Låst psykavdelning?

Vet du hur länge patienten får hållas kvar i väntan på läkarsamtalet?

De får inte ens kräva att du väntar på läkaren!

Alltså läkarsamtalet behövs för att göra utskrivning, men du kan ändå gå. Då skriver de i journalen typ att du lämnat på eget bevåg före utskrivning. Och får frikort från ansvar om det beror på att du inte hunnit få instruktioner om hur du ska sköta dig hemma, med t.ex. medicinering eller återbesök på öppenvården.

Rimligt av praktiska skäl för att alla precis är mitt i medicinutdelning eller krisläge hos någon patient osv. kan väl vara en halvtimme gissar jag. Har de tid att stå och argumentera med dig har de också tid att låsa upp dörren. Sen måste de väl få lite utrymme att överväga situationen och hinna kolla så du inte är en LPT-patient för om de gör fel och släpper ut dem är det ju allvarligt.

Sen tror jag det är så att om man ska göra en konvertering till LPT pga. man vet patienten behöver det så får man hålla kvar tills det pappersarbetet är klart. Men då ska man alltså inte använda det som svepskäl utan verkligen anse att det behövs. Kanske 1-2 timmar är rimligt då för att en läkare ska ha tid att titta på det akut, men aldrig en hel dag. (men det hävdade de inte i ditt fall om jag förstod rätt)

Men jag vet är det fel personal så är det som att lagarna från samhället utanför inte gäller på deras avdelning....tyvärr.

Lång text men snälla läs, behöver lite feedback på det här.

Jag är inlagd på LPT (har varit det flera gånger eftersom jag är totalt LIVRÄDD för sjukhuset och att vara så utlämnad till personalen och har dåliga erfarenheter från tidigare inläggningar, har riktig fobi för slutenpsyk) just nu för min anorexi. Jag ville inte bli inlagd och har kämpat emot det sen mina vårdgivare började prata om ytterligare en inläggning redan förra året. Sista tiden innan jag blev inlagd gick allt bara utför och jag fick en tid till läkaren.

Av henne fick jag veta direkt att det inte var något för mig att ens fundera över om jag ville bli frivilligt inlagd eller inte utan hon skulle skriva ett vårdintyg direkt eftersom jag hela tiden innan varit så emot emot en inläggning trots hennes och mina andra kontaktpersoners försök att få mig att lägga in mig frivilligt tidigare och hon ansåg att jag inte insåg hur sjuk jag var och att det var fara för mitt liv då vitala parametrar och mitt EKG var så dåliga att jag riskerade att dö när som helst pga hjärtinfarkt, arytmi eller hjärtstopp, hjärtat orkade inte pumpa runt blodet ordentligt så jag hade alldeles för låg syresättning, för lågt blodtryck, jätte hög puls och låg vikt (enligt dom, inte enligt anorexin).

När mitt lpt förlängdes nu i torsdags var jag i förvaltningsrätten och då sa läkaren att hon ansåg att jag behövde fortsatt tvångsvård för att dom har erfarenhet av att jag skriver ut mig så fort jag blir på frivillig vård och att dom inte tror att jag klarar mig hemma och att det inte går att bedriva frivillig vård i mitt fall eftersom jag är så sjuk. Hon och den sakkunniga läkaren sa samma sak, jag sa att jag vill bli utskriven men det spelade ingen som helst roll vad jag sa för alla hade bestämt i förväg att jag skulle bli kvar på LPT oavsett vad jag sa, det hade inte räckt med att jag sa att jag går med på frivillig vård heller (frågade läkaren innan vi var i förvaltningsrätten) eftersom dom anser att jag är för sjuk, saknar sjukdomsinsikt och så att säga lider av en allvarlig psykiskstörning och att jag är en fara för mig själv.

Det allra konstigaste var dock att nämndens ordförande kallade inte kallade in till överläggande efter att ha hört alla sidor och åsikter som dom gjort dom andra gångerna jag varit i förvaltningsrätten utan han beslutade direkt att gå på läkarnas åsikt. Utan någon som helst betänks tid och utan att prata med resten av nämnde och ingen av dom sa något alls.

Det här med att dom inte överlade tillsammans och gick igenom fallet gjorde mig mycket misstänksam och jag pratade med en personal om det, överläkaren hörde det och frågade ut nämndens ordförande och hon vidarebefordrade det hon fick höra av honom till mig eftersom hon också tyckte det var ett konstigt förfarande. Just den när nämnden bestämmer tydligen i förväg vad dom ska döma!!! Dom läser läkarens papper och avgör utifrån det. Och det erkände han själv till överläkaren. Varken jag eller min advokat hade alltså behövt vara där för dom lyssnade ju ändå inte på vad vi sa.

Får det gå till så här? Det här känns ju inte så rättssäkert och jag tycker inte det är ok. Är det jag som är känslig eller har det hela inte behandlats lite konstigt från början eller i alla fall det som hände i torsdags? Alla läkare jag träffat har sagt att dom av erfarenhet vet att jag inte går att vårda frivilligt eftersom jag inte har någon sjukdomsinsikt trots att jag är döende och kanske bara har ett par dagar kvar att leva. Men får dom sätta LPT pga det? Måste dom inte fråga mig hur jag ställer mig till frivillig inläggning först och lyssna på det eller räcker det att jag vägrat vid tidigare tillfällen så som det var i det här fallet?
Jag tycker också att det låter som ditt LPT är en korrekt bedömning.
Du skriver ju själv att dina vitala parametrar är i fara och att du har nekat frivillig inläggning och att du inte kan ta hand om dig hemma.
Så utifrån det du skriver så verkar det finnas all anledning till att du vårdas enligt LPT.

De får inte ens kräva att du väntar på läkaren!

Alltså läkarsamtalet behövs för att göra utskrivning, men du kan ändå gå. Då skriver de i journalen typ att du lämnat på eget bevåg före utskrivning. Och får frikort från ansvar om det beror på att du inte hunnit få instruktioner om hur du ska sköta dig hemma, med t.ex. medicinering eller återbesök på öppenvården.

Rimligt av praktiska skäl för att alla precis är mitt i medicinutdelning eller krisläge hos någon patient osv. kan väl vara en halvtimme gissar jag. Har de tid att stå och argumentera med dig har de också tid att låsa upp dörren. Sen måste de väl få lite utrymme att överväga situationen och hinna kolla så du inte är en LPT-patient för om de gör fel och släpper ut dem är det ju allvarligt.

Sen tror jag det är så att om man ska göra en konvertering till LPT pga. man vet patienten behöver det så får man hålla kvar tills det pappersarbetet är klart. Men då ska man alltså inte använda det som svepskäl utan verkligen anse att det behövs. Kanske 1-2 timmar är rimligt då för att en läkare ska ha tid att titta på det akut, men aldrig en hel dag. (men det hävdade de inte i ditt fall om jag förstod rätt)

Men jag vet är det fel personal så är det som att lagarna från samhället utanför inte gäller på deras avdelning....tyvärr.

Nej, man måste vänta på att ordinarie läkare eller att bakjouren gör en bedömning.

Nej, man måste vänta på att ordinarie läkare eller att bakjouren gör en bedömning.
Och var skulle det "måstet" komma ifrån menar du.
Som skulle göra att det INTE är olaga frihetsberövande att hålla någon instängd bakom en låst dörr och hindra den från att själv kunna gå därifrån?
LPT är just det som ger sådant undantag, men när det inte är aktuellt - nej, då måste man inte.

Så länge man är där för att få vården som ges behöver man ställa upp på att det finns vissa rutiner som t.ex. fasta röktider, att läkaren avgör vårdens innehåll (vilket kan vara att inte gå ut) och man får lov att köpa hela paketet, inte plocka valfria russin. Då väljer patienten acceptera att vården innehåller dessa villkor.
Men om man vill lämna den slutna vård man är inskriven på så kan man inte hindras på något annat sätt än av ett LPT-beslut. Och det kan inte ställas villkor för att få lov till det.

Nu är iallafall jag lite uppdaterad huruvida dom får hålla kvar en eller inte. Var inne och sydde ihop mig inatt, dom övertalade mig att prata med läkaren som remissade till avdelningen. Jag gick dit, var där några timmar och sa sedan att jag ville hem. Dom frågade om jag var säker och när jag sa ja så sa dom att ja vi kan ju inte hindra dig från att gå men det hade vart bra att vänta på ett samtal nästa dag.

Så frivilligt är frivilligt. Iallafall fungerar det så här i göteborg.

Det verkar fungera väldigt olika och ibland rätt illa. Och vet man inte sånt som har kommit fram här så är det inte lätt att strida när man inte mår bra.
Dom får tex inte bekräfta vem som är där och inte. Det tog dom ingen hänsyn till. Skulle ha anmält dom för det och mkt annat.

Dom får tex inte bekräfta vem som är där och inte. Det tog dom ingen hänsyn till. Skulle ha anmält dom för det och mkt annat.
Det kan ju vara så att du nångång kryssat i ett godkänt att dom får berätta att du är där om dom ringer så att säga.

Annars måste jag faktiskt tycka att det senaste har det fungerat väldigt bra i vården. Dom har faktiskt varit tillmötesgående. Känns tryggt tex att åka till akuten nu för tiden, dom är trevliga tillomed trots självskador. Kanske är sällsynt men i Göteborg är dom just nu väldigt bra.

Det kan ju vara så att du nångång kryssat i ett godkänt att dom får berätta att du är där om dom ringer så att säga.

Annars måste jag faktiskt tycka att det senaste har det fungerat väldigt bra i vården. Dom har faktiskt varit tillmötesgående. Känns tryggt tex att åka till akuten nu för tiden, dom är trevliga tillomed trots självskador. Kanske är sällsynt men i Göteborg är dom just nu väldigt bra.
Det hade jag inte gjort!

Liknande trådar

Kropp & Själ Svårt att både sätta rubrik och välja prefix på detta. Häromdagen var jag med om en lite dramatisk händelse på jobbet och i efterhand... 2
Svar
30
· Visningar
2 025
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 440
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Deltagare: bollen__ cirkus Ferrari Habina Klara Koppen Lobelia MikaTela Mirtai quarter4ever Snurrfian Regler *Var snälla och trevliga... 18 19 20
Svar
380
· Visningar
16 542
Senast: LenaH
·
Hundhälsa Jag känner mig som världens sämsta djurmänniska och jag mår seriöst dåligt över det! Problemet är som följer: en person i min omedelbara... 2
Svar
32
· Visningar
2 880
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka