Låt oss prata om Myndighetsutövning

Nej jag anser inte att det automatiskt betyder att en specifik myndighetsperson kring en specifik vägbom i Knivsta har medvetet missbrukat sin "makt" i ett specifikt ärende. Bara utifrån vad jag vet om strandskyddshandläggning kan jag komma på x antal rimliga förklaringar.
Det handlade om en privat parkering och inte om strandskydd.
Det var bl.a. det som inspektören missade.

Jag har tagit ett exempel som visar på att det inte handlar om Myndigheter allena utan om personer i Myndighetsutövning.
Har du några andra bra exempel på Myndighetsutövning utanför Myndigheter?
 
Jag jobbar med myndighetsutövning enligt livsmedelslagen. Tror de flesta uppskattar att jag gör mitt jobb. Folk vill inte bli matförgiftad eller lurade. De seriösa företagen uppskattar det också då de inte vill göra folk sjuka eller lura dem.

Jag kan dock absolut se brister i systemet men jag upplever att tillsynen blivit oerhört mycket mer rättssäker de dryga 10 år jag jobbat med detta. Ibland är det dock knepigt då lagstiften lämnar en del utrymme för tolkning. Därför tycker jag det är bra om beslut överklagas så vi får veta om vi tolkat rätt eller inte. Dock är det väldigt få beslut som överklagas i dagsläget.
 
Hur menar du?
Samfälligheten fick rätt hos både kommunen och miljödomstolen.
Inspektören körde sitt eget program enligt Gröna vågen och att alla har rätt till andras mark.

Han gick utanför sina befogenheter och kommunen bad om ursäkt för det.

Då har ju systemet fungerat? En person har i sin tjänsteutövning fattat ett beslut som efter omprövning ändrades när det ansågs vara felaktigt. Det är ju så det ska fungera?

Om du tänker dig att inga människor någonsin får fatta fel beslut, ens i fall som går att korrigera, då kommer vi enbart ha folk helt utan självinsikt i liknande positioner. Alla vi andra kommer nämligen att undvika jobb där 100% felfritt (utan att ha långa handläggningstider och oändliga utredningskostnader) är kravet om man inte vill straffas.
 
Alla vi andra kommer nämligen att undvika jobb där 100% felfritt (utan att ha långa handläggningstider och oändliga utredningskostnader) är kravet om man inte vill straffas.
Det är mitt starkaste argument mot återinförande av tjänstemannaansvar.
Det skulle bli många VA Kant i korridorerna.
 
Och din åsikt är att de är kompetenta och följer lagar och reglementen.
Bra så.
Vad tycker du om tjänstemannaansvar?
Detta blir värre och värre...

ja, jag anser att myndigheter i gemen sköter sina uppgifter alldeles utmärkt. Självklart finns det tillfällen när saker går fel och i de flesta fall rättas det till.

Det känns som du plockar ut enskilda händelser och försöker göra dem till representanter för alla?

Att tjänstemannaansvaret försvann var en välsignelse. Enskilda personer ska inte annat än i undantagsfall (brottslighet) straffas för sånt de gör i tjänsten.
 
Det känns som du plockar ut enskilda händelser och försöker göra dem till representanter för alla?
Det var som svar på frågan om jag hade något exempel.
Och det här exemplet kände jag till tillräckligt väl samtidigt som det var tillräckligt offentligt för att kunna visa källor på. Därav valet.

Att tjänstemannaansvaret försvann var en välsignelse. Enskilda personer ska inte annat än i undantagsfall (brottslighet) straffas för sånt de gör i tjänsten
Till viss del så tar det ju hand om ansvaret.
Det var Transportstyrelsens IT upphandling som triggade igång det hela.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/transportstyrelsen-detta-har-hant
 
En miljöinspektör har sin befattning som uppdrag.
Det beror inte på alls.
Att fatta beslut utan korrekta underlag är att gå utanför sina befogenheter.
Eller så är det bara att göra fel.
Vad tycker du?

En miljöinspektör kan absolut arbeta med sådana här frågor, det beror ju på hur organisationen ser ut. Jag har arbetat på en kommun där vi hade en person som var miljö- och hälsoskyddsinspektör till titeln men som också arbetade på uppdrag av byggnadsnämnden med strandskyddsärenden. Inga konstigheter.

Givetvis är det att göra fel, inte att gå utanför sina befogenheter.
Om en person vars jobb det är att göra förelägganden i strandskyddsärenden gör ett föreläggande på felaktigt underlag så är det ju givetvis felaktigt och ska rättas. Men personen har ju fortfarande gjort sitt jobb och inte gått utanför sina befogenheter. Gå utanför sina befogenheter är ju mer om man exempelvis fattat beslut i sådant man inte har delegation på.

Om just den här personen gått utanför sina befogenheter eller inte framgår ju inte av det som länkas och är ju oavsett helt ointressant för diskussionsämnet.
 
Detta blir värre och värre...

ja, jag anser att myndigheter i gemen sköter sina uppgifter alldeles utmärkt. Självklart finns det tillfällen när saker går fel och i de flesta fall rättas det till.

Det känns som du plockar ut enskilda händelser och försöker göra dem till representanter för alla?

Att tjänstemannaansvaret försvann var en välsignelse. Enskilda personer ska inte annat än i undantagsfall (brottslighet) straffas för sånt de gör i tjänsten.

Ja och man kan ju fortfarande dömas för tjänstefel, så det är ju inte så att det går att bete sig hur som helst.
 
Gå utanför sina befogenheter är ju mer om man exempelvis fattat beslut i sådant man inte har delegation på.
Eller kanske att inspektera något på eget bevåg?
Om det inte finns något uppdrag från kommunen att inspektera en företeelse utan inspektören hittar på det själv, hur skall det bedömas?
 
Jag förstår inte hur återinförande av tjänstemannaansvar skulle ändra på något rent praktiskt?
Den läckta informationen skulle ju fortfarande vara på drift och den som gjorde misstaget vara lika avskedad.
Skadan blir ju inte mindre.
 
Jag avsåg inte på gruppnivå utan för varje funktion för sig.
Men innefattar alla funktioner.
I stället för att räkna upp dem var och en för sig så benämner jag dem Myndighetsutövare.
Du skriver ju till och med "Myndigheterna" med versal så det är enkelt att förstå som att du avsåg alla myndigheter och myndighetsutövare som grupp.

Men ok. Vi tar ett par yrkesgrupper ur högen. Vad tycker du till exempel om passhandläggare, person som handlägger id-kortsansökan och person som beslutar om skolskjuts?
 
Eller kanske att inspektera något på eget bevåg?
Om det inte finns något uppdrag från kommunen att inspektera en företeelse utan inspektören hittar på det själv, hur skall det bedömas?

Jag förstår inte riktigt frågan. Vad menar du med att inspektera på eget bevåg?

Tror att det är extremt få kommuner som är organiserade så att handläggarna har noll delegation utan behöver specifikt uppdrag i varje enskilt ärende för att få påbörja handläggning.
 
Men ok. Vi tar ett par yrkesgrupper ur högen. Vad tycker du till exempel om passhandläggare, person som handlägger id-kortsansökan och person som beslutar om skolskjuts?
Den enda åsikten i högen är att i min kommun är personen som beslutar om skolskjuts litet lat och alldeles för tillmötesgående mot entreprenörerna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 123
Senast: Bubbla
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
5 815
Senast: Wille
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 192
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp