Låst psykavdelning?

Ja de öppnar kanske inte på studs, men man får ju träffa läkare så fort som möjligt sen får man gå hem . Det är inte som att man får sitta 10 timmar till liksom.
Beror på läget, när det finns en tillgänglig läkare. Jo, jag har fått vänta mer än 10 timmar. Som sagt kan HSL dessutom konverteras till LPT så trots att man är där frivilligt är det inte bara att åka hem när man känner för det.

Beror på läget, när det finns en tillgänglig läkare. Jo, jag har fått vänta mer än 10 timmar. Som sagt kan HSL dessutom konverteras till LPT så trots att man är där frivilligt är det inte bara att åka hem när man känner för det.
Det kan ja, men då är man ju inte där frivilligt. Är man där frivilligt så är man då är det ju olagligt att bli kvarhållen mot sin vilja. Funkar precis som vilken annan vårdavdelning som helst, där vill de också att man väntar på läkare innan man blir utskriven.

Det kan ja, men då är man ju inte där frivilligt. Är man där frivilligt så är man då är det ju olagligt att bli kvarhållen mot sin vilja. Funkar precis som vilken annan vårdavdelning som helst, där vill de också att man väntar på läkare innan man blir utskriven.
Man är där frivilligt tills det blir LPT. Och det är jättesvårt att bli utsläppt utan att ha träffat läkare (alltså personalen vägrar låsa upp dörren) och när man väl träffar läkaren så finns risken för LPT. Så nej, det är aldrig lika frivilligt som i somatiska vården.

Nej, det är inte som vilken annan vårdavdelning som helst. Inom somatiska vården har jag aldrig varit inlåst, jag har kunnat gå när som helst oavsett om de vill att jag pratar med läkare först. De har inte hotat med tvångsvård om jag inte går med på frivillig vård utan bara upplyst om risker och deras starka rekommendation typ.

Visste inte hur jag skulle få till en vettig rubrik...

En person i min bekantskapskrets är intagen på psyket. Hen får inte åka hem förrän läkare ger klartecken, och får inte gå ut. Dörrarna är låsta.
Innebär detta att personen är intagen på intyg? Eller kan man söka själv, och sedan hamna bakom låsta dörrar? Jag levde nämligen i tron att om man söker själv så kan man själv avgöra när man vill åka hem?

Jag frågar för det kommer oklara budskap från personen själv och det finns små barn inblandade. Försöker få ett grepp om läget helt enkelt.
Har inte läst dom andra svaren. Svarar ändå.
Man kan vara i skriven på antingen LPT (tvång) eller HSL (frivillig).
Vanligen blir man inskriven på HSL om man har sökt vård själv och är hjälpsökande.
Man kan också bli inskriven på LPT trots att man sökt frivilligt. Det är dock inte så vanligt. Det rör sig oftast om att patienten är väldigt suicidal, dvs självmordsplaner och ambivalent.

Patienter som är inskrivna på LPT har ofta kommit in via polisen eller jouren. Anhöriga eller annan person kan ha slagit larm om att personen ex är våldsam, påverkad, manisk eller psykotisk. LPT får man om man utgör en fara för sig själv och andra och dessutom saknar sjukdomsinsikt.
Att bli inskriven på HSL och sen bli konverterad till LPT är inte så vanligt.
Det är väldigt svårt att få igenom det lagligt sett. Vanligen skriver patienten ut sig själv omgående och sen de brukar dyka upp efter ett par dagar. Då inskrivna på LPT.

När patienten är inskriven på LPT görs alltid en orosanmälan till soc om minderåriga barn finns inblandade. Det är rutin och görs oavsett om det behövs eller inte.
Om patienten är inskriven på HSL görs det i de fall man misstänker att barn far illa.
Detta, dvs anmäla till soc, är jag osäker på om det görs "överallt" eller om det bara är rutin där jag jobbar.

Din vän är troligen inskriven på HSL vilket betyder att hen när som helst kan lämna avdelningen. Man har inte rätt att hålla kvar en patient på HSL mot sin vilja. Det är ett lite luddigt gränsland för patienten brukar inte beviljas utgång och permission de första dagarna. Ofta vill inte patienten gå ut heller de första dagarna. Det som kan ställa till det är om personen röker, men det brukar man kunna lösa ändå.
Det är en egentligen en rekommendation, för det finns inget lagligt stöd att hålla någon på frivillig vård inlåst.
Men oftast är det bra om patienten följer läkarens rekommendation.

Dörren är låst eftersom man vårdar patienter på LPT. Det förekommer dock att patienter på LPT får gå ut.
Dörren är också låst för att man vill kontrollera inflödet av personer som kommer på besök.
Ibland kan det finnas misstanke att någon tar med droger in på avd och det kan förekomma att personal vill visitera besökare.
Det är också ett gränsland, för det finns ingen laglig rätt egentligen att visitera utomstående. Man gör det naturligtvis bara när det finns starka misstankar och man har alltid patientens välmående i fokus.

Man är där frivilligt tills det blir LPT. Och det är jättesvårt att bli utsläppt utan att ha träffat läkare (alltså personalen vägrar låsa upp dörren) och när man väl träffar läkaren så finns risken för LPT. Så nej, det är aldrig lika frivilligt som i somatiska vården.

Nej, det är inte som vilken annan vårdavdelning som helst. Inom somatiska vården har jag aldrig varit inlåst, jag har kunnat gå när som helst oavsett om de vill att jag pratar med läkare först. De har inte hotat med tvångsvård om jag inte går med på frivillig vård utan bara upplyst om risker och deras starka rekommendation typ.
Liknaden jag gjorde var att man får vänta på att träffa läkare där också. Det var det jag menade, Man blir ofta utskriven en viss tid på dagen när läkaren gjort ronden typ.

Och jag pratar inte om LPT, varför blandar du in LPT? Jag pratar om när man är frivilligt. När man är sjuk men inte fyller kriterier för LPT. Då är man där helt frivilligt och det är olagligt att bli kvarhållen.

Kan det ju alltid, kan det bli även om man är ute och går och inte ens är i närheten av sjukhuset. Man kan vara ute på promenad och sen bara poff så är man lpt:ad. Dock så har man fortfarande rätt att skriva ut sig själv ifall man är på avdelningen frivilligt.
Och jag har erfarenhet av att det är svårare än så. Och utan ett läkarsamtal sker det iaf inte häromkring.

Ja de öppnar kanske inte på studs, men man får ju träffa läkare så fort som möjligt sen får man gå hem . Det är inte som att man får sitta 10 timmar till liksom.
Vet dom som har fått vänta över helgen för att dom inte hade läkare tillgängliga på helgen. (Värmland)

Vet dom som har fått vänta över helgen för att dom inte hade läkare tillgängliga på helgen. (Värmland)
Då har det nog inte varit frivillig vård. Ibland är det inte lätt att veta vad man har, jag har haft lpt flera gånger utan att fått veta om det. Och blivit av med lpt:et utan att veta om det också.

Det är olagligt på alla sätt att hålla kvar någon en hel helg utan ett lpt sålänge man inte kommer in med ett vårdintyg då dom har rätt att hålla en i 72 timmar eller vad det är.

Så håller inte med alls om att frivillig vård inte är frivillig vård, ingen har rätt att hålla kvar en frivillig på avdelningen oavsett. Tror många blandar ihop läkarens rekommendationer med tvång, dom kan rekommendera mycket men det är ingenting som säger att man måste agera efter det.

Varmt tack för alla svar och all input.

Personen i fråga är rätt dramatisk till sin läggning och det är ofta lämpligt att ta utsagorna med en näve salt.

Men i det här fallet så vet vi att socialen varit inblandad (finns ju små barn) och att det är via soc som hen är på kliniken. Enligt personen själv är det inte via tvång men vi misstänker att det är en tvångsvård. Svårt att få klarhet då vi som bryr oss inte är familj och hen själv blandar ihop alternativt utelämnar fakta när vi varit på besök. Vi får inte ihop pusselbitarna. Det vi listat ut är att tidigare utskriven medicin inte tas.

Den tvångsvård jag själv varit i närheten av är en anhörig som emellanåt hämtades av polis. Men det var väldigt många år sedan och saker ändras ju.
Åter - tack för information och klarlägganden.

Varmt tack för alla svar och all input.

Personen i fråga är rätt dramatisk till sin läggning och det är ofta lämpligt att ta utsagorna med en näve salt.

Men i det här fallet så vet vi att socialen varit inblandad (finns ju små barn) och att det är via soc som hen är på kliniken. Enligt personen själv är det inte via tvång men vi misstänker att det är en tvångsvård. Svårt att få klarhet då vi som bryr oss inte är familj och hen själv blandar ihop alternativt utelämnar fakta när vi varit på besök. Vi får inte ihop pusselbitarna. Det vi listat ut är att tidigare utskriven medicin inte tas.

Den tvångsvård jag själv varit i närheten av är en anhörig som emellanåt hämtades av polis. Men det var väldigt många år sedan och saker ändras ju.
Åter - tack för information och klarlägganden.
Spelar det någon roll om det är tvång eller inte?

Spelar det någon roll om det är tvång eller inte?
Svarar även om frågan var ställd till @tanten
Jo, det kan spela roll så till vida att man vill få en uppfattning om hur allvarligt läget är och hur sjuk patienten är.
Är man inlagd på LPT är sjukdomsbilden ofta mer komplex och patienten kan vara mer vårdkrävande.
Men är man inte anhörig (familj) så har man inte rätt till information. Men man kan ju undra ändå, tänker jag.

Då har det nog inte varit frivillig vård. Ibland är det inte lätt att veta vad man har, jag har haft lpt flera gånger utan att fått veta om det. Och blivit av med lpt:et utan att veta om det också.

Det är olagligt på alla sätt att hålla kvar någon en hel helg utan ett lpt sålänge man inte kommer in med ett vårdintyg då dom har rätt att hålla en i 72 timmar eller vad det är.

Så håller inte med alls om att frivillig vård inte är frivillig vård, ingen har rätt att hålla kvar en frivillig på avdelningen oavsett. Tror många blandar ihop läkarens rekommendationer med tvång, dom kan rekommendera mycket men det är ingenting som säger att man måste agera efter det.
Dom sa att dom inte fick låta ngn lämna utan att träffa läkare och denne kom inte förrän på måndag. Och det var inte LPT.

Dom sa att dom inte fick låta ngn lämna utan att träffa läkare och denne kom inte förrän på måndag. Och det var inte LPT.
Det är ett lagbrott isåfall. Så har det aldrig gått till på avdelningarna jag varit på. Och som sagt, det är ibland oklart vad läkaren satt för dom på en, ifall det är vårdintyg eller vad det nu är. Det är inte alltid man får veta det har jag märkt.

Det var inte LPT och svaret var att ingen fick åka hem utan att ha träffat läkaren.

Det är ett lagbrott isåfall. Så har det aldrig gått till på avdelningarna jag varit på. Och som sagt, det är ibland oklart vad läkaren satt för dom på en, ifall det är vårdintyg eller vad det nu är. Det är inte alltid man får veta det har jag märkt.
I det här fallet visste man.

Liknande trådar

Kropp & Själ Svårt att både sätta rubrik och välja prefix på detta. Häromdagen var jag med om en lite dramatisk händelse på jobbet och i efterhand... 2
Svar
30
· Visningar
2 025
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 440
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Deltagare: bollen__ cirkus Ferrari Habina Klara Koppen Lobelia MikaTela Mirtai quarter4ever Snurrfian Regler *Var snälla och trevliga... 18 19 20
Svar
380
· Visningar
16 542
Senast: LenaH
·
Hundhälsa Jag känner mig som världens sämsta djurmänniska och jag mår seriöst dåligt över det! Problemet är som följer: en person i min omedelbara... 2
Svar
32
· Visningar
2 880
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka