Ledsagning

Ja, frågan är hur långt man kan dra det. Jag kan ju tycka att det är självklart att man ska få hjälp med allt det för att delta i samhället, men reglerna är hårda och många blir utan både det ena och andra. Jag får en liten känsla, ibland, av att man inte kan kräva att man ska få hjälp utan man får fixa det själv. Man skyller på penga- och personalbrist. Och accepterar den situationen.

Frågan är bara hur man fixar det själv? Reglerna för att få en ledarhund är hårda- man ska i stort sett vara blind, det finns bara 240 ledarhundar i Sverige. Jag är inte alls blind så enligt reglerna blir jag utan. Att jag har stor nytta av min egna outbildade hund när jag är ute och går bevisar ändå att en ledarhund hade varit behjälplig. Tyvärr anses det att man , om man har syn, stör ledarhunden i sitt arbete, men jag skulle däremot vilja hävda att man skulle kunna hjälpas åt istället, avlasta varandra. Bördan blir inte lika stor på hunden med en förare som har viss syn och bördan på den synsvaga att klara sig själv lättar lite när den har en ledarhund att ta hjälp av och lita på. Speciellt om andra diagnoser är inblandade, som i mitt fall epilepsi och hörselnedsättning. Men vad jag förstår kombinerar man inte en medicinsk servicehund med ledarhundsuppdraget. Vilket jag kan tänka att man hade kunnat göra om personen till hunden inte vore blind.

Just att komma iväg och simma borde väl inte vara omöjligt?Jag har svårt att förstå om jag skulle få avslag. Jag är väldigt rörlig, tar mig till jobbet själv och rör mig i centrum här, men det betyder inte att jag fixar allt själv, jag har ju tränat på det jag gör för att kunna det. Att simma ensam tycker jag är en säkerhetsrisk också. Så kanske borde jag låta bli helt enkelt och acceptera att detta är en sådan sak jag inte har rätt att göra i och med att jag inte kan?

I USA har man ett uttryck som heter "Legally Blind" ... Det skulle innebara att du ska ha den hjalp som en blind person far, da man inte behover blind pinne om man inte ar "legally blind". Legally blind ar den grans som innebar att man far all den hjalp man behover for sin synnedsattning.

Nej men precis. Jag har också tänkt att USA av alla ställena har kommit längre än Sverige i det här på något vis. Bara att titta på de som går med ledarhund där. I Sverige är det inte ens självklart att man får komma in på olika butiker och restauranger med en ledarhund (får man tex komma in på sjukhus?) medan i USA är det verkligen en rättighet. Här krockar det med allergikers och astmatikers rättigheter att vistas överallt. Och det borde de ju få göra. Borde man inte samtidigt ha rätt att få ha en ledarhund på samma ställe, jag menar, hur ofta finns det en hund på en restaurang eller butik (ledarhund-hjälpmedel i det här fallet, inte sällskap) med tanke på att vi har 240 ledarhundar i hela Sverige?

Jag tror att många tycker att man som funktionsnedsatt självklart ska få hjälp, men när de inser att det kostar pengar så finns det andra hål att stoppa pengarna i, då blir det inte alls lika prioriterat längre.

Jag tror att det helt enkelt ar en kulturell skillnad i tankesatt mellan USA och Sverige (och storre delen av Europa kanske) Har ar det naturligt att stracka ut handen och hjalpa nagon som behover. Nar vi var i Sverige och yngsta sonen sprang fram till en aldre kvinna med rullator som fastnade mitt i overgansstallet da gatan var uppgravd for att hjalpa henne sprang han forbi ett tiotal personer som gick runt henne dar hon stod och slet med att fa upp rullatorn ur gropen. Har ar det naturligt att hjalpa till ... kanske en eller tva skulle skynda forbi, men inte det tiotal (ALLA) som gick over medan hon stod dar. Tanten blev sa glad och lattad att hon grat nar hon fick hjalp.
 
I USA har man ett uttryck som heter "Legally Blind" ... Det skulle innebara att du ska ha den hjalp som en blind person far, da man inte behover blind pinne om man inte ar "legally blind". Legally blind ar den grans som innebar att man far all den hjalp man behover for sin synnedsattning.



Jag tror att det helt enkelt ar en kulturell skillnad i tankesatt mellan USA och Sverige (och storre delen av Europa kanske) Har ar det naturligt att stracka ut handen och hjalpa nagon som behover. Nar vi var i Sverige och yngsta sonen sprang fram till en aldre kvinna med rullator som fastnade mitt i overgansstallet da gatan var uppgravd for att hjalpa henne sprang han forbi ett tiotal personer som gick runt henne dar hon stod och slet med att fa upp rullatorn ur gropen. Har ar det naturligt att hjalpa till ... kanske en eller tva skulle skynda forbi, men inte det tiotal (ALLA) som gick over medan hon stod dar. Tanten blev sa glad och lattad att hon grat nar hon fick hjalp.
Den svenska mentaliteten är väl typ att tänka "vem är jag att anse att tanten med rullator behöver hjälp, det vore att ge henne en ofrivillig offerkofta!!"
 
Jag tror att det helt enkelt ar en kulturell skillnad i tankesatt mellan USA och Sverige (och storre delen av Europa kanske) Har ar det naturligt att stracka ut handen och hjalpa nagon som behover. Nar vi var i Sverige och yngsta sonen sprang fram till en aldre kvinna med rullator som fastnade mitt i overgansstallet da gatan var uppgravd for att hjalpa henne sprang han forbi ett tiotal personer som gick runt henne dar hon stod och slet med att fa upp rullatorn ur gropen. Har ar det naturligt att hjalpa till ... kanske en eller tva skulle skynda forbi, men inte det tiotal (ALLA) som gick over medan hon stod dar. Tanten blev sa glad och lattad att hon grat nar hon fick hjalp.
Nja, det där är väl en sanning med modifikation, jag tycker inte jag ser annat än klipp på Facebook och TikTok och allt sådant med sociala testar från USA där dom ser hur många som hjälper till när någon behöver hjälp och det är då inte många enligt dom iallafall. Det verkar vara precis likadant som här mer eller mindre, majoriteten går förbi och agerar inte alls. Sen är det ju så att ju mer folk det är runt omkring desto färre agerar.
 
Den svenska mentaliteten är väl typ att tänka "vem är jag att anse att tanten med rullator behöver hjälp, det vore att ge henne en ofrivillig offerkofta!!"
Det där känner jag inte alls igen från Sverige faktiskt. Jag tycker att folk varit hjälpsamma i alla länder jag besökt, lite beroende på situation och person.
 
Det där känner jag inte alls igen från Sverige faktiskt. Jag tycker att folk varit hjälpsamma i alla länder jag besökt, lite beroende på situation och person.
Det beror väl på (på samma vis som det såklart förekommer på de flesta ställen, även USA att folk inte lyfter ett finger). Raljerar mer lite bittert över tendenser att det som ojämlikt att hjälpa till, att alla former av positiv särbehandling egentligen är omvänd diskriminering... osv osv.
 
Det beror väl på (på samma vis som det såklart förekommer på de flesta ställen, även USA att folk inte lyfter ett finger). Raljerar mer lite bittert över tendenser att det som ojämlikt att hjälpa till, att alla former av positiv särbehandling egentligen är omvänd diskriminering... osv osv.
Det förstod jag egentligen, jag tycker bara att det var lite orättvist sett till svenskar i stort. Jag tycker att vi är ett trevligt, hjälpsamt och omtänksamt folk i stort även om jag blir ledsen över att se vart politiken är på väg - men den har ju ingenting att göra med personen som hjälper en annan att komma över gatan.
 
Nja, det där är väl en sanning med modifikation, jag tycker inte jag ser annat än klipp på Facebook och TikTok och allt sådant med sociala testar från USA där dom ser hur många som hjälper till när någon behöver hjälp och det är då inte många enligt dom iallafall. Det verkar vara precis likadant som här mer eller mindre, majoriteten går förbi och agerar inte alls. Sen är det ju så att ju mer folk det är runt omkring desto färre agerar.

Sjalvklart finns det manga klipp fran USA. I ett land pa over 300 millioner innevanare och stader som New York ar det manga som inte hjalper till och gar forbi, men ocksa manga som hjalper.

Men en liten stad som Nykoping, ungefar samma innevanar antal som staden jag bor i nu, har gar ingen forbi om nagon ser ut att ha rakat i problem ... staden vi bodde i da var tre ganger sa stor, men vi var vana vid att man fragar om nagon vill ha hjalp om det ser krangligt och bokigt ut. Vill personen inte ha hjalp sager den det, annars tackar den sa mycket och far hjalp.
 
Fick googla ledstråk och lärde mig något nytt.

Nu var det visserligen många år sedan jag gick i skolan, men jag har inget minne av att vi hade genomgång av sånt här.
Lärs det ut i dagens skola ?
Jag har ingen aning om det lärs ut på dagens skolor. jag visste själv inte vad de kallades innan jag fick pinne att gå med men förstod ju att de var till blinda på något vis.
Andra kanske inte förstår det så klart, men å andra sidan borde man förstå när man ser en blind gå där och inte kräva att en person med blindpinne är den som flyttar sig ur vägen för en. Men så är det ständigt.

Jag kontaktade en skola här där jag bor om att få komma dit och prata om min synnedsättning och blindpinnar och hur det är rent allmänt, efter att ungdomar betett sig rätt illa mot mig här- hoppat framför mig och hunden, sparkat på min pinne bland annat, men skolan har inte återkopplat, verkar finnas ett ointresse att få till.
 
Brister i välfärden? Är det brister i välfärden som gör att autister med social fobi får ledsagare för simning men inte en blind? Är det brister i välfärden som gör att en cpskadad i rullstol får en ledsagare till simning men inte en blind? Jag ser snarare att kommunen ser en chans att smita undan ett ansvar- vilket det verkar som att han som skapade lagen om LSS och ledsagare, också anser, den var inte tänkt att göra skillnad på funktionsnedsatta så här. Den är tänkt till att se behovet man har, inte till vilken funktionsnedsättning som är mer legitim i samhället.

Bristerna i välfärden beror på att kommunen och samhället har svårt att se blinda och synsvaga som funktionsnedsatta, de kan ju tvätta sig, äta och gå- till och med jobba. Så SÅ himla svårt och jobbigt kan det ju inte vara att vara blind eller synsvag liksom. Samtidigt är det otroligt roligt från samhällets sida att göra narr av dem "när" de inte ser-de ser ju inte... Och att utnyttja den tillgängligheten som trots allt finns för dem så att när de behöver den så kan de inte använda den, eller så fungerar den inte för folk har glömt att det finns synsvaga och blinda och att man ska se till tillgänglighet för dem också.

Hoppsan, finns du också, typ.
Busschaufförer som tycker utropen på bussarna är jobbiga så de skruvas ner, eller i vissa fall aldrig används med ursäkten "de krånglar ändå så ofta, bättre utan än att försöka få ordning på när de börjar krångla".
Busschauffören som hänvisade blinda Christina från Piteå till längst bak i bussen med hennes ledarhund och vägrade köra och kallade på väktare- och hade fel.
Folk som tar hissen framför näsan på den med blindpinne som står och väntar redan så att den inte får plats i hissen.
Folk som går på ledstråken i stan, "nämen, går det en person med blindpinne på ledstråken och ANVÄNDER ledstråken som tänkt, tja, den får flytta sig för nu går vi ICKEblinda här och pratar med varandra, tre fyra i bredd"...
Tavla över spårområde på en tågstation i punktskrift och upphöjda markeringar, ja men den den blir eldad på och repad sönder så den inte går att använda.
Informationshögtalare på stationer och hållplatser, som man trycker på en knapp för att få information om nästkommande buss och tåg. DE sparkas sönder- "ur funktion" för jämt.
Folk som knuffas när man tydligt står med pinnen i en rulltrappa, för att komma före.
Ledarhundar som förbjuds i mataffärer, andra butiker och restauranger.
Många har väl sätt det videoklippet som en blind filmade från sin hund när han stod med ledarhunden i en rulltrappa och någon kom och sa åt honom att akta hunden för att personen skulle förbi, blev upprörda röster när han (den blinde) sa att han inte kunde göra det. Han var ju blind. Det var ju i en rulltrappa.

Finns många exempel på hur samhället inte ser blinda och synsvaga som viktiga att ta hänsyn till.
Ja det där är riktigt skit.
En parad av okunnighet och hänsynslöshet.
Och inget som kommer av kommunens tidigare, dåliga ekonomiska beslut.
Det är dålig attityd hos enskilda människor.
Där andra människor inte verkar spela någon roll.
 
Man kan ju som politiker välja vad man vill lägga sin energi på.
Lösa viktiga och livsavgörande problem eller hitta på roliga saker.
Jag tycker att prioriteringarna har blivit fel.

Jag tänker att det inte handlar om att "välja" efter eget tycke. Det skapar ofta sk. "kommunala riktlinjer" som ofta är rent lagvidriga. Exempelvis fick jag häromdagen höra att "i vår kommun kan man inte bli beviljad kontaktperson om man bor i gruppbostad". Det är ju rent skitsnack tex.
 
Man kan ju som politiker välja vad man vill lägga sin energi på.
Lösa viktiga och livsavgörande problem eller hitta på roliga saker.
Jag tycker att prioriteringarna har blivit fel.
Fast regioner kan inte välja bort nämnda uppdrag, det funkar inte så, även om du nu tycker så.
 
Du drar också in sidospår i diskussionen.
Och det är relevant det med.
Men är det verkligen så eller bara som ni upplever det?

Jag känner det som att ni vill missunna den som tjänar mycket pengar att få behålla sina pengar.
Som att ägande kritiseras.

Lägg ner det där nu! Skapa en egen tråd om du vill gnälla och diskutera över hur jobbigt de rika har det i samhället!

Vill @Enya simma så ska hon få simma! Jag tycker att det ingår i samhällets skyldighet att se till att även de med funktionsnedsättning har en meningsfull fritid och träning som de själva får välja vilken som passar de bäst. Bara för att man har en funktionsnedsättning så ska man inte behöva avstå från de aktiviteter man vill göra.
 
Nja, även kommunpolitiker behöver ju följa lagen.
Jo men det finns en stor frihet i att vikta verksamheterna mot varandra. Och var man vill lägga sin egen energi för att åstadkomma förbättringar.

Eller för all del bygga skrytbyggen för alla skattebetalarnas pengar. Ett monument över sig själv att kunna peka på för att visa att man verkligen gjorde något.

Bristen på människor som engagerar sig politiskt ger vissa oönskade effekter på kvaliteten och kompetensen hos de som sedan bestämmer över våra skattepengar och ibland liv.
 
Lägg ner det där nu! Skapa en egen tråd om du vill gnälla och diskutera över hur jobbigt de rika har det i samhället!

Vill @Enya simma så ska hon få simma! Jag tycker att det ingår i samhällets skyldighet att se till att även de med funktionsnedsättning har en meningsfull fritid och träning som de själva får välja vilken som passar de bäst. Bara för att man har en funktionsnedsättning så ska man inte behöva avstå från de aktiviteter man vill göra.
Ja det har du ju rätt i.
Men samtidigt så måste ju någon se till att fylla på den plånbok som skall betala för samhällsfunktionerna.

Att försöka klämma något ur en tom plånbok fungerar inte.

Att jaga människor som man anser vara rika ger ingen påfyllning i den plånboken. Självklart så skall de med bättre förutsättningar dela med sig. Men frågan är hur mycket? Och på vilket sätt?

Och en annan fråga är vilka aktiviteter som skall vara en rättighet och för vilka?
Skall det vara en rättighet att alla kan gå och simma så skall det ju vara en rättighet för just alla.
Eller skall det vara en rättighet bara för den som har råd att gå och simma?
Är ridning en aktivitet som alla har rätt till eller vilka har i så fall rätt till den?
 
Ja det har du ju rätt i.
Men samtidigt så måste ju någon se till att fylla på den plånbok som skall betala för samhällsfunktionerna.

Att försöka klämma något ur en tom plånbok fungerar inte.

Att jaga människor som man anser vara rika ger ingen påfyllning i den plånboken. Självklart så skall de med bättre förutsättningar dela med sig. Men frågan är hur mycket? Och på vilket sätt?
Idag är ju Sverige känt som ett skatteparadis vad gäller kapital så det lär ju inte vara för höga skatter för de rikaste som är grundproblemet.
 
Idag är ju Sverige känt som ett skatteparadis vad gäller kapital så det lär ju inte vara för höga skatter för de rikaste som är grundproblemet.
Höga skatter på kapital skulle inte heller lösa problemet.
Kapital är bra för alla.
Det skapar företagande som skapar arbetstillfällen som ger försörjning till människor.

Att skatta på kapital är definitivt en fiskal lösning i kristider. Men så långt hoppas jag ännu inte att det har gått.
Fastighetsskatt är en fiskal skatt som är vanlig att ta till när det riktigt kniper. Men det ger ju andra oönskade effekter.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog mig 5 år att återfå beviljad färdtjänst trots att jag hade haft det flera år efter hästolyckan. Jag återfick mitt körkort...
Svar
2
· Visningar
538
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp