Lite hjälp från ni smarta människor..

Lazio

Trådstartare
Jag behöver lite funderingar på foder åt min häst.
Hon var superfin i hullet i somras och är ganska lättfödd, men nu har hon börjat tappa hullet lite.
Hon får ca 1 l havre, 7 dl betfor, 1/2 dl mineraler och runt 10 kg hösilage per dag.
Hon har börjat lämna mer hösilage inne i boxen, hon äter inte upp allt som hon gjorde förut, jag tänker ersätta en del av hösilaget med hö, då jag tror att hon tröttnat lite på hösilaget, hon gör så ibland.
Jag rider henne ca 5-6 ggr i veckan, lätt arbete.
Vet inte vad jag ska ge mer av, ska jag ge nåt annat för att hon inte ska tappa ännu mer?
Kan ju inte öka hösilaget eftersom hon inte äter upp det ändå.
Nån som har nån idé? :confused:
 
Vad har du för värden på ditt grovfoder? Har du ingen analys så gör en!
 
Kan vara så att kvoten mellan protein och energi är för låg. Dvs. om hon får tillräckligt med energi idag måste du ge henne mer protein (men inte energi). Om höet har sämre smrp än ensilaget kommer bytet inte att hjälpa...

Vet du vilket som är slaget först: ensilaget eller höet. Om du vet det skall du ta det som har blivit slaget först.
 
6 hg havre är ju löjligt lite. Speciellt om du ser att hon tappat hull.
Sen skriver du inget om hur stor hon är...
 
Du kanske behöver raspa tänderna på pållen?
Börjar de lämna stråfodret, så KAN de ju vara vassa i munnen, tom såriga.
 
hösilaget var väldigt kraftigt förra säsongen då vi gjorde analys, men det kan ju vara annorlunda nu, fast det är slaget från samma åkrar. höet är slaget före det.
 
hon behöver inte mycket kraftfoder, hon har alltid varit fin på det som jag gett henne så jag har inte sett nån anledning att ge mer. oj kanske skulle skriva storlek också ja :o hon är varmblodstravare, smäcker, ca 154 cm i mankhöjd och ganska lättfödd.
 
Men du har väl antagligen haft tur med grovfodret när du kunnat ge lite krafftfoder och hon ändå hållit hullet.. Nu har du kanske fått ett sämre grovfoder, och det är inte speciellt konstigt att hon då tappar.

Men kolla upp tänderna ordentligt, kanske även träckprov. OCH GÖR EN ANALYS.
 
Det jag har märkt är att om två grovfodersorter slås från samma äng så har första skörden (i ditt fall höet) en högre mängd protein.
 
Har du provat med Lusern? Vet att det tjatas mycket om det nu, men jag tycker det har funkat jätte bra till min äldre travare som har mycket lätt för att tappa hullet. Det är en hel del protein i lusern så det kan kanske väga upp ett dåligt protein värde i höet/hösilaget. Men fodra det som kraft foder även om det är mer ett grovfoder, för man ska inte ersätta grovfodret med lusern.
Men kolla tänderna, som nån skrev, för det kan vara anledningen till att hon inte äter upp eller tuggar maten tillräckligt. Hur går hon vid ridning med bettet i munnen? Även det kan ju påverkas av tänderna.
 
jag sa till dom andra i stallet att vi kunde göra det eftersom vi gjorde det förra hösten innan hästarna kom in från betet, men dom säger att det inte är nån ide att göra analys nu och man kan väl inte öppna en massa balar hur som helst?
 
Jag ska kolla tänderna på henne.
Jag gav henne hö inne istället för hösilage till intagsmat igår, kväll fick hon hösilage som vanligt, och idag när jag mockade hade hon ätit upp allt :)
Så det kanske är att hon tröttnar på hösilaget ibland.
Hon tuggar annars allt foder ordentligt och har inga problem med munnen vid ridning men jag ska ändå kolla tänderna.
 
Jo man lägger in hösilage i frysen varje gång man öppnar en bal och sen tar man fram allt från frysen när man har från ett par balar och skickar iväg.
Klart att det e lönt. De ska ju äta det fram till nästa skörd och det dröjer ju ett tag till ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
859
Senast: Amk
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 533
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 326
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp