Går det att utbilda ett 12-årigt fullblod till en acceptabel standard i dressyr? Enligt min tränare är det omöjligt. Hon menar på att eftersom hästen gått på galoppen i sin ungdom och därtill haft ganska svåra tandproblem vilket gör att man måste vara oerhört mjuk i handen när man rider, så går det inte att skola om. Men hon har tre bra gångarter, har blivit väldigt balanserad det senaste året och är som de flesta fullblod rätt intelligent så hon lär sig snabbt. Sen är hon en riktig märr, så man måste fråga inte befalla... men kinchen i det hela är egentligen att hon verkligen måste ridas bakifrån och fram och det verkar inte vara många som fattar det (inkl min instruktör
).
Så egentligen har jag två frågor; går det att omskola henne till hygglig nivå (inga ambitioner på GP här inte
) trots att hon är 12 fyllda, och MÅSTE man ha mycket i handen eller räcker det med sytrådskontakt, om bakbenen är med s.a.s?

Så egentligen har jag två frågor; går det att omskola henne till hygglig nivå (inga ambitioner på GP här inte