Bukefalos 28 år!

lasta hästen?

Z

Zandora

Om inte din häst går in frivilligt i transporten, hur gör ni då? Har ni något knep att dela med er av?
 
Sv: lasta hästen?

Mina bästa knep och råd är:

1. Avsätt tid för lastträning.
2. Ibland spelar det ingen roll om man lasttränat massor, blir man själv nervös eller osäker så kan hästen bli det och börja tveka. Så det är alltid bra att ha gott om tid på sig även när man vet att man SKA åka.
3. Bestäm dig själv för OM du ska ha in hästen i släpet och åka, eller bara ha in hästen i släpet för att sedan ta ut den igen och inte åka med den. Och har du bestämt dig för att inte åka men ha in hästen i släpet och hästen går in till slut. Ändra dig inte då och åk. Plocka ut hästen igen och gör samma sak nästa dag.


Själv använder jag linor om min häst börjar tveka. Men jag tar ALDRIG dom runt baken på hästen för det kan resultera i om hästen reser sig och slår runt eller trasslar in sig osv...
Jag har dom på sidorna och har medhjälpare som kan "vifta" lite med linorna. Min häst är känslig för sånt och brukar då gå in utan protest.


Sedan är det viktigt att du kör riktigt lugnt och bra! Det är oftast själva körningen som gör att hästen inte vill gå in i ett släp, inte själva ingången... Kör man ryckigt och slarvigt blir det en hemsk upplevelse för din häst.

Och ja, säkerhet framför allt!

Lycka till!
 
Sv: lasta hästen?

är hästen bara lite småtrilsk så använder vi oftast lina bakom (drar absolut inte in hästen, utan håller imot och när hästen går fram får den eftergift). på en del räcker det att "peta" med en sopkvast på bakbenen så dom går framåt. ger något gott när dom gått in, men aldrig innan dom står helt på.

är hästen riktigt trilsk så är det lastträning, lastträning, lastträning och massa tålamod som gäller ;) helst med hjälp av minst 3 pesoner.
 
Sv: lasta hästen?

de är bara de att ja har aldrig lasttränat denna häst som ja ska hämta hem i veckan och de har dessvärre inte ägaren heller gjort!
så ja har ingen aning om hur den är att lasta :-S
 
Sv: lasta hästen?

Jag brukar aldrig använda några hjälpmedel utöver grimma och grimskaft, sedan tycker jag bäst om att jobba själv med, eftersom det är ju där man kan hamna om man måste lasta akut.

Det enda som gäller är att vara envisare än hästen, det kan ta 4 timmar första gången... Men de flesta hästar ger ofta upp tidigare, det beror mycket på vilken relation man har.
Har du tränat från marken mycket går det rätt så fort, för då vet han redan vem som betsämmer där, och att du inte ger dig.Har hästen dåliga erfarenheter sedan tidigare lastningar, så låt dte ta tid så att han litar på dig.
Du ska vara bara är lugn och bestämd, om hästen är rädd eller stressad, ta dte lugnt, låt den få bekanta sig lite med transporten, gå runt och öppna dörrarna etc ge lite godis om den är mottaglig, låt den få titta lite, vänja sig vid ljuden (är van vid unghästar, då jobbar jag såhär med allt nytt, med en äldre redan lastad häst som krånglar kan man gott gå fortare fram med, de försöker ofta komma undan).

När den är lugn, visa den, du går före och han ska traska bakom precis som när du jobbar honom i grimskaft. Börjar han backa, backa honom, låt honom inte stanna o vila, utan driv på, utan att bli upprörd (lätt att bli det ibland;)), och säg sedan Kom, eller vad du använder för ord, gå in i transporten, så fort han tänker framåt, inåt, beröm så att du säkert vet att han vet vad du vill.
Så håller jag på.
När han väl är inne brukar jag stå där ett tag, tills jag bestämmer att han får backa /gå ur.
Tycker ofta att just lastträning, eller all träning där hästen ska övervinna en rädsla och lita på mig ger väldigt mycket i relationen.

Säger det som pepp, för jag tycker inte heller att själva träningen att gå på är så jättekul, eftersom jag har egen transport brukar jag ta det lite i taget, öppna, stänga, binda upp utanför och nosa första dagen, gå in nästa, gå in med bom fram tredje och gå in och lägga på bommen bak fjärde etc.
 
Sv: lasta hästen?

Oops, såg nu att du skulle hämta den, då brukar jag be ägaren ( de är ju oftast måna om sina hästar innan man hämtat dem iallafall;)) att vänja den lite, de skiftar ju rejält mellan olika ägare, en del har ju jättebra hand med sina hästar och då har det verkligen avrit att bara åka o hämta den!
Ta med lite medhjälpare (alltid skönt att inte åka själv om det går)och kolla om nuvarnade ägare som ändå känner hästen har någon som kan hjälpa till, sedan så brukar det lösa sig. För många år sedan hämtade jag en 5-åring, som inte ville gå på, och då var det inget läge att börja med ledarskapsövningar, utan vi backade till transporten till en öppning i stallet och så hade hästen bara att välja på att gå in, rätt så effektivt för stunden, men sedan fick jag lastträna rätt så mycket..
 
Sv: lasta hästen?

öppna allt som går att öppna.. och servera lite gottis mat där inne:p
 
Sv: lasta hästen?

ofta kan det tom. vara en fördel om hästen inte har åkt så mkt. då har den förhoppningsvis inga dåliga erfarenheter heller ;)

ta det lugnt och låt det ta den tid det tar utan att bli otålig :angel: låt ägaren leda på hästen, det brukar vara enklast. om ni väljer att använda lina bakom så tänk på att den inte får "glida ner" när ni håller imot, den ska vara uppe på rumpan. om den glider ner på bakbenen och ni håller imot så blir hästen förmodligen jätterädd. då kan dom resa sig/slå över eller kasta.

lycka till ;)
 
Sv: lasta hästen?

Kanske kan låta mellanväggen vara kvar hemma? Blir mindre trångt i transporten då.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 221
Hästhantering Jag ska försöka få in en mycket reaktiv häst som jag haft på foder, i en transport. Han är ganska van vid att åka och enligt ägaren går...
2
Svar
27
· Visningar
3 326
Senast: inaa
·
Hästhantering Det dyker ju upp en del tema trådar med jämna mellanrum rum ex klicker och tömkörnings tråden. Jag tänkte vore det inte kul med en last...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 198
Senast: EZMK
·
Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp