Leasa häst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Miyyya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 4 180

Bukefalos 30 år!

Miyyya

Trådstartare
Hej!

Jag har sökt och sökt på sidan men hittar ingen liknande tråd och tänker därför jag startar en egen.

Jag ska leasa ett sto för att ta ett föl på. Stoet är dressyrstammad och har lämnat en avkomma som blev accepterad vid bruksprov och en avkomma som idag tävlar msv dressyr. Båda blev premierade. Stoet själv har inga egna meriter men kommer från ett fint möderne. Stoet ska stå kvar hos ägaren då hon nu är dräktig och fölar i dagarna. Jag kommer separat stå för alla betäckningskostnader och allt som tillhör de.
Vad anser ni är en rimlig månadskostnad att betala för ett sådant sto att leasa?

Tycker själv ägaren begär lite för mycket, men vill höra vad andra tycker och tänker är en rimlig kostnad.

Ägaren sa innan avtalet kom ”jag vill bara ha betalt för hö, strö, kraftfoder och allt som de innebär att ha egen häst. Vill inte ha extra för att jag ska mocka eller ta hand om henne eller liknande.” Har idag egna hästar så vet vad de kostar i månaden att ha en häst. Och priset denna vill ha är typ 3 dubbelt

Senast ändrad:
Varför skulle ägaren inte ta betalt för skötsel? Låter som om hästen ska stå kvar på fullservice?
Vart har jag skrivit att hon inte ska få betalt för sitt jobb?

I vår första kontakt skrev jag till henne att jag gärna betalar för att sköta om hästen. Men fick då svaret jag skrev ovan. Hon vill ej ha betalt för den delen utan bara det att jag leasar hästen. Sen kom kontraktet och ägaren vill ha 15.000+ moms i månaden för att leasa ut sitt sto. Sen när fölet är fött och tills den är avvand (enl henne vid typ 10 månaders ålder) så ska hon ha 10.000 + moms från månaden den fölar tills fölet kan flytta till mig.

Anledningen till att den ej ska flytta är eftersom den nu är dräktig och jag ska få betäcka om stoet men hon vill ha sitt sto + föl hemma hos sig. Sen när hennes föl är avvand är de typ 2-3 mån tills det är dags att föla och stoet enl ägaren kan bli ganska känslig vid miljöombyte och vill därför ej flytta och riskera dräktigheten liksom.

Värt att tillägga. Hon tar eget halm och hö så behöver inte köpa in hö eller halm av andra utan sitt eget.

Därav min fråga. Vad anser ni andra är rimligt att ta/betala för att leasa ut/leasa ett sto?

Nej alltså jag tyckte upplägget lät konstigt. Att du bara skulle stå för övriga kostnader.

Det låter väldigt dyrt ja (men att ta eget foder är absolut inte gratis bara för att det växer på egen vall). Har dock aldrig leasat häst utan tänker kostnad för normal uppstallning nu.

Jag tycker det var svinmycket, varför inte köpa en åring i höst istället?´och hyra in den på en lösdrift iaf första året där du kan åka till den och hantera den lite på plats, vänja vid att lyfta på hovarna, stå för hovslagare, bli borstad och smekt över hela kroppen, gå promenader ... Du får en fin åring för de pengarna och du behöver inte vara orolig att något ska hända under dräktigheten.

I vår första kontakt skrev jag till henne att jag gärna betalar för att sköta om hästen. Men fick då svaret jag skrev ovan. Hon vill ej ha betalt för den delen utan bara det att jag leasar hästen. Sen kom kontraktet och ägaren vill ha 15.000+ moms i månaden för att leasa ut sitt sto. Sen när fölet är fött och tills den är avvand (enl henne vid typ 10 månaders ålder) så ska hon ha 10.000 + moms från månaden den fölar tills fölet kan flytta till mig.

Anledningen till att den ej ska flytta är eftersom den nu är dräktig och jag ska få betäcka om stoet men hon vill ha sitt sto + föl hemma hos sig. Sen när hennes föl är avvand är de typ 2-3 mån tills det är dags att föla och stoet enl ägaren kan bli ganska känslig vid miljöombyte och vill därför ej flytta och riskera dräktigheten liksom.

Värt att tillägga. Hon tar eget halm och hö så behöver inte köpa in hö eller halm av andra utan sitt eget.

Därav min fråga. Vad anser ni andra är rimligt att ta/betala för att leasa ut/leasa ett sto?
Har inget förslag på rimligt pris men ska det kosta sådär så kan du ju köpa några fina redan födda fölungar istället.

Jag försöker undvika att krångla med alla iochförsig men även med hästfolk, är det inte smidigt så avsluta, det är en risk att köpa ett foster också. Stoet ärnog ett ungt sto eftersom hon inte är meriterad det minskar väl risken, dvs om stoet är yngre kan få en lättare förlossning, kanske? Så tänker jag, kanske andra tänker annat?

Jag har idag 8 egna hästar och har absolut möjlighet att både köpa fler och så. Har egen gård där jag slår eget hö, så vet vad de kostar, har även inackoderade (vanliga och hel) så vet även vad de kostar. Tidigare leasat häst men då hoppstam då jag hållit på med avel i typ 8 år nu men vill bredda med några dressyravkommor då efterfrågan på de ökat i mitt företag.
Anledningen till att jag valt just detta sto är eftersom hon har allt jag efterfrågar, min absoluta drömstam inom dressyr. Samt att denne stod i hyfsad närhet till mig.
Både sålt och köpt åringar, avelsston och så. Men detta är min drömstam och har allt jag efterfrågar.

Jag försöker undvika att krångla med alla iochförsig men även med hästfolk, är det inte smidigt så avsluta, det är en risk att köpa ett foster också. Stoet ärnog ett ungt sto eftersom hon inte är meriterad det minskar väl risken, dvs om stoet är yngre kan få en lättare förlossning, kanske? Så tänker jag, kanske andra tänker annat?
Stoet är 14 år och anledningen till inga meriter är eftersom ägaren skadade sig när hon va 4 och sedan aldrig tagit upp ridningen igen, utan håller endast på med avel. Hon tävlar inga utav sina hästar men vissa säljs eller så lånas de ut för att få meriter osv.

Vill verkligen ha detta stoet då hon har allt jag efterfrågar och lite till, men såklart inte till vilket pris som helst. Därav vill jag spåna lite vad andra anser är rimligt pris för att leasa ett sto.

Men du , ts, kan väl lämna motförslag?

Det är ju bra om man pratar om saker och ting.

Prata, prata, prata…😀
Ja absolut kan jag komma med motförslag men vill ju ha lite kött på benen innan jag går in i den argumentationen och därav frågar jag vad andra anser är rimligt pris bla.

Jag har idag 8 egna hästar och har absolut möjlighet att både köpa fler och så. Har egen gård där jag slår eget hö, så vet vad de kostar, har även inackoderade (vanliga och hel) så vet även vad de kostar. Tidigare leasat häst men då hoppstam då jag hållit på med avel i typ 8 år nu men vill bredda med några dressyravkommor då efterfrågan på de ökat i mitt företag.
Anledningen till att jag valt just detta sto är eftersom hon har allt jag efterfrågar, min absoluta drömstam inom dressyr. Samt att denne stod i hyfsad närhet till mig.
Både sålt och köpt åringar, avelsston och så. Men detta är min drömstam och har allt jag efterfrågar.
Jamen dåså. Avgjort. Kostar att ligga på topp. 😉 Säljaren kanske vet vad den har. Det blir nog bra.

För de pengarna kan du köpa ett föl med trevlig stam.
De vet jag mycket väl. Men somsagt stoet har allt jag efterfrågar och lite till (utom egna meriter), men aldrig leasat dressyrstammade hästar och vill ha lite kött på benen så jag kan komma med rimliga argument till stoägaren ang pris.

När jag leasade ett mycket fint hoppstammat sto men den stod hos mig betalade jag 3000 + moms men detta va 5 eller 6 år sedan. Efter de har jag aldrig leasat.

Jag tänker lite att det kan vara rimligt att jämföra med vad det kostar att köpa motsvarande föl, om du hade köpt hennes föl vid födseln och sen låtit den stått kvar till avvänjning. Jag köpte min dressyrunghäst någon vecka efter födsel för 80’ i Tyskland och tog hem henne efter ca 8 månader. Betalade inget för henne under den tiden. Upplever ändå att det är ganska vanligt att det ”ingår” att de får stå kvar utan fler kostnader när man köper föl, så det kan ju vara värt att väga in jämfört med leasing.

Här kommer du då betala 330’ ish om jag räknat rätt. Det är ett jäkla dyrt föl ändå. Är stammen så bra att det är värt de pengarna? Ska du sälja fölet sen måste den ju vara astronomiskt bra.

Intressanta tankar från många!

Man kan väl börja med att fundera på vad det skulle kosta att köpa stoet?

Vad är hon värd?

Hon är troligen väl så eftertraktad eftersom ägaren räknar med att få ut för uppehälle och hyra (lease) av henne, minus skötselkostnader.

Men så är det där med värde ganska enkelt egentligen - antingen är marknaden (du), villig att betala leasingavgift motsvarande två stallhyror, eller inte?

Jag hade, om jag verkligen, verkligen ville ha en jättefin unghäst, köpt det bästa av det bästa jag kunde hitta på marknaden, för samma summa.

Jag hade köpt ett sto, som jag sedan själv tog ett föl på.

Det där med att leasa är inte min grej, märker jag.

Jag tänker lite att det kan vara rimligt att jämföra med vad det kostar att köpa motsvarande föl, om du hade köpt hennes föl vid födseln och sen låtit den stått kvar till avvänjning. Jag köpte min dressyrunghäst någon vecka efter födsel för 80’ i Tyskland och tog hem henne efter ca 8 månader. Betalade inget för henne under den tiden. Upplever ändå att det är ganska vanligt att det ”ingår” att de får stå kvar utan fler kostnader när man köper föl, så det kan ju vara värt att väga in jämfört med leasing.

Här kommer du då betala 330’ ish om jag räknat rätt. Det är ett jäkla dyrt föl ändå. Är stammen så bra att det är värt de pengarna? Ska du sälja fölet sen måste den ju vara astronomiskt bra.
Klok jämförelse!

Sen tillkommer ju hingstens och stuteriets kostnader och de blir ju några tusenlappar till.

Men nej, jag hade nog inte lagt mer än kanske max 125.000 + ev moms på ett föl undan detta sto. Hon har toppenstam och superfint möderne och en helsyster som lämnat avkommor som sålts via SWB elitfölaktion för runt 200.000 + men det stoet har själv både meriter och dessutom lämnat 6 avkommor med bra resultat. Detta sto själv har ”bara” lämnat 2, dräktig med 3e nu och fölar inom kort.

Intressanta tankar från många!

Man kan väl börja med att fundera på vad det skulle kosta att köpa stoet?

Vad är hon värd?

Hon är troligen väl så eftertraktad eftersom ägaren räknar med att få ut för uppehälle och hyra (lease) av henne, minus skötselkostnader.

Men så är det där med värde ganska enkelt egentligen - antingen är marknaden (du), villig att betala leasingavgift motsvarande två stallhyror, eller inte?

Jag hade, om jag verkligen, verkligen ville ha en jättefin unghäst, köpt det bästa av det bästa jag kunde hitta på marknaden, för samma summa.

Jag hade köpt ett sto, som jag sedan själv tog ett föl på.

Det där med att leasa är inte min grej, märker jag.
Jag vet att jättemånga varit intresserade av att leasa stoet men dragit sig ut pga priset. Enl ägaren själv har andra inte räknat med att de kostar att leasa ett sto, utan trott att de är gratis eller knappt kostat något alls.

Så i första kontakt skrev ägaren ”det är inte gratis att leasa mitt sto” och va tydlig med de. Men 15.000+ moms ( 18.750 ink moms) per månad känns lite saftigt anser jag. Men därav jag vill lyssna efter lite också vad andra anser är rimligt. Somsagt leasade ett sto för typ 5-6 år sedan och då va de 3.000 + moms som gällde. Men priserna har ju ändrats en del sedan dess.

Klok jämförelse!

Sen tillkommer ju hingstens och stuteriets kostnader och de blir ju några tusenlappar till.

Men nej, jag hade nog inte lagt mer än kanske max 125.000 + ev moms på ett föl undan detta sto. Hon har toppenstam och superfint möderne och en helsyster som lämnat avkommor som sålts via SWB elitfölaktion för runt 200.000 + men det stoet har själv både meriter och dessutom lämnat 6 avkommor med bra resultat. Detta sto själv har ”bara” lämnat 2, dräktig med 3e nu och fölar inom kort.
Ja just ja! Så då börjar vi nosa på 400’ nästan då? Då hade jag rent krasst granskat stoets stam och listat hingstar jag gillar och börjat kolla på elitauktioner i Sverige och utomlands och köpt ett superfint föl med liknande stam istället! Tycker det där låter som orimliga pengar, det kanske inte ens blir ett friskt föl av det hela.

Liknande trådar

• Låna avelssto
  • Mindre allroundhäst
  • Hjälp med sista-minuten hingstar
  • Tips om brunst!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat