Bukefalos 28 år!

Låt oss prata om Myndighetsutövning

Jag förstår inte riktigt frågan. Vad menar du med att inspektera på eget bevåg?

Tror att det är extremt få kommuner som är organiserade så att handläggarna har noll delegation utan behöver specifikt uppdrag i varje enskilt ärende för att få påbörja handläggning.
I Knivsta kommun finns en lång kö på ärenden som borde inspekteras.
Att då hitta på egna ärenden av olika orsaker stör verksamheten.
 
Och varför startar du en tråd på att buke för att dryfta detta?

Jag förstår faktiskt inte vad du vill med tråden? Kanske har jag bara inte förstått. Vill du förklara vad du vill diskutera?
Bl.a. så undrar jag om folk i allmänhet förstår frågan.
Och du gjorde det tydligen inte.
Många i tråden har förstått exakt vad jag menar.

Läs gärna tråden och se om du kan komma på vilka.
 
Något som verkar tydligt är att många har missat att Myndighetsutövning till stor del sker på andra platser än på Myndigheter.
Det har något som jag har misstänkt.
 
I Knivsta kommun finns en lång kö på ärenden som borde inspekteras.
Att då hitta på egna ärenden av olika orsaker stör verksamheten.

Jo det brukar finnas en gäng invånare i varje kommun som anser sig veta sånt.

Har fortfarande inte förstått varför en vägbom i Knivsta är relevant för diskussionen.
Ärendet är ju oavsett felaktigheter i underlaget inte påhittat eftersom både vägbommen och samfälligheten uppenbarligen existerar.
 
Något som verkar tydligt är att många har missat att Myndighetsutövning till stor del sker på andra platser än på Myndigheter.
Det har något som jag har misstänkt.
Vilka har missat det? Jag nämnde det inte i mitt svar, det betyder inte att jag inte vet om att så är fallet.

Myndighetspersoner (bland annat) gör ibland fel. Beslut kan då överklagas och den enskilde får förhoppningsvis rätt i frågan. Men lika gärna kan personalen i kassan slå in en vara två gånger, vilket också är fel. Alla gör fel någon gång, ska det vara ett straff för den personen då? Löneavdrag?

Rena tjänstefel är såklart en annan fråga.
 
Min erfarenhet från socialtjänstens område är att samma personer som i situationer som rör dem själva anser att myndigheter lägger sig i sånt som de inte har med att göra, i andra situationer kräver att myndigheter ingriper, även om det går emot lagen.

Så sant. Antingen gör myndigheten för mycket eller för lite men allt som oftast i alla fall fel.

Jag brukar vara rätt hård med nya kollegor som försöker undvika ärenden som innebär konflikter, att vill man ha ett jobb där man är omtyckt kan man välja mellan många yrken men inte miljöinspektör.

Jag är ju partisk som den myndighetsutövare jag är, men jag har som inga synpunkter på myndigheter och tjänstepersoner generellt. Jag är väl införstådd med att de arbetar utifrån lagstiftning och gillar jag inte lagen ska jag vända mig till politiken.

Sen kan tolkningsutrymmet som finns användas på ett sätt som jag starkt ifrågasätter, men då handlar allt som oftast om mycket specifika ärenden. Typ senast med hovrätten.
 
Bl.a. så undrar jag om folk i allmänhet förstår frågan.
Och du gjorde det tydligen inte.
Många i tråden har förstått exakt vad jag menar.

Läs gärna tråden och se om du kan komma på vilka.
Fast jag är genuint intresserad av vart du vill komma med att efterhöra vad kamraterna har för åsikter om personer som arbetar med myndighetsutövning.

Och om det nu är som du säger att andra har fattat precis vart du vill komma med det så kanske dessa kamrater kan bistå mig. För jag förstår verkligen inte alls varför vi ska ha tycka till om människor på det sättet.
 
Jo
det brukar finnas en gäng invånare i varje kommun som anser sig veta sånt.
Eller politiker i nämnder kanske?
Har fortfarande inte förstått varför en vägbom i Knivsta är relevant för diskussionen.
Ärendet är ju oavsett felaktigheter i underlaget inte påhittat eftersom både vägbommen och samfälligheten uppenbarligen existerar
Den var dels ett exempel på när en tjänsteman gör fel.
Och dels ett exempel på när tjänstemannen gör något som den inte är tillfrågad att göra från sin arbetsgivare.

Hur ser du på ansvarsfördelningen mellan tjänstemän och politiker i nämnder?
 
Myndighetspersoner (bland annat) gör ibland fel.
Hur ser du på skillnaden mellan att göra misstag och att med vilje bryta mot reglerna?
Med bryta mot reglerna menar jag när någon tycker att den vet bättre eller anser att reglerna inte gäller dem, även när de egentligen vet vad som är rätt.

Ett tredje alternativ är ju när man inte förstår vad man håller på med.
 
Eller politiker i nämnder kanske?

Den var dels ett exempel på när en tjänsteman gör fel.
Och dels ett exempel på när tjänstemannen gör något som den inte är tillfrågad att göra från sin arbetsgivare.

Hur ser du på ansvarsfördelningen mellan tjänstemän och politiker i nämnder?
Jag har inte insyn i Knivsta kommun eller aktuellt ärende alls utan bara läst på länkarna. En person har, pga dålig karta, inte sett att strandskyddet inte gäller. Någon har utgett sig för att ha kommunens talan i någon social media, fast som privatperson. Det är det jag kan komma fram till. Jaha? Tack vare systemet så har det blivit korrekt nu, kartorna är troligen uppdaterade och arbetsgivaren har klargjort hur man ska bete sig på sociala medier. Vad är grejen?
 
Eller kanske att inspektera något på eget bevåg?
Om det inte finns något uppdrag från kommunen att inspektera en företeelse utan inspektören hittar på det själv, hur skall det bedömas?


Vadå finns inget uppdrag? Det ingår i myndighets uppdrag att "på eget initiativ eller efter anmälan i nödvändig utsträckning kontrollera att miljöbalken samt föreskrifter, domar och andra beslut som har meddelats med stöd av balken följs samt vidta de åtgärder som behövs för att åstadkomma rättelse"

29 kap. 1§ MB.

Det är inte bara skit folk ringer in om som ska tillsynas. Det är inte heller frågan om fifo, utan det som är mest prioriterat eller mest uppfyller syftet med miljöbalken, som tillsynas först. Det innebär att grannens kompost som står en meter från tomtgränsen får vänta om det är så att myndigheten uppmärksammar att företagare häller spillolja i ledningsnätet. Som exempel.
 
Hur ser du på skillnaden mellan att göra misstag och att med vilje bryta mot reglerna?
Med bryta mot reglerna menar jag när någon tycker att den vet bättre eller anser att reglerna inte gäller dem, även när de egentligen vet vad som är rätt.

Ett tredje alternativ är ju när man inte förstår vad man håller på med.
Det finns folk på alla arbetsplatser som gör fel. En del med vilja, dock tror jag det är ytterst få? Men gör en myndighetsperson fel har du möjlighet att överklaga? Och du borde då få rätt i nästa instans. Jag förstår inte riktigt diskussionen?
 
Illa. Om individuella tjänstepersoner ska bestraffas för individuella beslut så börjar vi trilla ner på den demokratiska trappan. Och i åtminstone ett fall, gick myndigheten, dvs kommunen, in och bad om ursäkt. Men det kanske inte räcker? Ska tjänstepersonen straffas? Avstängning utan lön, avsked? Slita spö offentligt? Hur vet man att kommunledningen inte 'bestraffat' individen ifråga men valt att inte göra det offentligt?
Dessutom så kommer man inte hitta folk som vill ta de jobben. Det behövs antagligen saftiga löneökningar för att få folk att ta de tjänsterna.
 
Eller politiker i nämnder kanske?

Den var dels ett exempel på när en tjänsteman gör fel.
Och dels ett exempel på när tjänstemannen gör något som den inte är tillfrågad att göra från sin arbetsgivare.

Hur ser du på ansvarsfördelningen mellan tjänstemän och politiker i nämnder?
Men hjälp.

Politikerna beslutar vad. Tjänstemännen hur det ska ske.

Om skiljelinjen mellan vad och hur inte är klar så är kommunen i behov av utbildning.

Ansvaret mellan vadet och huret är reglerat i lag. Kommunallagen.
Börjar man med tyckande är man ute på tunn is.
 
Eller politiker i nämnder kanske?
Att politiker i nämnder anser sig veta hur kommunens ärendeingång ser ut samt hur dessa bör prioriteras är väl en helt annan sak ifall privatpersoner hemma på sin kammare anser sig veta det?

Den var dels ett exempel på när en tjänsteman gör fel.
Och dels ett exempel på när tjänstemannen gör något som den inte är tillfrågad att göra från sin arbetsgivare.

Hur ser du på ansvarsfördelningen mellan tjänstemän och politiker i nämnder?

Ingen har väl ifrågasatt att det var ett fel. Kommunen gick ju ut med att beslutet fattats på felaktigt underlag.
Ifall han har gjort något utan att bli tillfrågad är det väl ingen som vet?

Din sista fråga är ju något av ett uppsatsämne. Men för att svara kortfattat så styrs allt av kommunens delegationsordning. Och att allt annat än att tjänstemän påbörjar och beslutar i ärenden på delegation vore en praktisk omöjlighet för en kommun.
 
Vadå finns inget uppdrag? Det ingår i myndighets uppdrag att "på eget initiativ eller efter anmälan i nödvändig utsträckning kontrollera att miljöbalken samt föreskrifter, domar och andra beslut som har meddelats med stöd av balken följs samt vidta de åtgärder som behövs för att åstadkomma rättelse"

29 kap. 1§ MB.

Det är inte bara skit folk ringer in om som ska tillsynas. Det är inte heller frågan om fifo, utan det som är mest prioriterat eller mest uppfyller syftet med miljöbalken, som tillsynas först. Det innebär att grannens kompost som står en meter från tomtgränsen får vänta om det är så att myndigheten uppmärksammar att företagare häller spillolja i ledningsnätet. Som exempel.
Jo så att en flyttad vägbom till en privat parkering gick före en hel drös med avlopp som utgör fara för miljö och hälsa.
Killen ville mest bli populär.
Och träden låg ju redan ner och utgjorde ingen fara för någon.

Hans kompisar blev sura för att de inte kunde använda en privat parkering gratis.
Fel prioritering.
 
Men hjälp.

Politikerna beslutar vad. Tjänstemännen hur det ska ske.

Om skiljelinjen mellan vad och hur inte är klar så är kommunen i behov av utbildning.

Ansvaret mellan vadet och huret är reglerat i lag. Kommunallagen.
Börjar man med tyckande är man ute på tunn is.
Just Knivsta kommun är i behov av mer än så.
 
Att politiker i nämnder anser sig veta hur kommunens ärendeingång ser ut samt hur dessa bör prioriteras är väl en helt annan sak ifall privatpersoner hemma på sin kammare anser sig veta det?
Ja så är det ju.
Men det är lätt att få tillgång till den informationen.
Jag hade tillgång till den informationen.
Ifall han har gjort något utan att bli tillfrågad är det väl ingen som vet?
Jo han hade avlopp som låg före i prioriteringen.

Din sista fråga är ju något av ett uppsatsämne
Jag tar tacksamt emot vad jag får.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 415
Senast: Bubbla
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 099
Senast: Wille
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 389
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp