Bukefalos 28 år!

Lasera om redan laserade väggar

Philosophia

Trådstartare
Jag intresserar mig för ett fritidshus som olyckligtvis har vitlaserad (ev betsad) furupanel. Vitlaseringen gör att väggarna ser lätt vitrosa ut och jag skulle hellre ha mer typiska stugväggar med något mörkare panel (typ gammal furu). Är det möjligt att lasera över i annan ton på lasyren eller kommer det se märkligt ut? Alt om finns det något annat att göra.
 
Jag intresserar mig för ett fritidshus som olyckligtvis har vitlaserad (ev betsad) furupanel. Vitlaseringen gör att väggarna ser lätt vitrosa ut och jag skulle hellre ha mer typiska stugväggar med något mörkare panel (typ gammal furu). Är det möjligt att lasera över i annan ton på lasyren eller kommer det se märkligt ut? Alt om finns det något annat att göra.

Kan du inte slipa av och lasera i önskad nyans? :)
 
Jag intresserar mig för ett fritidshus som olyckligtvis har vitlaserad (ev betsad) furupanel. Vitlaseringen gör att väggarna ser lätt vitrosa ut och jag skulle hellre ha mer typiska stugväggar med något mörkare panel (typ gammal furu). Är det möjligt att lasera över i annan ton på lasyren eller kommer det se märkligt ut? Alt om finns det något annat att göra.
Det går, hur bra det blir vet man inte innan man gjort ett prov. Jag hade nog satsat på att måla över med täckande färg.
 
Det går, hur bra det blir vet man inte innan man gjort ett prov. Jag hade nog satsat på att måla över med täckande färg.

Tack! Då kan man ju alltid testa med lasyr innan för att måla över med täckande om det inte blir bra. Jag har helst omålad panel för att minimera återkommande underhållsarbete.
 
Tack! Då kan man ju alltid testa med lasyr innan för att måla över med täckande om det inte blir bra. Jag har helst omålad panel för att minimera återkommande underhållsarbete.
Omålad panel kräver mer arbete! Färgen gör att ytan blir mycket tåligare :)

Ha koll på vilken lasyr och färg du använder. Går det att använda linoljebaserad är det helt klart att föredra.
 
Omålad panel kräver mer arbete! Färgen gör att ytan blir mycket tåligare :)

Ha koll på vilken lasyr och färg du använder. Går det att använda linoljebaserad är det helt klart att föredra.

Det är alltså en inomhusvägg, så ytan behöver inte vara särskilt tålig. Men jag håller med dig om att linoljefärg är att föredra om man ska måla eftersom det kritar istället för flagar.
 
Det är alltså en inomhusvägg, så ytan behöver inte vara särskilt tålig. Men jag håller med dig om att linoljefärg är att föredra om man ska måla eftersom det kritar istället för flagar.
Jag tycker själv att obehandlat trä inomhus väldigt lätt blir smutsigt och är svårt att hålla rent men det olika hur man uppfattar underhåll :)

Linoljefärg kritar inte inomhus, uv-strålningen är för svag för att linoljefilmen skall bryts ned. Men den gör att träet kan andas och flagar oftast inte.
 
Jag tycker själv att obehandlat trä inomhus väldigt lätt blir smutsigt och är svårt att hålla rent men det olika hur man uppfattar underhåll :)

Linoljefärg kritar inte inomhus, uv-strålningen är för svag för att linoljefilmen skall bryts ned. Men den gör att träet kan andas och flagar oftast inte.

När den exponeras för solljus så kritar den (t.ex. genom fönster), men det kan ta väldigt lång tid (vilket ju är bra). Poängen är att den inte flagar och spricker.

Hur som helst, jag har skrapat dålig och krackelerad färg för en livstid och det är inget jag vill ägna mig åt i ett fritidshus varför jag ogärna har det täckmålat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 909
Senast: fejko
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 572
Senast: cherie
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 473
Hemmet Nu börjar det äntligen bli dags att börja planera badrummet! Men det är ju så många beslut!! Först och främst såklart - matta eller...
2
Svar
27
· Visningar
4 292
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp