oväntat dök upp? Avtalstid? Möjlighet att gå ur tidigare?

Förstår din situation med "nu-tänket" men vill bara ge exempel på kostnader för nyare släp, som med bilar oftast består till största delen av värdeminskning men inte kommer upp i samma nivåer.

Vi införskaffade ett Umesläp, begagnat ett år gammalt för strax under 100. De fyra åren vi hade det var
värdeminskningen 6000:-/år.
Till det kom skatt, ca 500:-/år samt
helförsäkring (skada yttre samt inre av ex häst) typ 500:-/år,
besiktning en gång under perioden så försumbar. Service ca 500:-/år.
Inga nya däck behövdes
Totalt kanske 6-700:-/mån.
Risken med ett begagnat släp är ju såklart att något kan gå sönder och att man blir ståendes under rep.tiden. Hyr ser hyr/leasingavtalen ut? Får man ett lånesläp ex dagen-efter ev skada m.m?

Så försök få en så bra deal som möjligt där du inte låser dig för länge utan kan börja spara till något bättre begagnat så snabbt som möjligt. Eller kanske fynda? Galvat konstruktion, bra/nyligen bytt golv, boggie. Sadelskåp kanske finns att eftermontera?

Lycka till och hoppas vi får se några ex. på andras avtal!

/Thomas
 
Sv: Långtidshyra transport?

Om din mamma inte får låna lär ni inte få leasa heller.

Jag förstår att det är ett stort dilemma för dig, men det är trots allt en lyx att ha egen transport. Har man inte råd kan man inte trolla fram ett släp.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Men om du kan lägga undan 1400/månaden, gör det nu i 6 månader eller iaf över vintern. Du står ju på en anläggning med ridhus, så det är ju bra att utnyttja det. Då har du en kontantinsats på 8400. Och börja kolla upp möjligheterna till extraarbete, lägger du ner lite möda så kan du utan problem tjäna in 10-15000 på några månader. Önska dig pengar i julklapp.

Du kan få en vettig transport för runt 30'
http://www.blocket.se/horby/Varmlandsvagnen_Classic_XL_08_50696681.htm?ca=23&w=1

http://www.blocket.se/malmo/Boj_Bravo_216_S__99_50693866.htm?ca=23&w=1


Jag förstår din stress, jag har varit precis likadan när jag var runt 20 år och lånat pengar och sen stått med höga månadskostnader, det är INTE kul.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Skitbra tips! Att lägga undan samma summa redan nu, för att känna hur ekonomi pallar. OCH få en bra grundplåt.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jag tycker det låter lite tokigt att hyra ett släp dyrt för att man vill att det ska se snyggt ut när man egentligen inte har pengar för det.

Jag köpte ett äldre släp (-88) för 10´000 (inkl nytt golv) som jag använde några år medan jag sparade ihop pengar för att kunna byta upp mig. Helt funktionsdugligt släp, stort och rejält, låg bra efter bilen och hästarna gillade det. Körde häst några ggr i veckan.

Det sålde jag efter fem år till en kompis för 8´000 kr. Värdeminskning på 2000 kr, dvs 400 kr per år. Inkl besiktning och skatt kostade släpet 400+400+400 = 1200 kr /år.

Så för ett år sedan köpte jag ett nyare boggisläp (-00) för 28´000 kr. Det är stort (extra bred) och ljust, vitt. Fronturlastning, liten sadelkammare på fronten, panikbommar fram och bak, fönster, stort framför hästen. ALLT jag tycker är viktigt med ett släp. Skulle jag sälja släpet nu skulle jag få tillbaka pengarna, värdet har inte minskat alls trots att jag använt det flitigt.

Om jag hade leasat ett släp under detta år hade det kostat mig 1500x12=18´000 kr. Det är pengar som jag aldrig skulle få igen.
Eller hemska tanke, om jag leasat under 6 år: 1500x72=108´000 kr som bara "försvunnit".

Nu blev det lite långt, men förstår du vad jag försöker få fram? Har man inte mycket pengar måste man vara rädd om dem och verkligen tänka igenom stora köp.
Man kan få bra släp för 10´000 kr om man inte är ute efter så stora finesser. För 30´000 kr kan man få riktigt bra släp som fortfarande är fräscht!

Hade jag varit i ditt läge hade jag sparat ihop pengar till ett prisvärt släp för runt 10´000 kr. Det går att hitta fina (renoverade) lite äldre släp för den pengen. Så har du ett släp som är DITT sen och som du kan sälja senare när du fått ihop mer pengar och kan byta upp dig :)
 
Senast ändrad:
Sv: Långtidshyra transport?

Men om du kan lägga undan 1400/månaden, gör det nu i 6 månader eller iaf över vintern. Du står ju på en anläggning med ridhus, så det är ju bra att utnyttja det. Då har du en kontantinsats på 8400. Och börja kolla upp möjligheterna till extraarbete, lägger du ner lite möda så kan du utan problem tjäna in 10-15000 på några månader. Önska dig pengar i julklapp.

.

Håller med till fullo.

Snabbsökte och för 14´000 fanns denna http://www.blocket.se/blekinge/Kylingekarran_50651230.htm?ca=6&w=3
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jag får ju 5-10 tusen i månaden. Men för att kunna ta ett lån ska man tjäna något på 100 om året och det är inte säkert jag kommer upp i det. Jag har inga skulder eller något så jag får väl fråga vilka krav dom har.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jag långtidshyrde från VV,betalade strax under 1000:-/månad,och allt som jag hade betalat skulle dom dra bort hälften av om jag hade köpt det.

Allt funkade jättebra tyckte jag,dock var inte VV något för mig så jag lämnade tillbaka den efter ett halvår och köpte en BOJ istället. Men det funkade jättesmidigt och skulle absolut kunna tänka mig att göra det igen om jag hade behov av det under en kortare period,men hade jag tänkt att använda transport flera gånger i månaden under en längre period så hade jag som många andra köpt en begagnad. Finns fina transporter för lite pengar,bara det är nytt golv (eller om du lägger in nytt) så har du ju en transport i flera flera år.

Äger i dag ingen transport då hästeriet lades på hyllan ett par år tidigare så då gjorde jag mig av med allt. I dag åker vi ingenstans,och behöver jag ta mig till tex veterinär så hyr jag av stallägaren.

En till positiv sak med att långtidshyra är ju att du kan lämna tillbaka när du vill. Man vet aldrig vad som händer,speciellt inte om man jobbar som vikarie. Jag hade också ett väldigt osäkert jobb när jag hyrde,så det kändes tryggt att jag kunde lämna tillbaka när jag ville,istället för att stå med ett lån som måste betalas,och en transport som inte blir såld. Hyr en ett halvår kanske,kolla hur du klarar ekonomin,funkar det så kan du ju försöka ta ett lån då och köpa en?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 256
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: valy
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: SiZo
·
Utrustning Hej! Är det någon som långtidshyrt/leasat en hästbuss? B kortare främst. Vad har det kostad/månad, hur länge har ni hyrt? Från vilken...
Svar
1
· Visningar
525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp