Ledövningartill 7 mån hingstföl!

K

kakan1

Snälla duktiga nh-människor kan ni hjälpa mig....Har ett hingstföl på 7 mån,som jag haft i 2veckor nu.Till problemet han följer inte mig riktigt..går/springer gärna på mig=oaceptabelt.Hur ska jag vissa honom vem som bestämmer?Försöker tänka på istallgången att han ska flytta sig för tryck o.s.v det funkar bra men inte när jag ska leda honom om ingen annan häst går förre...
 
Sv: Ledövningartill 7 mån hingstföl!

Han är bara ett föl och föl följer mamman, han VET inte vad han ska göra och först o främst måste du lära honom att bli ledd.....var gärna 2 st, en i grimskaftet och en som puttar på :D ena stunden är dom istadiga och nadra så kommer dom som skjutna ur kanoner och att få ett ledarskap innan dom förstår vad som är meningen är inte att tänka på....Men dom lär sig fort bara man tragglar på.

Nästa steg är att han kommer säkert att testa dig genom att resa sig emot dig ....det kan också kännas hopplöst ett tag men det är som en trotsålder dom måste gå igenom...oacceptabelt...Javisst, men ganska svårt att komma över....det är bara att hålla sig undan o ta dom på utmattning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 850
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 757
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 559
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
911
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp