Långtidshyra transport?

Sv: Långtidshyra transport?

Jag lånar inga pengar. Det är mina egna.. Jag behöver släp nu för att jag ska kunna träna för den tränaren och komma någonstans.
Vad jag inte har råd med är att köra en bit för att låna ett släp. Betala för det, och köra till träningen med det och sen köra tillbaka de milen och lämna det. Göra det fyra gånger i månaden blir dyrt. (Ska nog träna varje vecka i början) så 450x4 =1800 sen måste hästen till veterinär för att vägas och ta blodprov snart, då blir det plus 400 igen. I december nu ska jag på en pay and ride. 400 till..

Så det blir inte bättre av att låna släp varje gång jag ska åka. När jag ska iväg måste jag ha släp ju, kan inte direkt ha hästen springandes brevid bilen.
Om nu inte jag kan ha avtalet att långtidshyra får det stå på någon annan men jag betalar. Svårare än så är det inte..
 
Sv: Långtidshyra transport?

Tycker oxå du ska lägga undan och spara pengar.
Jag har ett Henra enhästars. De finns med sadelskåp och du kan hitta dem för runt 30k. Mitt är från 2005, jag gav 35k för det. Ser nytt ut, bromsar bytta, skattat och besiktat. Ljust och fräscht och hästarna gillar det.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Om nu inte jag kan ha avtalet att långtidshyra får det stå på någon annan men jag betalar. Svårare än så är det inte..
Förlåt men jag blir alldeles mörkrädd av hur naiv du är.
varför skulle någon annan vilja stå på ditt leasingavtal när du inte har en fast inkomst? Vad händer om du blir av med jobbet och inte kan betala till personen som står på avtalet? Då är det ju den personen i fråga som blir skuldsatt, inte du.
Nej, mätta munnen efter matsäck.
 
Senast ändrad:
Sv: Långtidshyra transport?

Hyr en ett halvår kanske,kolla hur du klarar ekonomin,funkar det så kan du ju försöka ta ett lån då och köpa en?

Böckmann som TS ska/vill hyra från har 12 eller 18 månaders bindningstid (vet inte vad som skiljer när de används). Dvs för TS att hyra kommer att kosta henne minst 16 320 alt 24 480 kr.

Så det går inte om man hyr ett Böckmann att "bara lämna tillbaka" förrän bindningstiden är slut, och det är ju en hyfsat summa pengar man förbinder sig att betala under just bindningstiden.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Om nu inte jag kan ha avtalet att långtidshyra får det stå på någon annan men jag betalar. Svårare än så är det inte..

Fast om inte t ex dina föräldrar kunde stå på ett mindre lån åt dig, då kan de väl inte stå på hyresavtalet heller? Eller hur tänkte du nu?
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jag har det jobbet jag har ju för jag inte vill ha någon fast tjänst än. Om jag vill ha en fast tjänst är det bara att räcka upp handen i princip.

Jag har inte bett om att få ekonomiråd här. Jag ville höra om det var någon som hade hyrt, och vad dom tyckte om det. Om det är negativt eller positivt. Om 1,5 år när jag har jobbat och tjänat lite mer kommer jag att köpa en transport. Därav jag ville veta vad man ska leta efter bland begagnade.
Tills dess, hyr jag en.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jag har inte sagt att jag ska ha det. Jag har skrivit om de inte har något begagnat som passar mig så får det bli ett sånt..
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jag har det jobbet jag har ju för jag inte vill ha någon fast tjänst än. Om jag vill ha en fast tjänst är det bara att räcka upp handen i princip.
Ja men räck upp handen, ta ett jäkla heltidsjobb och spara 10.000 i månaden (du bor ju "typ" gratis hemma antar jag) så har du ett nytt släp på nolltid!
Vill du inte binda dig till en arbetsplats så finns det ju inget som hindrar dig från en uppsägning.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Det gör du ju uppenbarligen inte om du måste ta lån (eller leasa) till ett släp.
Varför binda sig till lån och betala onödig ränta när du tydligen har alla möjligheter i världen till att kunna köpa ett fint släp kontant?
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jag har aldrig sagt att jag ska ta ett lån. Jag ska hyra släp för jag inte har tid att spara till ett nu eftersom jag behöver det om några veckor.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Du kan inte tänka dig att köpa ett begagnat och sen spara ihop till ett nytt för köp om ngt år?

Jag gjorde så, min lilla enkelaxlade är inte jätte lyxig men den är stabil och har god åk komfort. Och med den så har jag kunnat ta mig till både träning och tävling ^_^. + att jag får dra den själv och inte behöver muta pappa att köra då fort jag ska iväg.
Kostade 15 000 inklusive lite renovering, nya släpet kostade hela 23 000 :o skit billigt och i bra skick men behöver E kort för det. Men med detta släpet så får jag boogie och ta 2 stora hästar. Så det var värt väntan och att spara pengarna.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jag började med ett enkelaxlat Trane när jag skulle köra kortare sträckor två ggr/vecka. Sålde för samma pengar som jag köpte. Robust standardsläp, bytte golvet efter ett år.

Sedan har jag bytt upp mig efterhand som ekonomin tillåtit. För mig har det noll värde att springa omkring och vara flashig.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Det är lite det där tänket som sätter folk i skuldfällor. Tänk noga innan du gör. Vad händer om hästen gör sig ordentligt illa och kostar pengar när du har bindningstid på släpet? Hade min minsting på klinik en helg efter sårskador in i ledfickorna. Gick förhållandevis bra och kostade mig bara dryga 8000:- efter försäkringen gjort sitt.

Var jätteförsiktig med vad du gör! Ta en deltidsanställning på 50-75% så du är garanterad en inkomst i alla fall så du inte sätter dig helt i sjön.

Angående att hyra var jag sugen men man får för lite för pengarna.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jag har aldrig sagt att jag ska ta ett lån. Jag ska hyra släp för jag inte har tid att spara till ett nu eftersom jag behöver det om några veckor.

Fast det är ju i stort sett ett lån, du betalar massa pengar för kärran men bara hälften har du igen i slutänden, Visst de servar osv men det lär ju inte behövas alltför mycket om släpet är nytt, men med rätt dåliga villkor dessutom. Det finns billiga bra släp från 2000-talet som är jättefina.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jag är också inne på att långtidshyra en transport. Det företag jag hittat har 6-12 månader som lånetid beroende på om det är nytt/begagnat, vill man köpa transporten inom 3 månader drar dom av 100% av det man betalat in, annars 50 % tror jag. Det tycker jag är bra då jag inte kan något om transporter och kan känna efter om det är en bra transport. Nu har jag särskilda krav på transporten och det är två transporter som har de krav jag söker, dvs. Ifor och Cheval liberte.
Våra krav är att det ska vara fronturlastning och att man ska kunna öppna rampen bak som en dörr dvs. stepup. Det för att vi vi kommer att använda transporten till mycket annat förutom att åka med hästar. Det får heller inte vara för tungt, har endast B-kort som kommer att utökas någon gång hoppas jag. Har då hittat att Cheval har 1.5 hästars med den utrustningen, men inte iforn tyvärr.
Nu är det bara dessa två jag hittat som har de funktionerna, har någon tips på fler släp? Vi har testat Ifor för länge sedan 99? och har minne av att det var ett bra släp. Men det är ju bra mycket dyrare än cheval så vill testa att långtidshyra det innan jag bestämmer mig. Så att långtidshyra ser inte jag som någon nackdel - än :)
 
Sv: Långtidshyra transport?

Det är lite samma här.. Varken jag eller mamma vet något om släp. Senast mamma ägde ett var för 21 år sedan. Då ett enkelaxlat? Men det kommer hon inte köra med igen då hela släpet välte en gång med häst i..
Så det är bara boggie som gäller för oss!

Där jag hittat kan man också köpa transporten inom 3 månader och då drar dom av allt jag betalat redan. Dock så får jag nog inte ihop dom pengarna tills dess...

Jag har iallafall bestämt med tränaren att vi börjar efter juluppehållet. Så jag hinner fundera lite längre på transport än vad som var tänkt :)
 
Sv: Långtidshyra transport?

Det är lite samma här.. Varken jag eller mamma vet något om släp. Senast mamma ägde ett var för 21 år sedan. Då ett enkelaxlat? Men det kommer hon inte köra med igen då hela släpet välte en gång med häst i..
Så det är bara boggie som gäller för oss!

Fast att din mamma upplevt att ett enkelaxlat släp välte för över 20 år sedan, det säger inte så jättemycket varken om enkelaxlade släp i allmänhet eller de som finns idag.

Blir lite som att säga att jag fick en sladd jag inte kunde häva med boogie och nu kommer jag aldrig köra boogie pga det ;)

Boogie är stabilare - men har sina nackdelar med. Men om man är på en begränsad budget så kanske man bör undersöka nogrannare kring enkel- vs dubbelaxlat innan man låter dte vara helt avgörande?

Det rullar många, många enkelaxlade släp på vägarna - utan att välta. De är dessutom (det är ingen slump att första släpet för många är ett enkelaxlat) billigare.

Jag tycker du ska fundera lite extra på dina grundanledningar för att vilja ha ett visst släp. Det du tagit upp i tråden är att du vill det ska se snyggt och fräscht ut, du vill ha sadelkammare för det är bökigt annars, det ska inte vara en boogie för det välte din mamma med för 20 år sen osv.

"Normalt" när folk väljer släp brukar man höra saker som MoonAngel t ex säger, att det ska väga max X och kunna lasta minst Y, vissa tekniska saker (såsom fronturlast, step up, man vill ha takfönster, mjuk mellanvägg , etxra hög takhöjd etc), dvs mer praktiskt orienterade saker.

Ett släp sitter man oftast med i många år (och även om du hyr så i ett år) - och det är då ganska bra att kollat många olika, funderat etc. Jag t ex skulle bli galen på ett släp jag inte utan att bryta ryggen på orkade fälla lämmen på själv, eller med låssprintar som fryser ihop, en liten lucka bak jag inte når osv. Sådan märker man genom att förutsättningslöst kika på olika släp =)
 
Sv: Långtidshyra transport?

Ja okej! :)
Samtidigt, om jag hyr så blir jag inte påverkad av värderades heller.. Jag har räknat och för 1,5 år kostar det ca 25 tusen. Ett begagnat släp från 04 kostar runt 40. Men om jag köper begagnat nu kanske jag vill köpa nytt om två år iallafall..

Är det inte bättre att hyra nu då, och alltså inte köpa det släpet sen. Utan köpa ett bättre begagnat då?
Om två år ska jag ju ha ett jobb så att jag tjänar stadigt varje månad.

Jag tror jag gör så iallafall.. Det är ju att hyra eller låna varje gång jag ska iväg. Det kostar mer i månaden att låna än att hyra ett. (Ca 2000kr då för att träna två dagar i månaden)
Då är det mer ekonomiskt att hyra ett. Visst? :p

Är helt flummig nu.. Tänker på allt samtidigt!


Vadå om du köper ett begagnat idag varför skulle du vilja köpa nytt om 2 år?
Och man kan inte få allt man vill alla ggr.
Jag tycker du ska köpa ett släp kontant som du har råd med, spara ist nu när du bor hemma=sparmöjligheter.


Jag köpte mitt första släp för 15000 det var 6 år sedan och den håller än idag superfint.
Inge som helst fel på mitt golv eller andra detaljer, enda som är "fel" är väl isåfall att det inte står" hej kolla in mitt nya snygga släp wow jag är rik(banken är)"



Som med allt nytt man rullar 5 meter och då har man tappat 10-20 tusen på värdet av vagnen redan där..


Företagarna tjänar på att långtidshyra då man får dra av moms och man bara lämnar in om de går sönder.
Men som privatperson som åker och tränar 1 dag i veckan och tävlar 10 ggr om året är det inte värt.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Fast hästsläp är inte kärnfysik. Det går att plugga på, läsa här på forumet. Finns såklart MASSA kunskap om släp här och kolla in tråden där man tipsar och berättar om släpvagnsrenovering så kommer du dessutom se att man med lite jobb kan fixa till sin transport så den blir superfin utan alltförstora kostnader.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 256
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: valy
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: SiZo
·
Utrustning Hej! Är det någon som långtidshyrt/leasat en hästbuss? B kortare främst. Vad har det kostad/månad, hur länge har ni hyrt? Från vilken...
Svar
1
· Visningar
525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp