Lär mig koka ägg

Bukefalos 30 år!

kolblakkur

Trådstartare
Min äggkokare driver mig till vansinne; ibland blir äggen bra och ibland blir det som på bilden. Jag tror jag får ge upp äggkokaren helt 😅 Men HUR lyckas man koka helkokta och lättskalade ägg på spisen? Hur många minuter? Kokas upp i kastrullen från början eller läggas i när vattnet kokar? Vad har ni för knep? 🙏 Upplever att dom ofta blir svårskalade, dvs att mycket följer med skalet när man skalar.

Bifogade filer

• IMG_9768.webp
    IMG_9768.webp
    32,3 KB · Visningar: 191
Min äggkokare driver mig till vansinne; ibland blir äggen bra och ibland blir det som på bilden. Jag tror jag får ge upp äggkokaren helt 😅 Men HUR lyckas man koka helkokta och lättskalade ägg på spisen? Hur många minuter? Kokas upp i kastrullen från början eller läggas i när vattnet kokar? Vad har ni för knep? 🙏 Upplever att dom ofta blir svårskalade, dvs att mycket följer med skalet när man skalar.
Hur lättskalade de är brukar hänga ihop med hur färska de är. Ju färskare desto mer skal fastnar när man skalar.

Jag lägger i äggen i kallt vatten, räknar sedan sex minuter när det börjar kokar och sköljer dem sedan i kallt vatten. Brukar funka för mig, då blir gulan lite krämig i mitten.

Jag kör små ägg två omgångar i vattenkokaren, stora ägg tre. Då brukar de bli lagom. :D Spola direkt i kallvatten. Vill jag ha hårdkokta får de ligga kvar i varmvattnet en stund.

Men ja, jättefärska ägg är svåra.

Jag gör som @Mia_R när jag kokar ägg.
Skruvar ner temperatur något när det väl börjat koka ordentligt.

Dra av kastrullen från plattan, häll av allt vatten och spola kallt vatten så att det inte fortsätter att kaogulera.
Knacka hål på äggen och låt ligga ett par minuter tills det har kallnat något. Då har det kommit vatten innanför membranet och det blir lättare att koka.

Hur lättskalade de är brukar hänga ihop med hur färska de är. Ju färskare desto mer skal fastnar när man skalar.

Jag lägger i äggen i kallt vatten, räknar sedan sex minuter när det börjar kokar och sköljer dem sedan i kallt vatten. Brukar funka för mig, då blir gulan lite krämig i mitten.
Samma här, dom blir alltid perfekta då!

Jag lägger också ner i kallt vatten. När det börjar koka sänker jag på spisen och timear fem minuter. Direkt när de är klara hälls det varma vattnet bort och de spolas med kallt vatten. Viktigt att man fortsätter spola eller byter ut vattnet om det värms upp igen.

Brukar få beröm för mina perfekt kokta ägg 😆

Jag gör exakt såhär också!

Ska jag skala äggen inbillar jag mig att det går lättare om jag knäcker skalet lite lätt efter kokning och låter dem ligga i kallt vatten. Men annars äter jag med sked ur skalet och då struntar jag i den biten.

Vad jag förstår blir det sådär om man sticker hål i fel ände, ska vara i den änden luftblåsan är

Jag kokar upp vattnet, häller i salt, drar åt sidan samt sänker värmen något steg, lägger ner äggen långsamt med sked, sedan tillbaka på plattan och klockar 8-9 min, då är det helt genomkokt men inte smulig gula.

Ni som lägger i kallt, kan det inte bli olika resultat beroende av spis då? Tänker att långsamma spisar så ligger ju äggen längre i "nästan kokande" vatten där koaguleringen ändå hunnit börja? Jag har tänkt på det förut så nu passar jag på att fråga. 😁

Har sällan koll på tiden utan tar på ett hum och blir hyfsat bra alltid. Lägger i från kallt vatten och räknar från när det börjar koka, många minuter om jag vill ha dem säkert hårdkokta.

När jag skalar dem skakar jag först dem i ett, eller "rullar" i ett glas och "krossar" allt skal innan jag börjar skala. Det funkar perfekt oavsett hur färska äggen är.

Har lärt mig att lägga i kallt vatten och koka upp, då ska de i teorin bli perfekta på 4 min 20 sek från det att vattnet börjar koka. Funkar jättebra när pappa gör det, men jag får ojämna resultat. Har på det senaste kört på hål i luftblåsan, sedan lägga ner direkt i kokande vatten och sätta timern på 7-8 minuter beroende på hur stora äggen är och hur fasta jag vill ha dem. Jag vill ha perfekt krämig gula, den får inte bli torr och börja smula sig, men vitan ska vara helt koagulerad. Ska de gå att skära upp snyggt är det säkrast att sikta på 8 min.

För att slippa skalandet har jag börjat gå över till att pochera istället, då kör jag med knappt sjudande vatten med ättika, knäcker försiktigt ner äggen, låter ligga i 8 minuter.

Vi använder en sån här:

Bifogade filer

• 19929.webp
    19929.webp
    577 KB · Visningar: 81
Jag får inte till det med kastrull, så blev perfa när farfars avlastade sin slitna äggkokare på mig. Lite svinto så blev den som ny 😍
Lägger mig mellan medium å hård, sen direkt ner i ordentligt med kallvatten. Då tar gulan just se pass tagit ihop, så de går skiva men den flyter iväg lite.
Lärde mig snabbt att inte byta kallvattnet, då har inte vitan stannat helt 😅

Jag pickar den tjocka änden först, ner med äggen i kallt vatten. De får koka upp, sänker värmen så de sjuder i 7-8 minuter, sedan spolas i kallt vatten. Ligger kvar tills de är kalla. Använder en burk med lock jag tar i lite vatten i, ruskar om, skalet trillar nästan alltid av av sig själv. Lite olika tips här

Jag kokar upp vattnet, häller i salt, drar åt sidan samt sänker värmen något steg, lägger ner äggen långsamt med sked, sedan tillbaka på plattan och klockar 8-9 min, då är det helt genomkokt men inte smulig gula.

Ni som lägger i kallt, kan det inte bli olika resultat beroende av spis då? Tänker att långsamma spisar så ligger ju äggen längre i "nästan kokande" vatten där koaguleringen ändå hunnit börja? Jag har tänkt på det förut så nu passar jag på att fråga. 😁
Så är det! Mina minuter är ju perfekta för min egen spis, kokar jag mot förmodan ägg någon annanstans än hemma (sker väldigt sällan) så får man freestyla lite med tiden 😁

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka