Lasta häst som går över bommen - Långt!

Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Kan vara en idé att se till att mattan är ordentligt pålimmad. Rör mattan ("marken") på sig är det antagligen obehagligt nog och säkert anledning till att fortsätta leva rövare.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Kan vara en idé att se till att mattan är ordentligt pålimmad. Rör mattan ("marken") på sig är det antagligen obehagligt nog och säkert anledning till att fortsätta leva rövare.

fast mattan ska aldrig vara limmad! Då kommer det garanterar vatten och skit under den och då håller golvet sämre. Man måste kunna ta bort mattan för att kunna kolla golvet!
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Som sagt, jag har aldrig varit med om någon sån här häst. Det där rådet med halsringen har jag läst på... ja, gissa var? :D

Någon enstaka gång har jag kört en häst som har börjat bröta runt, men då har elaka jag tryckt till lite på bromsen så att hästen har fått annat att tänka på. Typ - hålla balansen :devil: Väldigt effektivt!

bromsa funkade på min gamla men vågar inte göra det med denna tyvärr!
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

och även jag tycker att det vore en ide att prova ett bakåtvänt släp till ex umesläp (tror modellen heter first class/B50), går på i fronten och av där bak, man behöver ju inte nödvändigtvis köpa ett, utan låna/hyra för att börja i någon ände, accepterar han att åka baklänges kan man succesivt gå över på att oftare försöka åka framåtvänd.
de hästar jag känner som har problem med att åka transport funkar utmärkt i denna modellen.
ta ett steg i taget och sluta medan det går bra, det är väl vad jag kan rek.

Jo meb med tanke på att slöpet gick sönder sist så skulle då inte jag vilja låna ut ett släp till dem. Och som sagt, tror inte säljaren tänker byta släp. Det är ju bara att "skjuta" uipp problemen. En dag måste han kanske åka vanligt släp å då e de kört!
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Sadan ar min tant. Star som ett ljus nar mellanvaggen ar flyttad. Stressar, far halvt panik i svangar trots att vi kryper runt och klattrar pa vaggarna om mellanvaggen ar pa och hon star sjalv i transporten. Star hon med annan hast gar det bra med mellanvagg pa dock... :crazy: Hon gick over frambommen en gang nar jag forst fick henne 4 ar sedan. Jag har bara snallt accepterat att hon funkar bast sa har... brett om hon ar sjalv och smalt med annan hast. :grin:
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Du har fått flera bra råd redan. Halsring och binda kort är bra på hoppare.

Jag blir dock lite tveksam till hur helcool hästen är då den är lastad. Många hästar är ju i inre panik utan att vara utåtagerande. Många av dem mår bra av att man tar det lugnt med att börja åka. Man bara lastar och låter dem stå i trailern många lasttillfällen till att börja med. När den paniken helt släppt kan man börja åka.

När man väl börjar åka och om de får panik igen då man kör så kör man lääänge. Man ska alltså inte börja jobba med såna här hästar under tidspress.

Så kan du inte garantera att du kan köra flera tim så skulle iaf jag låta bli för att inte riskera att förstärka beteendet genom att vara tvungen att bryta i fel skede.

Kan inte du hjälpa henne så borde det väl finnas någon man kan anställa för det. Det finns ju de som jobbar med lastproblematik. Jag vet inte hur det ser ut med såna i era trakter. Men här finns det iaf.

För jag håller med om att det är ett problem som måste lösas. Gärna så tidigt som möjligt. En vacker dag måste hästen åka, tex till veterinären. Det är inte kul att behöva lasta en rädd häst som är skadad. Man kan ju inte alltid börja lastträna dem då heller. Och står den och lever om så där med skador kan de ju förvärras.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Låter hur galet som helst med en lös matta?!?! Hur är transporten invändigt? Ljus? Mörk? Bra ventilation?

Jag tycker att alltför många har problem med att lasta sina hästar och undrar varför de inte vill gå in i den mörka lådan..
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Det är skillnad på löstagbar eller lös.

Min ligger fast på piggar ca 1.5 cm som det är hål för- lätt att ta lös uppåt, men ligger still i plant läge.

Hellimmat på Al. är troligen det bästa.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Låter hur galet som helst med en lös matta?!?! Hur är transporten invändigt? Ljus? Mörk? Bra ventilation?

Jag tycker att alltför många har problem med att lasta sina hästar och undrar varför de inte vill gå in i den mörka lådan..

Jag skrev vad det var för trailer (Star Trailer Diamant) och den är stor, ljus, , bra ventilation 2 fönster osv. Problemet är som sagt inte att få in honom utan det är när man börjar köra.

Har du läst alla svar?

Ja mattan ligger "löst" Men sitter ju fast med piggar som Axel skrev. Bla mellanväggen gör att den sitter fast.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Du har fått flera bra råd redan. Halsring och binda kort är bra på hoppare.

Jag blir dock lite tveksam till hur helcool hästen är då den är lastad. Många hästar är ju i inre panik utan att vara utåtagerande. Många av dem mår bra av att man tar det lugnt med att börja åka. Man bara lastar och låter dem stå i trailern många lasttillfällen till att börja med. När den paniken helt släppt kan man börja åka.

När man väl börjar åka och om de får panik igen då man kör så kör man lääänge. Man ska alltså inte börja jobba med såna här hästar under tidspress.

Så kan du inte garantera att du kan köra flera tim så skulle iaf jag låta bli för att inte riskera att förstärka beteendet genom att vara tvungen att bryta i fel skede.

Kan inte du hjälpa henne så borde det väl finnas någon man kan anställa för det. Det finns ju de som jobbar med lastproblematik. Jag vet inte hur det ser ut med såna i era trakter. Men här finns det iaf.

För jag håller med om att det är ett problem som måste lösas. Gärna så tidigt som möjligt. En vacker dag måste hästen åka, tex till veterinären. Det är inte kul att behöva lasta en rädd häst som är skadad. Man kan ju inte alltid börja lastträna dem då heller. Och står den och lever om så där med skador kan de ju förvärras.


Ja inte är han stressad någonstans utan står lugnt och äter i trailen så länge den står still. Hetsäter inte utan står och kikar. Så nej han är inte det mista rädd igentligen
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Jo fast den har ju ingen rutin o måste ut o åka.

Gärna brett baktill- stödet framtill kan behövas.

Jag kör väldigt lugnt o fint med ovana hästar. extra sakta i svängar o än mer i S-kurvor.

Lever de dock om, så kör jag gärna på krokiga vägar då de måste fokusera på att ändra sin balans hela tiden- koncentrera sig. Jag bromsar inte till, för DET om ngt får t o m mina MYCKET rutinerade hästar att bli oroliga o spänner sig sedan för allt.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Kan ägaren tänka sig att installera en kamera i transporten,för att se när och hur hästen får panik? Då kan ni även se om ni behöver lasta ur hästen,eller om ni bara kan köra på när det rummlar runt där inne.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

När vi kör hästar binder vi dem alltid kort och långt ned, de ska inte kunna lyfta huvudet så högt att de kan skutta över bommen. Har aldrig haft någon incident med någon häst som hoppat över bommen, vilket jag gissar att jag har uppbindingen (eller nedbindingen kanske vi ska säga) att tacka för.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

KL

En liten uppdatering!

Fick tillbaka trailen förra fredagen. Tog 10 min sedan stod han där inne, vi stängde och han fick stå där inne ca 20 min, sedan lastade vi ur.

Lördag: Lastade och det tog ca 40 min. Denna gången skakade han redan i stallet när vi tog på transportskydden. Men fick in honom och uppenbart livrädd. Men inget pjoskande. Hade tänkt köra men det kom hällregn och han tyckte detta var extremt otäckt, så vi nöjde oss med träningen av att höra regnet på taket. Han skakade som ett asplöv och var riktigt rädd. Den dagen han gick över bommen som liten var det hällregn och en lastbil som kom för nära trailen. Därför beslöt vi oss att inte köra.


Söndag: Körde denna dag, ca 10 min lastning och sedan stod han där. Körde ca 40 min på småvägar. Skakade och svettades. Men lugn vid i och urlastning. Stampade bara om någon gång.

Måndag:, Tog lite längre tid att lasta men han gick på efter ca 40 min. Och när vi var redo att köra talade jag om för ägaren att jag inte hade tid att åka med;) Så hade ordnat så en annan tjej kunde åka med. Och de körde samma runda och det gick lika bra.

Nu har han inte blivit lastad mer denna vecka då jag varit på semester. Men idag ska vi lasta honom igen. Och vi kör ev en runda, beror lite på hur min tid är.

Han åker smalt och lastas smalt. Är bunden vid sidan och grimskaftet draget under bommen och fram.

Alltså går det över förväntan! Vi kör på så här ett tag och sedan blir det att lasta ur honom borta och lasta in igen.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Varför lasta o köra smalt:mad:

klart att det tar tid o hästen blir nervös.

Börja med basics så den får en trevlig erfarenhet.

Ha dörren öppen framtill o dra inte i grimman.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Varför lasta o köra smalt:mad:

klart att det tar tid o hästen blir nervös.

Börja med basics så den får en trevlig erfarenhet.

Ha dörren öppen framtill o dra inte i grimman.

Ska svara på dina frågor.

Ang lasta smalt. Släpet är extra brett och det är plastvägg. Dvs han kan stå lika brett som när man lastar honom smalt.

Basic har vi redan gjort och i detta läget är det körningen som varit problem hela tiden. Varierar med att köra och att han bara får stå i släpet. Morotter och äpplen går det åt i mängder

Vem har sagt att vi inte har dörren öppen fram när vi står still? Har aldrig stängt den då. Och vem har sagt att vi drar i grimman? Lastningen går till som så att ägaren går vid hans huvud och jag puttar då och då på hans rumpa. Dvs inga spö, lonor eller ryck i grimman. Utan bara rent fjäsk.

Hur tror du igentligen vi gjort:crazy: ?
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Jag tycker att ni gör helt rätt som lastar smalt.
I svar #20 skrev något om balans och att man därför ska lasta brett, mina erfarenheter säger tvärt om.
När vi har kört unghästar som går över bommen (och siktar på dörren) har vi fyllt fronten med höbalar efter att hästen är lastad* (Upp till strax ovanför bommen), då blir det som en extra vägg och de kan inte gå över - såvida de inte verkligen vill klättra ;)


En fundering bara:
Eftersom det är fronturlastning, lastar ni ur framåt eller bakåt?


*Alternativet är att kunna lasta smalt där hästen går på ena sidan mellanväggen och människan på andra. Då kan man ha fronten fylld redan från början.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Om det tar så lång tid att lasta varför inte prova att lasta brett??
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Jag tycker att ni gör helt rätt som lastar smalt.
I svar #20 skrev något om balans och att man därför ska lasta brett, mina erfarenheter säger tvärt om.
När vi har kört unghästar som går över bommen (och siktar på dörren) har vi fyllt fronten med höbalar efter att hästen är lastad* (Upp till strax ovanför bommen), då blir det som en extra vägg och de kan inte gå över - såvida de inte verkligen vill klättra ;)


En fundering bara:
Eftersom det är fronturlastning, lastar ni ur framåt eller bakåt?


*Alternativet är att kunna lasta smalt där hästen går på ena sidan mellanväggen och människan på andra. Då kan man ha fronten fylld redan från början.

Han står bra och stabilt smalt, så vi tänker inte ändra på det konceptet då han kan trampa runt mer då.

Vi lastar ut bak. Han går lugnt och stilla ut. Nu försöker han inte ens komma över bommen utan står stilla hela tiden och trampar bara om. Och står å kikar ut genom dörren nr vi står still.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Om det tar så lång tid att lasta varför inte prova att lasta brett??

Vi har provat lasta brett och det blev ingen skillad förutom att han ska gå åt sidan hela tiden. Lastar vi smalt så går han rakt på lemmen och står där. Det har tagit mellan 10-40 min att lasta honom och det tycker inte jag r mycket med tanke på att han inte åkt eller blivit lastat på 8 år!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 973
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 184
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp