Lära gamla hundar sitta?

Sunshine

Trådstartare
Går det att utbilda ett 12-årigt fullblod till en acceptabel standard i dressyr? Enligt min tränare är det omöjligt. Hon menar på att eftersom hästen gått på galoppen i sin ungdom och därtill haft ganska svåra tandproblem vilket gör att man måste vara oerhört mjuk i handen när man rider, så går det inte att skola om. Men hon har tre bra gångarter, har blivit väldigt balanserad det senaste året och är som de flesta fullblod rätt intelligent så hon lär sig snabbt. Sen är hon en riktig märr, så man måste fråga inte befalla... men kinchen i det hela är egentligen att hon verkligen måste ridas bakifrån och fram och det verkar inte vara många som fattar det (inkl min instruktör :eek: ).

Så egentligen har jag två frågor; går det att omskola henne till hygglig nivå (inga ambitioner på GP här inte :D ) trots att hon är 12 fyllda, och MÅSTE man ha mycket i handen eller räcker det med sytrådskontakt, om bakbenen är med s.a.s?

:bow:

Sv: Lära gamla hundar sitta?

Byt tränare! Underlättar om du har en tränare med positiv syn på dig och hästen. Klart hon går att skola om!
Nej, man måste absolut inte ha mycket i handen, kontakten varierar melan häst och häst och alla fullblod jag ridit har velat han en mycket lätt kontakt, väldigt känsliga i munnen.

Håller med!! Jag har skolat om så många fullblod att jag vet att ingenting är omöjligt!
Som sagt BYT TRÄNARE BUMS!!!!!!!

Sunshine skrev:
Går det att utbilda ett 12-årigt fullblod till en acceptabel standard i dressyr? Enligt min tränare är det omöjligt. Hon menar på att eftersom hästen gått på galoppen i sin ungdom och därtill haft ganska svåra tandproblem vilket gör att man måste vara oerhört mjuk i handen när man rider, så går det inte att skola om. Men hon har tre bra gångarter, har blivit väldigt balanserad det senaste året och är som de flesta fullblod rätt intelligent så hon lär sig snabbt. Sen är hon en riktig märr, så man måste fråga inte befalla... men kinchen i det hela är egentligen att hon verkligen måste ridas bakifrån och fram och det verkar inte vara många som fattar det (inkl min instruktör :eek: ).

Så egentligen har jag två frågor; går det att omskola henne till hygglig nivå (inga ambitioner på GP här inte :D ) trots att hon är 12 fyllda, och MÅSTE man ha mycket i handen eller räcker det med sytrådskontakt, om bakbenen är med s.a.s?

:bow:

Vilket skitsnack! Vad har galoppen med saken att göra? Det måste vara ett tag sen hur som helst och det har heller ingen betydelse
(säger jag igen och igen här på buke och IRL eftersom jag verkligen har erfarenhet av det.)

Jag har börjat med ett 11-årigt sto som bara gått löp och sen stått i avel. Inga problem. Enda begränsningen var väl jag då. Läraktig, ambitiös som alla fullblodsston, med väldigt fin gång. Dressyrtränaren ville köpa henne.

Jag red också ett par år en hingst som var ungefär i den ålder. Samma sak där. Inga problem. Tränades för fälttävlan men tyvärr skadade han sig allvarligt i hagen och fick tas bort. Tränaren lyrisk över honom.

Tävlat på fullblod som gått galopp i många år. Dressyr och hoppning samt någon gång fälttävlan. Som med alla andra handlar det om individer.

Men fullblod är generellt sett intelligentare och lär sig snababr än andra tycker jag.

Däremot finns många "halvblodsmänniskor" med mycket fördomar, fast de egentligen inte vet ett dugg om fullblod. Dem ska man inte träna för. Jag red för en tränare en gång i tiden som var den typen. Han var först lite överseende mot mej och hästen men blev snart helt lyrisk över min häst och jag hörde att han berättade om det fantastiska fullblodet för folk han kände. I själva verket hade han inte tränat så många. Det var inget märkvärdigt varken med mej eller hästen. Men hans fördomar fick sig en knäck.

Byt tränare. De som har den inställningen bruakr inte heller förstå sig på hur fullbloden måste ridas. Det funkar inte med "ta tag hit och dit" utan du måste rida med sätet, vikten, lugn, balans. Visst kan din häst ha sidor som gör att den inte är en bra dressyrhäst men det har nog inte ett dugg med rasen eller galoppen att göra. Mycket i handen har man aldrig, det är lätt hand men stadig kontakt som gäller.

Lycka till med hästen och lyssna inte på okunniga.

Till alla: tack för svaren, men detta är 4:e tränaren vi är inne på! Jag måste bo i ett fullblodshatande distrikt :crazy:
Som vanligt är det så att så länge vi hopptränar så är det inga problem (hon är nämligen en lysande hoppbegåvning) men så fort det handlar om rent markarbete så blir det problem.

Här i England är fd galoppörerna ungefär lika uppskattade som travare i Sverige...så fort man nämner ordet "fd galoppör" så är det kört :confused:

Sunshine skrev:
Till alla: tack för svaren, men detta är 4:e tränaren vi är inne på! Jag måste bo i ett fullblodshatande distrikt :crazy:
Som vanligt är det så att så länge vi hopptränar så är det inga problem (hon är nämligen en lysande hoppbegåvning) men så fort det handlar om rent markarbete så blir det problem.

Här i England är fd galoppörerna ungefär lika uppskattade som travare i Sverige...så fort man nämner ordet "fd galoppör" så är det kört :confused:

Lite av det finns ju här också tycekr jag. Men det är värre med travare, antagligen för att de är lika vanliga här som galoppörer är i England. Jag vet inte. Kan ingen tipsa dej om bra tränare eller en bra person som är kunnig som kan hjälpa dej?

I USA tycker jag inte det verkade vara så alls även om galoppen är väldigt stor där.

jag känner en som köpte ett halvblod som var riden western. när hon köpte honom var han elva och idag är han fjorton med många placeringar i dressyr. BYT TRÄNARE!!!!! man måste ha rätt stöd när man gör sånt här

Har du provat att rida för någon tränare som är van vid att dressyr-träna fälttävlansryttare? Bland fälttävlanshästarna finns det ju gott om fullblod, så deras dressyrtränare kan ju inte gärna vara fullblodshatare!

Jag började med utbildningen på min fjording när han var tolv.. han var som bäst när han var 20... han är nu 23 o pensionerad pga ett ben som krånhglar.
Det var nästan ingen som trodde på oss heller... förutom min toppen tränare o några till.. men det gick.
Så, säger också skitsnack!

Sunshine skrev:

Kan ju säga att det är ungefär lika illa om man kommer med ett fullblod till strömsholm. Då tar tränarna för givet att det är en porslinshäst som måste daltas med...........

Sunshine skrev:

Min förra dressyrtränare erkände att hon alltid dömde ner fullblod... oavsett... jag tränade med ett fullblod för henne och det enda hon sa jämt var köp en annan häst du kan inte tävla på ett fullblod iaf... Den här mannen gick senare LA på ca 60% och han var när jag började rida dressyr på honom 16 år...

Klart att det går... hitta en fälttävlanstränare så ska du se att du hittar nån som gillar din häst oxå...

Lycka till!!!:banana: :banana:

Klart att det går!!! min ridlärare har då skolat om både fullblod och varmblod till utmärkta dressyr och hopp hästar !!
Kämpa på !!!!
:bump:

ja varför inte.
min travare som mest agerat framför en vagn eller sprungit monté och sen vistas som sällskapshäst i en hage många år, har börjat skolats om som 10 åring. Fick han för ca ½ års sen, och vi började hoppa uppsuttet en tid efter köpet, nu har han hoppat hinder (enstaka dock) tom 120, nollat 1 m hoppning ett par ggr och är även startad med godkända procent i dressyr tom LB. Hästen har bara kunnat galoppfattningarna sen några månader tillbaka.

Så om man ska jämföra en galoppör och en travare så är det nog även lättare att skola om en galoppör, den har iaf samtliga gångarter i sig redan. Sen är det bara upp till ryttaren. Visst går det.

Gå in på Fälttävlan och läs fios tråd om hennes nya häst, den är väl ett par år yngre än din men också fullblod som har gått löp länge.
Den ser riktigt fin ut :)

Bara tolv år:D ??
Hade den varit tio år äldre hade jag kanske hållit med din tränare, men tolv år? Jag tror du lungt kan göra det du vill med den.

Jag hittar inte i england, bor du i södra delen eller norra delen?
jag vet en riktigt bra tränare i norra england.
Wlitshire ????

Senast ändrad:

Vad synd, jag bor i södra England tyvärr!

Det största problemet jag har är att ingen tränare jag hittills haft har fattat att min häst måste ridas med säte och ben och inte sätta så stort fokus på huvudets placering i början av passet. Uppvärmningen tar alltid minst en halvtimme - man måste börja med trav på lång tygel och långsamt plocka upp efter hand, men efter ett tag går hon i riktigt trevlig form om än något ostadig. Hon har bra påskjut och trevliga gångarter, lite flack i galoppen bitvis men balanserad och blir bättre för varje vecka.

Min tränare satt upp förra helgen iförd sporrar :devil: och grabbade tag i tyglarna. Man kunde riktigt se förvirringen i min hästs ögon och hon rörde sig inte framåt en decimeter förrän tränaren gav fri tygel :D
Jag har hittills provat en hopptränare, en fälttävlanstränare och två rena dressyrtränare, alla auktoriserade.... ingen har kommit överens med henne - däremot har alla älskat min andra häst som är irländare och kan ridas på "normalt" sätt.

äh ring henne ändå, hon kandke kan tipsa om någon där du bor.

jag pmar hemsida...

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När... 33 34 35
Svar
692
· Visningar
66 305
Senast: Fiador
·
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både... 2
Svar
22
· Visningar
3 899
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 352
Senast: Emelei
·
Dressyr Jag har ett litet dilemma och några utbildande frågor jag önskar ni kunde hjälpa mig med. :) Jag har ett 9årigt halvblod som när han...
Svar
19
· Visningar
2 513
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka