Lindra halsont

Bukefalos 30 år!

Görel

Trådstartare
Moderator
Vilka är era knep som fungerar för att lindra halsont? Just nu kan jag inte dricka vatten, det gör för ont.

Jag är intresserad av era egna knep, inte vad man kan googla sig till eller hitta på chat-gpt.

Vilka är era knep som fungerar för att lindra halsont? Just nu kan jag inte dricka vatten, det gör för ont.

Jag är intresserad av era egna knep, inte vad man kan googla sig till eller hitta på chat-gpt.

Glass, fil, slät yoghurt och suga på en isbit. Kylan i isbiten indrar smärtan upplever jag det blir lite bedövat nästan.

Glassen tycker jag bara hjälper för stunden.

Ska genast frysa isbitar och så får jag kolla efter yoghurt. Betyder slät att den inte har fruktbitar i sig? Tänker naturell yoghurt men det är kanske fel.

Att suga/småtugga på kryddnejlikor. De är både lätt smärtstillande och dämpar inflammation. Blir först i munnen men jag tycker det når halsen bra också. Dämpar retning/hosta och smärta.

Håller också med om att gurgla saltvatten.

Ganska självklara alternativ, men panodil och Ipren + te brukar lindra. Gärna med grädde i så fettet bildar en skyddande hinna.

Smält en vicks blå i kokande vatten och drick ”vicks-te”. Inte det godaste eller roligaste på sommaren, men jag tycker det lindrar bra.

Tyvärr klarar jag inte av dem, de är för starka. Kör Fishermans friend mint, men tycker inte att de verkar så länge efter de är slut.

Har svårt att sova för att andetagen skär i halsen.
Du har fått många bra tips.
Fishermans friend har jag fryst nångång, kändes skönt med svalt.
Sen brukar jag lyckas sova med de i munnen, eller jag somnar med en kvar och har då tydligen puttat in den mellan kinden och tänderna typ. Kan vara kvar timmar efter. Ej att rekommendera då man kan sätta i halsen, men lindrar bra iaf

Sen brukar jag lyckas sova med de i munnen, eller jag somnar med en kvar och har då tydligen puttat in den mellan kinden och tänderna typ. Kan vara kvar timmar efter. Ej att rekommendera då man kan sätta i halsen, men lindrar bra iaf
Så brukar jag också göra med nejlikor; lägga dem mellan läpp och tandrad. När jag vaknar med halsont eller hosta så tuggar jag lite så frigörs mer lindring.

Nejlika ligger hyfsat stilla, de är ju sträva, vilket ff också är. Men jag håller med om att det nog inte är något att rekommendera; att det måste varje person avgöra om det kan vara säkert med ens eget sovbeteende osv.

Jag sover också med dem i munnen, men skulle gärna vilja ha bättre alternativ som inte innefattar kvävningsrisk.

Liknande trådar

• Färganalys och mode
  • Chat GPT och AI
  • Munsår
  • aj min axel

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026