Lasta hästen helt själv

Sv: Lasta hästen helt själv

Jag börjar med att leda den o den får gärna kolla lite. Den har sett andra kusar lastas.
Sen går jag in med den o den får käka sin ordinarie måltid där några ggr.

Sen åker vi. Kör mkt försiktigt så den har en chans att lära sig hur den ska balansera upp sig. Åk gärna en bra bit. Lugnt o fint i alla kurvor.
Sen lär man den att gå in själv- som i boxen. Den förstår då- Gå in!

går det inte på de första försöken- gå med den in o ta det en annan dag.

A o 0= är att man är lugn o konsekvent.

min jättestora hade en egenhet som fick mig att vara tvungen att vara extra cool. Den gick in som en myrslok o fick då förstås huvudet under bommen:eek:
Sa- Backa eller så gick jag runt o försiktigt försökte få den att backa lite o sen ställa sig rätt.
Det hände många gånger. Fick ta lite i linan o försöka ta upp huvudet- innan den kom fram.
Den vill heller inte backa ut själv, då den halkade en gång. Så den väntar på att matte ska guida den ut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 349
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp