Låt oss tala om brandsäkerhet

Bor i villa med 2 våningar. Har brandvarnare kopplat till larmcentral uppe och nere, brandsläckare på bägge våningar, brandfilt och även en nödstege i sovrummet om man skulle behöva ta sig ut från balkongen.
 
Vårt grannhus brann för ca 1,5 år sedan. Det var granska dramatiskt, det var jag som upptäckte det, larmade räddningstjänsten och med hjälp av en vän fick ut de boende. Som "tack" fick vi från grannhusets försäkringsbolag brandvarnare, brandfiltar, och släckare.
Så nu har jag två varnare (en i vardagsrummet som är nära käket, och en i hallen nära ), två brandsläckare och två brandfiltar. Även nere i källaren har vi brandvarnare, släckare och filtar i tvättstugan och i verkstadsrummet där vi använder elektriska verktyg. Känns tryggt!

(Bor i en villa med fyra hushåll, och alla hushåll fick samma "paket", så alla ska vara lika uppdaterade på bandsäkerhetsfronten).
 
Vi har brandvarnare på alla 3våningsplan, en brandsläckare på varje plus brandfiltar intill. Jag kollar brandvarnarna med jämna mellanrum. Har även brandvarnare, filt och släckare i husvagnen.
 
Vad är det som är speciellt med kaffebryggaren? Varför ska inte den vara inkopplad?
De har en dålig vana att spontant gå sönder och kortsluta sig och börja brinna. Det är därför som det på de flesta arbetsplatser sitter en timer till kaffebryggaren.

Bryggarna har säkert blivit bättre genom åren och sätten att brygga på har blivit fler. Men för en del år sen så var kaffebryggare den främsta orsaken till brand i hemmet.
 
Lägenhet. Min brandvarnare är i hallen, bra placering då den hamnar ganska precis utanför köket, innanför ytterdörren, och utanför sovrummet samtidigt :up:
Annars planerar jag att köpa brandsläckare och blandfilt, har inte hunnit med ännu dock.
 
Brandvarnare finns i nästan alla rum. De är kopplade till hemmalarmet så larmbolaget kan larma om vi inte gör det (de ringer upp oss först)
Har brandsläckare och brandfilt.
 
samt brandövning med barnen en gång om året.

Åh vad bra! :bow:

De har en dålig vana att spontant gå sönder och kortsluta sig och börja brinna. Det är därför som det på de flesta arbetsplatser sitter en timer till kaffebryggaren.

Vad läskigt! Jag har inte tänkt just på kaffebryggare, men tänker på andra elektriska saker. Laddar aldrig saker när jag inte är hemma eller på natten.
------

TS: Jag bor i en liten lgh på 23 kvm, har en brandvarnare (som jag "testat" ett par ggr :angel: ), men ingen brandsläckare eller -filt! Bra tråd @Fibusen ! Har tänkt skaffa många ggr, men ja....

Kanske borde jag ha nån sorts stege också? Jag bor på 3e våningen...
 
Bor i hyreslägenhet (60 kvm) och har brandvarnaremitt i lägenheten i hallen. Det är knappt två meter från spisen, badrum och vardagsrum. Borde skaffa till sovrummen också, alla rum i lägenheten ligger i fil och dörrarna är alltid vidöppna så det har blivit bortprioriterat. En släckare står i hallen och det finns två brandfiltar i köket, en hänger framme och en ligger i en låda.

Vi har bara dragit igång brandvarnaren en gång pga matos. Innan badrumsrenoveringen/nytt fläktsystem så reagerade larmet i hallen för duschar som varade längre än 5 min. Perfekt sätt att spara in på vattnet 🤣

Något vi försöker vara väldigt noga med så är det att inte ladda telefoner, datorer eller paddor över natten och stänga av elektronik som inte behöver vara igång. Levande lus är bara tända i rummet där vi är, routern drar vi ut om vi inte ska vara hemma över natten osv.

@strawberrysylt Brandkåren hos mig rekommenderar inte hyresgäster att skaffa egna stegar, de har tillgång till dina fönster via stegbil om det inte finns brandstege. Att försöka klättra ut själv är en mycket större säkerhetsrisk än att brinna inne (edit: alltså det är säkrare att vänta på hjälp och få instruktioner från brandkåren).
 
Bor i villa med två våningar, har flera brandvarnare och en brandsläckare på varje våning. Dock bara en brandfilt, men fick en påminnelse nu om att det borde finnas en i köket också. Det som vi har saknat har varit utrymningsmöjlighet från sovrummet då det ligger högt över marken. Nu flyttar vi snart och då ska vi se till att brandsäkra bra.

Något som var jättebra var för två år sen vid adventstid då det en söndag knackade på några brandmän. De gick runt och pratade brandskydd med alla hus och påminde särskilt om tända ljus samt tryckte på vilken av att ha en plan för utrymning som alla i huset kände till. Bra grej!
 
Bor i bostadsrätt, markplan och känner mig hyfsat uppdaterad. Brandvarnare i sovrummen, hall och vardagsrum. Släckare och brandfilt placerade i hallen så de är lättåtkomliga. Jag har pratat igenom brandstrategi med avkommorna så deras instruktioner är att krypa som bebisar på golvet till närmsta utgång om huset blir rökfyllt. Sen ta sig direkt till närmaste granne och slå larm. De vet också om att ifall det är rök mellan dem och ytterdörren/altandörren ska de backa, stänga dörren om rummet de är i, krossa fönsterrutan med en blomkruka e dyl, slänga täcke/matta över glaset så de inte skär sönder sig och klättra ut genom fönstret. För några år sen var det nämligen ett grannhus som blev totalförstört i brand pga elfel, så vi är alla rätt rädda för brand efter det. Ja, vi har pratat brand vid matlagning också, så de vet att man täcker med lock om något börjar brinna vid matlagning, *inte* vatten på brand.
 
Ska tillägga att jag blivit mycket mer nojig med brand efter att ett grannhus brann ner i våras, och en person omkom. Vi bor typ 100 meter från deltidsbrandkåren, de var där på fem minuter från larm och ändå gick varken huset eller personen att rädda. Skaffade även skylt om att det finns djur i bostaden efter det.

Vår arbetsplats hade stor brandkampanj i höstas, strax innan jul (strategiskt inför alla tända ljus misstänker jag), jag var en av dem som hann gå kursen och lära mig släcka med släckare/brandfilt innan de fick förlägga kursen till endast teoretiskt/distans p.g.a. uppblossad pandemi igen, och det är jag glad för i efterhand. Även om jag svor över det och frös just där och då.
 
Brandvarnare finns två st, en i hallen precis utan för sovrummet, och en i "vardagsrum/kök". Inte ihopkopplade dock, men för min del spelar det ingen större roll, lär vakna om någon av dem börjar tjuta. Brandsläckaren står i hallen, men brandfilten ligger i städskåpet, vilket nog inte är optimalt.
 
Är ni uppdaterade i hemmet?

Jag kan erkänna att jag varit urdålig på det! Köpte hem brandvarnare för ett par år sen men dom blev inte uppmonterade förens idag! :bag: Jag trodde att jag hade färre än vad jag hade så beställde hem ett gäng till, så nu plötsligt kommer jag ha en himla massa brandvarnare, men jag tänker att ju fler desto bättre?

Jag har tidigare haft EN i hela stora huset, nere i vardagsrummet. Där har jag kakelugnen som jag eldar i. Jag har även nu monterat en utanför pannrummet och en i hallen uppe ovanför trappen. Jag har beställt fyra till som jag kommer placera i köket, hallen nere, sen två kvar som jag kommer sätta antingen inne eller utanför för mitt och sonens sovrum.

Jag har även en brandfilt uppe och en nere, (Sånt jag vunnit på diverse tävlingar) men ingen brandsläckare.

Hur har ni det? Och hur bor ni, hus eller lägenhet?

Bor i hus samt hyr ut fristående lägenheter. Huset har brandvanare på alla våningar och brandsläckare i källare och på entreplanet.

Lägenheterna är utrustade med brandvanare och brandsläckare.

Sen har vi en stuga som är utrustad med gas- och brandlarm, släckare och brandfilt.

När vi bodde i lägenhet hade vi endast brandvanare som fastighetsägare stod för. Rätt korkat egentligen men jag hade nog en övertro på att "någon löser det" när jag bodde i hyresrätt.

Sen har vi eldkällor i både hus och lägenheter, så brandsäkerheten har nog ökat av det också. Även om nu risken att en okontrollerad brand pga vedpannan eller spisen skulle ske och ännu mindre lösas med en brandsläckare är minimal... Det är nog fortfarande elektronik, levande ljus och matlagning som är störst risk.

Har varit med om två småbränder i hemmet, varje gång brödrosten (två olika såklart, de brann ju upp) där en macka fastnat påväg upp så rosten har fortsatt bränna på. Men det har löst sig genom att rycka sladden och hiva brödrosten i vasken. Bara själva mackan som hunnit fjuttat eld.
 
Bor i hyresrätt, har en brandvarnare i vardagsrummet. Funderar om man borde köpa en släckare också?
 
Jag bor i villa och vi har 6 brandvarnare som är seriekopplade. I köket hänger en brandfilt och i sovrummet har vi en brandsläckare. Enplanshus med utrymningsvägar från alla rum.
 
Jag skulle behöva en eller 2 brandvarnare till.

Bor i 2-våningshus. Öppen planyta på nedre plan med kök, vardagsrum, kamin
I mitten av huset i trappen upp sitter vår brandvarnare
i köket har jag brandsläckare och brandfilt.

Vi har även larm så när brandvarnaren i trappen går, går larmet till även till dem och det kännas tryggt.
 
Rekommendationen är att placera brandvarnarna utanför sovrummet. Det är när du sover som du behöver varningen som mest. Nu kanske det inte är så stora avstånd i lägenheten att det spelar någon roll.
Sovalkoven är precis utanför köket där brandvarnaren sitter så där är inget problem.
Var vaktis som sa det med köket. Han satte den utanför köket så den inte skulle reagera på minsta stekos t ex.

Just den brandvarnaren jag har i lägenheten hörs väldigt väl. Det skriker i öronen när den går (råkat få igång den av stekos så vet). 🙈😅
 
Jag bor i en marklägenhet (en 3:a på 95 kvm) och har en brandvarnare som sitter i den stora hallen, vilket är ett väldigt centralt rum som samtliga rum förutom badrummet ligger i direkt anslutning till. Har även en kolmonoxidvarnare eftersom såväl spis som värmesystemet går på gas. Någon brandsläckare eller brandfilt har jag dock inte, det vore kanske något att önska sig i julklapp :idea:

Här i Skottland blir det från och med februari 2022 lag på att alla hem ska ha så kallade "interlinked heat and smoke alarms". Det betyder att det måste finnas ett brandlarm i det mest använda rummet, ett i varje "circulation area" (hall eller trappavsats) samt en värmedetektor i varje kök. Samtliga larm måste vara sammankopplade så att alla larmar ifall ett av dem känner av något. Denna lag gäller alla hem oavsett storlek och man får själv stå för kostnaden (ca 3000 kr). Det är främst Grenfell-katastrofen som gjort att lagen gått igenom och även om en del av mig tycker att det känns besvärligt och onödigt - framförallt i små hem - så inser en annan att det är en billig livförsäkring om det nu skulle hända något.
 

Liknande trådar

Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 914
Senast: Krålus
·
Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
2 665
Senast: martha
·
Övr. Hund Valpen som nu är åtta månader har aldrig haft problem med att vara själv hemma. Tills nu. Vi flyttade för ca 3 veckor sedan och nu är...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Blandrastik
·
Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 798
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp