Låt oss tala om brandsäkerhet

Bor i hus.
Har två brandvarnare med uppkoppling till larmcentral. Utöver det så sitter det 3 vanliga brandvarnare uppsatta.
Har två brandsläckare, en på varje våning samt en brandfilt vid köket.
 
Är ni uppdaterade i hemmet?

Jag kan erkänna att jag varit urdålig på det! Köpte hem brandvarnare för ett par år sen men dom blev inte uppmonterade förens idag! :bag: Jag trodde att jag hade färre än vad jag hade så beställde hem ett gäng till, så nu plötsligt kommer jag ha en himla massa brandvarnare, men jag tänker att ju fler desto bättre?

Jag har tidigare haft EN i hela stora huset, nere i vardagsrummet. Där har jag kakelugnen som jag eldar i. Jag har även nu monterat en utanför pannrummet och en i hallen uppe ovanför trappen. Jag har beställt fyra till som jag kommer placera i köket, hallen nere, sen två kvar som jag kommer sätta antingen inne eller utanför för mitt och sonens sovrum.

Jag har även en brandfilt uppe och en nere, (Sånt jag vunnit på diverse tävlingar) men ingen brandsläckare.

Hur har ni det? Och hur bor ni, hus eller lägenhet?
Hus med källare och sovloft.

Vi har en stor brandsläckare precis innanför ytterdörren och en i hallen utanför sovrum och kontor.
En liten brandsläckare på sovloftet.
Brandfilt i köket.
Kopplade brandvarnare som även sätter igång kamerorna och larmar operatören har vi en i varje sovrum, hallen, vardagsrummet och på flera ställen i källaren.

Det vi saknar är 2 stora brandsläckare i källaren.

Var på brandutbildning för en massa år sedan och fick då reda på att avstånd till närmsta brandsläckare inte ska vara mer än 12m enkel väg för annars hinner branden sprida sig för mycket innan man hunnit hämta släckaren.
 
Senast ändrad:
Bor i en etta hyreslägenhet, brandvarnaren sitter precis utanför ingången till köket.
Vaktmästaren sa att generellt startar de flesta bränder i köket och då vill man ha brandvarnaren nära så man blir varnad fortare.

Killen som bor i hus har två brandvarnaren en i hallen som ligger som ingång till köket och en i träningsrummet som ligger bredvid garaget. En plans hus, brandvarnarna var synkade, så satte den ena igång skulle den andra börja pipa, finns brandsläckare och har för mig jag sett en brandfilt också.

Hemma hos mamma vet jag det finns brandsläckare och brandfilt samt brandvarnare, vet att en sitter i hallen utanför köket, tror det ska finnas en i källaren också men osäker på vart om den sitter i tvättstugan som är utanför pannrummet eller någon annanstans. 🤔
 
Jag bor i hyres. Har en brandvarnare som sitter centralt mellan alla rum som satt där när jag flyttade in. Har en brandsläckare öppet i hallen men ingen brandfilt. Bor själv så den lär inte komma till användning ändå men jag borde kanske köpa en.
Varför kommer inte brandfikten till användning om du bor själv? 🤔 Den är ju ffa till för att kväva brand på spisen.
 
Bor i en hyresetta.
Har en brandvarnare i hallen som hyresvärd satt upp.

Jag har råkat testa den två gånger i år, så vet den fungerar utan problem.

Sen har jag en brandfilt liggandes på hatthyllan.
 
Suterrängvilla med gott om utrymningsvägar, flera brandvarnare, brandfilt, totalt ca 8 släckare och en exceptionellt vaksam hund. Så vi känner oss hyfsat tillgodosedda.
 
Bor i en etta hyreslägenhet, brandvarnaren sitter precis utanför ingången till köket.
Vaktmästaren sa att generellt startar de flesta bränder i köket och då vill man ha brandvarnaren nära så man blir varnad fortare.

Killen som bor i hus har två brandvarnaren en i hallen som ligger som ingång till köket och en i träningsrummet som ligger bredvid garaget. En plans hus, brandvarnarna var synkade, så satte den ena igång skulle den andra börja pipa, finns brandsläckare och har för mig jag sett en brandfilt också.

Hemma hos mamma vet jag det finns brandsläckare och brandfilt samt brandvarnare, vet att en sitter i hallen utanför köket, tror det ska finnas en i källaren också men osäker på vart om den sitter i tvättstugan som är utanför pannrummet eller någon annanstans. 🤔
Rekommendationen är att placera brandvarnarna utanför sovrummet. Det är när du sover som du behöver varningen som mest. Nu kanske det inte är så stora avstånd i lägenheten att det spelar någon roll.
 
Bor i hus, min man har arbetat inom räddningstjänsten i 25 år så ja, vi har brandvarnare i alla sovrum plus hall, vardagsrum, tvättstuga, krypgrund och vind. De är seriekopplade på ngt vis. Vi har brandsläckare på varje våningsplan och brandfilt. Det jag saknar är brandvarnare i stall och garage som kopplas på de andra brandvarnarna, så om det börjar brinna i stallet så larmar det i hela huset.
 
Hus från 1850 på landet (115 kvm) . 4 brandvarnare. En eldstad . Två släckare. Finns fler släckare och varnare i andra byggnader. Inser nu att jag glömt att komplettera med brandfilt på ett ställe, alltid bra med såna här diskussioner!

Har haft ett tillbud med rökfyllt hus efter blixtnedslag.
 
Boe i lägenhet tre rum och kök. Har brandfilt och brandsläckare och såklart brandvarnare. Ser det som en självklarhet och har egen upplevelse av brand i bostad när jag var yngre så har nog blivit extra medveten tror jag.
 
Rekommendationen är att placera brandvarnarna utanför sovrummet. Det är när du sover som du behöver varningen som mest. Nu kanske det inte är så stora avstånd i lägenheten att det spelar någon roll.
När de var här och satte upp våra så rekommenderade de brandvarnare (seriekopplade) även i sovrummen för att man skulle höra dem bättre. Alltså både brandvarnare utanför och i sovrummet
 
Jag bor i hus och tycker att jag tänker till kring brandsäkerhet hyfsat noga. Växte ujpp med en farsa som är brandman så man har fått höra några skräckhistorier genom åren. Medvetenheten är kanske det viktigaste brandskyddet. Att inte lämna ljus, inte ha kaffebryggaren inkopplad när den intte används (när jag hade en sån) och såna saker.

Vi har brandlarm kopplat till larmcentral vilket är en level upp från brandvarnare. Larmet har sensorer på båda våningarna och larmar den ena så tjuter det i alla. Brandsläckare och brandfilt. Jag hade två brandsläckare men nu är det bara en.
Vad är det som är speciellt med kaffebryggaren? Varför ska inte den vara inkopplad?
 
Jag bor i hus som jag hyr, hyresvärden har sett till att det finns brandsläckare och brandfilt. Det finns fyra brandvarnare, två på övervåningen och två nere (nere är helt öppen planlösning). Jag har dock varit sjukt dålig på att byta batterier och inte haft en tanke på det de fyra år jag bott här. Nu började dock den ena tjuta för någon vecka sen (de gör det när batterierna är slut/dåliga) så nu är alla fyra utbytta till nya.
 
Jag bor i radhus, 1,5 plan, 105 kvm. Har brandvarnare på båda våningarna, kopplade till larmcentral. Dessutom sitter de gamla brandvarnarna kvar så totalt är det fyra brandvarnare.
Brandsläckare och brandfilt finns. Det går att ta sig ut från alla rum bortsett från 2*klädkammare samt badrummet uppe. Det finns iofs takfönster där men det är svårt att ta sig upp till det.
Övriga rum har ytterdörr, balkongdörr, altandörr eller tillräckligt stora fönster för att ta sig ut.
 
Bor i hyresrätt och har två varnare en i hallen och en i vardagsrummet. Inga släckare eller filtar, har dock tänkt på det flertalet gånger men aldrig kommit till skott att köpa. 🙈
 
Jag bor i enplanshus på egen gård på landet. Har två brandvarnare i huset, brandsläckare och brandfilt inne (i hallen resp köket) och en stor brandsläckare i stallet. Skulle vilja komplettera med någon sorts brandvarnare i stallet - gärna en som skickar sms eller liknande om temperaturen stiger för mycket - någon som har några tips?
 
Bor i hus,
Brandsläckare innanför ytterdörren, och en i hallen utanför sovrummen på övervåningen.
Liten brandsläckare vid öppna spisen och en till på nedervåningen.
Brandfilt i köket.
Brandvarnare ovanför tv, i hall, ovanför trappen och en på kontoret.
Saknar en brandstege i ett av sovrummen uppe. De andra rummen kan ta sej ut via balkong och ner på altan.
 

Liknande trådar

Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 965
Senast: Krålus
·
Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
2 679
Senast: martha
·
Övr. Hund Valpen som nu är åtta månader har aldrig haft problem med att vara själv hemma. Tills nu. Vi flyttade för ca 3 veckor sedan och nu är...
Svar
2
· Visningar
931
Senast: Blandrastik
·
Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 809
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp