Visste inte hur jag skulle få till en vettig rubrik...
En person i min bekantskapskrets är intagen på psyket. Hen får inte åka hem förrän läkare ger klartecken, och får inte gå ut. Dörrarna är låsta.
Innebär detta att personen är intagen på intyg? Eller kan man söka själv, och sedan hamna bakom låsta dörrar? Jag levde nämligen i tron att om man söker själv så kan man själv avgöra när man vill åka hem?
Jag frågar för det kommer oklara budskap från personen själv och det finns små barn inblandade. Försöker få ett grepp om läget helt enkelt.
Har inte läst dom andra svaren. Svarar ändå.
Man kan vara i skriven på antingen LPT (tvång) eller HSL (frivillig).
Vanligen blir man inskriven på HSL om man har sökt vård själv och är hjälpsökande.
Man kan också bli inskriven på LPT trots att man sökt frivilligt. Det är dock inte så vanligt. Det rör sig oftast om att patienten är väldigt suicidal, dvs självmordsplaner och ambivalent.
Patienter som är inskrivna på LPT har ofta kommit in via polisen eller jouren. Anhöriga eller annan person kan ha slagit larm om att personen ex är våldsam, påverkad, manisk eller psykotisk. LPT får man om man utgör en fara för sig själv och andra och dessutom saknar sjukdomsinsikt.
Att bli inskriven på HSL och sen bli konverterad till LPT är inte så vanligt.
Det är väldigt svårt att få igenom det lagligt sett. Vanligen skriver patienten ut sig själv omgående och sen de brukar dyka upp efter ett par dagar. Då inskrivna på LPT.
När patienten är inskriven på LPT görs alltid en orosanmälan till soc om minderåriga barn finns inblandade. Det är rutin och görs oavsett om det behövs eller inte.
Om patienten är inskriven på HSL görs det i de fall man misstänker att barn far illa.
Detta, dvs anmäla till soc, är jag osäker på om det görs "överallt" eller om det bara är rutin där jag jobbar.
Din vän är troligen inskriven på HSL vilket betyder att hen när som helst kan lämna avdelningen. Man har inte rätt att hålla kvar en patient på HSL mot sin vilja. Det är ett lite luddigt gränsland för patienten brukar inte beviljas utgång och permission de första dagarna. Ofta vill inte patienten gå ut heller de första dagarna. Det som kan ställa till det är om personen röker, men det brukar man kunna lösa ändå.
Det är en egentligen en rekommendation, för det finns inget lagligt stöd att hålla någon på frivillig vård inlåst.
Men oftast är det bra om patienten följer läkarens rekommendation.
Dörren är låst eftersom man vårdar patienter på LPT. Det förekommer dock att patienter på LPT får gå ut.
Dörren är också låst för att man vill kontrollera inflödet av personer som kommer på besök.
Ibland kan det finnas misstanke att någon tar med droger in på avd och det kan förekomma att personal vill visitera besökare.
Det är också ett gränsland, för det finns ingen laglig rätt egentligen att visitera utomstående. Man gör det naturligtvis bara när det finns starka misstankar och man har alltid patientens välmående i fokus.