Lasta hästen helt själv

Sv: Lasta hästen helt själv

Jag har lärt mig att INTE ha hö/hösilage när man kör då det far runt massa partiklar från höet och upp i huvudet på hästen. På tävlingsplatsen brukar de få äta höet- när man står stilla.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Och mina föredrar öppen framdörr så de kan stoppa ut huvudet där. Så ganska individuellt. Fortsätter framåt gör de ju inte, sitter ju en bom där. Dock har ingen av dem anlag för bomhoppande/klättrande tack och lov.

Krånglar de - vilket är sällsynt - är det i 9 fall av 10 för skötardörren blåst igen, jag brukar fästa upp den i öppet läge just därför (den 10:e gången är det MATTE som är felet, som är stressad eller liknande)

Jag stänger dock inte lilla luckan förrän jag satt fast.

ANg hö kontra hösilage så INTE hö när man kör, pga damm och boss. Hösilage är inga problem, finns inget damm/partiklar som kan orsaka problem.

Det är inte så mycket de partiklar som 'yr runt i luften' (Där är ströet större bov) utan de de andas in när de äter, iom att de äter med huvudet högt så åker partiklarna inte ut med slemmet som det gör när de äter naturligt från mark. Detta kan bidra till risken för transportsjuka under långa resor.

Mina åker aldrig med hö men alltid med silage =)
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Äh, jag lastar alltid med öppen framdörr. Numera har vi dubbla framdörrar som är halvdörrar. Vi har alltså öppet övre delarna på bägge sidor. Jag skulle stänga om en häst som är så instabil att den överväger att gå över bommen för att komma ut genom skötardörren. Det får vänta till den är mer bekväm med situationen.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Jag vill att hästen ställer upp sig och står still till dess jag är klar. Därför vill jag heller inte att den vänder på huvudet utan är fokuserad framåt.

Spö är förlängd arm. Mina armar är inte lika långa som ett Kyra K-spö.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Spö är förlängd arm. Mina armar är inte lika långa som ett Kyra K-spö.[/QUOTE]

hehehe, hade varit en syn:D jobbigt med skrapsår på knogarna bara :p
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Min ponny är en gammal räv o gör lite som han vill, men numera går det bra att lasta själv, mot att han tidigare gärna kunde vända o sticka när det inte passade även om man var två ... :crazy:

Jag lastar med kedjegrimskaft under hakan, går mot transporten och "rasslar" med kedjan, när han går upp på rampen lägger jag grimskaftet över halsen och smakar på. Känner han för det går han in, som tur är oftast numera, annars stannar han och tittar lite, då kna vi behöva vända och "ta sats" en gång till - en fix idé som han fått för sig.. När han går in stänger jag bommen bakom och fäller upp luckan, sen går jag fram och tar av grimskaftet och knäpper fast honom. Sen kör vi!

När jag lastar ur så tar jag loss honom och lägger grimskaftet över halsen, går bak och öppnar och drar honom i svansen o säger "kom nu" så backar han ut, ett steg i taget, det går långsamt - men hellre det än att han slänger sig ut! :D

Unghästarna brukar vi vara två coh lasta men nu har jag lastat och lastat ur treåringen på samma sätt som ovan (förutom att hon inte behöver kedja och går rakt upp utan att stanna) och det funkar mycket bra! Det vill säga det går till så som någon visade en film på tidigare i tråden!
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta hästen helt själv

Jag har alltid ett mått med lite musli o morötter.Sen går jag före , går in och lägger det goda i krubban,( det är en sån i släpet inbyggd).

Han knallar bar lugnt in efter mej ,sen är det bara att stänga. Han går lös in efter mig.

Så jag tycker att dom alltid ska få nåt gott när dom är inne. Då blir ju allt mycket trevligare :)
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Har jag tid över så brukar jag koppla på släpet i stallet och så får hästen gå in och äta sin insläppsmat där inne. Då sätter jag inte för nån bom eller nånting så får han gå ut när han ätit klart... Ingen press.


Och ibland tränar vi på att han står inne i släpet och jag också står på andra sidan mellanväggen och så hoppar jag jämfota och gör konstiga ljud för att utsätta hästen för sånt som är värre än att åka släp :angel:
Stackarn :D

Men det går bra faktiskt, hela släpet hoppar och gungar... Men aldrig bom bakom när vi tränar såhär heller. Vill han gå ut ska han kunna göra det (men han får gå in igen direkt och så tonar jag ner mig lite ;) )
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Kan ni beskriva (eller bilder) hur ni lastar era hästar själva in i transporten?
när ni fått in hästen, går ni runt till baksidan av släpet via utsidan eller insidan?
Hur tränar ni upp detta?
Binder ni fast hästen i transporten eller står h*n löst till ni fått fast luckan?

*nyfiken*

Vet så klart att det är säkrast att vara 2 men om de finns att man måste åka ensam hur gör ni?!


ställer hästen på rampen, han går in , stänger bom o luckor bak.
går runt o binder fast.

vid urlastning: gör lös lägger grimskaftet över halsen , öppnar upp aöt bak o ber honom backa när jag är klar.

träning , träning träning , och mycket ledarskap o förtoende
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Har alltid lasta alla mina 13 hästar själv, aldrig några problem. Huvudsaken de har förtroende för den person de blir lastad av. Så följer de dig dit du vill.
Men börjar du tveka en ½ sekund eller känner att det här kommer aldrig att gå. Då gör det heller inte det. Ditt kroppsspråk och energi spelar roll.

Sedan så ska de kunna lita på dig, som ledare och kunna stå stilla. Jag binder alltid upp mina och går sedan bak och stänger bom och lucka. En häst kan lätt backa ur och springa ut bakåt och skada både dig och sig själv.

De står som ljus, även fölen som jag transporterar själv.:p

De lastar jag själv på 1 minut, de följer bara med, på måndag ska jag iväg med min lilleman för han ska frysmärkas. Har ännu aldrig varit i transporten men jag kan lova att han kommer bara att gå på utan bekymmer.

Felet många gör att de skapar ingen kontakt och inge sig som ledare när de är föl. Där ligger det ett ansvar på uppfödare så att det sitter i för livet.

Det som man kan öva lite på är att de kan förstå vad jag menar med -back- när jag sedan står i transporten och ska backa ut hästen. Så att den vet vad som ska ske. De kan annars blockera sig och inte röra sig bakåt, då måste den kunna lita på sin ledare och gå försiktigt ut bakåt. Gärna kunna gå något steg sedan stå stilla, och få beröm o gärna lite klapp, för att på kommando fortsätta bakåt.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Är det bara jag som fått lära mig att aldrig binda fast hästen i transporten förrän du stängt åtminstone bommen där bak? Av orsak att hästen skulle kunna få panik och försöka komma loss och OM den kommer loss är risken att den ramlar baklänges ut på lämmen med följden att den kan bryta både nacke och annat.( Bara hur jag är lärd men låter ändå rimligt i mina öron)
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Förstår ditt tänk, å min kille å jag har ett bra band oss emellan han litar på mig i alla andra situationer och backa ut ur transporten är absolut det minsta problemet han står alltid still och backar först när jag ber honom osv...
Jag är dessutom inte av den typen att jag stissar upp mig och undrar om han ska eller inte ska gå på osv, så för mig känns det som om antingen tycker han inte om den transporten jag haft hittils (då han gått på i andra innan utan problem, där jag själv lastat) eller så kanske han tycker det är tråkigt att åka transport jag menar det är ju = TRÄNING ;) Och det kan ju vara väldigt jobbigt....:p
 
Sv: Lasta hästen helt själv

jag står kvar utanför och skickar in hästen,sen sätter jag för bommen o stänger luckan, därefter går jag in o binder fast hästen :love:

Så gör vi med alla 8 hästar hemma med, en förutsättning för att kunna åka och träna själv osv. Inte så svårt att lära dem, de brukar fatta efter 3-4gånger :laugh:
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Jag leder in hästen som jag alltid gör.
Säger Stanna och lägger grimskaftet över bommen.
Går ut jämte honom och sätter för bommen. Tillbaka in (jämte honom) och sätter fast. Ut igen och stänger luckan.

Jag går inte ut genom lilla dörren utan ut och in brevid honom för att hela tiden kunna korrigera om han skulle få för sig att backa el liknande. Har dock aldrig vart något problem.

När jag lastar ur så fäller jag luckan. Går in jämte honom. Knäpper loss transportgrimskaftet och knäpper dit det vanliga. Lägger det över ryggen på honom, strax bakom manken. Ut jämte honom. Lossar bommen (när han står helt stilla utan att trycka på bommen, den ska vara fri). Ställer mig vid rampen (på vänster sida och ger kommandot Backa. När han är halvvägs nedför rampen är det bara att plocka grimskaftet. Busenkelt =)
 
Sv: Lasta hästen helt själv

vid urlastning: gör lös lägger grimskaftet över halsen , öppnar upp aöt bak o ber honom backa när jag är klar.

precis så gör jag med.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Jag lastar alltid själv, i den mån det går. Går in före, släpper grimkaftet, går bak (på insidan av släpet, om det är två hästar går jag utsidan) stänger bommen, lämmen och övre luckan (om det inte är jätte varmt ute då får övre luckan vara öppen) går sen fram och binder fast hästen.

När jag lastar ut knäpper jag loss hästen i fram, går bak & öppnar lämmen och bommen. Vissa hästar backar ut själva, annars går jag in och backar den.

Med den lilla jag har (snart 1 år) så är vi två när vi lastar, han har ej lärt sig att stå själv inne än och jag har ingen transport så jag kan ej träna. :P
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 354
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp