Lasta hästen helt själv

Sv: Lasta hästen helt själv

Min häst backar gärna ut igen, spelar ingen roll hur mkt vi tränar på lastningen...hon VET att hon kan backa ut om hon bara är snabb nog.

Precis där är jag med hästen nu!
Målet är att lasta helt själv, men han backar ut!
Vi är fortfarande två. Jag leder honom, han går snällt på. Om medhjälparen rör mellanvägg eller bom backar han snabbt ut:mad:. Jag vet inte hur vi ska gå vidare:confused:
Vi kan inte komma till att sätta för bommen.
Han är snabb! Kan ni ge mig tips på hur jag ska gå vidare
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Precis där är jag med hästen nu!
Målet är att lasta helt själv, men han backar ut!
Vi är fortfarande två. Jag leder honom, han går snällt på. Om medhjälparen rör mellanvägg eller bom backar han snabbt ut:mad:. Jag vet inte hur vi ska gå vidare:confused:
Vi kan inte komma till att sätta för bommen.
Han är snabb! Kan ni ge mig tips på hur jag ska gå vidare

ta en lina och spänn bakom rumpan och HÅLL EMOT!!!!! hon lär sig snabbt att det inte hjälper att backa. tricket är ni måste vara såpass starka att ni orkar hålla, men samtidigt måste trycket kunna släppa på sekund, om hon skulle få panik.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Jag blir så otroligt imponerad av er lastningsförmåga:bow: Jag har bara negativa minnen av lastning vilket gör att jag har stora problem att träna lastning och lasta hästar:( Jättesvårt att komma över ens dåliga upplevelser och definitivt ingen bra start på någon lastträning. Vår ponny kastar sig och sliter sig( connemaradamer är fruktansvärt starka, tro mig...). Linor funkar inte (har jag iof aldrig trott heller). Det funkar att lasta med huva, men jag vill inte behöva använda det för alltid. Var ska jag börja (förutom att omprogrammera hjärnan på mig själv då:angel:)
 
Sv: Lasta hästen helt själv

ta en lina och spänn bakom rumpan och HÅLL EMOT!!!!! hon lär sig snabbt att det inte hjälper att backa. tricket är ni måste vara såpass starka att ni orkar hålla, men samtidigt måste trycket kunna släppa på sekund, om hon skulle få panik.

Han får panik. Lina testade vi för några gånger sedan och det gick inte alls. Efter det var det knepigt att få på honom igen, men det kom han ganska snabbt över. För oss är tyvärr lina inte ett alternativ med denna häst.

Fler tips tack!!!
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Min häst har varit lite åt det hållet. Han kastar sig förvisso inte ut, han bara går, men det gör inte så stor skillnad, mer än att det är lugnare för dem bakom - det finns inte en chans att hålla rep bakom, till exempel. Han är inte rädd för transporten i sig, men han håller koll på om någon kan få för sig att stänga.

Jag har övat lite i taget. In, av igen. In, mickla lite med bommen utan att försöka lägga på den, av igen. När det funkar att peta litegrann på bommen petar man lite till. Hela tiden utan att sikta på att få på bommen - hästen ska kunna slappna av, och ni ska kunna slappna av. Se till att hästen har en bra anledning att stanna i transporten (jag har ett hönät). En annan sak man kan göra är att klia hästen på rumpan - steg på vägen till att kunna lägga på bommen, men fortfarande utan att lägga på. Förhoppningsvis går detta längre och längre stunder, och så småningom har man kommit så långt att man vågar försöka få på bommen.

Efter att jag faktiskt fått på bommen (första träningsdagen kom jag inte ens dit; andra tog det ett par timmar, så tålamod är bra) kommer hästen att vara misstänksam igen. Börja om. In, mickla med bommen, av. In, klia på rumpan, av. Förhoppningsvis går det fortare och fortare för varje vända att komma till ett läge där hästen står still och lugn tillräckligt länge.

(Disclaimer: jag kan inget om att lasta hästar, och min häst är egentligen en väldigt snäll herre, så jag påstår på inget sätt att jag vet hur man ska göra med alla hästar. Men just det här beteendet lät bekant, så jag berättar hur jag tränar. Numera, efter att ha övat några gånger och med relativt nytt släp, kan jag lasta honom på rimlig tid, i alla fall. Återstår att se hur det funkar när jag börjat åka med honom också.. )
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Fler tips tack!!!

Var själv, ta inte med någon medhjälpare. Om han vill ut, låt honom gå ut och sen gå in igen. Det känns fånigt men träna och träna! Plötsligt en dag får du ett genombrott.

När jag var i samma "steg" som ni är nu, att hästen står stilla men går ut när man rör något där bak, började jag gå bakåt i transprorten samtidigt som jag pratade högt med hästen "nu går jag bakåt, lilla gumman, ja nu går jag här och klappar dig, duktig, stå stilla" bara sa fåniga saker men det gjorde henne lugn. Och så klappade jag hästen på halsen och bakåt över mittväggen. I början kom jag bara till halsen, sen lite lägre och sen till baken. Ville hästen ut lät jag den gå ut. Sen in direkt igen.

Sen hade vi ett litet bakslag när jag rörde bommen då blev hon misstänksam som bara den. Då började jag om.

Och efter ett tag -när hon var helt cool med att stå där inne avslappnad - la jag faktiskt till en stor kasse hö längst fram i transporten. Första gången fick hon bara stå lös med mig längst fram i transporten och äta sitt eftermiddagshö. Sen la vi ner för dagen och jag bad henne gå ut innan hon ätit upp.

Med tiden kunde jag ställa lite mer krav, gick in som vanligt med hästen men tog grimskaftet runt bommen och med mig bakåt i transporten. När hon backade drog jag i grimskaftet och sa "NEJ". Ville hon ut fick hon gå ut. Nästa dag gick jag ganska snabbt bakåt och tog tag i bommen. Backade hon sa jag nej och drog i grimskaftet samtidigt som jag pressade med bommen mot henne. Då bara accepterade hon och gick in igen!

I det läget är vi nu! :banana:

Mitt bästa råd är: Träna en stund varje dag. Tex i samband med intag på em. Det ger resultat, ge inte upp! Det känns som att det inte kommer att lösa sig men det gör det. Att hästen går ut är inte ett bakslag, bara en del av processen.

/Lewina
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta hästen helt själv

Tack Lewina och Gnapp!
Låter som övning och tålamod är lösningen.
Om nu hästen är van att kunna backa ut, kommer den inte att få panik när bommen ligger på och stoppar?
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Det beror antagligen på hästen. Min pålle provar ett par gånger om bommen verkligen ligger på, men han har åkt så pass mycket att han vet vad det är att stå med stängd bom i ett släp. Brukar din häst åka släp och den inte får panik i vanliga fall så borde den acceptera faktum nu också. Man kan se till att fälla upp lämmen hyfsat snabbt, så det blir mer solid vägg bakom. Och när jag lastar av ser jag till att inte öppna bommen förrän han slutar testa om han kan gå rätt igenom den... Tanken är väl också litegrann att hästen ska ha accepterat att släpet är ett ställe där man faktiskt kan stå utan att världen går under.
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta hästen helt själv

Nej, det är inte så konstigt nog! Först handlar det bara om att få hästen att "coola ner" att bli avslappnad". Hästen lär sig bara att det inte är något farligt och att allt är lugnt!

Som Gnapp skriver, det är också min erfarenhet - hästen testar ibland om det verkligen är "stopp" men ger sig när de känner att så är fallet.

Släpp ut hästen om det VERKLIGEN inte går att få den avslappnad och börja om igen. Då har ni tagit ett för tidigt steg.
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta hästen helt själv


Så gjorde jag också med åsnan, superenkelt!

Men alla ni då som har sådär lättlastade hästar, kan ni inte beskriva hur ni gjort för att få dom så?

Min var inte så enkel när jag köpte honom, han var visserligen lättlastad, men han var envis och tyckte det var hellattjo att gå på sidorna om rampen hela tiden. Han var inte rädd på något vis utan gick på utan rädsla och åkte hur bra som helst.

Jag började med att befästa kommandot "gå in" utan att ens vara i närheten av transporten, utan började i stallet genom att skicka in honom i boxen när vi kom in, efter att jag skött om honom i gången osv. När det var befäst gick jag vidare till att använda kommandot när jag släppte honom i hagen. Alla dessa "inskickningar" gav ju honom en naturlig belöning (mat i boxen, mat i hagen:angel: matvrak som han var..) och han tyckte det var så roligt att lyda på det kommandot. Jag skickade även in honom genom stalldörren och bad honom stanna precis när han kommit in (så kunde jag stänga dörren bakom oss på en gång utan att behöva springa omkring). Nåja, när kommandot var befäst så skickade jag in honom i transporten med samma kommando, och han traskade raka spåret in, så då var det bara att stänga och gå runt och sätta fast honom!

(nu har du säkert fått samma tips flera gånger, jag har faktiskt för en gångs skull bara läst första sidan:angel: )
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Hehe nej då det är jättebra, tack :bow:

Nu har jag en häst som knallar in själv också bättre och bättre för varje gång. Men det är nog fler än jag som läser den här tråden och det säger ju inte mig så mycket att visa en film på en häst som av sig självt går in i transporten och sedan inte skriva hur man har lärt hästen det.

Det är ju självklart målet men jag som många andra ska ju ta oss dit också ;)

Tack :)
 
Sv: Lasta hästen helt själv

men åhhh, jag skrev ett långt inlägg var e det någonstans??? Antingen fick jag aldrig iväg det eller var tog det vägen? Jag skrev ett svar...:crazy:
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Jodå jag har läst ditt och flera andras svar, jag har dock inte svarat så mycket i tråden :)

tack tack!! :bow:
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Jag vill också kunna göra så där!! Får helt enkelt börja träna, träna och återigen träna.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Jag låter hästen själv gå in i släpen och så stänger jag dörren och går sedan runt om och binder fast hästen.

Är hästen ovan eller inte vill gå in tar jag en longeringslina och snurrar runt bommen där framme, så går de alltid in.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Min häst är världens enklaste att lasta, han älskar att åka transport:love: Man kan släppa honom tio meter i från rampen o traskar själv in, sen fäller jag upp luckan o sist binder jag fast honom (o så får han lite godis för han är så duktig).
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Jag hade stora problem med min häst i början. När jag väl fick in honom i transporten så kastade han sig bakåt och ut igen. Han hade sönder några säkerhetsgrimskaft innan jag insåg att man måste stänga bommen först...:) Han testade mig rejält där efter att ha varit hur lättlastad som helst. Dock så var det i mitt fall en ledarskapsfråga blandat med att det var mörkt ute och att lampan i transporten var trasig.

DEt som fungerar för mig är att leda fram honom och själv gå upp en bit på rampen, och säga: "Gå in" till honom, och sedan lägga en hand på hans rumpa direkt han är inne i transporten. Då backar han inte ut och jag kan då sätta på bommen.

Lycka till och träna träna träna så löser det sig!
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Han får panik. Lina testade vi för några gånger sedan och det gick inte alls. Efter det var det knepigt att få på honom igen, men det kom han ganska snabbt över. För oss är tyvärr lina inte ett alternativ med denna häst.

Fler tips tack!!!

Det är sällan eller aldrig linorna bak som gör att de kastar sig, utan att det dras framifrån.
Den som leder- ska bara se till att den är i rätt riktning.
Det krävs kunskap för att rätt lina in kusen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 358
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp