Bukefalos 28 år!

Låst psykavdelning?

tanten

Trådstartare
Visste inte hur jag skulle få till en vettig rubrik...

En person i min bekantskapskrets är intagen på psyket. Hen får inte åka hem förrän läkare ger klartecken, och får inte gå ut. Dörrarna är låsta.
Innebär detta att personen är intagen på intyg? Eller kan man söka själv, och sedan hamna bakom låsta dörrar? Jag levde nämligen i tron att om man söker själv så kan man själv avgöra när man vill åka hem?

Jag frågar för det kommer oklara budskap från personen själv och det finns små barn inblandade. Försöker få ett grepp om läget helt enkelt.
 
Psyk.avd är alltid låsta men är man inte inskriven på LPT (intyg) så kan man inte hållas kvar mot sin vilja. Däremot är det inte helt ovanligt att man brukar ligga inne ett tag (några dagar-en vecka) innan man åker hem på permissioner, skulle man vara så pigg att man åker hem på permissioner första dan då borde man inte vara så sjuk att det krävs en inläggning. Ibland mår patienterna bättre redan efter en dag eller tycker de mår bättre hemma än på avd och kan gå hem redan efter en dag med uppföljning i öppenvården.

Däremot brukar man få gå ut på promenader och röka i sällskap med personal.

Kan inte säga hur det är för din vän men är hon inte på intyg så kan hon inte hållas mot sin vilja. Men kan tänka mig att hon kanske uttrycker att hon vill åka hem på permission men att läkarna tycker hon ska vänta några dagar och att hon accepterar det men uttrycker sig annorlunda när hon pratar med dig? Eller så är hon på LPT.
 
Fast det där är lite knäppt. Folk kan bli inlagda med eget godkännande men sen är det ändå inte säkert att man kommer ut när man vill. Jag har hört "välj på att stanna kvar frivilligt eller få ett LPT" Alltså inte frivilligt.
Har hört att det ska vara svårare att sätta LPT nu.
 
Är man inte inne på LPT så är man fri att gå när som helst. Dörrarna är låsta eftersom man befinner sig på samma avdelning som de med LPT, men det är bara att säga till så får man gå hem.
Läkarna kan ha åsikter, men ingen kan hindra dig.
 
Som regel är alltid avdelningarna låsta eftersom man har samma avdelning för de som är inlagda på HSL (frivilligt) och LPT (tvång). När man är inlagd, även frivilligt, så fungerar det så att man behöver förhålla sig till vissa regler och läkaren kan tex bestämma att man inte får gå ut på egen hand osv.
Man kan ju inte kvarhållas om man är inlagd frivilligt, men personalen måste ändå göra vissa bedömningar och som regel så måste man prata med läkare innan man skriver ut sig. I vissa fall kan det vara så att man är inlagd frivilligt men kan konverteras till tvångsvård om man vill åka hem när det bedöms som väldigt olämpligt.

Omöjligt att säga i ditt fall vad som gäller, men jag gissar att personalen uppmanar/rekommenderar starkt att personen stannar tills den fått träffa läkaren. Man hoppas säkert att läkaren ska kunna motivera patienten att stanna lite till om det bedöms som lämpligt.
 
Fast det där är lite knäppt. Folk kan bli inlagda med eget godkännande men sen är det ändå inte säkert att man kommer ut när man vill. Jag har hört "välj på att stanna kvar frivilligt eller få ett LPT" Alltså inte frivilligt.
Har hört att det ska vara svårare att sätta LPT nu.


Fast då blir man ju inlagd på LPT ist för frivilligt. Man kan inte hållas mot sin vilja om man inte är inlagd på LPT, kraven för LPT är ju ändå rätt så hårda. Att det "hotas" med LPT för att man ska stanna kvar frivilligt innebär ju ändå att man är där frivilligt om man inte är LPT:ad, det känns säkert som att man är där mot sitt vilja men är man inte på LPT är man där frivilligt och kan gå när man vill.
 
Har man ingen observationstid hos er? Under den tiden är man inte under frivillig vård här i alla fall. Först efter dessa dygn görs beslut om fortsatt vård, vård mot vilja eller frivillig vård.
 
En vän till mig ville (för väldigt många år sedan) lägga in sig frivilligt, men ångrade sig. Då hon tolkades som suicid blev hon istället tvångsinlagd. Vet inte alls om det gäller liknande idag, men skulle kunna vara en källa till oklara besked, att frivilligheten övergick i tvång av någon anledning. Vill minnas att min vän kunde lämna avdelningen i sällskap när vi hälsade på, men dörrarna till avdelningen var låsta.
 
Det är alltid låsta dörrar på slutna psykavdelningar, eftersom det som flera har sagt i tråden, finns vissa med LPT och vissa utan.

Sist jag var inlagd hade jag LPT och bevakning första två dygnen, därefter inget. Det fanns rökrum inne på själva avdelningen, och morgonpromenader med personal. Ville man gå ut utöver det fick man bli utsläppt av personal och skriva upp en tid när man beräknades vara tillbaka. Tror att sista "hemkomsttiden" var 22. Jag var på två permissioner, då skrev de också upp kontaktuppgifterna till min skjuts etc.
 
Fast då blir man ju inlagd på LPT ist för frivilligt. Man kan inte hållas mot sin vilja om man inte är inlagd på LPT, kraven för LPT är ju ändå rätt så hårda. Att det "hotas" med LPT för att man ska stanna kvar frivilligt innebär ju ändå att man är där frivilligt om man inte är LPT:ad, det känns säkert som att man är där mot sitt vilja men är man inte på LPT är man där frivilligt och kan gå när man vill.
Och jag håller inte med. Om man åker in frivilligt så kan man ändå inte vara säker på att få åka hem när man vill.
 
Jag formulerade mig kanske lite otydligt när jag skrev inlagd, man är ju alltid inlagd så länge man är inskriven på sjukhuset. Det jag menade var att om man vill gå hem när man är inlagd frivilligt men läkaren bedömer att man är suicidal eller risk finns att man skadar andra (man uppfyller LPT kraven) så kan vården konverteras till tvångsvård (LPT).

Det jag menade var att hot om LPT är inte samma sak som LPT och så länge man inte är under LPT kan man gå hem, visserligen kanske får vänta ngn timme på samtal med läkare innan utskrivning men så länge man inte är under LPT kan man inte hållas kvar mot sin vilja, vill man gå men är på frivillig vård får läkaren snabbt skriva ett LPT om det anses behövas.

Jag håller med dig om att "man kan inte räkna med att få gå hem" om man skriver in sig frivilligt om det finns hög risk för att skada sig själv eller andra. Men vill man gå är det enda som kan hindra dig ett LPT.

mini-Li har förklarat bra hur det fungerar
 
LPT har att göra med om vården ges med tvång eller inte. Inte om du är inlåst eller inte. Man kan ha öppen tvångsvård (exempelvis gå till mottagning och ta medicin under övervakning varje dag, om man inte sköter det pålitligt men annars fungerar i samhället så länge man är medicinerad).

Det kan vara så att den vård man får har som förutsättning att du är kvar på sjukhuset. Då är inte vården i sig tvingande, du kan välja att inte få den. Exempelvis kan det behövas övervakning medan man ser hur en ny medicin verkar. Är du inte villig att vara på sjukhuset kommer du inte att få medicinen, men du kommer inte tvingas att vara där och ta den.

Så länge man låter sig vårdas frivilligt kan det aldrig fattas ett tvångsbeslut. Om situationen för personen är allvarlig så kan det vara tydligt att det kommer bli ett tvångsbeslut ifall de vill lämna vården. Patienten kan då vara informerad om detta och mena att om hon åker hem så kommer det bli tvång, men att det inte är det nu.

Det kan också vara så att hon mycket starkt rekommenderas att vara kvar på sjukhuset. Om hon helst inte vill, men känner att hon ändå bör följa råden för att det sannolikt är bättre för henne så kan personen uttrycka sig som att hon inte har något val eller liknande. Upplevelsen är inskränkta valmöjligheter men det beror inte på ett direkt tvång från samhället.

Lås fyller flera funktioner t.ex. hindra obehöriga personer, och att personalen ska kunna kontrollera att farliga föremål inte kommer in på avdelningen vilket kan vara nödvändigt för att garantera en trygg miljö för patienterna.
 
Jag formulerade mig kanske lite otydligt när jag skrev inlagd, man är ju alltid inlagd så länge man är inskriven på sjukhuset. Det jag menade var att om man vill gå hem när man är inlagd frivilligt men läkaren bedömer att man är suicidal eller risk finns att man skadar andra (man uppfyller LPT kraven) så kan vården konverteras till tvångsvård (LPT).

Det jag menade var att hot om LPT är inte samma sak som LPT och så länge man inte är under LPT kan man gå hem, visserligen kanske får vänta ngn timme på samtal med läkare innan utskrivning men så länge man inte är under LPT kan man inte hållas kvar mot sin vilja, vill man gå men är på frivillig vård får läkaren snabbt skriva ett LPT om det anses behövas.

Jag håller med dig om att "man kan inte räkna med att få gå hem" om man skriver in sig frivilligt om det finns hög risk för att skada sig själv eller andra. Men vill man gå är det enda som kan hindra dig ett LPT.

mini-Li har förklarat bra hur det fungerar
Jag vet hur det fungerar och menar fortfarande att frivilligt inte behöver vara frivilligt.
 
Och jag håller inte med. Om man åker in frivilligt så kan man ändå inte vara säker på att få åka hem när man vill.

Nej, det är väl därför man åker in? För att få hjälp och låta professionella bedöma ens tillstånd? Att det sedan kan resultera i tvångsvård är väl ett tänkbart utfall om man är såpass sjuk att man är i behov av inläggning i förstaläget.

Att läkare sedan säger "stanna frivilligt eller så ordnar vi ett LPT" måste förmodligen betyda att de tycker att personen är i starkt behov av fortsatt vård - men om man väljer det "frivilligt" på uppmaning så slipper både läkare och patient att krångla med ett LPT.
 
Nej, det är väl därför man åker in? För att få hjälp och låta professionella bedöma ens tillstånd? Att det sedan kan resultera i tvångsvård är väl ett tänkbart utfall om man är såpass sjuk att man är i behov av inläggning i förstaläget.

Att läkare sedan säger "stanna frivilligt eller så ordnar vi ett LPT" måste förmodligen betyda att de tycker att personen är i starkt behov av fortsatt vård - men om man väljer det "frivilligt" på uppmaning så slipper både läkare och patient att krångla med ett LPT.
Precis.
 
Jag vet hur det fungerar och menar fortfarande att frivilligt inte behöver vara frivilligt.
Fast frivilligt är alltid frivilligt, ingen har möjlighet att hålla kvar dig om det är frivilligt. Däremot vid ett inskrivningssamtal eller ett annat samtal så kanske läkaren bedömer att risken är stor att du vill skriva ut dig och sätter lpt i förebyggande.

Men är det så att du är där och mitt i natten känner att du vill åka hem och du är utan lpt så finns det ingen som kan hålla kvar dig om du inte är mitt inne i ett självmordsförsök då.

Tex en som var i samma rum som mig fick inte åka hem på permission trots frivillig inläggning, dock kunde ändå ingen hindra henne från att vandra rätt ut mitt i natten, det krävdes inte ens ett läkarsamtal för henne att skriva ut sig. Dock så försvann ju chansen till hjälpen som hon ju var där för att få.
 
Senast ändrad:
Är man inte inne på LPT så är man fri att gå när som helst. Dörrarna är låsta eftersom man befinner sig på samma avdelning som de med LPT, men det är bara att säga till så får man gå hem.
Läkarna kan ha åsikter, men ingen kan hindra dig.
Nej, det stämmer inte. På de tre olika sjukhus jag varit inlagd (i tre olika landsting) vill de att man träffar läkare innan man får gå hem. Så trots att man är där frivilligt är det ingen som låser upp dörren förrän man träffat läkare (om inget annat bestämts, t.ex. vid ett tillfälle skrevs det in av läkare i min journal att jag skulle släppas ut direkt om jag önskade det). Sen krävs det mycket för att konvertera HSL till LPT förstås.
 
Fast frivilligt är alltid frivilligt, ingen har möjlighet att hålla kvar dig om det är frivilligt. Däremot vid ett inskrivningssamtal eller ett annat samtal så kanske läkaren bedömer att risken är stor att du vill skriva ut dig och sätter lpt i förebyggande.

Men är det så att du är där och mitt i natten känner att du vill åka hem och du är utan lpt så finns det ingen som kan hålla kvar dig om du inte är mitt inne i ett självmordsförsök då.

Tex en som var i samma rum som mig fick inte åka hem på permission trots frivillig inläggning, dock kunde ändå ingen hindra henne från att vandra rätt ut mitt i natten, det krävdes inte ens ett läkarsamtal för henne att skriva ut sig. Dock så försvann ju chansen till hjälpen som hon ju var där för att få.
Frivilligt kan bli ofrivilligt fortare än man anar.
 
Frivilligt kan bli ofrivilligt fortare än man anar.
Kan det ju alltid, kan det bli även om man är ute och går och inte ens är i närheten av sjukhuset. Man kan vara ute på promenad och sen bara poff så är man lpt:ad. Dock så har man fortfarande rätt att skriva ut sig själv ifall man är på avdelningen frivilligt.
 
Nej, det stämmer inte. På de tre olika sjukhus jag varit inlagd (i tre olika landsting) vill de att man träffar läkare innan man får gå hem. Så trots att man är där frivilligt är det ingen som låser upp dörren förrän man träffat läkare (om inget annat bestämts, t.ex. vid ett tillfälle skrevs det in av läkare i min journal att jag skulle släppas ut direkt om jag önskade det). Sen krävs det mycket för att konvertera HSL till LPT förstås.
Ja de öppnar kanske inte på studs, men man får ju träffa läkare så fort som möjligt sen får man gå hem . Det är inte som att man får sitta 10 timmar till liksom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 185
Senast: Ramona
·
Tjatter Deltagare: bollen__ cirkus Ferrari Habina Klara Koppen Lobelia MikaTela Mirtai quarter4ever Snurrfian Regler *Var snälla och trevliga...
18 19 20
Svar
380
· Visningar
14 380
Senast: LenaH
·
Hundhälsa Jag känner mig som världens sämsta djurmänniska och jag mår seriöst dåligt över det! Problemet är som följer: en person i min omedelbara...
2
Svar
32
· Visningar
2 617
Senast: ch791022
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 110
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp