Lilla hjärtat

Det är så fruktansvärt tragiskt att en liten människa ska behöva mista livet på detta gräsliga sätt,men det är tyvärr inte helt ovanligt att placerade barn far illa.Vi har varit familjehem i över tjugo år,jag skulle kunna skriva sida upp och sida ner om alla turer vi varit igenom under dessa år. Målet är alltid att barnen ska återföras med sina biologiska föräldrar..... Vi har varit på besök i fängelse,i ruggiga gamla hus med bevakade besök,på offentliga platser och även hemma med bevakning. Vi har skickat iväg barnen med en förälder dom inte mött på två år och är rädda för. Jag har kört långa sträckor med barnen för att dom ska träffa en förälder som inte kom nio av tio gånger. Jag har hämtat barn mitt i natten för att dom varit ledsna och då ”stört” bioföräldern och ska ut ur huset.Jag har gråtit många tårar för hur orättvist ”våra” barn blivit behandlade och att deras vilja inte räknades med. Jag hoppas och önskar av hela mitt hjärta att lagstiftningen nu ses över och att det blir fokus på vad som är bäst för barnen och inte för föräldrarna.
 
Det är så fruktansvärt tragiskt att en liten människa ska behöva mista livet på detta gräsliga sätt,men det är tyvärr inte helt ovanligt att placerade barn far illa.Vi har varit familjehem i över tjugo år,jag skulle kunna skriva sida upp och sida ner om alla turer vi varit igenom under dessa år. Målet är alltid att barnen ska återföras med sina biologiska föräldrar..... Vi har varit på besök i fängelse,i ruggiga gamla hus med bevakade besök,på offentliga platser och även hemma med bevakning. Vi har skickat iväg barnen med en förälder dom inte mött på två år och är rädda för. Jag har kört långa sträckor med barnen för att dom ska träffa en förälder som inte kom nio av tio gånger. Jag har hämtat barn mitt i natten för att dom varit ledsna och då ”stört” bioföräldern och ska ut ur huset.Jag har gråtit många tårar för hur orättvist ”våra” barn blivit behandlade och att deras vilja inte räknades med. Jag hoppas och önskar av hela mitt hjärta att lagstiftningen nu ses över och att det blir fokus på vad som är bäst för barnen och inte för föräldrarna.

Jag blir så beklämd av att läsa detta. Vilka trauman inte bara barnet utan även ni som familjehem utsätts för.
Lagen är alldeles för gammalmodig med en tanke om att de biologiska föräldrarna alltid är de bästa föräldrarna.
Nu för tiden har vi ju ändå kommit så långt i samhället att det inte är sant längre. Biologi är inte det som avgör hur bra ett föräldraskap är.
Barnet måste stå i fokus här, det ska inte vara föräldrarnas rätt till sitt barn utan barnets rätt till ett bra liv som är det som ska tas hänsyn till.
Jag hoppas innerligt att detta leder till att den gammalmodiga lagen ändras då den ju helt går emot barnkonventionen i fall som med Lilla Hjärtat.
 
Det är så j*vla fruktansvärt! Dels bara att slita upp ett så litet barn från den familj hon vuxit upp i och som blivit "hennes" och dessutom rakt in i misär... Helt oförsvarbart och så fruktansvärt sorgligt. :cry:
 
Det är så fruktansvärt tragiskt att en liten människa ska behöva mista livet på detta gräsliga sätt,men det är tyvärr inte helt ovanligt att placerade barn far illa.Vi har varit familjehem i över tjugo år,jag skulle kunna skriva sida upp och sida ner om alla turer vi varit igenom under dessa år. Målet är alltid att barnen ska återföras med sina biologiska föräldrar..... Vi har varit på besök i fängelse,i ruggiga gamla hus med bevakade besök,på offentliga platser och även hemma med bevakning. Vi har skickat iväg barnen med en förälder dom inte mött på två år och är rädda för. Jag har kört långa sträckor med barnen för att dom ska träffa en förälder som inte kom nio av tio gånger. Jag har hämtat barn mitt i natten för att dom varit ledsna och då ”stört” bioföräldern och ska ut ur huset.Jag har gråtit många tårar för hur orättvist ”våra” barn blivit behandlade och att deras vilja inte räknades med. Jag hoppas och önskar av hela mitt hjärta att lagstiftningen nu ses över och att det blir fokus på vad som är bäst för barnen och inte för föräldrarna.

Tack för det ni gjort, och gör! Oavsett hur kass lagstiftningen är i dag så har iallafall barnen fått känna och uppleva en trygghet hos er och många andra familjehem. Det är så viktigt, så tack! :heart
 
På Netflix finns en serie om en pojke som mördas av sin mamma och styvpappa. "Fallet Gabriel Fernandez". Detta sker i USA, men oj vad sjukt det är, hur man kan resonera om att hålla ihop familjen- att föräldrarna alltid är det bästa för barnen även när de inte egentligen är det. Det var svårt att se och ta in allt hemskt pojken utsatts för av sina mamma och styvpappa, detta trots flertalet anmälningar gjorts av utomstående.

I Sverige känns det lite samma, barnen är föräldrarnas och det viktigaste är föräldrarna för barnen. Jag tror inte på det. Blod är inte tjockare än vatten, dessutom måste man inte bo hos föräldrarna för att kunna ha en relation till dem, så varför inte börja med att sluta se barnen som föräldrarnas ägodel och istället låta deras väl få styra här.
 
På Netflix finns en serie om en pojke som mördas av sin mamma och styvpappa. "Fallet Gabriel Fernandez". Detta sker i USA, men oj vad sjukt det är, hur man kan resonera om att hålla ihop familjen- att föräldrarna alltid är det bästa för barnen även när de inte egentligen är det. Det var svårt att se och ta in allt hemskt pojken utsatts för av sina mamma och styvpappa, detta trots flertalet anmälningar gjorts av utomstående.

I Sverige känns det lite samma, barnen är föräldrarnas och det viktigaste är föräldrarna för barnen. Jag tror inte på det. Blod är inte tjockare än vatten, dessutom måste man inte bo hos föräldrarna för att kunna ha en relation till dem, så varför inte börja med att sluta se barnen som föräldrarnas ägodel och istället låta deras väl få styra här.

Precis så! Jag har full förståelser för att ett barn ska få chansen att bygga upp en relation med sina biologiska föräldrar. Men att rycka ett barn ur ett tryggt familjehem bara för att de biologiska föräldrarna (tillfälligtvis) har nyktrat till, är VANSINNE!
 
Finns bara ett ord för den här domen och det är VIDRIGT!! Jag har mått så oerhört dåligt över der här, och alla andra fall där barn blivit mördade och torterade av sina sjuka föräldrar. Tex hon som dödade sin 3 åriga son, även hon var ju både missbrukare och psykiskt sjuk. 😭😭😭😭
Jag tycker inte att en förälder med ett aktivt drog eller alkoholmissbruk ska ha rätt till sina barn. Barnens trygghet och välfärd måste gå först.
 
Jag blev så illa till mods när jag läste artikeln. Jag förstår inte ens hur något sånt här kan få hända. Varför är målet att barnet alltid ska tillbaka till sina biologiska föräldrar - är det verkligen barnets bästa? Det är som att föräldrar har äganderätt på sina barn, trots att de inte är lämpliga föräldrar.

Jag har sagt att jag skulle vilja öppna mitt hem genom att bli ett familjehem i framtiden men det här får mig definitivt att tvivla..
 
Jag bara grinade när jag läste om det här, det är så genomvidrigt. Jag vet att socialtjänsten på vissa orter fått stor kritik när det gäller hanteringen av barn som far illa (tyvärr verkar kvalitén på deras arbete variera i landet) men i det här fallet när även soc motsätter sig placering hos bioföräldrarna?! Hur kan domstolen döma som de gör?!

Ett bevisat drogfritt liv borde vara ett MINIMUM (dvs ordentliga tester under en längre tid). Men ens då i det här fallet... hon hade ju inte bott med sina föräldrar någonsin.
 
Jag är inte alls förvånad, efter att ha fått bevittna first row min systers kamp om ensam vårdnad mot sitt missbrukande ex. Domaren tyckte till och med synd om honom som fick så många drogtester att förhålla sig till.

När han inte dök upp på ett enda drogtest så kunde man ju tro att det var klappat och klart. Icke.
När han förlorade sin anställning och sin lägenhet kan man tro att det var klappat och klart. Icke.
När han uteblev från möten med sin dotter hos soc kan man tro att det var klappat och klart. Icke.
När han blev aktuell för polisen i en knarkskjutning kan man tro att det var klappat och klart. Icke.

Systemet är helt sjukt.
 
Jag är inte alls förvånad, efter att ha fått bevittna first row min systers kamp om ensam vårdnad mot sitt missbrukande ex. Domaren tyckte till och med synd om honom som fick så många drogtester att förhålla sig till.

När han inte dök upp på ett enda drogtest så kunde man ju tro att det var klappat och klart. Icke.
När han förlorade sin anställning och sin lägenhet kan man tro att det var klappat och klart. Icke.
När han uteblev från möten med sin dotter hos soc kan man tro att det var klappat och klart. Icke.
När han blev aktuell för polisen i en knarkskjutning kan man tro att det var klappat och klart. Icke.

Systemet är helt sjukt.

Med tanke på att man som sagt kan mörda mamman och behålla vårdnaden så...

(Ja det är här någonstans jag vill göra något med mina studier sen men det dröjer typ evigeheter eftersom jag måste bli färdig, jag måste samla efarenhet från "botten" och SEN börja påverka. Puh.).
 
(Ja det är här någonstans jag vill göra något med mina studier sen men det dröjer typ evigeheter eftersom jag måste bli färdig, jag måste samla efarenhet från "botten" och SEN börja påverka. Puh.).

Same! Jag ska ju till och med byta master till en master i socialt arbete. Kanske kan man påverka på något hörn sen efter det.
 
Same! Jag ska ju till och med byta master till en master i socialt arbete. Kanske kan man påverka på något hörn sen efter det.

Jag har storartade planer för min master i socialt arbete, ska bara få med Ulla F på tråden :rofl: (nej men jag har en tanke om vad jag vill skriva om, ska bara göra klart programmet först som det visst är typ tre och en halv termin kvar av. Bah.).
 
En jag känner blev grovt misshandlad av sin man. Han försökte aktivt mörda henne ett flertal gånger och även hennes mamma. När hon lyckades ta sig ur så menade de ändå på att han hade rätt till sin dotter. Frågan är ju inte om utan när han även hade utsatt barnet för misshandel? Han hade ju utsatt henne med att hon fick se sin mor bli misshandlad. Så det slutade med att hon flydde från landet för rädsla om sig själv och sin dotter.
 
Jag är inte alls förvånad, efter att ha fått bevittna first row min systers kamp om ensam vårdnad mot sitt missbrukande ex. Domaren tyckte till och med synd om honom som fick så många drogtester att förhålla sig till.

När han inte dök upp på ett enda drogtest så kunde man ju tro att det var klappat och klart. Icke.
När han förlorade sin anställning och sin lägenhet kan man tro att det var klappat och klart. Icke.
När han uteblev från möten med sin dotter hos soc kan man tro att det var klappat och klart. Icke.
När han blev aktuell för polisen i en knarkskjutning kan man tro att det var klappat och klart. Icke.

Systemet är helt sjukt.
Ja och sen tar man ingen hänsyn till vad barnet tycker och tänker heller.
 
Bara det faktum att bioföräldrarna vägrat drogtester men ändå kunnat överklaga (dessutom med tanke på att flickan föddes med abstinens) gör ju att hela systemet är fruktansvärt fel. Lagändring måste ske!
Stackars lilla flicka:cry:
Ja lagändring måste absolut ske!!
Sedan kan jag faktiskt tycka att de personer i kammarätten som fattade beslutet mot socialtjänsten med fleras rekommendationer även har ett personligt ansvar. De hade kunnat hindra det som skedde. Lagar i all ära men de är tolkingsbara och beslutet fattades av människor...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 438
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Sonen är konstant arg/upprörd/frustrerad/ledsen nuförtiden. Jämt. Hela dagen från att vi går upp tills han somnar är fylld av missnöje...
2
Svar
23
· Visningar
10 660
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 144
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp