Lasta hästen helt själv

lovehorses

Trådstartare
Kan ni beskriva (eller bilder) hur ni lastar era hästar själva in i transporten?
när ni fått in hästen, går ni runt till baksidan av släpet via utsidan eller insidan?
Hur tränar ni upp detta?
Binder ni fast hästen i transporten eller står h*n löst till ni fått fast luckan?

*nyfiken*

Vet så klart att det är säkrast att vara 2 men om de finns att man måste åka ensam hur gör ni?!
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Jag står antingen utanför transporten påsidan av rampen och skickar på hästen (dvs ber hästen att själv gå på transporten medan jag står kvar på/påsidan av rampen) och när hästen är inne i transporten så stänger jag bommen och luckan och går sedan runt och sätter fast hästen. Alternativ nummer 2 är att jag går på före hästen in i transporten och går därefter ut genom främre dörren och runt transporten och sätter på bommen, upp med lucka och går tillbaka och sätter fast hästen. Jag skulle aldrig sätta fast hästen innan jag har bommen på av säkerhetsskäl.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Jag leder in min häst som vanligt. Hänger grimskaftet runt halsen (binder absolut inte upp) och går jämte henne för att sätta för bommen och slutligen luckan. På så sätt har jag koll på om hon vill röra sig bakåt och kan parera henne direkt.

Min häst köpte jag som läromästare och eftersom hon slänger sig bakåt vid urlastning så har vi fronturlastning på henne. Detta fungerar bra och detta med att hon vet att "man går ut fram" gör det nog enklare.

Jag tränade upp detta genom att ta bit för bit när jag hade en person till med mig.

Helt enkelt så att man börjar från scratch som vanligt med en medhjälpare. Förutom att man hela tiden själv gör mer och mer.

Men var försiktig och ha någon duktig handlingskraftig person med dig så det inte händer nåt!
 
Sv: Lasta hästen helt själv

jag står kvar utanför och skickar in hästen,sen sätter jag för bommen o stänger luckan, därefter går jag in o binder fast hästen :love:
 
Sv: Lasta hästen helt själv

min häst lastar sig själv, så jag leder hästen fram till transporten, lägger grimskaftet över halsen på henne, smackar lite så knatar hon på..
Sen stänger jag bom+lucka och går via skötardörren och sätter fast hästen.

Lastar ur så går jag in via skötardörren och knäpper loss hästen, går bak och öppnar lucka + bom och låter hästen backa ut..

Min häst tycker det är KUL att åka transport, så det är inget jag har behövt lära henne..
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Den transport som jag oftast använder är det ingen mellanvägg i, vilket gör det lite lurigt att lasta själv eftersom hästen kan vända sig i den. Inget som min häst har gjort, men min förra gjorde det en gång, och har de väl kommit på det, så...
Därför gör jag så att jag använder longerlina i stället för grimskaft, fäster linan i grimman och sen in i transporten, runt frambommen och sen ut igen så att jag kan korta upp den efterhand när hästen går in så att jag hela tiden har kontakt och kan hålla hans huvud framåt. Sen leder jag honom mot transporten, smackar på lite och släpper sen när han är på väg in, och "halar in" honom med linan. Sen stänger jag bommen, håller kvar i linan tills jag är framme och kan sätta fast honom, sist stänger jag luckan.

Att lasta själv bör man inte ge sig på för tidigt, får man problem så kanske man behöver ge upp och det bådar ju inte så gott för nästa gång. Jag såg till att i början alltid ha någon i stallet som var beredd att rycka in om det skulle behövas.

Lycka till.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

När jag lastar står jag där det röda krysset är:

26665785.jpg



Behövs det så går jag med hästen hela vägen in i släpet (fast på "min" sida om mellanväggen då såklart). Och sedan går jag tillbaka bak...
Eller så behöver jag bara smacka förbi hästen så går den hela vägen in själv och jag står kvar där bakom och sätter för bommen bakom hästen.

Sedan stänger jag rampen och bakluckan, går fram och in genom skötardörren och sätter fast hästen och sedan går jag ut, stänger och åker!
Smidigt!

Jag sätter ALDRIG fast hästen inne i släpet innan hela bakrampen är uppfälld och stängd... Säkerhetsrisk!!

Och när jag lastar ur hästen gör jag på samma sätt fast bakvänd ordning.
Lossar hästen i fram först, går bak och öppnar, öppnar lilla bommen på "min sida" om mellanväggen och går in till hästen den vägen. Tar grimskaftet och går bak igen, öppnar hästens bakbom och hästen får kliva ut... :)
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Min häst backar gärna ut igen, spelar ingen roll hur mkt vi tränar på lastningen...hon VET att hon kan backa ut om hon bara är snabb nog.

Så jag har löst det så här:
Longerlina som sitter fast i grimman, sen ett varv runt frambommen och sen ut bakåt. Jag står på sidan och ber henne gå in, halar in linan allt eftersom. Sen brukar hon testa att backa så fort hon kommit in, men när hon märker att linan håller emot så stannar hon snällt. Sen är det bara lägga på bommen + upp med luckan, gå fram och ta bort linan och sätta fast henne.
Avlastning:
Tar ned luckan, går fram och tar loss henne och sätter fast linan + ett varv runt bommen och sen lägger jag den bak ut över bakbommen. Går bak och håller i linan innan jag sen tar bort bakbommen (utan lina backar hon ut på 3 röda) och på MITT kommando får hon backa ut.

Funkar bra på det här sättet, har inga problem att åka själv längre. Det går inte att gå in med henne, då vill hon inte gå på alls.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Beror ju på vilken häst man har, menmen...Min häst är lättlastad så jag går bara rakt in !

* Om hästen inte vill gå så ska man igentligen bara fortsätta gå imot transporten, Inte titta bak på hästen och börja dra!..
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Beror på vilken häst det rör sig om. (tilläggas bör att jag har innerdörrar på min släp).

Tussi:
*Ser till att hömattan är upphängd med hö
*Fäster upp dörren
*går vid sidan av transporten
*Tussi ser höet och kliver på själv (matglad? :angel:)
*stänger dörren
*Stänger luckan


Danne (har jag lyckats lasta själv 2 ggr):
*Fäster upp dörren
*sätter på longerlina
*Går före in i transporten, Danne är oerhört präglad på mig och matte följer man så om jag står kvar utanför så står danne kvar utanför..
*Berömmer och ger godis när han har kommit in
*Påtalar att han ska stå stilla
*Börjar gå ut på andra sidan mellanväggen, stannar upp när Danne börjar backa, går tillbaka en bit så att han går in helt igen, berömmer igen, smyger mig så sakteliga ut på min sida klappandes på danne samt berömmer(håller fortfarande i longerlinan)
*går över och ska börja lossa dörren men får stanna och säga till Danne att han ska stå stilla, berömmer igen
*Försöker lossa dörren, svär lite för mig själv för att jag inte har lite längre armar, Danne går nämligen ut igen om han inte ser mig (kan inte vara mer än max 5cm från mig :love:)
*Får äntligen loss dörren, stänger denna
*öppnar dörren igen då jag har fastnat med linan
*Lossar linan
*Stänger återigen dörren
*Lägger in linan på andra sidan av mellanväggen
*Stänger luckan
*Går in och sätter fast Danne samt lossar linan
*Försöker nu reda ut den härva av knutar på linan som jag lyckats åstadkomma

det var kanske inte det du ville höra? men det är iaf så det går till hos oss om jag lyckas få Danne att förstå att visst det är önskvärt att han vill följa mig överallt men kanske inte just ut ur transporten när han precis gått in.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

TAck för alla svar och råd!
JAg provade lite nu på kvällen. Tänkte att jag kan väl leka mig fram, jag sku ju ingenstans och märker jag att det inte funkar avbryter vi bara.

Först gick vi fram till transporten, hästen fick kolla läget sen trava vi in. Han ville gå på sidan av transporten hela tiden men verka inte stressad eller arg.Tyckte helt enkelt att det var lättare.:)
Han fick stå stilla i transporten jag berömde, fick morot.Gick ut igen. Allting gick lugnt till.
Jag gick in igen samma procedur stod stilla lite längre. Hästen tyckte jag var knstig som höll på på detta sätt.JAg gjorde så några gånger, hästen stressa inget utan tyckte att vi kunde åka iväg snart...:D
Sen prova jag att gå längs mellanväggen, berömmde och klappa honom hela tiden,han försökte backa några gånger, och jag gick tillbaka med honom, ingen stress.
Vi höll på ett tag fram och tillbaka, han backa jag gick fram med honom men tillslut hade jag fått mellanväggen ordentligt på plats och kedjan (vi har en kedja ist fär bom), sen var det bara luckan.LIte försökte han komma ut men heller ingen stress.

Allt som allt tog detta ca 15-20 min!:bow::love:
Första hästen jag har kunnat lasta själv!!!!!:love::love:
Nästa gång ska jag prova och stå på luckan/rampen och se vad han säger.

JAG ÄR SUPERNÖJD!!!!
 
Sv: Lasta hästen helt själv

jag använder longerlina och ett dressyrspö.
fäster linan i grimman och sedan in över bommen och tillbaka ut till mig.
jag står på sidan av rampen(vänster) och håller linan.
håller linan sträckt men drar inte. petar med spöet på rumpan på hästen men slutar så fort hästen visar minsta tendens till att gå fram.
alltdrig så att jag slår hästen på något sätt, endast petar bara så att den ska förstå att går den fram och in så slipper den det lilla obehaget.
linan har jag endast för att visa hästen vilken väg den ska, vi är ännu i träningsfasen av självlastning.
senare är det meningen att jag bara ska kunna leda hästen fram till transporten och visa väge så går den in själv.
när hästen står på lägger jag för bommen sedan kastar jag in linan och stänger rampen, går fram och lossar linan och sätter fast hästen och fäster upp höpåsen ordentligt.

hoppas det inte blev allt för luddigt...

när jag lastar av lossar jag först hästen, sedan fäster jag grimskaftet och lägger det över ryggen på hästen.
sedan går jag bak och tar ner luckan, väntar tills hästen står helt stilla och sedan tar jag bort bommen, sedan tar jag svansen och drar lite lätt bakåt och säger backa, stödjer hästen så den inte trampar utanför rampen och tar grimskaftet innan huvudet kommit ur transporten. det går hur lungt som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta hästen helt själv

KL

Å jag skulle också vilja kunna ha det såhär, min häst han ställer sig på rampen sen ska han stå och fundera till han själv känner att han ska gå med in. Är lite uttråkande då jag i början fick in han utan några sådanahär problem å vad jag vet har inget hänt som skulle gjort att han inte vill åka. Han stressar inte upp dig är cool lugn men går inte på, dock räcker det att någon ger han några knuffar i rumpan så¨går han på. Har försökt och lina in honom sket han fullständigt i, bryr sig inte alls om trycket från linan. Ska ta ut NH tränare som ska hjälpa mig snart, men det är tråkigt då jag numera måste ha någon som hjälper mig med lastningen eller ha väääldigt god tid på mig. I början fick jag in honom hade longerlina så att jag sedan gick runt för att stänga osv...Så jag är ganska säker på att han testar och "tjurar" så därav ska jag ta ut NH tränare för att befästa mitt ledarskap till 100%
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 361
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp