Bukefalos 28 år!

Låt oss prata om Myndighetsutövning

Vi kan gärna styra mot den diskussionen.

Typ "Vad skall styra ett myndighetsbeslut?"
Och
"Varför ifrågasätts myndighetsbeslut?"

Så som en person som fått ett gäng tjänstebeslut överklagade till högre instans så har jag fått en rad olika motiv (jag pratar nämligen alltid personligen med den som överklagat, för att förklara varför beslutet inte gått den väg de ville och vad de i förekommande fall kan göra annorlunda nästa gång).

Vanligast är att de helt enkelt inte förstått vilka grunder vi fattar beslut på, och att vi inte kan "göra undantag bara för dem".

Ibland har man uttryckligen sagt att syftet är att göra livet surt för mig och mina kollegor, för att vi "är idioter som borde bli av med jobbet" (den klagan fick inte prövningstillstånd...).

Någon gång har det varit i ren och skär besvikelse över att det inte gick vägen, och efter ett samtal förstod vederbörande beslutet bättre. Hade hen ringt oss direkt när beslutet kom hade det inte blivit någon överklagan.

Jag har aldrig fått något beslut ändrat i rätten, men utgår ifrån att det kan hända förr eller senare. Jag och mina kollegor gör vårt bästa för att tolka lagstiftningen, men det är komplicerade ärenden och givetvis kan någon annan göra en annan bedömning. Men ärligt talat, de flesta har inte haft något på fötterna när de överklagat, även om de kanske tyckt det när de inte sett hela bilden.

Jag tycker principen att kunna överklaga ett myndighetsbeslut är centralt i en rättsstat, men det hade underlättat för alla om folk inte använde det för att sätta käppar i hjulet av ren och skär rättshaverism. Själv tycker jag att mina skattepengar hellre kan användas till att skapa faktisk nytta.
 
I andra situationer kan man ju överklaga för att man anser att alla fakta inte omhändertagits i beslutet, det har jag själv gjort någon gång.

Som sagt, överklaganderätten är en del av vårt rättssystem, och en rimlig nivå av överklaganden måste man kunna ha om man ska ha en någorlunda effektiv beslutsprocess.
 
På fråga 1 svarar jag lag och förordning.
På fråga 2 svarar jag allt från folks egocentriska världsbild, oförmåga att se världen ur något annat än sitt eget perspektiv, människors oförmåga att tolka lagar, folks rättshaverism, folk som inte accepterar att inte få som de vill, samt att myndigheter ibland gör fel eftersom människor ibland gör misstag.

Sen uppstår ju ibland också situationen att ett myndighetsbeslut ifrågasätts för att det är brister i lagstiftningen. Antingen genom ett "hål" som upptäcks eller genom att utvecklingen springer ifrån lagstiftningen som behöver uppdateras. Men då är det ju egentligen inte fel på själva myndighetsbeslutet, även om det med rätta då ifrågasätts.

Har också varit med om ett antal gånger när en prejudicerande dom har ändrat praxis. Då kommer automatiskt många ifrågasättanden av typen "men min kompis fick ju förut".
 
Så som en person som fått ett gäng tjänstebeslut överklagade till högre instans så har jag fått en rad olika motiv (jag pratar nämligen alltid personligen med den som överklagat, för att förklara varför beslutet inte gått den väg de ville och vad de i förekommande fall kan göra annorlunda nästa gång).

Vanligast är att de helt enkelt inte förstått vilka grunder vi fattar beslut på, och att vi inte kan "göra undantag bara för dem".

Ibland har man uttryckligen sagt att syftet är att göra livet surt för mig och mina kollegor, för att vi "är idioter som borde bli av med jobbet" (den klagan fick inte prövningstillstånd...).

Någon gång har det varit i ren och skär besvikelse över att det inte gick vägen, och efter ett samtal förstod vederbörande beslutet bättre. Hade hen ringt oss direkt när beslutet kom hade det inte blivit någon överklagan.

Jag har aldrig fått något beslut ändrat i rätten, men utgår ifrån att det kan hända förr eller senare. Jag och mina kollegor gör vårt bästa för att tolka lagstiftningen, men det är komplicerade ärenden och givetvis kan någon annan göra en annan bedömning. Men ärligt talat, de flesta har inte haft något på fötterna när de överklagat, även om de kanske tyckt det när de inte sett hela bilden.

Jag tycker principen att kunna överklaga ett myndighetsbeslut är centralt i en rättsstat, men det hade underlättat för alla om folk inte använde det för att sätta käppar i hjulet av ren och skär rättshaverism. Själv tycker jag att mina skattepengar hellre kan användas till att skapa faktisk nytta.

Ja det här med överklaganden har ju många sidor. Inom mitt område (samhällsbyggnad) är det vanligt att folk överklagar utan någon som helst förhoppning om att faktiskt vinna. Man vet att överklagan kommer avslås, men handläggningstiden hos domstolen gör att beslutet fördröjs och det dröjer innan man får nya grannar eller vad det nu kan vara. I de fallen önskar man att överklagan var förenat med en kostnad, samtidigt som att jag absolut inte vill att möjligheten till att överklaga ska vara förunnat de med ekonomisk möjlighet.

Att ett beslut blir ändrat i rätten behöver ju inte heller betyda att man har gjort fel eller misslyckats med att tolka lagstiftningen. Ett projekt jag arbetar med har ett ärende i Högsta domstolen just nu. Om avgörandet sen går emot oss är det givetvis tråkigt och "besvärligt" med tanke på det arbete vi har lagt ner. Samtidigt tycker jag inte att vi har gjort felaktiga bedömningar utifrån vad vi vetat. Det finns ju uppenbarligen en osäkerhet i rättsläget med tanke på att vi hamnat där vi är.
 
Ja det här med överklaganden har ju många sidor. Inom mitt område (samhällsbyggnad) är det vanligt att folk överklagar utan någon som helst förhoppning om att faktiskt vinna. Man vet att överklagan kommer avslås, men handläggningstiden hos domstolen gör att beslutet fördröjs och det dröjer innan man får nya grannar eller vad det nu kan vara. I de fallen önskar man att överklagan var förenat med en kostnad, samtidigt som att jag absolut inte vill att möjligheten till att överklaga ska vara förunnat de med ekonomisk möjlighet.

Att ett beslut blir ändrat i rätten behöver ju inte heller betyda att man har gjort fel eller misslyckats med att tolka lagstiftningen. Ett projekt jag arbetar med har ett ärende i Högsta domstolen just nu. Om avgörandet sen går emot oss är det givetvis tråkigt och "besvärligt" med tanke på det arbete vi har lagt ner. Samtidigt tycker jag inte att vi har gjort felaktiga bedömningar utifrån vad vi vetat. Det finns ju uppenbarligen en osäkerhet i rättsläget med tanke på att vi hamnat där vi är.
Ja precis, jag förklarar alltid hur processen går till och att jag kan stötta dom i hur de ska göra, men har har ibland ravrått om det är helt solklart och snarare blir kontraproduktivt för dom, och ibland uppmanat dom till att överklaga - vissa saker kan faktiskt behöva prövas!
 
Otrevlig Myndighetsutövning är när :
1. De tvingar folk i kommuner att betala hutlöst för Vatten- och avlopp utan en möjlighet till att kunna överklaga.
2. Måste ha bygglov för minsta lilla sak trots att det inte gör någon påverkan.
3. Kommer på idiotiska idéer om att alla djur måste registreras och givetvis kostar det pengar.
4. Att skicka ut miljöinspektörer på kontroller där man måste betala vare sig de hittar något fel eller ej.

Jag avskyr kontrollsamhället. Givetvis ska det finns viss tillsyn men att ta betalt för att åka ut på påhittade kontroller mm är bara löjligt.
 
Jag ser faktiskt inte poängen med att diskutera en enskild tjänstemans eventuella misstag. Det är myndigheten (eller kommunen eller universitetet eller...) som ansvarar för beslutet, inte den enskilda privatpersonen som jobbar där. Jag skulle inte vilja ha det så att myndigheter kan skylla bort felaktiga beslut på enskilda tjänstemän. Då kan man bara sparka eller omplacera den personen och så är problemet ur världen. Nej besluten är det myndigheten som står bakom. Myndigheten är ansvarig för att ha korrekt utbildad och instruerad personal samt att personalen har rätt resurser för att utföra sitt arbete.
 
Otrevlig Myndighetsutövning är när :
1. De tvingar folk i kommuner att betala hutlöst för Vatten- och avlopp utan en möjlighet till att kunna överklaga.
2. Måste ha bygglov för minsta lilla sak trots att det inte gör någon påverkan.
3. Kommer på idiotiska idéer om att alla djur måste registreras och givetvis kostar det pengar.
4. Att skicka ut miljöinspektörer på kontroller där man måste betala vare sig de hittar något fel eller ej.

Jag avskyr kontrollsamhället. Givetvis ska det finns viss tillsyn men att ta betalt för att åka ut på påhittade kontroller mm är bara löjligt.
Jag vet inte hur det är i dina specifika fall men vad man får och ska ta betalt för brukar vara reglerat på politisk nivå. Dvs vad som ska finansieras av skattemedel och inte.
 
Otrevlig Myndighetsutövning är när :
1. De tvingar folk i kommuner att betala hutlöst för Vatten- och avlopp utan en möjlighet till att kunna överklaga.
2. Måste ha bygglov för minsta lilla sak trots att det inte gör någon påverkan.
3. Kommer på idiotiska idéer om att alla djur måste registreras och givetvis kostar det pengar.
4. Att skicka ut miljöinspektörer på kontroller där man måste betala vare sig de hittar något fel eller ej.

Jag avskyr kontrollsamhället. Givetvis ska det finns viss tillsyn men att ta betalt för att åka ut på påhittade kontroller mm är bara löjligt.
Nu är ju flera punkter där inte myndighetsutövning i och för sig.
Beslut om VA-tariff är till exempel inte myndighetsutövning.
Lagstiftning är inte myndighetsutövning.

Myndighetsutövning uppstår när en tjänsteperson fattar ett beslut, rörande en enskild person, baseratpå lagstiftning. Så om man inte gillar plan- och bygglagen till exempel så är det den man ska påverka via sin representant i riksdagen. Eftersom det är riksdagen som beslutat om lagen.
 
Jag vet inte hur det är i dina specifika fall men vad man får och ska ta betalt för brukar vara reglerat på politisk nivå. Dvs vad som ska finansieras av skattemedel och inte.
Ingrävning av kommunalt VA är absolut bestämt på kommunal nivå. Summan är också väldigt mycket bestämd på kommunal nivå.
 
Nu är ju flera punkter där inte myndighetsutövning i och för sig.
Beslut om VA-tariff är till exempel inte myndighetsutövning.
Lagstiftning är inte myndighetsutövning.

Myndighetsutövning uppstår när en tjänsteperson fattar ett beslut, rörande en enskild person, baseratpå lagstiftning. Så om man inte gillar plan- och bygglagen till exempel så är det den man ska påverka via sin representant i riksdagen. Eftersom det är riksdagen som beslutat om lagen.
Så kommunen är ingen myndighet?
 
Så kommunen är ingen myndighet?
Kommunen är inte en myndighet men ägnar sig ändå åt myndighetsutövning. Men myndighetsutövning är det bara när man fattar beslut rörande en specifik person. Så när VA-nämnden (eller motsvarande) fattar beslut om årets avgifter är det inte myndighetsutövning, samma avgift gäller för alla. Själva plan- och bygglagen är inte heller myndighetsutövning. Myndighetsutövningen uppstår när en handläggare på samhällsbyggnadsförvaltningen fattar beslut utifrån lagen om t ex ett bygglov.
 
Kommunen är inte en myndighet men ägnar sig ändå åt myndighetsutövning. Men myndighetsutövning är det bara när man fattar beslut rörande en specifik person. Så när VA-nämnden (eller motsvarande) fattar beslut om årets avgifter är det inte myndighetsutövning, samma avgift gäller för alla. Själva plan- och bygglagen är inte heller myndighetsutövning. Myndighetsutövningen uppstår när en handläggare på samhällsbyggnadsförvaltningen fattar beslut utifrån lagen om t ex ett bygglov.

Det finns ju kommunala förvaltningsmyndigheter på en kommun, det är ju inte bara så att myndighetsutövning uppstår på en plats som inte är en myndighet när någon fattar ett beslut utifrån lagstiftning. Förvaltningslagen gäller ju annat än bara själva beslutsfattandet.
Klassiska exempel på kommunala förvaltningsmyndigheter är väl överförmyndarnämnden, byggnadsnämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden. Som såklart kan heta lite olika beroende på organisation.
 
Jag får ofta känslan av att många inte vet skillnaden mellan politiska beslut och myndighetsutövning utan blandar ihop det ena med det andra? :confused:

Ja uppenbarligen, det kom ju nu ett klockrent exempel i denna tråd.

kl.
Verkar som om många inte förstår syftet med myndighetsutövning (att kontrollera om lagen följs och motivera att följa lagen om så inte är fallet). Vi har oerhört många olika myndigheter i Sverige som kontrollerar olika lagstiftningar. Lagstiftningar som tas fram från politiska initiativ. En lagstiftning som saknar en myndighet är ju synnerligen tandlös.

Jag får nog oftare höra att vi är för "slappa" än för "hårda". Ofta av privatpersoner som vill att vi ska ställa krav på livsnedelsverksamheter som det inte finns lagstöd för. En klassiker är plasthandskarna som en del verkar anse bör bara ett lagkrav att på sig vid hantering av livsmedel men det är det inte. Det enda jag kan kräva är god handhållen och det går att uppnå utan plasthandskar.
 
Jag får ofta känslan av att många inte vet skillnaden mellan politiska beslut och myndighetsutövning utan blandar ihop det ena med det andra? :confused:

Den känslan har jag typ varje dag :p

Men jag tycker inte att det är så konstigt! I den typen av myndighetsutövning som jag sysslade med är ärendena en salig blandning av lagstiftning och politiska prioriteringar. Och det är verkligen inte alltid självklart för någon som inte är väldigt insatt att ha exakt koll på vad som styrs av lagstiftningen och vad som är politiska prioriteringar och avvägningar. Och det gäller även politikerna själva. Men det vore ju en omöjlighet för dem att veta på detaljnivå vad som styrs i lagstiftning och inte. Vad som är möjligt att reglera och vad som inte är det. Det är ju det som de har tjänstemännen till...
 
Ja uppenbarligen, det kom ju nu ett klockrent exempel i denna tråd.

kl.
Verkar som om många inte förstår syftet med myndighetsutövning (att kontrollera om lagen följs och motivera att följa lagen om så inte är fallet). Vi har oerhört många olika myndigheter i Sverige som kontrollerar olika lagstiftningar. Lagstiftningar som tas fram från politiska initiativ. En lagstiftning som saknar en myndighet är ju synnerligen tandlös.

Jag får nog oftare höra att vi är för "slappa" än för "hårda". Ofta av privatpersoner som vill att vi ska ställa krav på livsnedelsverksamheter som det inte finns lagstöd för. En klassiker är plasthandskarna som en del verkar anse bör bara ett lagkrav att på sig vid hantering av livsmedel men det är det inte. Det enda jag kan kräva är god handhållen och det går att uppnå utan plasthandskar.

Det är inte plasthandskarna i sig som skapar god livsmedelshygien heller. På restaurang dottern jobbade på tyckte vissa att det räckte med ett par plasthandskar för hela dagen, oavsett vilka livsmedel man hanterade med dem under passet. Då slapp man att tvätta händerna hela tiden....
 
Den känslan har jag typ varje dag :p

Men jag tycker inte att det är så konstigt! I den typen av myndighetsutövning som jag sysslade med är ärendena en salig blandning av lagstiftning och politiska prioriteringar. Och det är verkligen inte alltid självklart för någon som inte är väldigt insatt att ha exakt koll på vad som styrs av lagstiftningen och vad som är politiska prioriteringar och avvägningar. Och det gäller även politikerna själva. Men det vore ju en omöjlighet för dem att veta på detaljnivå vad som styrs i lagstiftning och inte. Vad som är möjligt att reglera och vad som inte är det. Det är ju det som de har tjänstemännen till...

Jag hade varit nöjd om folk visste ATT det är skillnad. :angel: :D
 
Men hjälp.

Politikerna beslutar vad. Tjänstemännen hur det ska ske.

Om skiljelinjen mellan vad och hur inte är klar så är kommunen i behov av utbildning.

Ansvaret mellan vadet och huret är reglerat i lag. Kommunallagen.
Börjar man med tyckande är man ute på tunn is.
Just det problemet ser vi ju nu exempel på, i en rad sammanhang där företrädare för företrädesvis SD inte förmår att hålla fingrarna i styr, eller principerna för fristående verksamheter i minnet. Men det verkar inte vara vad tråden handlar om.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 829
Senast: Bubbla
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 455
Senast: Wille
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 977
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp