Bukefalos 28 år!

låta hästarna vara ute i natt??

Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Inte så långt bort. Men det har kommit massor. Mygg, älgsflugor, vanliga flugor, knott, bin, getingar, bromsar osv. Det sa bara pang så var alla här samtidigt men bara då det blåser är det lugnt och lite trist att det är så förbaskat vindstilla :mad:. Hellre storm.

Jag släpper ut efter midsommar då brukar alla hästar klara av att gå på bete. Inge bra med för kort gräs, fångrisken. Självklart måste de få tid på sig att byta från hö/hösilage till gräs. Jag fattar inte varför en del bara släpper ut pang bom. Fast ja det är ju rätt bekvämt man får tid för annat. Vet flera som är på bete som gått från nästan gräsfri hage till största beteshagen. Inte konstigt att magarna kan krångla då. Samma sak som när man byter foder inte göra det från en dag till en annan. Jag förstår att det kan finnas omständigheter att man tvingats att göra så men det är verkligen inte att föredra.
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Våra hästar har gått ute på nätterna sen den 4:e maj och släpptes på bete på heltid igår. Min häst har problem med ryggen men har bara haft täcke två nätter på dessa veckorna (det var igår och förrgår). Så jag tror dina hästar hade klarat sig alldeles utmärkt ute. :)
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

mina hästar har gått i samma gräshage sen mars. dvs inget behov av mer invänjning. skulle aldrig gå direkt från liten grushage till kraftigt grönbete.
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Ja men dåså och har du ingen lättfödd går det nog bra :-) mindre socker på natten dessutom. Jag funderade ett tag på att ha ute natten ta in innan gryningen släppa ut igen innan jobbet 07:00 ta in runt 20:00 och ut igen på natten men det vart för omständligt på nått sätt. Men en sak som bekymrat mig är att blodsygande insekter har ockuperat ena hästens box. Jag har mockat extremt noga, skrubbat och ultrashildat. Men de kommer igen blä.
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Nu går inte min häst på bete. Men jag hade inte tvekat att släppa nu om jag hade häst som klarade det, vädret är skapligt och det är bra marker.

Hästarna i stallet jag har min häst i släpps efter midsommar för dygnet runt bete, förutom alla fånghästarna.
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Var inte orolig.

Mitt 20-tal hästar har stått ute dygnet runt, året runt sen 2003.

Finns det inga medicinska speciella problem - var lugn. Hästar tål utevistelse. De är betydligt sämre på att tåla innevistelse....
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Våra har varit ute i snart tre veckor utan något extra foder. Ser det ut att bli regn får de ett tunt täcke. Så låt du dina vara ute :)

Gräs har vi i mängder :)
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Jag är också en mes med det där och så beror det ju på vilken typ av häst man har och vilka förhållanden man har i hagen m.m.m.m.

Treåringen släpptes på jättestort sjöbete i går ihop med likasinnade,islänningen och nordsvensken har gått ute nattetid ett bra tag redan medans det tunnpälsade fullblodet vill ha tillgång till stallet nattetid och även få ett litet tunt regntäcke på vid regn......
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Min har gått ute på nätterna i två veckor redan. Han är bara inne några timmar på dagen för att äta kraftfoder och vila. Inga problem alls! Har lagt på ett tunnt regntäcke de dagar jag har sett på väderleksrapporten att de ska regna under natten.
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

Jag är nog av åsikten att väder och vind inte är orsak nog att ta in hästarna för. Dom klarar av att vara ute i alla väder och temperaturer. Enda anledningen att ha en häst inne är av egna bekvämlighetsskäl, om marken inte håller att ha hästarna på dygnet runt, om det saknas vindskydd den tid det är lag på det eller om man har en sjuk häst (eller en som av ngn anledning tar skada av att vara ute).
 
Sv: låta hästarna vara ute i natt??

i natt var hästarna ute :p, enda som ville in var shettisen men sen går hon också ensam i en liten så gott som gräs fri hage, hade gärna tagit in henne själv men hon tycker inte om att vara i stallet ensam. klättrar på väggarna och gnäggar så hjärtskärande :(. hon har dock vindskydd, skygga och går i hagen bredvid de stora, så hon klarar sig med lite extra hö bara.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 118
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 479
Senast: alazzi
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 086
Utrustning Hej. Nu är det ca 8 grader och små regn. Regnat MASSOR under natten och kommande nått och dag kan komma massor med regn också. Samt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp