Leva på mindre än 10 000 kr i månaden, klarar du det?

Har gjort det som student med småbarn och även som sjukskriven med barn.
Blir ju ingen lyx men det går.
Har en hyra på 5000 nu men då ingår bredband tv och värme.
Lever på knappt 12 nu då jag har utmätning på lön så
 
Ja det hade gått. Hade fått dra ner på utemiddagar och årgångsviner ;)
Har under 1000 kr i boendekostnad per månad. I det ingår avgift typ 500kr, försäkring (bostadsrättstillägg), värme och Wi-Fi. I övrigt har jag mobilräkning på typ 300kr plus att jag sätter in 2000kr på Coop kort till mat. Det som kostar för mig är utemat, vin, shopping.
 
Det är inte det vanligaste att ha boendekostnader 10kkr i stockholm.
Beror väl helt på hur du bor. Om du bor i hyresrätt (andra hand kostar oftast 10.000 kr eller mer för en etta/tvåa), bostadsrätt (inklusive amortering hamnar du ofta kring 10.000 kr) eller villa (ingen aning vad det kostar men säkerligen rätt mycket om du har lån på villan med tanke på hur villapriserna ligger nu).
 
Mja... hyran på lägenheten är ju på 7300,-
Får sälja bil, häst och hund men sen är ju internet 600,- så då har jag ju bara 2100,- kvar
Då får jag flytta!
 
Jag tänker att frågan inte var om ens nuvarande fasta kostnader var för stora. Om man nu har 10.000 i månaden att se fram emot på lång sikt, så är ju det första man måste göra att få ned fasta kostnader en bra bit under det eller gå i personlig konkurs.

Och då är det många av oss som skulle klara det utan att gå i konkurs, även om många av er skriver att ni aldrig skulle kunna.
 
Nope, har mer än så i fasta avgifter. Hade behövt flytta till något mindre och billigare för att ev kunna få ihop det.
 
Jag tänker att frågan inte var om ens nuvarande fasta kostnader var för stora. Om man nu har 10.000 i månaden att se fram emot på lång sikt, så är ju det första man måste göra att få ned fasta kostnader en bra bit under det eller gå i personlig konkurs.

Och då är det många av oss som skulle klara det utan att gå i konkurs, även om många av er skriver att ni aldrig skulle kunna.
Ja klart att även jag skulle klara det om jag t.ex visste att jag om några månader får klara mig på den summan.

Då vore det "bara" att sälja hemmet, hoppas på en stor vinst och köpa en liten bostad så billigt som möjligt. Utan amorteringar blir månadskostnaden också mycket låg.

Skulle också klara mig utan bil om ekonomin var begränsad.

Som med det mesta annat handlar det om prioriteringar. Jag har idag råd att leva på ett annat sätt så just nu lever jag inte så snålt som jag skulle kunna.
 
Om maken också fick 10000 och vi inte behövde åka till jobbet så skulle vi klara oss. Maken skulle få släppa lite hobbies och jag skulle sluta shoppa roliga saker. En betald bil fick också räcka. Jodå det skulle gå.
 
Med nuvarande boende skulle jag behöva ta av buffert jag tack och lov haft förmånen att kunnat spara ihop, hade inte klarat mig på 10 000:- mer än någon enstaka månad.
Om jag vetat att det var för lång tid framöver (mer än ett år kanske) så skulle jag välja att ändra min boendesituation för att få ner kostnaderna.

En hel del av mina kostnader skulle förändras om jag inte längre skulle jobba, utgifter för hundpassning, merkostnader för att ta sig till och från jobb, ett visst behov av hela och rena kläder (även om mitt klädkonto är löjligt lågt... skulle bli ännu lägre!), troligtvis skulle även matkostnaderna bli lägre. Sen kanske andra utgifter skulle öka, om möjligheten fanns, om tiden för mer hund- och hästrelaterade aktiviteter skulle finnas.
 
Min första tanke var att skaffa en husvagn och bo i den och min andra tanke är att familjen flyttar ihop på nedervåningen och så skaffar vi 2-4 inneboende som betalar 5000 kr/ person på övervåningen. Visst skulle det vara irriterande med inneboende människor springande i köket men det skulle gå.
 
Inte en chans som jag har det nu, klarar mig inte ens på det dubbla.
För att få det att funka skulle jag behöva sälja hästar, gård, bil och flytta närmare en stad för att kunna åka kollektivt.
 
Med djuren så går det inte, men hade det bara varit jag, inga djur, inga barn, och bra pendlingsmöjligheter alt cykelavstånd till allt så hade jag lätt klarat mig på 10 000 kr/månad.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 756
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 917
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 815
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 243
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp