Leva på mindre än 10 000 kr i månaden, klarar du det?

Inga djur, ingen bil, strypa amorteringen, i princip noll lulllull någonstans så jo, då hade det kunnat gå men ännu med mycket små marginaler. Boendet är inte gratis hur man än gör, bara försäkringen på en gård är ju strax under tusenlappen varje månad. Och skulle ränteläge och elpriser samtidigt sticka iväg ännu mer så skulle det bli ännu svårare. Men det hade i princip nollat möjligheten att underhålla byggnaderna eller något annat. Tiden som frigjorts av att inte ha djur (hönsen kunde jag ev ha klarat att behålla) hade fått läggas på att lösa resor enbart med kollektivtrafik + odla så mycket egen mat (grönsaker, frukt, bär) som överhuvudtaget går och försöka leva på det i största möjliga mån. Fast det senare gör jag redan ganska mycket.

Tror en bättre förutsättning (alltså bättre rent ekonomiskt) med de ramarna hade varit att leva i någon form av kollektiv och vara många som delar på boendekostnader, matsamlandet och ev något gemensamt transportmedel utöver cykel/kollektivtrafik. Men sett till diverse andra aspekter så känns den tanken inte sådär överväldigande lockande.
Ja, i framtiden blir det inga djur för min del. Kommer inte ha råd med det. Så jag förstår vad du menar. nu har ju två Äldre små hundar som jag får hjälp med av föräldrarna.

Ja, boendekostnaden kommer man nog aldrig ifrån hur man än gör.
 
Men ni är på god väg o bli av med lånet som ni har, det är bra gjort o fixa det! 7000kr i månaden är mycket pengar o betala av. Hoppas det löser sig för er snart!
 
Det skulle bli svårt, jag skulle få göra mig av med åtminstone två av katterna, har tre. Men en har en kronisk tarmsjukdom och kräver specialkost och medicinering samt veternärkontroll vid jämna mellanrum. Dessutom forl (har fått ta bort en tand) den andra har forl och har redan blivit av med 4 tänder. Nummer tre är än så länge utan anmärkning. Sen skulle jag få minska ned på inköpen av tyg, annat hantverksmateriel samt trädgårdsväxter mm och ta bort mina prenumerantioner i olika form (storytell, lokaltidningen, spotify). Det skulle bli svårt med framförallt tandvård, jag är nu mitt uppe i ett gäng lagningar och har två av tre kvar. Slutsumman blir 8-10 000 kr. Dessutom skulle jag nog minska ner på antalet gånger jag gick förkontroller. De kostar runt 1600 kr inkl röntgen och rengöring.
Sjuka djur och ens egen tandvård är dyrt. Har också fått laga tänder och det är kostsamt! samma sak med tandvård för hundar, ingår inte i försäkringen utan fått betala ur egen ficka med hjälp av förälderna. Måste in en gång om året för göra tandsaneraing på dom. Sjukt dyrt!
 
Helt sjukt ju! Får hyresvärden göra så?
Tror det. Förr var det inte så men en kompis sa att det beror på någon regel eller lag som ändrats.

Det ska kanske renoveras och göras stambyte i huset jag bor i. Så jag bor i fel hus. Hoppas ändå att höjningen blir mycket lägre än så!
 
Tror det. Förr var det inte så men en kompis sa att det beror på någon regel eller lag som ändrats.

Det ska kanske renoveras och göras stambyte i huset jag bor i. Så jag bor i fel hus. Hoppas ändå att höjningen blir mycket lägre än så!
Vi får hålla tummarna att hyresvärden inte höjer så mycket för dig.
 
Skulle inte klara mig på 10.000:-/mån. Har fyra hästar, hus, bil osv... just det 2 kids med.
 
Ja det skulle jag. Jag försörjde mig, mina två barn, två hästar, en hund och ett gäng katter på mindre än den summan i många år. Nu försörjer jag bara mig själv, två hästar, en hund och en katt på lite drygt den summan.
 
Ja, som sagt skulle du klara av det i dagen samhälle? Tänk mer som ett långsiktigt lösning och inte kortvarigt. Hur skulle du göra då? Hur skulle du lägga upp ekonomin?
Ja det gör jag, det blir inte några stora utsvävningar.

Måste tyvärr köra bil och nu vet jag inte riktigt med bensinpriset. Behöver gå på gym för att hålla i kroppen. Så jag får spara på något annat. Blir nog inget godis spar 100-150kr i månaden på det. Sen ja får jag fundera. Men blir nog mer havregrynsgröt mindre köpe frukt.
 
Senast ändrad:
Är något jag redan gör så får säga ja på det. Vissa månader är det dock mer kämpigt (mao: läkarbesök eller högkostnadsskyddet på mediciner gått ut).
 
Ja, som sagt skulle du klara av det i dagen samhälle? Tänk mer som ett långsiktigt lösning och inte kortvarigt. Hur skulle du göra då? Hur skulle du lägga upp ekonomin?
Definitivt. Det här året har jag haft snittutlägg på under 9 000 kr semesterfria månader. Semestern drog upp snittet över 10 000 men då var det en resa som var dyrare än jag själv skulle ha valt och där vi också bjöd en person vars födelsedag vi firade.

Har jobbat aktivt för att hålla nere/sänka löpande utgifter för att jag känner mig mer ofri och obekväm ju större andel av pengarna får in som jag vet kommer att gå åt. Samtidigt finns det mer att trimma bort. Snusar t.ex. för ca 600 i månaden vilket ju är extremt onödigt. Boendet har kostat mig i snitt 2 700/mån i år inkl. avgift, ränta, el och försäkring (bostadsrättstrea i förort i Stockholms kommun). Ska snart separera men då lutar det åt att nettoeffekten på boendeekonomin blir positiv om jag skaffar en inneboende. Min del av maten snittar på 2 200 och det tror jag också sjunker en aning. Största räkningen är studielånet på ca 1 300, med fackavgift, a-kassa, personförsäkring, mobil etc. blir det ca 2 100/mån.
 
Jag tycker det är en svår fråga eftersom det är så helt beroende på utgifter. Har du billigt boende, försäkringar, mobil abonnemang etc så går det bra. Jag tror, för att hänvisa till en annan tråd, frågan är snarare hur mycket man har över efter fasta utgifter.

Har du över, säg 3000+ efter fasta utgifter så går det nog bra.
 
Kör kortklippt. Kräver klippning varje vecka för att se ok ut. Men det har kostat sådär 1000 kr per 10 år (8 kr per månad) att hålla det.
Jag klipper min korthårige man med klippmaskin, mitt eget långhåriga huvud med "frisörsax" från Clas Ohlson. Riktigt enkla pengar att spara där. (Sen går jag typ varannat år till frisören för blekning men det vore ingen stor uppoffring att sluta med.)
 
Mindre än 10 000 kr i månaden? Gör det redan nu och lever ganska okej. Man måste visserligen kolla ganska noga vad man sätter pengarna på, och när något dyrare går sönder, så måste man antingen ta det på avbetalning eller dra in på något annat i en månad eller två. Men det funkar ganska bra. Plockar mycket svamp och bär, odlar själv lite mat, så det funkar. Köper nästan alla kläder på loppis och syr mycket själv (ibland av tyger från loppis). Har hund och katt också och de äter gott och bra. Sen försöker man spara in på allt, och det kan bli svårt ibland. Visst skulle jag inte tacka nej till en högre lön, men jag får ju visserligen skylla mig själv också då jag inte har studerat mera.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 657
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 804
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 172
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp