Bukefalos 28 år!

Låt oss prata om Myndighetsutövning

Min uppfattning är att det har skett en rejäl skärpning de senaste åren. Lite provinsiella kommuner som under många år gjort som de själva vill mer än att följa lagstiftning och prejudikat har blivit tvungna att ändra sitt arbetssätt och bli rättssäkra.

För en 25 år sedan ville mina föräldrar bygga ut en del på sitt sommarhus. Pappa gjorde en skiss och lämnade in ansökan om bygglov. Skissen underkändes som oproffsig. Då lät han sitt bästa vän som var arkitekt skriva sitt namn under skissen och då blev den godkänd. Men så ringde en tjänsteman från kommunen upp pappa och gav ett muntligt avslag. Pappa kunde lagen och bad om ett beslut som han skulle överklaga. Han fick ett medgivande istället.
Några år senare började jag på socialtjänsten i samma kommun, och man följde verkligen inte allt man skulle göra. I jobbet träffade jag personer som delade pappas upplevelse när de ansökt om bygglov.

Nu vet jag att den kommunen och likaså flera andra som var kända för att göra mer som de själva ville än som lagen ville har moderniserats och numera följer lagen.
 
Ja så är det ju.
Men det är lätt att få tillgång till den informationen.
Jag hade tillgång till den informationen.

Jo han hade avlopp som låg före i prioriteringen.


Jag tar tacksamt emot vad jag får.

Om du har direkt insyn i förvaltningens verksamhet, hur deras prioritering av ärenden ser ut, vad som "stör" deras verksamheter och varför, så känns det ÄNNU mer märkligt att du sitter och diskuterar det detta, med namngivna personer, på öppet forum under någon sorts rubrik vad vi tycker om personer som jobbar på myndigheter?

Jag sällar mig till kören som undrar vad det är du egentligen vill diskutera? Och ber dig att om du ska komma med exempel antingen avidentifiera dem eller ta något där det är helt uppenbart att du inte är personligt inblandad.
 
Min uppfattning är att det har skett en rejäl skärpning de senaste åren. Lite provinsiella kommuner som under många år gjort som de själva vill mer än att följa lagstiftning och prejudikat har blivit tvungna att ändra sitt arbetssätt och bli rättssäkra.

För en 25 år sedan ville mina föräldrar bygga ut en del på sitt sommarhus. Pappa gjorde en skiss och lämnade in ansökan om bygglov. Skissen underkändes som oproffsig. Då lät han sitt bästa vän som var arkitekt skriva sitt namn under skissen och då blev den godkänd. Men så ringde en tjänsteman från kommunen upp pappa och gav ett muntligt avslag. Pappa kunde lagen och bad om ett beslut som han skulle överklaga. Han fick ett medgivande istället.
Några år senare började jag på socialtjänsten i samma kommun, och man följde verkligen inte allt man skulle göra. I jobbet träffade jag personer som delade pappas upplevelse när de ansökt om bygglov.

Nu vet jag att den kommunen och likaså flera andra som var kända för att göra mer som de själva ville än som lagen ville har moderniserats och numera följer lagen.

Den uppfattningen delar jag också. Just gällande plan- och bygglov så är det inte bara kommunerna som har moderniserats till att följa lagen utan även att själva lagstiftningen har skärpts ordentligt. Innan PBL (2011) fanns helt andra möjligheter för kommunen att (lagligt) göra egna tolkningar och medge avvikelser. De möjligheterna finns inte enligt dagens lagstiftning.
 
Jo så att en flyttad vägbom till en privat parkering gick före en hel drös med avlopp som utgör fara för miljö och hälsa.
Killen ville mest bli populär.
Och träden låg ju redan ner och utgjorde ingen fara för någon.

Hans kompisar blev sura för att de inte kunde använda en privat parkering gratis.
Fel prioritering.

Du får inte dig själv och din tråd att framstå som särskilt seriös och du är sjukt mycket tvåa på bollen att ha attityden "ni prioriterar fel/gör något vettigt istället".

Bara min lilla kommun hade omkring 1300 ärenden under 2022. Om den kommuner har samma flöde så baserar du dina argument på 0,0008% av alla ärenden.

Han kanske inte ens jobbar med EA-frågor? Hans bord kanske var tomt på ärenden inom hans område? Har du ens kollat den kommunen behovsutredning och tillsynsplan för det året? Troligtvis inte.
 
Han kanske inte ens jobbar med EA-frågor? Hans bord kanske var tomt på ärenden inom hans område? Har du ens kollat den kommunen behovsutredning och tillsynsplan för det året? Troligtvis inte.
Jo det har jag.
Och just han borde ha ägnat dessa flera dagar åt avlopp istället.
Han är bra på just avlopp och det var hans bord.
 
Om du har direkt insyn i förvaltningens verksamhet, hur deras prioritering av ärenden ser ut, vad som "stör" deras verksamheter och varför, så känns det ÄNNU mer märkligt att du sitter och diskuterar det detta, med namngivna personer, på öppet forum under någon sorts rubrik vad vi tycker om personer som jobbar på myndigheter?

Jag sällar mig till kören som undrar vad det är du egentligen vill diskutera? Och ber dig att om du ska komma med exempel antingen avidentifiera dem eller ta något där det är helt uppenbart att du inte är personligt inblandad.
Ärendet är avslutat och offentligt exponerat.
Förvaltningens prioriteringar framgick av offentliga protokoll från nämndens sammanträden.
Det är liksom bara att ladda ner från webbplatsen och läsa.

Jag är fullt nöjd med hur diskussionen utvecklas.
 
Och ber dig att om du ska komma med exempel antingen avidentifiera dem eller ta något där det är helt uppenbart att du inte är personligt inblandad.
Jag var inte det minsta personligt inblandad.
Det är inte så att jag är medlem i den samfälligheten om du tror det.
Mitt personliga engagemang kommer av att kommunen har ett problem med avlopp som skitar ner och han borde ha ägnat sig åt det i stället för åt något som inte var ett fel.
Hade han gått rätt väg så hade han även fått rätt kartor.

Han körde Wild Cowboy Style.
 
Jag var inte det minsta personligt inblandad.
Det är inte så att jag är medlem i den samfälligheten om du tror det.
Mitt personliga engagemang kommer av att kommunen har ett problem med avlopp som skitar ner och han borde ha ägnat sig åt det i stället för åt något som inte var ett fel.
Hade han gått rätt väg så hade han även fått rätt kartor.

Han körde Wild Cowboy Style.
Du vill alltså diskutera en namngiven person som jobbar med miljöfrågor på en kommun?
 
Så oerhört märkligt att reducera ner myndigheter till en fråga om en specifik miljöinspektör i Knivsta kommun. Tror de allra flesta här har absolut noll och inget intresse i detta specifika ärenden.
Det var bara som svar på att jag avkrävdes ett exempel.
Jag var tvungen att ta ett som gick att verifiera som "på riktigt".

Du får gärna göra diskussionen intressantare.
 
Väldigt märklig tråd: från den stora frågan myndighetsutövning som kan vara vad som helst från Kronofogden till domstolen till bibliotekets beslut om inköp av barnlitteratur.
Till gnäll på 1 (en) person anställd i 1 (en) kommun och dennes yrkesutövning.

Känns mer som mobbning än en sansad diskussion i ämnet.
 
Väldigt märklig tråd: från den stora frågan myndighetsutövning som kan vara vad som helst från Kronofogden till domstolen till bibliotekets beslut om inköp av barnlitteratur.
Till gnäll på 1 (en) person anställd i 1 (en) kommun och dennes yrkesutövning.

Känns mer som mobbning än en sansad diskussion i ämnet.
Det kanske åkte litet fel.
För gärna in diskussionen på rätt spår igen.
 
Det var bara som svar på att jag avkrävdes ett exempel.
Jag var tvungen att ta ett som gick att verifiera som "på riktigt".

Du får gärna göra diskussionen intressantare.

Nejdu jag har inte tvingat dig att namnge personer.

Du skrev att du tyckte myndighetspersoner skulle ha kompetens för sin uppgift och inte fatta populistiska beslut.

Jag frågade då vad du menade med att myndigheten inte ska fatta populistiska beslut och efterfrågade exempel på något du anser vara populistiskt.

Jag menade givetvis exempel på ett typ av beslut som skulle vara populistiskt.

Inte att du skulle hänga ut en enskild individ för bedömning av hur just den personen prioriterar sina arbetsuppgifter.
 
Jag har jobbat i nära anslutning till någon form av myndighetsutövning hela mitt yrkesverksamma liv.
Först som tjänsteman på en statlig myndighet, därefter med undervisning (och därmed betygsättning) på ett universitet, och nu på utförarsidan som enhetschef i kommun.

Generellt har jag alltid känt en stolthet över att jobba statligt/kommunalt/osv, men myndighetsutövning blir såklart inte bättre än personerna som tar besluten. Den mänskliga faktorn är alltid en felkälla som är svår att jobba bort, oavsett intentioner.
 
Det var bara som svar på att jag avkrävdes ett exempel.
Jag var tvungen att ta ett som gick att verifiera som "på riktigt".

Du får gärna göra diskussionen intressantare.
Kan säkert bidra på något sätt men vad vill du diskutera? Myndigheters funktion inom det demokratiska styrelseskicket? Någon av alla 340 myndigheter och vilken i så fall?
Något specifikt yrke som innefattar myndighetsutövning? Tjänstemannaansvar är vad jag skulle gissa att du drar mot, men då behöver det kanske tydliggöras?

Generellt tycker jag mig se ett ökat myndighetsförakt i samhälle, det tycker jag kan vara intressant att diskutera utifrån demokratiska aspekter. Det är dock en annan diskussion än vad du styr mot.
 
Generellt tycker jag mig se ett ökat myndighetsförakt i samhälle, det tycker jag kan vara intressant att diskutera utifrån demokratiska aspekter. Det är dock en annan diskussion än vad du styr mot.
Vi kan gärna styra mot den diskussionen.

Typ "Vad skall styra ett myndighetsbeslut?"
Och
"Varför ifrågasätts myndighetsbeslut?"
 
Vi kan gärna styra mot den diskussionen.

Typ "Vad skall styra ett myndighetsbeslut?"
Och
"Varför ifrågasätts myndighetsbeslut?"
På fråga 1 svarar jag lag och förordning.
På fråga 2 svarar jag allt från folks egocentriska världsbild, oförmåga att se världen ur något annat än sitt eget perspektiv, människors oförmåga att tolka lagar, folks rättshaverism, folk som inte accepterar att inte få som de vill, samt att myndigheter ibland gör fel eftersom människor ibland gör misstag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 413
Senast: Bubbla
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 097
Senast: Wille
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 389
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp