Lite hjälp,tack....

Tänker ge dig ett svar som jag förstår att du inte vill ha. Att ha en allergisk hund kan ge dig ett elände! Om du vill ha hunden ändå så får hon skriva över hunden utan att du betalar något. Allergi testet må vara kostsamt men det lär ju inte sluta med det. Medicinering kanske, ändring av foder ev., mkt mer jobb för dig om hunden reagerar på kvalster av något slag mm mm.
Hunden är så pass ung, det kan bli mycket kostsamt för dig i längden. Tänk dig noga för, även om du älskar denna hund så kan du utan problem älska en ny individ också.
En treåring blir ledsen ja, men när det kommer en ny hund i huset är det glömt. Det FÅR inte vara en anledning att köpa hunden.

Inte mycket kul jag hade att skriva men det är inte illa ment!
/absolut
 
fodervärdsavtal, varför har du ett sånt? och vad står i det? :confused:
 
Men det är ju det jag menar också ,jag är inte särskilt sugen om hon har nå´n allvarlig form av allergi som gör att jag måste betala multum för specialfoder som man bara kan köpa i norrlands enda djuraffär Öppetider,tis 12:00-12:30,jämna veckor....typ....spånar ut ,jag vet..... :angel:

Min syster har en schäfer med stamtavla och hela baletten som hon fick gratis när den var4 månader,uppfödarna ville inte ha den längre men allergin kom när hon var ett år ungefär och syrran har ett litet helvete då hon får byta sängkläder varje dag,dammsuga o skura varje dag.....nu har hon dock en fördel ,hon bor på en gård i skogen så hunden kan gå ut och in som den vill och ju mer ute hon är dessto bättre bvlir det med allergin.
Jag bor i lägenhet så jag har inte den möjligheten,tyvärr.
Jag går ut mellan 2,5-4 timmar om dagaen och på helgen så brukar vi åka hela familjen till en stor skog och gå långpromenader och ha matsäck med oss.


det är därför jag vill att hunden ska få en utredning så att jag iaf vet vad jag köper och kan ta ställning till om jag vill tvätta skura hela husen dagligen i 15 år framåt.
Antingen att hon bekostar den eller att jag gör det.
Men det finns ju andra saker som blir kraftigt negativa pga allergin,jag kan inte avla på henne ,ej heller ställa ut henne när hon ser ut som hon gör..... :crazy:

Jag tycker ju att sån´t är jätteroligt. :(

Jag bytte till ett kvalitetsfoder (RC Sencible ) och har haft det lite mer än en månad nu ,någon förbättring har det inte blivit snarare tvärtom så jag får väl ta nå´t annat nu.

Lamm och ris-foder ska ju vara bra säger folk......vilket märke isf??? :confused:
Såg idag att James Wellbeloved har det och även Nutro eller om det var eukanuba...kommer inte ihåg. :confused:
 
Vi skrev inget då min skrivare inte fungerade med vi gjorde ju ett muntligt och sade att det var på foder tills hon/om hon bestämmde sig för attsälja vovven.
Dock att hon inte skulle ta valpar på henne då det var för dyrt.


Jag kollade :om uppfödaren ska köpa tillbaka hunden så kostar hon när hon är över ett år 40% av köpepriset....dvs drygt 3200:- om hon kostade 8000:-.
Har inte SKK samma regler som Sverak ,att uppfödaren MÅSTE kontaktas innan vidareförsäljning och liknande???


För er som inte vet så föder jag upp katter egentligen,abessinier.
Hundar har jag ingen koll på. :o
 
så egentligen så "passar" du bara hennes hund om man ska uttrycka sej så juridiskt?... Jag skulle nog säga att en hund som är defekt säljer man kanske för 40% av valppriset och sen räknar man av vad du har betalat tills nu.. det sorgliga med detta är att det inte finns regler för hur det SKA se ut eftersom det är bara en uppgörelse mellan er och vad ni bestämmer, från din sida kan du bara tycka och tänka och säga att du inte accepterar eller inte. men jag anser att ägaren till hunden ska se till hundens bästa och inte plånboken... jag skulle hellre skänka en hund bara den fick det bra än vara gniden på 3000 och den hamnade nånstans den kanske inte trivdes.... men det är juh jag... men stå på dej vad du tycker och säg det till henne... :rofl:
 
*host,host*...det är ju lite det som är problemet...jg är en mes och jag vet att jag bergis kommer att pröjsa 9000 för hunden iaf...... :(
Så attiaf ägaren blir nöjd liksom.

Min kompis förbjöd mig att tala med ägaren utan hennes samvaro iadg.......hon ska hinna stoppa mig innan jag går med på för mkt.... :o
 
Vad är det man ska räkna av då ,jag har ju köpt massa leksaker och sånt till henne då hon tuggar upp dotterns saker ibland. :crazy:
Har även köpt koppel,halsband,mat,grisöron...osv....det är ju det man ska betala som fodervärd.... :confused:
 
en sann djurvän är du ialla fall.. det du skulle kunna räkna av är foder, vaccinationer och ev. medicin dock inte leksaker och godsaker elelr koppel för det är inköpt på eget intiativ... utan vad ägaren hade betalar om hon hade haft henne hemma. vem betalar försäkring? om du gör det så räkna av det med.... hoppas verkligen hon kan komma till skott att inse att pengar inte är det viktigaste här... :)
 
hahhahah...en femhundring i mat då da..... :smirk:
det känns som om det kvittar faktiskt ,bara jag får behålla henne..... :cry: :cry: :cry:
 
No way in hell att jag skulle betala 8000 spänn för en unghund som dessutom är sjuk på något vis. Jag gissar att ägaren kommer att ha svårt att få hunden såld för det priset om h*n inte ljuger ihop något om att hunden är helt frisk och dessutom färdig att gå direkt ut på tävlingsbanan.
 
Hej!

Det är klart man ska ha ett fodervärdsavtal. Skk har jättebra som alla seriösa uppfödare använder sig av.
På framsidan står alla uppgifter och på baksidan alla regler, bla. det som jag skrev lite högre upp.

de här avtalen skriver man alltså inte ut på dator utan rekvirerar de från SKK. De är gjorda som 2 kopior, en till ägare, en till fodervärd. Allt är tänkt på då det säkert har varit en del dispyter i SKK's historia.

Rallebralle, jag tycker bara synd om dig som helt uppenbart har blivit lurad, allergi eller inte. Det rätta i mina ögon är att det är din hund!!! Du ska absolut inte betala nå't för henne!!

Tolvis :mad:
 
Men jag vill inte bli "betalningslös",jag vill verkligen göra rätt för mig men inte 8-9000.....nu med all fakta vad tycker du är rimligt pris?? :crazy: :(
 
Hade hunden varit frisk, så hade ett pris runt 4000 till 5000 varit rimligt. Är hunden röntgad och övriga tester gjorda så lägg på någon tusenlapp till.
Men i och med att hunden är sjuk på något vis skulle jag inte ge mer än max 2000. Det finns ju inget avelsvärde kvar i hunden och några meriter har den ju inte. Det är ju ett risktagande att köpa en allergisk hund och det ska märkas på priset.

I dagsläget är det dessutom fullt möjligt att få tag i en frisk, tävlad familjehund för under 10 000, så 8000 för den här unghunden känns ju löjligt.
 
Hon är röntgad o hela fadderuttan....men det är ju sant att det inte finns något avelsvärde ..... :cry: :cry: :cry:
 
Hahahahha.....ehh...kan inte du ringa till ägaren.... :o :angel: :(
jag vågar inte.... :cry: :cry: :cry:
 
Är hon fri på röntgen förresten?
Har hon anmärkning på någon led också ska du inte ens tänka på att betala det överpris hon begär.

Ta mod till dig nu och ring till ägaren. Läs gärna en bunt omplaceringsannonser innan så du har lite jämförelser att komma med. Prata med uppfödare av rasen och hör vad de säger. Ju mer du har på fötterna desto säkrare kommer du att känna dig.

Och du, det finns fler hundar här i världen. Visst är kärleken stark, men köp dig inte problem i onödan och definitivt inte till överpris.
Det kan mycket väl vara så att ägaren får kalla fötter om du tackar nej eller att hon inte får hunden såld till begärt pris och återkommer till dig.
 
ja.

Jag har läst massor med annonser o jag kan ju inte säga att jag hittar det priset någonstans...jo en doberman import....15000:- men det har ju lite andra förklaringar. :smirk:

Jag vill ju inte ha någon annan hund egentligen men ska hon kosta 8 papp...så fetglöm! :cry: :cry: :cry:
 
Gör som Jadzia säger. Spotta upp dig och bestäm INNAN samtalet vad du skall säga.

Berätta för henne att du talat med hundkunniga och de anser inte att du skall betala mer än 2000 kronor för hunden. Möjligen tycker ägaren att det är ett skambud, men då får du räkna upp alla tänkbara fysiska fel på henne. Berätta gärna också vad Jadzia skrev - att man kan få en tränad renrasig hund för under 10000 kronor.

Hunden är just nu i stort sett värdelös som renrasig hund. Ingen avel, inget tävlande och en sjukdomsbild som du i nuläget inte har någon som helst koll på.

Jag förstår att du är förälskad i hunden, men precis som du skrev - inte bara uppfödaren behöver pengar, du också. För en summa av 8000 kronor kan du köpa en valp och själv förvissa dig om linjer etcetera.

Du har vad jag förstår katter. Hur resonerar du kring dem? hade du sålt en sjuk katt till ordinarie pris?

:bump:-mod för Rallebralle så att hon tar sig i kragen
 
nä. det hade jag ju inte gjort....
Jag skulle ha 1000:- för Solo när han var 2 år,kärnfrisk o kastrerad,vaccinerad o hela baletten och utställd med två cert i fickan.
En aby kostar ca:6000 när den är unge . :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund :(Jag är trött o less på folk som inte lyssnar på djuren o dess ägare. Jag förstår att en del blir bitna, fast de själva inte förstår...
Svar
8
· Visningar
1 388
Senast: kitty79
·
T
Ekonomi & Juridik Vet ej om posten ligger rätt annars går de bra att flytta den. Nu undrar jag hur långt får säljaren gå igentligen vid ett hästköp...
18 19 20
Svar
394
· Visningar
42 615
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 099
M
Övr. Hund Min vovve är dålig och vet inte va ja ska ta mig till väga.... Vi hämtade honom den 080808 :laugh: och allt kändes jätte bra och han va...
Svar
4
· Visningar
2 861
Senast: max_golden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp