Licens - krav på att vara funktionär

the_connemara

Trådstartare
Vad tycker ni om att de med licens har krav på sig att ställa upp som funktionär i samband med tävlingar hos den egna klubben? Varför/varför inte?

Är det skillnad på vilken typ av licens man har eller ska det gälla alla? Varför/varför inte?

Hur gör man med ryttare som tävlar för en klubb men bor i en annan del av landet? Ska de göra motsvarande krav hos en klubb i närheten?

Ska man kunna "köpa" sig ur att ställa upp som funktionär i samband med tävling? Varför/varför inte?
 
Sv: Licens - krav på att vara funktionär

Jag tycker att det är en svår fråga. Min förening har inget sådant, vi har funderat på det men landar ändå i att det är tråkigt med krav. Det ska ju vara roligt att vara med. Men då blir det ju så att det är ungefär samma gäng som ordnar tävlingarna och man kan nog säga att vi slimmat tävlingsapparaten väldigt mycket. Alla är banpersonal, tävlingsledaren är banchef också, vi skippar gateman om vi har en tydlig speaker och så vidare. Ofta är det ett gäng som är funktionärer innan första start för att sedan tävla själva och sedan ta vid som funktionärer när de tävlat klart. Eventuella medföljande barn brukar med glatt humör ställa upp som prisutdelare :)

Vi försöker jobba med att skaffa fler funktionärer genom att visa på att det är roligt, att man lär sig mycket som man kan ha nytta av när man sedan tävlar själv och att om vi sprider funktionärssysslan så blir det rätt lite per person. Framför allt är det ju så att om man vill tävla så får man ju göra en insats ibland som funktionär på en tävling så gör någon annan en insats på den tävling jag vill tävla på.

Jag tror det blir svårt att erbjuda folk att köpa ut sig från funktionärssysslan, så återstår ju ändå problemet med att få ihop funktionärer. Särskilt i en liten förening tror jag det kan bli jobbigt. Men å andra sidan har man ju då kanske lite pengar att lägga på tack till funktionärerna.
 
Sv: Licens - krav på att vara funktionär

Om alla klubbar gemensamt tog detta beslut så tror jag det hade varit bra!
Som det är nu finns många clubhoppers som byter klubb direkt det ställs krav på dom- inte många har klubben i sitt hjärta. Det gör ju att klubbarna inte vågar ställa de kraven och de som gör det tvingas ofta backa verkar det som.

Men rent moraliskt tycker jag det är själviskt att lösa licens och åka på tävlingar där människor lägger sin fritid på att göra så att man kan tävla- om man inte hjälper till.
Tror att tävlingssystemet kommer mer och mer delas på mellan professionella anläggningar med personal och hinderpersonal underlag om uppfyller proffsens krav-
Och amatörtävlingar som drivs ideellt med mer normal standard, lägre startavgifter och priser etc

En önskedröm hade varit ett krav från förbundet på funktionärsplikt:D
En annan dröm är flygande veterinärbesiktning....
 
Sv: Licens - krav på att vara funktionär

Rent krasst så tror jag att det alltid kommer att finnas människor som inte förstår att det som du skriver är själviskt att gång på gång åka på tävlingar som andra anordnar utan att någonsin ge något tillbaka själv. Men jag tror även att dessa egentligen inte är en så stor grupp. Gruppen med de som bara behöver en liten knuff och/eller uppmuntran till att vara funktionärer är större. Det man behöver fundera på är hur man ska få dessa att delta.

Funktionärsplikt från förbundet tror inte jag på, hur ska det efterlevas och vad händer om man inte gör sin funktionärsplikt?
 
Sv: Licens - krav på att vara funktionär

Jag köper licens för att jag vill rida några tävlingar.
För att köpa licens, måste jag vara med i en klubb.

Som det ser ut hittills, rider jag för andra tränare än "vanliga" dressyrtränare, tar hem instruktör till mig.
Jag har alltså ingen "nytta" av klubben mer än att det behövs ett namn för att få lösa licens.

Jag skulle välja en annan klubb om de börjar ställa krav på arbete för att få lösa licens.

Jag vet att tävlingsarrangemang bygger på att det finns människor som ställer upp, och de gör en stor insats.

Men mitt liv ser ut så här: ensamstående, jobbar heltid. Har en liten gård med 16 hästar som jag ska ta hand om. Ibland jobbar jag övertid, mer eller mindre beordrat men hittills har jag kunnat "smita undan" där så det blir inte så många gånger per halvår. Det finns dock risk för tre eller fyra övertidspass per månad.

Jag kommer antagligen att rida sex-sju tävlingar under våren eftersom jag har två hästar jag vill kvala till ras-SM och för kval krävs tre starter med uppnådd kvalpoäng.

Jag är av olika skäl med i tre olika ridklubbar (två rasföreningar och en vanlig klubb ansluten till SvRF), och kommer kanske att också gå med i en islandshästförening och en westernklubb.
Om jag skulle "tvingas" vara funktionär i alla dessa, skulle det vara väldigt svårt att få ett liv att gå ihop.

Visst, man kan välja om man vill tävla den ena eller den andra disciplinen men jag tycker att både dressyr och western är kul, och jag har en skaplig (men inte bra) islandshäst som det kunde vara kul att testa på tävling.
 
Senast ändrad:
Sv: Licens - krav på att vara funktionär

Min klubb arrangerar flera tävlingar i hoppning och dressyr under året. Jag brukar vara funktionär 1-2 dagar per år. Inget krav från klubben. Eftersom jag själv vill ut och tävla och vill att det ska arrangeras tävlingar i mitt distrikt gör jag vad jag kan för att dra mitt strå till stacken. 1-2 dagar per år kan jag avvara. Dessutom är det kul, för jag får träffa klubbkompisar som jag inte träffar så ofta och så har jag möjlighet att se lite bra ridning om jag prickar in de lite större tävlingarna.
 
Sv: Licens - krav på att vara funktionär

Jag har alltså ingen "nytta" av klubben mer än att det behövs ett namn för att få lösa licens.

Men av "namnet"=klubben=medlemmarna krävs det att den/de arrangerar minst en tävling under året för att få tävlingslicenser nästa år.
 
Sv: Licens - krav på att vara funktionär

Förstår inte resonemanget, jag vill bara tävla några tävlingar... Hur tror man dessa tävlingar som man vill vara med på uppstår?

Skulle man betala alla som ställer upp gratis för att förbereda och arrangera en tävling skulle anmälning/startavgifter vara något HELT annat.

Visst är det roligt att göra en tävling, men det är en massa jobb. Och tyvärr är det oftast någon som anser att något borde varit bättre, att sekretariatet skulle jobbat fortare, att parkeringen var geggig etc som bitvis gör det mindre roligt.

Hade alla som tävlat hjälpt till med något så hade det inte varit så mycket att göra. Det är inte kul att behöva tvinga till hjälp, vår klubb har en att alla tävlande skall ställa upp. Vi har oftast funktionärer så det räcker, jag tror det finns en förståelse varför.

Men ändå, arbetsfördelningen är inte jämn... Alla skall vara väldigt glada och uppskatta sina oftast ganska hårt slitande arrangörsentusiaster, för utan dem hade det inte blivit tävlingar att "bara tävla" på.
 
Sv: Licens - krav på att vara funktionär

Det var precis det jag menade. Dvs att vill man tävla måste man vara beredd att hjälpa till med att arrangera tävlingar också, annars blir det inga och då förlorar klubben sin rätt att utfärda licenser. (Eller var inte svaret menat till mig?)
Alla i en klubb har ansvar att hjälpa till och det bli roligare ju fler man är. Även om det i praktiken är några få som jobbar mest.
 
Sv: Licens - krav på att vara funktionär

Håller med!

Och det är lite det jag menar med funk. Krav från förbundet... Att göra det tydligt att oavsett om man bara rider en tävling eller tävlar varje helg- så har man möjligheten eftersom klubbmedlemmar jobbar gratis...
Sen att det inte går att kontrollera- nej- det är ju bara en dröm. Att alla ska inse att alla som tävlar har en skyldighet att hjälpa till med arrangemang på något vis...
Jag blir alltid lack när tävlingsryttare säger att de inte har tid att hjälpa till och inte har något med klubben att göra. Det har de visst det! Har man löst licens har man att göra med en klubb som ordnar tävlingar...
 
Sv: Licens - krav på att vara funktionär

Det var precis det jag menade. Dvs att vill man tävla måste man vara beredd att hjälpa till med att arrangera tävlingar också, annars blir det inga och då förlorar klubben sin rätt att utfärda licenser. (Eller var inte svaret menat till mig?)
Alla i en klubb har ansvar att hjälpa till och det bli roligare ju fler man är. Även om det i praktiken är några få som jobbar mest.

Nej, självklart var inte svaret menat till dig!

La bara min tanke på sista inlägget, tänkte inte ens på att det kunde misstolkas, sorry :)
 
Sv: Licens - krav på att vara funktionär

I vår klubb förväntas man ställa upp som funktionär på de tävlingar vi har, som bara är en eller två om året, och så KM såklart.

Men i våras var vi själva iväg på fälttävlan när klubben hade dressyrtävling hemma, och så kan det bli ibland.

I vår förra klubb reagerade jag på att när funktionärslistan kom upp, var det så att vi som inte stod uppstallade där, vi hade uppgifter både jag och döttrarna, men de som stod uppstallade där, då var det bara barnet som var uppskrivet.
 
Sv: Licens - krav på att vara funktionär

Jag förstår var resonemanget kommer ifrån; många klubbar har emellanåt rätt stora problem med att få funktionärer till sina tävlingar. Och utan funktionärer, ingen tävling. Absolut, så är det ju faktiskt, om vi hårddrar det lite grann.

I de klubbar jag är med i (en ridklubb för engelsk ridning, en westernklubb) finns inget uttalat krav på att man ska ställa upp som funktionär, men det uppmuntras naturligtvis. I westernklubben talas det (från vissa håll) om att om man rider på klubbens tävlingar bör man ställa upp som funktionär på minst en tävling, för att alla ska ha möjlighet att starta på någon tävling och för rättvisans skull sas (nybörjarna kan t.ex. ställa upp som funkis på KM men rida den tävling som arrangeras just för nybörjarna, och de som tävlar högre klasser kan göra tvärtom).

Men så är det ju så idag, att många av oss inte rider för den klubb som är närmast. Jag har numera 15 mil enkel resa till westernklubben, t.ex. Jag är student och går en dyr utbildning, rider i snitt en tävling för klubben per år (de senaste två åren, innan dess inget alls) och har helt enkelt inte råd att åka 30 mil för att vara parkeringsvakt, t.ex. Därför har jag inte varit funktionär hittills. Tanken är dock att jag ska försöka komma iväg iaf en dag under denna säsong. Min poäng är att det inte är självklart att alla har möjlighet att ställa upp som funktionär regelbundet, varje säsong.
 
Sv: Licens - krav på att vara funktionär

Givetvis skall man ställa upp för klubben om man skall själv tävla mycket eller lite.
Varför skall någon annan lägga sin fritid alt ta semester för att fixa till tävling för tävlingsryttare.
Om man inte bor nära sin klubb så varför inte hjälpa till i en klubb på orten man bor. Det hade uppskattats.

På tiden "min" klubb anordnade tex fälttävlan höll vi på månader med planering för att boka in allt möjligt från domare till toa. När det började närma sig så var det till att fixa till startlistor, jaga uppstallning mm. Sedan ut och bygga terränghinder med målarfärg på fingrarna för banhoppnings bommarna och dressyr staketet skulle se snygga ut. på tävlingsdagarna började man vid 6 tiden och kom hem vid 23. För att upp nästa dag igen. Egen hästen planerade man in vila på för bara tanken på att man skulle hinna med fans inte. Trötta var vi men kul hade vi.
Nu är detta fältävlan men det skiljer inte så mycket med hopp, dressyr och distansritt.

Så varför skall inte alla tävlingsryttare dra sitt strå till stacken. Det är ju inte bara på själva tävlingsdagen som klubben behöver hjälp.

Varför skall jag bidra till "din" fritid och hobby och "du" inte till min?

En elitryttare skriver ju lite på nätet om hur det är att planera tävling bra och nyttig läsning tycker jag.
 
Sv: Licens - krav på att vara funktionär

Se mitt stycke om långväga ryttare. Vad tänker du om det?

(Tar mig friheten att också svara på detta)

Om man väljer att tävla för en klubb långt bort så är väl detta något som man måste ta med i beräkningen för - emot. Väger de bättre villkoren i den avlägsna klubben upp att man får åka långt för att vara funktionär? Kanske anordnar klubben en tävling som man vill vara med på - då kan man ju vara funktionär i anslutning till det.

Men som life skriver så kan man ju kanske hjälpa till före eller efter. Finns det något som man kan göra på distans? Boka funktionärer, beställa rosetter, jaga sponsorer? Det finns säkert en hel del som kan göras via nätet.

Om det är helt omöjligt att hjälpa till med tävlingar så kan man kanske diskutera det med klubben och bidra på något annat sätt?

Att dra sitt strå till stacken ingår om man vill tävla. Det är inget unikt för ridsporten.
 
Sv: Licens - krav på att vara funktionär

(Tar mig friheten att också svara på detta)

Om man väljer att tävla för en klubb långt bort så är väl detta något som man måste ta med i beräkningen för - emot. Väger de bättre villkoren i den avlägsna klubben upp att man får åka långt för att vara funktionär? Kanske anordnar klubben en tävling som man vill vara med på - då kan man ju vara funktionär i anslutning till det.

Jag har en kompis som är med i samma klubb som jag. Hon flyttade mitt under säsong ca 30 mil för att hon fick jobb på annan ort. Det handlar kanske om liknande omständigheter och man får ju inte byta ut vilken klubb man tävlar för mitt under säsong, om jag minns rätt?
 
Sv: Licens - krav på att vara funktionär

Jag tycker vi har för lite dressyrtävlingar i mitt distrikt, vilket gör att jag gärna hjälper till för att anordna fler tävlingstillfällen.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: zarmino
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 138
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
936
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 286
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp