Lika lön för lika arbete?

Hur värdera någons tid individuellt vid samma arbete.
Tar ett exempel från mitt jobb, 3 personer sitter och beställer flak och container (beställer frakt till och från jobbet och plats på båt mm).
Dessa 3 jobbar samma tider med samma sak och jag kan inte någon stans se att deras tid skulle värderas olika i lönekuvert, varför skulle någon av dessa med samma jobb värderas olika?

Samma resultat?
Felutfall?
Antal hanterade ärenden per dag?
Ställer upp extratid när det behövs?
Klarar att sköta jobbet på fler språk?
Uppskattad bland chaufförerna?

Kan tänka mig att prestationen kan skilja sig avsevärt, men visst, det måste inte vara så. Jag gav bara några exempel.
 
Samma resultat?
Felutfall?
Antal hanterade ärenden per dag?
Ställer upp extratid när det behövs?
Klarar att sköta jobbet på fler språk?
Uppskattad bland chaufförerna?

Kan tänka mig att prestationen kan skilja sig avsevärt, men visst, det måste inte vara så. Jag gav bara några exempel.

Ja alla 3 sköter det som hamnar på deras bord, annars är jobbet felbalanserat eller så klarar personen inte av jobbet och blir flyttad eller blir inget efter provanstäningen.
Vissa flak/container är svårare att få tag på än andra så svårt att värdesätta jobbet genom antal beställningar någon gör.

Att någon kan mer än jobbet kräver (tex fler språk än dom som krävs) ger ingen högre lön, nej, varför skulle det dom sitter där och gör samma jobb oavsett.
Den fler språkliga kan få jobbet som guide vilket inte den med 2 språk kan.

Omtyckt? Trodde det var jobb vi pratar om och inte någon tävling i vem som är mer omtyckt än någon annan.
 
Blir det övertid är balansen fel balanserad eller så klarar inte personen jobbet.
Fel balanserat händer då och då pga svårt att få tag i arbetar och där är det likt många andra ställen jag varit på, yngre är kåtare på övertid än äldre.
 
Ja, arbetsgivare är ju oftast människor.
Alltid. Eller vad finns det för arbetsgivare där ingen arbetar, menar du? ”Arbetsgivare” är ju i praktiken typ en platschef eller en HR-chef, dvs en annan anställd. Som inte är mer eller mindre människa än en själv.
 
Ja kanske? Även om ni varken @hemlig eller @MissFideli mig veterligen jobbar inom assistansen och uttalar sig om just den branschen så det blir ju skevt om de skulle prata om just denna. Men ja, jag tror och upplever generellt att hur en ser på sina anställda beror mycket på hur ”lätta” dessa är att ersätta, mycket beroende på bransch och utbildningsnivå. Så jag förstår att du inte delar våra erfarenheter eller åsikter - men jag tror också att vi lever i rätt olika verkligheter iom våra olika branscher. (Och det går fö jättebra att säga att en är mån om sina anställda utan att det speglar verkligheten särskilt bra - som en parentes till att du känner någon som inte resonerar så. Jag tror få skulle säga rakt ut att ”vi struntar i våra anställda” så vad folk säger är ju inte alltid så som de sen agerar. Säger inte att din känning beter sig så, men ja)

Nej, men åtminstone jag jobbar i en upphandlingsbransch som inte alls går att jämföra med arbeten på privata platser där man inte är en av ett dussin. Inom vården verkar man (precis som i bussbranschen) väldigt ofta anse att de anställda är ersättliga och därför inte behöver läggas så mycket intresse på. Ta det här eller sluta, vi hittar nån annan som inte kräver lika hög lön.
 
Nej, men åtminstone jag jobbar i en upphandlingsbransch som inte alls går att jämföra med arbeten på privata platser där man inte är en av ett dussin. Inom vården verkar man (precis som i bussbranschen) väldigt ofta anse att de anställda är ersättliga och därför inte behöver läggas så mycket intresse på. Ta det här eller sluta, vi hittar nån annan som inte kräver lika hög lön.
Tyvärr ligger det mycket sanning i det. :(
Även om jag vet att kundens familj inte anser varken mig eller min kollega som ersättliga speciellt enkelt och chefen vet om detta så vet nog chefen att kunder är ersättliga..

Men som flera av er skriver får jag nog ta och bita i det sura äpplet denna gång och svälja att jag inte fick den höjning jag hoppats på. Jag borde inte tagit på mig extra arbetsuppgifter när chefen sa nej om höjning, självuppoffring är inte så charmigt.
Är såklart surt, men ja.. Får väl vara nöjd med att jag fick höjning i alla fall, trots att jag inte ens närmade mig min kollegas lön.

Tack för alla svar, lärt mig en hel del nu! :)
 
Jag tycker också att du ska ta ett till samtal med din chef. Tillsammans med facket om du tycker att det är jobbigt eller obehagligt. Försök att förbereda dig med de frågor du vill ha svar på. Fråga rakt ut hur arbetsgivaren motiverar den stora löneskillnaden, varför hen anser att det utökade ansvaret ska rymmas under din nuvarande lön samt vad du kan göra för att påverka din lön. Det är frågor som en arbetsgivare ska kunna sakligt, tydligt och väl motiverat redovisa för, annars är lönesättningen inte korrekt och då kommer facket att vakna.

Sen, en inflikning som arbetsgivare - jag tycker att många växlar ihop lika lön för likvärdig arbetsprestation och lika lön för lika arbetsuppgifter. Stor skillnad på de två tycker jag. Två personer kan göra exakt samma arbetsuppgifter men ge otroligt olika utdelning för företaget, vilket också motiverar olika lönesättning (tycker jag). Tycker inte heller att lön enbart ska vara kopplat till erfarenhet eller anställningstid, utan en individuell lönesättning tycker jag alltid är att föredra. Sen ska den vara väl grundad och de anställda ska få klart för sig vad dom kan göra för att påverka sin lön. Det behöver ju långt ifrån alltid vara att producera mer, det kan lika gärna vara att ge mer service både internt och externt, vara bättre på att passa tider, ställa upp och ta extrapass om det kniper osv osv. Ett anställningsförhållande ska vara gynnsamt för båda parter och ge en positiv känsla för båda, annars är det inte bra. Precis som vilken relation som helst. :) Sen det där med att dom som är duktiga på att prata för sig får högre löner - jag tror också tyvärr att det i många organisationer fungerar så, men precis som någon var inne på så är det bara dåliga arbetsgivare som inte ser igenom det.
Håller med dig och önskar att fler personer som sätter löner skulle tänka lika dant. Jag säger inte att det alltid är så, men i mitt fall har arbetsgivaren tydligt talat om vad som ska vara kriterier som ger löneförhöjning, men när det väl varit dags för lönesamtal har man ändå snurrat på med sina 2,5 % eller vad det nu kan vara trots att den anställda verkligen uppfyller "kraven" för en högre löneförhöjning än andra på arbetsplatsen. På de arbetsplatser jag varit som haft individuell lönesättning har lönen i stort sett bara kunnat regleras genom nyanställning. Surt som attans tyvärr...
 
Håller med dig och önskar att fler personer som sätter löner skulle tänka lika dant. Jag säger inte att det alltid är så, men i mitt fall har arbetsgivaren tydligt talat om vad som ska vara kriterier som ger löneförhöjning, men när det väl varit dags för lönesamtal har man ändå snurrat på med sina 2,5 % eller vad det nu kan vara trots att den anställda verkligen uppfyller "kraven" för en högre löneförhöjning än andra på arbetsplatsen. På de arbetsplatser jag varit som haft individuell lönesättning har lönen i stort sett bara kunnat regleras genom nyanställning. Surt som attans tyvärr...

Ja, det förstår jag verkligen är frustrerande. Och förödande för både företaget och den anställda. Att förädla och utveckla sin befintliga personal är alltid mer lönsamt för företaget (givet att man har rätt person på rätt plats) än att nyrekrytera. Tyvärr är många arbetsgivare alldeles för dåliga på det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 690
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jobbar och håller på att utbilda mig högre genom studier, jag fick ett papper av chefen med en ny lön nyligen, 26600kr skulle jag få...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 914
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 844
Senast: Kadi
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 557
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp