Bukefalos 28 år!

låta hästarna vara ute i natt??

Buck

Trådstartare
jag sitter och funderar på om jag ska låta hästarna var ute inatt, har sjuk träningsvärk och orkar inte ens laga kvällsmat:banghead:. orkar inte gå ut och mocka och ta hö, känns inte lönt att ha hästarna inne nu :p. de äter knappt höet(3kg natt 2kg morgon) skiter en 2 högar var och dricker knappt vattnet. får gå och hämta dem längst bort i hagen också varje natt(tar in dem vid 23-24 och släpper ut dem kl 7-8).

det ska vara runt 5+ i natt som minst, inget regn. vågar man låta dem sova ute?

hade dem ute för ngn dag sedan, varmt och fint väder på kvällen men blev regn och åska på morgonen :crazy:. så nu när det ska bli kallt är jag osäker på att låta dem vara ute...
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Har dom gräs i hagen så låt dom vara ute. Bara skönt nu innan de värsta flygfäna hunnit komma!
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

dom har gräs, får bara byta hage på dem så de har lä och så att shettisen inte är ensam :). de ska ändå vara i den hagen imorgon och måste ändå ge dom kraftfoder :P, så kan jag ta sovmorgon i morgon också ^_^.
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Men det får du ju själv avgöra vilket som är bäst. Jag hade inte gjort det. Hästarna ska ha olika givor och alldeles för tidigt för nått sommarbete. Insekterna är ju värst morgon och kväll. Fast man inte har exem så kan det vara jobbigt om det är vindstilla. Och vädret kan ju ändras hur fort som helst. Det är inte kylan jag är orolig för utan främst maten. Har du mindre hage med inte för mkt gräs i och slänger ut hö kan det ju funka bra om alla hästar har samma behov.
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

? Bor ni nära och känner varandra eller ? Fattar nada ang ditt svar ? Är full sommar här i Östergötland och betet är rikligt och drar på som sjutton ? Insekter ? Det är ju maj ?

Ts : om hästarna har skydd i hagen och mat dvs bra bete är det inga problem öht givetvis .
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

det är full sommar här nu nästan, inte så jätte varmt än bara. är knappt några insekter här, har sett ngn fluga surra förbi men insekterna kommer bara i mitten på sommaren, knott har vi aldrig haft problem med(de blåser bort).
hästarna har gått på gräs i betes hagen några veckor nu dagtid, gått nakna sen april när det inte regnat dvs.
2013-05-13-13-46-15.jpg
är bra med gräs nu och de är invanda :), slänger jag in hö så kommer de inte äta det. kraftfoder får de en bit ifrån varandra och jag vaktar så de får äta i fred.

tycker de flesta släpper på bete i maj häromkring.
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Här har det bara funnits gräs sen slutet på april. Fast nu har det explodert. Insekterna är värst innan midsommar sen lugnar de ner sig fast kanske inga problem hos dig? Det är väl alltid blåsigt hos er? Skulle aldrig släppa ut redan i maj. Det har jag gjort en gång och aldrig mer.

Mackan: skriver jag så otydligt :confused: får skylla på att jag har haft en helvetisk dag å huvudvärk/lättare migrän som jag nästan aldrig har. Tankarna går fortare än jag hinner skiva :o
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Häruppe går många ute dygnet runt, just nu verkar de trivas gott då insekterna än så länge är ganska få.

Jag skulle INTE tveka att ha dem ute!
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Mina går redan ute sedan knappt en vecka tillbaka och får inget extra förutom gräset som finns i hagen. Här uppe i NV Skåne har vi rätt så insektsfritt för tillfället så hästarna trivs ute. Dessutom har de stora hagar med olika trädungar som skydd.
 
Senast ändrad:
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Klart de kan gå ute, mina har gått ute dygnet runt nu i 2 veckor. Tog in dem någon natt när det öste ner redan på kvällen. Har du någon häst som är känslig/tunnpälsad kan du ju ha täcke bara nattetid på just den :) Min ena häst är helklippt så under natten har hon ett tunt täcke.
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Här har det bara funnits gräs sen slutet på april. Fast nu har det explodert. Insekterna är värst innan midsommar sen lugnar de ner sig fast kanske inga problem hos dig? Det är väl alltid blåsigt hos er? Skulle aldrig släppa ut redan i maj. Det har jag gjort en gång och aldrig mer.

Mackan: skriver jag så otydligt :confused: får skylla på att jag har haft en helvetisk dag å huvudvärk/lättare migrän som jag nästan aldrig har. Tankarna går fortare än jag hinner skiva :o

Var bor du på för ställe där insekterna är värst innan midsommar? Här har man knappt hunnit se en fluga ännu, bara lite mygg på kvällen.
Ser ingen anledning till varför man inte ska släppa i maj? Gräset är grönt och fint och innehåller massa näring. Förhoppningsvis inte skållhett om dagarna heller.
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Här i Dalarna går var och varannan häst ute redan,och vi släpper alltid på bete 1 juni i vårat stall. Hade gärna haft min ute nu men tyvär erbjuder inte vinterhagen så mycket skydd mot väder och vind...:( Har knappt sett till några insekter heller,nån enstaka fluga vid varma dagar,toppen att ha dom ute nu ju! :)
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Mina går ute när det är bra väder, har det regnat på dagen eller ska regna så får dom komma in pga den ena är en fryslort.:)
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

de fick komma in ändå :p, fick hjälp i stallet (1,5h kampsports träning utan uppvärmning efter ett halvår av slappande är lite väl dramatiskt märkte jag :p). men de hade gott kunnat vara ute, var inte kallt och det var klart och fint väder. mesade bara lite :o, men de var inte särskilt motiverade att få komma in. är ju bara kraften som lockar nu, och sen vill min fuxfia ha frukost kl 5 och komma ut en halvtimme senare :banghead:(hon sparkar i väggen och jag bor vägg i vägg med stallet) inte så trevligt med bara 5timmars sömn ibland :p.

de får komma ut på natten när det blivit ngn grad varmare nattetid också.
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Äh, jag bor inte så långt ifrån dig och våra har gått på bete i 3 veckor nu. Ingen har frusit ihjäl hittills:D
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Klart de kan gå ute dygnet runt! Du bor i Skåne och där är det nog varmare än här i Dalarna törs jag lova. Och här går de flesta hästarna ute dygnet runt redan. De är ju djur som är gjorda för att vara ute året om. Är det insekter du är rädd för så använd medel för det så de får vara ute även på natten.
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Herregud klart de kan gå ute!

Här omkring går alla djur på bete. Jag själv skulle ta in vid ihållande regn men annars får de gå ut nu. Det är ju nu det är som skönast för dem, nästintill 0 med insekter!
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Våra har gått ute sedan 2-3 veckor tillbaka. Förra helgen släpptes dom på bete. Det är ju nästan sommar i skåne ;)
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Hur gör du på vintern då när det är under 5+, står dom inne dygnet runt då?


O_o
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 118
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 479
Senast: alazzi
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 086
Utrustning Hej. Nu är det ca 8 grader och små regn. Regnat MASSOR under natten och kommande nått och dag kan komma massor med regn också. Samt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp