Lite hjälp,tack....

R

Rallebralle

Jag har ju haft vovven på foder tills nu och meningen var väl att jag skulle ha det ett tag till .
Ägaren är nöjd med mitt arbete med hunden och har varit och hälsat på hemma hos oss flera ggr.H*n har sett att hunden trivs och mår bra.
Jag trivs väldigt bra med vovven jag med likaså resten av min familj.

Nu till saken,h*n ringde idag och berättade att hon bestämt sig för att sälja vovven och jag får då första tjing att köpa.
Självklart vill jag det .

Fakta,
labrador,stamtavla finns.
1 år o ett par månader gammal.
grundtränad i lydnad.
Allergi,det var inte skabb :)
Men det kostar multum att ta reda på vad det är för allergi och jag är inte så sugen på att köpa en hund som har tex dammkvalsterallergi,då jag vet hur mkt jobb man får då.Syrrans schäfer har det .... :crazy:

Ägaren satte ett pris som jag anser är något högt :crazy:
Sammtidigt så skulle dottern på tre år bli extremt förkrossad om vi inte behåller vovven,jag också för den delen. :cry: :cry: :cry:


Jag tycker att hon ska göra en utredning ang. allergin o sedan kan jag ta ställning till vad hon kommer att kosta.Samt vad jag är villig att betala för henne .
Alternativt att jag köper henne för :4000 o bekostar alla utredningar själv.

Pratade med vet idag o det kommer att kosta från 3 papp och uppåt...ganska mkt uppåt t.o.m att göra utredningar angående allergin.


Hur ska jag göra????? :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
 
Svårt... Jäkligt svårt när man älskar hunden... Men.. Fanken också att köpa en hund som man vet kommer att kosta pengar och som kommer att vara sjuk :( Min kompis hund har sådana diverse allergier och det är jobbigt för alla. Du vet ju inte om hon kommer att påverkas av det eller om det kommer att gå bra *stön* Vilket dilemma...
 
Varför är undersökningen så dyr?
Där jag jobbar/jobbade så använder sig veterinären först av ett allergifoder. Bara det och inget annat! Sen provar man sakta men säkert annan föda och ser om man får nån reaktion på det. Det är klart, är det dammallergi så hjälper inte det, men det tar reda på om det är foderallergi.
Kan du inte skriva något slags avtal med ägaren. Att ni delar på kostnaderna om det kommer över en viss nivå.
Det låter som en väldigt trevlig hund annars (har labbe själv).
 
mmm....skitsvårt,jag betalar gärna utrerdningen själv men då vill jag inte betala 8-9000:- för hunden . :crazy:
 
Har ni inte skrivit ett fodervärdsavtal????

Det skyddar dig väldigt mycket som fodervärd. tex:

Ägaren kan inte ta tillbaka hunden utan att ersätta dig ekonomiskt. Undantag : om du har misskött den, vilket inte verkar vara fallet... alltså, i princip köpa hunden av dig.
Ägaren är skyldig att ta tillbaka hunden om du av någon anledning inte kan ha den kvar, du får då ingen ersättning.
Fodervärdsavtalen gäller för ett visst antal valpkullar (SKK rekommenderar 2 st för tik, för hanhund rekommenderar inget) eller tills dess att hunden har fyllt 5 år, då ägandet automatiskt övergår till fodervärden. Alltså, när hunden (om det är en tik) har fått två valpkullar hos ägaren ELLER har fyllt 5 år, går äganderätten automatiskt till fodervärden.

Jag tycker faktiskt lite synd om dig, det låter som om du har blivit lurad. Ett fodervärdsavtal från SKK skyddar fodervärden väldigt bra...

Tolvis
 
Nä, 8-9000 tycker jag låter lite mycket om du ska betala alla utredningar själv. Men 4000 kr. då som du skrev?
 
Men hon vill ha 8-9000 för henne...o jaaaaa....det är hon verkligen värd,men nu har hon allergi av nå´t slag vilket inte är kul och dessutom kostsamt för mig.

Känns lite som om jag har haft hunden så pass länge så att jag skulle fästa mig riktigt mkt vid henne....o se´n kom smällen. :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
 
Men det är inte foder i avsikt att hon skulle ta valpar,snarare foder tills hon såg att vovven verkligen trivdes och att allt gick bra o så .... :cry: :cry: :cry:
 
ja,det är klart att hon är men allergi går inte på försäkringen. :crazy:
 
Hej

Man kan inte sälja nått man inte äger... du är fodervärd är som att du har köpt den men du betalar med att hålla hunden i trim och meritera den och utbilda den... så den är i skick tills uppfödaren vill använda den.. hon kan alltså inte sälja den. Du bör ringa till SKK och tala om detta och så berättar dom för dej vad som gäller... Jag anser inte att du ska betala en krona ens.. för hunden är din...att hon inte vill avla på henne är hennes beslut och hunden får vara hos dej tills den blir 5 år och då blir den enligt fodervärdsavtal... är dessutom hunden inte användbar för avel så tillfaller hunden dej direkt eftersom det gäller avel. :banana: hoppas du fick nån rätsida eller hjälp... hör av dej igen om du vill.... mvh Mari
 
men det är ju h*n som äger vovven,inte jag.

man kan väl inte avla om den har allergi???? :confused:
 
Tycker det låter väldigt dyrt! 8-9.000:- för en hund som är 1 år och dessutom har allergi.

Tycker Du ska ställa som krav att antingen sätter hon ned priset och du står för undersökningarna eller så får hon undersöka hunden för att se vilken typ av allergi det är och sätta priset därefter.

Hon kanske har tänkt som så att om du har hunden i två månader så blir du så fäst att du köper hunden för 8-9.000:- för att du blivit så fäst vid henne. Men om hon bryr sig om sin hund så tycker jag hon ska tänka lite på att hon i dig har hittat en jättbra ägare och det måste kännas jätteskönt att veta att hunden kommer få det bra.

Försäkringen måste ju stå för en undersökning av hunden. Alltså om hunden kliar sig så åker man till vet. för att kolla varför. Kolla upp det.
 
som fodervärd så "äger" man hunden, man har alltså gett hunden till dej med rätt att ta två kullar på tiken... du betalar för foder och vaccinationen och det är liksom din betalning för hunden... och är hunden defekt för avel så är hunden din den tillfallar fodervärden om hunden inte kan avla eftersom det gäller två kullar ... men eftersom den är defekt så tillfaller hunden till dej. :bump:
 
Nä verkligen inte. Snålkärring... Har hon fött upp hunden själv? I så fall har hon ju inte ens betalt valppris, omkostnaderna är ju i så fall betald av de andra valparna så att säga.

Är hon inte uppfödare så tar jag tillbaka att jag kallade henne för snålkärring, men inte en krona mer än 4000:-...
 
Men så tycker jag också.... :)

Det trista är ju att ägaren är verkligen jättesnäll och supertrevlig.... :crazy:
Hon behöver verkligen stålarna.....men det gör jag ju också. :crazy:
Det känns lite som att om jag bara blir fäst vid hunden så kan jag betala också..... :crazy:

Hon har sagt att hon är upernöjd med mig och så har hon varit här och hälsat på tre-fyra ggr ,jag har även åkt dit ett par ggr för att hälsa på med vovven. :D

Jag gör ju allt för att hunden ska få det så bra som tänkas kan,åker till skogen och tränar spår(sök med pinnar och vantar och hela skiten,köper bra foder,tar med mig hunden överallt för att hon ska få miljöträning,söker bara jobb på halvtid .......jag tycker faktiskt att jag är ganska duktig för att inte ha haft hund på hundra år.
Och så kan jag ingenting heller men jag har hittat en kompis som är hundinstruktör och så frågar jag andra hundägare hela tiden.....så jag får ju massa hjälp. :cry: :cry: :cry:
 
nä,hon har inte fött upp den själv.
Men den kan ju inte kostat mkt mer än 8-9000:- som valp och då kan jag ju lika gärna köpa mig en valp själv som inte har allergi.


Problemet är ju att jag är kär :love: :cry: :cry: :cry:
 

Liknande trådar

Övr. Hund :(Jag är trött o less på folk som inte lyssnar på djuren o dess ägare. Jag förstår att en del blir bitna, fast de själva inte förstår...
Svar
8
· Visningar
1 388
Senast: kitty79
·
T
Ekonomi & Juridik Vet ej om posten ligger rätt annars går de bra att flytta den. Nu undrar jag hur långt får säljaren gå igentligen vid ett hästköp...
18 19 20
Svar
394
· Visningar
42 615
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 099
M
Övr. Hund Min vovve är dålig och vet inte va ja ska ta mig till väga.... Vi hämtade honom den 080808 :laugh: och allt kändes jätte bra och han va...
Svar
4
· Visningar
2 861
Senast: max_golden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp