Bukefalos 28 år!

Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

axel

Trådstartare
Iom att det är tydligt att många missförstår ledarskap o dess innebörd, kanske det vore mer på sin plats att benämna det som partnerskap.

Detta för att förhindra övertron på att hästar vill dominera oss- vilket de inte gör- utan anledning.

Bättre förslag?
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Partnerskap är ett utmärkt ord :bow: för det är just vad det handlar om, att ge och att ta.

*viskar* vet du vad? pat pratar faktiskt också om hästen som vår partner... iiiih!..nu tycker du samma som han! :p:rofl:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Helt riktigt. :bow:
Bort med ordet ledarskap som förpestar tillvaron för hästarna.

Avskyr det begreppet som tyvärr ofta kommer på tapeten då diverse orutinerade NH-anhängare påstår saker.

Just ordet "ledarskap" har blivit en ursäkt för att bossa högt och lågt i tid och otid.
Hästarna blir dissekerade av diverse skumma analyser om allt möjligt.

Partnerskap, eller jag kallar det även kamratskap, ska det vara.

Och för att vara kamrater så måste man visa hänsyn, acceptera en del brister hos varann, läsa dagsform och så vidare.

Då människan anses ha större hjärna än hästar (fast ibland undrar man) så är det vårt ansvar att förstå och även förlåta om VI har gått över gränsen och fåt elakt svar.


AM
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Helt riktigt. :bow:
Bort med ordet ledarskap som förpestar tillvaron för hästarna.

Avskyr det begreppet som tyvärr ofta kommer på tapeten då diverse orutinerade NH-anhängare påstår saker.

Just ordet "ledarskap" har blivit en ursäkt för att bossa högt och lågt i tid och otid.
Hästarna blir dissekerade av diverse skumma analyser om allt möjligt.

Partnerskap, eller jag kallar det även kamratskap, ska det vara.

Och för att vara kamrater så måste man visa hänsyn, acceptera en del brister hos varann, läsa dagsform och så vidare.

Då människan anses ha större hjärna än hästar (fast ibland undrar man) så är det vårt ansvar att förstå och även förlåta om VI har gått över gränsen och fåt elakt svar.


AM

:bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Partnerskap är ett utmärkt ord :bow: för det är just vad det handlar om, att ge och att ta.

*viskar* vet du vad? pat pratar faktiskt också om hästen som vår partner... iiiih!..nu tycker du samma som han! :p:rofl:
nu ska här döpas om- ANHP-Axel Natural Horse Partnership.

Ok vi kan ta bort A:et:grin:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

MM, jag håller oxå med :D

Parelli säger ju oxå Horse Man Ship-Häst Människa Skepp-On a journey together as partners, dancingpartners.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Jag undrar om inte det också kan bli lite missförstått med partnerskap. Jag drar genast parallellen till att man som förälder en tidsperiod skulle vara kompis med sina barn i stället för förälder. Det är möjligt att jag nu trampar ngn förälder på tårna men jag träffar dagligen ungdomar vars föräldrar inte har varit just föräldrar. Det kan bli helt fel. Jag menar inte att din ide måste bli på samma sätt men undrar ändå lite hur du menar.

Jag vet att du har många kloka tankar just kring hästhantering och brukar oftast resonera på samma sätt själv.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Jag stjäl Naffas "kamratskap", det ligger bättre i munnen än partnerskap.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Tja faktiskt så låter det som homofobäktenskap.
Så långt ska vi nog inte gå.

Måste det vara på engelska för att låta mer hippt eller räcker inte svensk vokabulär:confused:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Måste det vara på engelska för att låta mer hippt eller räcker inte svensk vokabulär

Näääe :D Men jag har alltid sagt så själv...för att nå nånstans så måste man försöka kravla sig fram mot samma mål och då är det bra om man har teamkänsla eller vad man ska kalla det. Man gör det tillsammans..
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Först tänkte jag på mammarollen:o, sen mer fosterförälder- fostervård- nä fy vad svårt.
Kom igen nu.:bow:
Ett begrepp som vi alla kan ta till oss.

Hästmannaskap finns ju o kanske skulle börja att användas mer.
Horsemanship har alldeles för många betydelser redan.

Jag röstar på att hästmannaskap ska bli ett betydligt mer etablerat begrepp där alla de viktiga tingen som innebär god hästhantering ska ingå.
Ömsesidig respekt, uppfostran, konsekvens, tilltro, lyhördhet...........

Det borde gå att få ngn att skriva om detta så viktiga. Ska klura på det.:cool:
SRF o andra organisationer borde gå ihop o anordna utbildningar o kanske ngn form av elevverksamhet som får en benämning.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Näääe :D Men jag har alltid sagt så själv...för att nå nånstans så måste man försöka kravla sig fram mot samma mål och då är det bra om man har teamkänsla eller vad man ska kalla det. Man gör det tillsammans..

:bow: sammarbete mellan häst och ryttare/kusk/människa *what ever*, samspel.. :bow:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Samspel tycker jag är ett bra ord.
Partnerskap betyder för mig ngt på lika villkor. Jag tycker inte att det stämmer in här. Det är ju ändå vi människor som fattar besluten.

För att ingen ska missförstå mig så är jag helt med på vad ts menar i sitt första inlägg. Jag tror definitivt inte att hästar försöker ta över och att bråkar med oss. De handlar som de gör efter det sätt de har blivit hanterade på.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Jag undrar om inte det också kan bli lite missförstått med partnerskap. Jag drar genast parallellen till att man som förälder en tidsperiod skulle vara kompis med sina barn i stället för förälder. Det är möjligt att jag nu trampar ngn förälder på tårna men jag träffar dagligen ungdomar vars föräldrar inte har varit just föräldrar. Det kan bli helt fel. Jag menar inte att din ide måste bli på samma sätt men undrar ändå lite hur du menar.

Jag vet att du har många kloka tankar just kring hästhantering och brukar oftast resonera på samma sätt själv.

Ja jag hålller med där man kanske ska kalla det föräldraskap:rofl: För det är lite samma sak:idea:

Men allvarligt så är det där med kamratskap och partnerskap egentligen också missbrukat för man läser ofta här och ser ungdomar irl som vill vara hästens "kompis" och inte "tvinga" och det ska vara "naturligt" och en massa såna romantiska idéer som innebär att hästarna kör över dom även där.

Dom blir ledsna och tar det personligt om hästen inte är lika "kamratlig" och "gosig". Sen ska dom använda "lekar" för att bli "ledare" så dom kan vara "kompisar" :cool:

Vill inte förstöra diitt säljande koncept Axel:devil: men bara skicka med en liten varning:rofl:

Ord är svårt:p
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

SRF o andra organisationer borde gå ihop o anordna utbildningar o kanske ngn form av elevverksamhet som får en benämning.

Det vore MYCKET bra om det skulle bli så, det finns ett stort behov av det faktiskt.

Kanske är det så att ridskolorna har svårt att stoppa in så mycket sånt i sin vanliga undervisning för att så många bara vill få rida så mycket som möjligt och inte betala för att sitta "i skolbänken"?
Då vore det ju bra med en separat utbildning för dem som vill ha mer partnerskap, så kan de som bara vill rida i parti och minut göra det på ridskolan :idea:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Jag ska ringa till SRF, men troligen behövs skriftliga synpunkter om hur det råder idag o en önskan om en utredning- svenska kvarnar maler som bekant mkt långsamt:mad:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Tack! :bow: Äntligen ngn som uppmärksamma detta stora missförstånd. Vad är eg ett ledarskap? Vad innebär det? De flesta vet faktiskt inte det.

Jag brukar byta ut ordet ledare till "Ledsagare". Eller "guide" kanske är ännu lättare att tolka rätt. En trygg individ som visar vägen, men som på intet sätt tvingar ngn att följa den.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Skilj på ledare, slavdrivare, ägare, boss och chef så löser sig problemen;-) '

Alltså: en Ledare är någon som FÅR leda (som man VILL följa) för att den är klok, rättvis, respekfull och ingjuter trygghet och en känsla av gemensamma mål och vilja.
En Slavdrivare kräver och slår om man inte lyder.
EN Ägare anser att man är dess egendom att göra vad han/hon vill med (se slavdrivare) och en
Chef försöker bestämma över en och själv försöker man undvika att bli bestämd över;-)
En BOSS är en liten skit som försöker göra sig märkvärdig och inget annat;-)

Det är inte fel på begreppet ledarskap det är fel på hur man tolkar/utövar det! :angel:

Alltså det blev säkert inte särskilt stor skillnad på jobbet som städare för att man bytte namn till lokalvårdare....

Kanske skulle vi starta en tråd där vi försöker bena ut vad som ÄR gott ledarskap istället för att lägga all energi på att tala om för alla andra att de utövar dåligt sådant, för att inte tala om kilometer av trådar om hur ÄCKLIGT det är med NH;-)
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 072
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 034
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 599
Senast: Jerseyite
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 482
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp