Leda med ett Hackamore?

Krockodil

Trådstartare
Jag spattserar i sommar bara omkring på en lånad häst och njuter av sommaren. :smirk: Problemet är bara att hästen är riktigt feg och tycker att stora stenar är sabeltandade tigrar!! :eek: Hon rids med Hackamore för att hon har problem med munnen så jag vill inte sätta bett på henne. Men jag är absolut inte van vid Hackamore och när hästen skyggar och vänder så vill jag leda tillbaka henne i tygeln på spåret igen. Så då undar jag hur ett hackamore egentligen fungerar?? :confused: Om jag leder/drar i höger tygeln, trycker inte hackamoret på vänster sida då? Kan man överhuvudtaget styra med ett hackamore som du gör med ett bettsel i munnen?

Sv: Leda med ett Hackamore?

Ett hackamore fungerar precis som ett stångbett. Tar du i tyglarna trycker det på nacke och runt nosen (jmf. stångbett där trycket hamnar i nacke, underkäke genom kedjan och munnen genom bettet). Det innebär att du kan inte ta några ledande tygeltag med ett hack. Rider du med ett hack ska din häst kunna svänga och böja för sätet, och du ska i princip kunna rida på en hand.

Vill du ha möjligheten att ta ledande tygeltag så finns det massor med andra bettlösa alternativ att välja bland.

Håller med övriga, sidepull eller kapson är mer likt tränsbett i sin inverkan.

Vet att någon skrev det i en annan tråd, men jag säger det igen... Varför är hackamore en universallösning så fort man ska rida bettlöst i Sverige?

Ingen plockar på en hävstångsbetsling med mundel, då är det plötsligt fyfy och usch så skarpt...:angel: :smirk:

pinky skrev:
Vet att någon skrev det i en annan tråd, men jag säger det igen... Varför är hackamore en universallösning så fort man ska rida bettlöst i Sverige?

Ingen plockar på en hävstångsbetsling med mundel, då är det plötsligt fyfy och usch så skarpt...:angel: :smirk:
:bow: :bow:

Antagligen för att sidepull,kapson m.m, fortfarande är relativt nytt i sverige? Iaf för hobbyryttare, är ju vanligare inom western.

Men jag håller med, rider och kör själv mycket på kapson vilket fungerar bra mycket bättre än hackamore, jag har sett många hästar där det är alldeles för "skkarpt" på.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 281
Senast: Bri
·
Träning Ja, det är nästan som man tror att hon har något allvarligt fel i huvudet ibland... För att göra en lång historia kort: Jag har...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Annna_91
·
M
Utrustning testade att rida på hackamore igår, o blev förvånad! hon slappnade av med en gång o släppte upp ryggen (har annars "problem med att att...
Svar
4
· Visningar
1 569
Senast: beauspirit
·
Utrustning Hoppas att någon på buke kan besvara min fråga, har letat i forumen utan att hitta något direkt svar... För lite drygt 3,5 vecka sen...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet