Bukefalos 28 år!

Låt oss prata om Myndighetsutövning

Det är inte plasthandskarna i sig som skapar god livsmedelshygien heller. På restaurang dottern jobbade på tyckte vissa att det räckte med ett par plasthandskar för hela dagen, oavsett vilka livsmedel man hanterade med dem under passet. Då slapp man att tvätta händerna hela tiden....

Riktigt äckligt men säker inte ovanligt. Ofta har de som använder plasthandskar mycket sämre handhygien än de som arbetar utan.
 
Just det problemet ser vi ju nu exempel på, i en rad sammanhang där företrädare för företrädesvis SD inte förmår att hålla fingrarna i styr, eller principerna för fristående verksamheter i minnet. Men det verkar inte vara vad tråden handlar om.
DET är en annan trådmen oerhört skrämmande. Ministerstyre tyck inte vara dem främmande. Inte heller åsikter om vad som sker i kyrkor och i domstolar :cry::arghh::rage:
 
DET är en annan trådmen oerhört skrämmande. Ministerstyre tyck inte vara dem främmande. Inte heller åsikter om vad som sker i kyrkor och i domstolar :cry::arghh::rage:
För mig hade trådstarten varit behriplig om detta hade blandats ihop med någon form av oror för korrupta eller övernitiska myndigheter, men så verkar det ju inte vara.
 
Den känslan har jag typ varje dag :p

Men jag tycker inte att det är så konstigt! I den typen av myndighetsutövning som jag sysslade med är ärendena en salig blandning av lagstiftning och politiska prioriteringar. Och det är verkligen inte alltid självklart för någon som inte är väldigt insatt att ha exakt koll på vad som styrs av lagstiftningen och vad som är politiska prioriteringar och avvägningar. Och det gäller även politikerna själva. Men det vore ju en omöjlighet för dem att veta på detaljnivå vad som styrs i lagstiftning och inte. Vad som är möjligt att reglera och vad som inte är det. Det är ju det som de har tjänstemännen till...
I mitt jobb tror jag en sak gör det svårbegripligt, speciellt om man inte är van vid hur "informell" svensk myndighetsutövning kan verka, är att en stor del av mitt jobb går ut på att bygga relation, vara stöttande och motiverande - SAMTIDIGT som jag sysslar med myndighetsutövning och måste rätta mig efter lagar, praxis och riktlinjer.

Jag förstår att det kan krocka för en del, och kanske till och med kan upplevas som ett svek, att jag både är den som peppar, frågar hur deras vecka varit och vet en himla massa känslig information om dom och för det mesta nog uppfattas som en rätt trevlig typ - men ändå ibland är den fattar beslut som går dom emot och kan ha en stor negativ påverkan på deras liv.

Det är inte alltid så lätt även för myndighetsutövaren. Ibland måste man fatta beslut man inte hade gjort om man hade fått välja själv. Senast häromdagen behöver jag informera om en regel och berätta att om de gör X så kommer Y hända. Trots att jag personligen tycker att det en fullständigt idiotisk regel som ger mig högt blodtryck av frustration varje gång jag tänker på den.
 
Jag jobbar med myndighetsutövning på en mycket reell nivå, då jag jobbar inom LVM-vården. Jag jobbar med missbrukare som av en kedja av personer som följer svensk lagstiftning på myndighet anses vara en fara för sig själv så den personen behöver tvångsomhändertas. Vuxna människor som knarkar för mycket. Jag är splittrad i frågan. Dessa människor behöver givetvis hjälp! De åsamkar sig själva, sina anhöriga och samhället i stort väldigt stor skada. Men behöver de verkligen vara inlåsta på institution i 6 månader?

Dessvärre har jag under mina år inom LVM fått uppleva hur LVM-vården inte bara är till för missbrukare, utan också för psykiskt sjuka vi inte vet vart vi ska placera....och så självmedicinerar de med narkotika och därför har man lagligt stöd att omhänderta dem trots att drogerna knappast är problemet. Människor som är så sjuka att vi inte kan behandla dem inom LVM, men som blir förvarade här i 6 månader för att sociala myndigheter är överarbetade och inte har tid och tycker att det är lite skönt att slippa tänka på en viss klient i några månader. En människa som förlorar månader av sitt liv i att vara inspärrad i en cell mer eller mindre eftersom de inte går att ha ute på avdelning tillsammans med andra friskare klienter.

Jag ser mer skräck på den drogliberala våg som drar över samhället. Men å andra sidan jobbar jag med baksidan, den fula sidan av Sveriges missbrukarelit.

Och tittar vi på ekonomin så är det ju med ännu större skräck. Hade vi fångat upp de här människorna i tid, kanske redan på förskolan, hade de aldrig suttit i denna situationen och samhället och skattebetalarna hade sparat massor med pengar. Vi vet att för varje krona vi spenderar på dessa personen innan mellanstadiet så sparar vi 10 kronor på dem som vuxna. Ändå gör vi ingenting utan låter systemet bara vara som det är. Sverige som är så bra på att effektivisera och förbättra släcker bara bränder när det kommer till missbruksvård och dess anhöriga. Missbruk går i arv, men ändå bryter vi inte kedjan...
 
Jag jobbar med myndighetsutövning på en mycket reell nivå, då jag jobbar inom LVM-vården. Jag jobbar med missbrukare som av en kedja av personer som följer svensk lagstiftning på myndighet anses vara en fara för sig själv så den personen behöver tvångsomhändertas. Vuxna människor som knarkar för mycket. Jag är splittrad i frågan. Dessa människor behöver givetvis hjälp! De åsamkar sig själva, sina anhöriga och samhället i stort väldigt stor skada. Men behöver de verkligen vara inlåsta på institution i 6 månader?

Dessvärre har jag under mina år inom LVM fått uppleva hur LVM-vården inte bara är till för missbrukare, utan också för psykiskt sjuka vi inte vet vart vi ska placera....och så självmedicinerar de med narkotika och därför har man lagligt stöd att omhänderta dem trots att drogerna knappast är problemet. Människor som är så sjuka att vi inte kan behandla dem inom LVM, men som blir förvarade här i 6 månader för att sociala myndigheter är överarbetade och inte har tid och tycker att det är lite skönt att slippa tänka på en viss klient i några månader. En människa som förlorar månader av sitt liv i att vara inspärrad i en cell mer eller mindre eftersom de inte går att ha ute på avdelning tillsammans med andra friskare klienter.

Jag ser mer skräck på den drogliberala våg som drar över samhället. Men å andra sidan jobbar jag med baksidan, den fula sidan av Sveriges missbrukarelit.

Och tittar vi på ekonomin så är det ju med ännu större skräck. Hade vi fångat upp de här människorna i tid, kanske redan på förskolan, hade de aldrig suttit i denna situationen och samhället och skattebetalarna hade sparat massor med pengar. Vi vet att för varje krona vi spenderar på dessa personen innan mellanstadiet så sparar vi 10 kronor på dem som vuxna. Ändå gör vi ingenting utan låter systemet bara vara som det är. Sverige som är så bra på att effektivisera och förbättra släcker bara bränder när det kommer till missbruksvård och dess anhöriga. Missbruk går i arv, men ändå bryter vi inte kedjan...
Ja just det där att om man är missbrukare och samtidigt har psykisk ohälsa så vet man inte var man ska stoppa dem, vem som ska ge dem hjälp, så det slutar med att ingen ger dem hjälp. Man får inte hjälp på psyk för man missbrukar, man får inte hjälp i missbruksvården för man har psykisk ohälsa och så tjafsar de två om patienten istället. Hur kan det ens se ut så här i dagens Sverige? Eller framför allt, det har sett ut så här i många år, varför gör ingen något åt det, varför får det fortsätta? Det tas ibland upp och diskuteras, som någon slags trend, och så händer liksom inget.

Men det är ju OT så ursäkta :)
 
Jag jobbar med myndighetsutövning på en mycket reell nivå, då jag jobbar inom LVM-vården. Jag jobbar med missbrukare som av en kedja av personer som följer svensk lagstiftning på myndighet anses vara en fara för sig själv så den personen behöver tvångsomhändertas. Vuxna människor som knarkar för mycket. Jag är splittrad i frågan. Dessa människor behöver givetvis hjälp! De åsamkar sig själva, sina anhöriga och samhället i stort väldigt stor skada. Men behöver de verkligen vara inlåsta på institution i 6 månader?

Dessvärre har jag under mina år inom LVM fått uppleva hur LVM-vården inte bara är till för missbrukare, utan också för psykiskt sjuka vi inte vet vart vi ska placera....och så självmedicinerar de med narkotika och därför har man lagligt stöd att omhänderta dem trots att drogerna knappast är problemet. Människor som är så sjuka att vi inte kan behandla dem inom LVM, men som blir förvarade här i 6 månader för att sociala myndigheter är överarbetade och inte har tid och tycker att det är lite skönt att slippa tänka på en viss klient i några månader. En människa som förlorar månader av sitt liv i att vara inspärrad i en cell mer eller mindre eftersom de inte går att ha ute på avdelning tillsammans med andra friskare klienter.

Jag ser mer skräck på den drogliberala våg som drar över samhället. Men å andra sidan jobbar jag med baksidan, den fula sidan av Sveriges missbrukarelit.

Och tittar vi på ekonomin så är det ju med ännu större skräck. Hade vi fångat upp de här människorna i tid, kanske redan på förskolan, hade de aldrig suttit i denna situationen och samhället och skattebetalarna hade sparat massor med pengar. Vi vet att för varje krona vi spenderar på dessa personen innan mellanstadiet så sparar vi 10 kronor på dem som vuxna. Ändå gör vi ingenting utan låter systemet bara vara som det är. Sverige som är så bra på att effektivisera och förbättra släcker bara bränder när det kommer till missbruksvård och dess anhöriga. Missbruk går i arv, men ändå bryter vi inte kedjan...

Förebyggande arbete kostar pengar som syns nu i budgeten men vinsten är för långt bort för att ngn ska vara intresserad. Bättre med hårdare tag NU.

😫😫😫
 
Jag jobbar med myndighetsutövning på en mycket reell nivå, då jag jobbar inom LVM-vården. Jag jobbar med missbrukare som av en kedja av personer som följer svensk lagstiftning på myndighet anses vara en fara för sig själv så den personen behöver tvångsomhändertas. Vuxna människor som knarkar för mycket. Jag är splittrad i frågan. Dessa människor behöver givetvis hjälp! De åsamkar sig själva, sina anhöriga och samhället i stort väldigt stor skada. Men behöver de verkligen vara inlåsta på institution i 6 månader?

Dessvärre har jag under mina år inom LVM fått uppleva hur LVM-vården inte bara är till för missbrukare, utan också för psykiskt sjuka vi inte vet vart vi ska placera....och så självmedicinerar de med narkotika och därför har man lagligt stöd att omhänderta dem trots att drogerna knappast är problemet. Människor som är så sjuka att vi inte kan behandla dem inom LVM, men som blir förvarade här i 6 månader för att sociala myndigheter är överarbetade och inte har tid och tycker att det är lite skönt att slippa tänka på en viss klient i några månader. En människa som förlorar månader av sitt liv i att vara inspärrad i en cell mer eller mindre eftersom de inte går att ha ute på avdelning tillsammans med andra friskare klienter.

Jag ser mer skräck på den drogliberala våg som drar över samhället. Men å andra sidan jobbar jag med baksidan, den fula sidan av Sveriges missbrukarelit.

Och tittar vi på ekonomin så är det ju med ännu större skräck. Hade vi fångat upp de här människorna i tid, kanske redan på förskolan, hade de aldrig suttit i denna situationen och samhället och skattebetalarna hade sparat massor med pengar. Vi vet att för varje krona vi spenderar på dessa personen innan mellanstadiet så sparar vi 10 kronor på dem som vuxna. Ändå gör vi ingenting utan låter systemet bara vara som det är. Sverige som är så bra på att effektivisera och förbättra släcker bara bränder när det kommer till missbruksvård och dess anhöriga. Missbruk går i arv, men ändå bryter vi inte kedjan...
Jag läser dock inte detta som ett problem med själva myndighetsutövandet, utan väldigt många faktorer runtomkring? Det är ett problem att det är underfinansierat, inte att LVM existerar tänker jag :) Men uppskattar annars att läsa ditt inlägg, väldigt välformulerat!
 
Både dig och @Palermo

Som tjänsteman inom en myndighet i snart 10 år kan jag säga att SD inte på något sätt har varit först eller värst med att bedriva politik i myndighetsarbetet, om det är de ni syftar på.
Jag vet att det förekommer på lokal och regioal nivå. Oftast pga att folk inte vet bättre, tycker sig ha rätt till.. etc:banghead:

Men nationella företrädare på detta vis? Jag har uppfattat det som nytt. men det kanske mest är medias bevakning som lett mig till att tro det.

Oavsett vilket är det helt förkastligt i en parlamentarisk demokrati.
 
Jag jobbar med myndighetsutövning på en mycket reell nivå, då jag jobbar inom LVM-vården. Jag jobbar med missbrukare som av en kedja av personer som följer svensk lagstiftning på myndighet anses vara en fara för sig själv så den personen behöver tvångsomhändertas. Vuxna människor som knarkar för mycket. Jag är splittrad i frågan. Dessa människor behöver givetvis hjälp! De åsamkar sig själva, sina anhöriga och samhället i stort väldigt stor skada. Men behöver de verkligen vara inlåsta på institution i 6 månader?

Dessvärre har jag under mina år inom LVM fått uppleva hur LVM-vården inte bara är till för missbrukare, utan också för psykiskt sjuka vi inte vet vart vi ska placera....och så självmedicinerar de med narkotika och därför har man lagligt stöd att omhänderta dem trots att drogerna knappast är problemet. Människor som är så sjuka att vi inte kan behandla dem inom LVM, men som blir förvarade här i 6 månader för att sociala myndigheter är överarbetade och inte har tid och tycker att det är lite skönt att slippa tänka på en viss klient i några månader. En människa som förlorar månader av sitt liv i att vara inspärrad i en cell mer eller mindre eftersom de inte går att ha ute på avdelning tillsammans med andra friskare klienter.

Jag ser mer skräck på den drogliberala våg som drar över samhället. Men å andra sidan jobbar jag med baksidan, den fula sidan av Sveriges missbrukarelit.

Och tittar vi på ekonomin så är det ju med ännu större skräck. Hade vi fångat upp de här människorna i tid, kanske redan på förskolan, hade de aldrig suttit i denna situationen och samhället och skattebetalarna hade sparat massor med pengar. Vi vet att för varje krona vi spenderar på dessa personen innan mellanstadiet så sparar vi 10 kronor på dem som vuxna. Ändå gör vi ingenting utan låter systemet bara vara som det är. Sverige som är så bra på att effektivisera och förbättra släcker bara bränder när det kommer till missbruksvård och dess anhöriga. Missbruk går i arv, men ändå bryter vi inte kedjan...

Det är väl inte myndighetsutövningen du arbetar med utan konsekvenserna av den? Och att problemen (för de är ju uppenbara!) ligger någon annanstans? Eller menar du att handläggarna på myndigheten fattar felaktiga beslut och det finns en bättre tolkning av lagstiftningen och ett bättre alternativ utifrån deras handlingsutrymme?
 
Jag vet att det förekommer på lokal och regioal nivå. Oftast pga att folk inte vet bättre, tycker sig ha rätt till.. etc:banghead:

Men nationella företrädare på detta vis? Jag har uppfattat det som nytt. men det kanske mest är medias bevakning som lett mig till att tro det.

Oavsett vilket är det helt förkastligt i en parlamentarisk demokrati.

Jag har inte sett det på det här sättet tidigare; att politiker (som inte ens sitter i regeringsställning) vill direktstyra i enskilda sakfrågor som både är av nationell vikt och påverkar internationella relationer. (Dessutom krävs sådan expertkompetens i sakfrågan att det brukar vara internationella forskargrupper som kommer med råd om hur man ska göra...)
 
Jag läser dock inte detta som ett problem med själva myndighetsutövandet, utan väldigt många faktorer runtomkring? Det är ett problem att det är underfinansierat, inte att LVM existerar tänker jag :)
Det är väl inte myndighetsutövningen du arbetar med utan konsekvenserna av den?
Det handlar väl mer en kommentar till @Inte_Ung fråga om hur mycket staten ska lägga sig i och vilka konsekvenser det får. Man får må väldigt psykiskt dåligt i Sverige för att blir tvångsomhändertagen enligt LPT. Man kan till och med försöka ta livet av sig flera gånger utan att det blir någon påföljd mer än den fysiska akutvården (magpumpning, sy ihop, etc.). Men knarkar man så man får några överdoser på en kortare tid då tvångsomhändertas man i 6 månader och sitter i vad som liknas med en klass 2 anstalt.

Det är myndighetsutövning på hög nivå. Man straffar människor med lång tid inspärrade som inte begått några brott. Och i många fall mycket längre tid inlåsta än vad man hade haft ifall man begick brott. Och det utan rättigheterna som en anstalt inom kriminalvården har, tex krav på aktivering.

Det som blir fel är när det inte är missbruket som är problemet, men man använder en lagstiftning för att få bort en person från samhället för att personen ställer till med oreda.

LVM är inte ett dugg underfinansierat @Masqueradee, snarare tvärtom verkar det finnas hur mycket pengar som helst. Vi har helt okej löner, en LVM-plats kostar ca 5000:-/dygnet, etc. Vi jobbar ju statligt dessutom så vi i personalen har mängder med bra förmåner.
 
Det handlar väl mer en kommentar till @Inte_Ung fråga om hur mycket staten ska lägga sig i och vilka konsekvenser det får. Man får må väldigt psykiskt dåligt i Sverige för att blir tvångsomhändertagen enligt LPT. Man kan till och med försöka ta livet av sig flera gånger utan att det blir någon påföljd mer än den fysiska akutvården (magpumpning, sy ihop, etc.). Men knarkar man så man får några överdoser på en kortare tid då tvångsomhändertas man i 6 månader och sitter i vad som liknas med en klass 2 anstalt.

Det är myndighetsutövning på hög nivå. Man straffar människor med lång tid inspärrade som inte begått några brott. Och i många fall mycket längre tid inlåsta än vad man hade haft ifall man begick brott. Och det utan rättigheterna som en anstalt inom kriminalvården har, tex krav på aktivering.

Det som blir fel är när det inte är missbruket som är problemet, men man använder en lagstiftning för att få bort en person från samhället för att personen ställer till med oreda.

LVM är inte ett dugg underfinansierat @Masqueradee, snarare tvärtom verkar det finnas hur mycket pengar som helst. Vi har helt okej löner, en LVM-plats kostar ca 5000:-/dygnet, etc. Vi jobbar ju statligt dessutom så vi i personalen har mängder med bra förmåner.

Några _överdoser_ på kort tid är väl kanske inte så ”bara”.
 
Det är väl inte myndighetsutövningen du arbetar med utan konsekvenserna av den? Och att problemen (för de är ju uppenbara!) ligger någon annanstans? Eller menar du att handläggarna på myndigheten fattar felaktiga beslut och det finns en bättre tolkning av lagstiftningen och ett bättre alternativ utifrån deras handlingsutrymme?
Här vill jag lägga till att myndighetsutövning ju inte bara handlar om en handläggare på en myndighet som bestämmer någonting, utan det går ju hela kedjan ner (och upp). Vi anställda statstjänstemän tar ju till vardags mängder med beslut som inskränker människors frihet på mitt jobb. Beslut om att omhänderta egendom, beslut om att inskränka rättigheter till sociala medier, beslut om kroppsvisitation, beslut om att de inte får ta emot besök, etc, etc.

Det mesta jag gör på mitt jobb är ju myndighetsbeslut.
 
Jag skulle inte vilja ha det så att myndigheter kan skylla bort felaktiga beslut på enskilda tjänstemän.
Men om de handlar om tjänstemän som kör ett eget race och handlar helt efter eget huvud då?
Vissa människor gillar ju inte att följa instruktioner.
 
Ingrävning av kommunalt VA är absolut bestämt på kommunal nivå. Summan är också väldigt mycket bestämd på kommunal nivå.
Jo men de besluten är politiska och inte Myndighetsutövning.
Myndighetsutövning är när någon har uppgiften att tillse att lagarna följs.

Ett problem kring myndighetsutövning är att inte alla vet vad det innebär.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 829
Senast: Bubbla
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 455
Senast: Wille
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 977
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp