Lite hjälp,tack....

Man får inte mer för en katt som inte går i avel o är det en vuxen avelskatt så ligger omplaveringspriset runt 2 papp..... :crazy:
 
Jöss, jag upphör aldrig att förvånas...

Är ägaren verkligen så trevlig, när h*n försöker lura dig?
Jag vet att det svider, men frågan är kanske om du inte skall säga tack, men nej tack...
Jag skall ge dig ett par argument för det, ta inte illa upp nu, jag vet hur man fäster sig!

Om jag förstår saken rätt, föder du upp katter själv?
Det finns många seriösa uppfödare, som letar med ljus och lykta efter dito fodervärdar, med skrivet avtal. Då får du en hund, troligen en valp, fullt frisk och får "lära dig hundköret", då uppfödaren säkerligen vill att hunden meriteras = du lär dig rasen.

En hund med fodervärdavtal kostar dig 0:- i köpesumma. Är det en bra tik, kan du ta en egen kull på henne så småningom. (en gång uppfödare, alltid uppfödare ;) )

En treåring förstår, om man talar till det. Många gånger. Klart h*n blir lika besviken som du, men h*n kommer att förstå.

Du kommer inte känna dig lurad, om du tackar nej.

Vem skulle inte vilja ha en fodervärd som dig? Som tar så väl hand om djur!
Klart ägaren kommer bli sur! Men det är inte ditt problem. Jag förstår inte varför priset skall skilja så förfärligt mellan hund och katt i det avseendet? Visst, katterna äter kanske inte lika mycket, men det brukar de som regel ta igen på sanden! ;)
Där har du själv hur många argument som helst...
Nu känner jag ju inte till bakgrunden till att ägaren satte ut hunden på foder, men det låter ju inte som en "hundvan" person. Alltså en person som känner till hur "praxis" är i hundvärlden. Och har hunden allergi, ja, vem vet var det slutar.

Var ärlig mot dig själv. Om du skulle köpa en ny katt, och ser ned i lådan... Skulle du då välja den som var defekt och betala fullpris? Skulle du köpa den alls? Den defekten skall du leva med i 10-15 år.
En hund som inte är frisk, som är ett år och man inte präglat själv som i själva verket är en omplacering.
Nja, hon skall vara glad om hon får 1500:-
Hur trevlig hunden än är.

Jämför gärna med att köpa en islänning med eksem, till överpris...
Jaja, jag skall ge mig nu..

Lycka till nu, hur du än gör!
mvh
 
Som så många av de andra redan sagt; du har ett taskigt avtal till att börja med. Som det ser ut nu ska du stå på dig! Inte en spänn över 2000:-, och då skall hon vara GLAD. En fysiskt och psykiskt frisk omplacering ska man betala för, men en sjuk skall bara ha ett bra hem som är villigt att ta ev. smällar. Ägaren har i det här fallet utnyttjat dig. Hon har sett till att du fallit för den trevliga hunden och utövar nu käslomässig utpressning.
Jag blir så irriterad på sån't :devil:

Mvh
Duvan
 
mmmm..... :crazy:
Men jag vet ju själv att detinte är vettigt att köpa hunden för det priset men det skär så i hjärtat. :( :(

Jag föder upp abessinier, det är sant.
Men vem fasiken vill sätta en hund på foder hos nå´n med sju katter,en treåring,boendes i lägenhet.
Ingen praktiskt erfarenhet av hundar,har inte haft hund på femton år.Kan dessutom inget om dem,men jag försöker faktiskt lära mig. :(

Mina katter kostar mig mer i "driftkostnad" än vad hunden gör......600:- mat /månad och runt 700:- i sand.För sju katter då.

Nej såklart att jag inte köpt den sjuka till fullpris. :(
Och som du sa :en gång uppfödare.
Det sjuka djuret skulle ju ta platsen från en frisk hona som jag kan ha i avel. :p

H*n hade inte tid för hunden ,det var så det började. :love:
Men det har jag! :love:
Foder allergi kan jag stå ut med men vem vet var det kan sluta,hon kanske är allergisk mot katter. :eek: ...då är det tyvärr tack och adjöss.......kissarna var här först! :cry:

Som det är nu får jag ta pengarna som sitter på mitt kattkonto och betala hunden,om vi säger att hon kommer atst kosta 3-4000:- så.annars har jag inte råd tyvärr.
Kattkontot är heligt ,där hamnar alla stålar för kattungar,marrakech parningar etc......De används till vaccinationer,utställningsavgifter....allt sånt som inte går på försäkringen. :smirk:
Det finns inga pengar på kattkontot just nu ,men vilken dag som helst så ploppar det in 2000:- :crazy:

Tack för ert stöd, :love: :love: :bow: :bow: :bow:
 
Vet ni vad jag kom på. :smirk:

De flesta tycker att katter är dyrt och komentarer som ÅHHHHHHHHHH,SKANDALÖST!!!6000:- för en katt????? :eek: :eek: , Är ju inte ovanliga.
Det får man ju en hund för säger de ibland också.

Varför värderas hunden högre än katten,ok de är större men mer än så är det ju knappt... :angel:

Ville bara ha sagt att jag kan betala importkostnader och hutlösa priser för en engelskimport men inte en svensk hund..... :crazy:
De flesta skulle ju tycka tvärtom,dyr hund-billig katt.

Nu är det inte så att jag värderar något av min djur högre än nå´n av de andra ,skulle vara min avelshane då.... :angel: :love:

Men jag serju själv hur jag resonerar. :smirk:

dyr katt-billig hund...... :smirk: :(
men skillnaden är ju att hunden inte konmmer att bli billig...... :crazy:....beroende på vad detär den reagerar mot. :crazy: :crazy:

Jag kunde inte sova inatt då jag låg och fundilerade på detta. :(

Har även mailat hundens uppfödare,som antagligen inte vet något,jag har bara frågat vad de skulle värdera hunden till med tank på allergin osv.
Jag har inte nämn namn på varken hund eller ägare.
Får man sälja en hund vidare utan att kontakta uppfödaren??? :confused:

Det får man inte enligt Sverak med katter. :crazy:
 
Ja du får sälja vidare utan att kontakta uppfödaren. Men jag tycker att det är jätteviktigt att uppfödaren får reda på vart hunden tar vägen och att den har allergi!!
 
Får man??? :eek:
Jag har redan börjat kontakta uppfödaren lite ju....i hemlighet. :D
 
Japp, jag blir tillräckligt irriterad! Vill du ha hjälp så pm:a mig :devil:

Jag skulle utan att tveka kunna välja dig som fodervärd åt en av mina hundar. Har man en så lättförd ras som jag, är ambition och vilja viktigare än erfarenhet. Barn & katter har jag aldrig sett som ett problem, snarare tvärtom. Det enda är att jag är lite kluven till idén med fodervärdar. Det är visserligen så att fodervärden slipper inköpspriset för en valp, men det är inte kul att vara av med hunden några månader i samband med valpningarna. Lite känner jag att uppfödaren är den som drar det längsta strået. Man kan äta kakan och ha den kvar....

Mvh
Duvan
 
Jag har fö anmält mig till en fortsättningskurs som börjar nästa söndag.
Jag och min kompis ska gå ,jag med min och hon med sin schäfer.
Det är vidarekurs på lydnad 1 eller valpkurs.....jag har ingen aning men jag frågade instruktören och hon sa´: kan hon,sitt,ligg,stanna,gå fint och sånt grundläggande så kan du ta fortsättningskursen.
:cry: :cry: :cry: Det kanske jag får skita i nu.....



Vad har du för ras??

det sjuka i det hela var att jag aldrig skulle skaffa hund igen efter att min labbetik på 15 år fick tas bort,jag var förkrossad i flera år och saknade försvinner aldrig.Detta var 12-13 år sedan.
Nu sitter jag här med en hund som har allergi ,kostar multum-Arne...som jag kanske inte får behålla....VARFÖÖÖÖÖÖÖÖÖR!!!!!!!!!!!!!!!!! :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
 
Jag har cocker spaniel.

Anledningen till att du sitter där du gör idag är att du har varit godtrogen och något naiv. Taskigt men sant. Det är dags att du borstar upp dig och ser framåt. Du kan med den slant som hundägaren vill ha av dig köpa en alldelens frisk liten valp. Eller så kan du för en mindre slant köpa en frisk omplacering. Eller så kan du konfontera hundägaren med kalla fakta - hunden är inte värd det pris h*n begär. Det sker med risken att hundägaren säljer till någon annan, men inte särskilt troligt om h*n är ärlig. Ingen kommer nämligen att betala för en sjuk hund. Det kan ju faktiskt vara så att ägaren har rosenglasögonen på sig och faktisk TROR att hunden är värd det pris som begärs, och då behövs en väckarklocka - inte att du snällt ruinerar dig.

Det där att man inte vill skaffa en ny hund mer när den älskade vännen har gått bort är ganska vanligt. Någonstans vill man inte vara "otrogen" sin bästa vän, och kanske glömma bort dem. Jag kommer dock ihåg alla mina hundar, och var och en har sin speciella plats i hjärtat. Även de hundar som jag inte fick så lång tid med (jag har tagit många omplaceringar, några gamla & skröpliga).

Man skall inte vara rädd för att gå vidare, hjärtat rymmer många älsklingar, alla lika älskade fast på olika vis.

Mvh
Duvan
 
Gulligt.... :love:
Min syster hade en engelsk CS när jag var liten,han var gammal och hade ont...en gång när jag gosade med honom så bet han mig i hakan....har ett tre centimeter långt ärr där nu.... :smirk:

Jag vet att det var korkat att inte skriva papper,hur kunde jag vara så punchig då jag alltid är supernoga med att skriva papper.:cry:
När det gäller katterna alltså.

Jag toror lite på det att hon inte ser själv att hunden inte är värd det marknadsmässigt,för mig ä
r hon värd många sköna lappar men jag kan ju inte sätta ett känslopris,det måste ju vara efter marknadspris?? eller???


Precis så var det ,jag kände det som om jag svek min gammla hund.Helt sant,men det har gått över,hon har alltid en speciell plats i mitt hjärta och jag kommer såklart aldrig att glömma henne eller sluta sakna henne.
:cry: :cry: :cry:
 
Klart att det skall vara ett marknadsmässigt pris. Jag skulle inte sälja någon av mina hundar, oavsett om jag blev erbjuden 50 000:-. Det betyder ju inte att de därför är värda mer än 50 000:- på öppna marknaden, utan bara att jag har känslomässiga band till dem som inte kan köpas för pengar.

Du och ägaren har ju känslomässiga band till hunden, men skall hon sälja den till dig skall du betala marknadsmässigt (0 - 1000), eller lite extra för känslan (max 2000:-) och då skall ägaren vara väldigt nöjd. Vill ägaren få ut mer skall h*n vända sig till uppfödaren och resonera om exemet. Det är något som jag skulle klassa som dolt fel.

Mvh
Duvan
 
Nu har jag fått prissvar från hundens uppfödare ,de tar 7000:- för sina valpar....40% av det blir alltså 2800:- :devil:
 
Jisses, då försöker hon alltså göra en vinst på at sälja huden till dig. Det funkar ju inte så i hundvärlden om nu inte hunden har meriter eller avelsvärde.
 
Med tanke på allergin så är ju avelsvärdet puts väck. :smirk:

Och hon är varken tävlad eller utställt.

jag börjar samla mod till mig så att jag kan ringa om nå´n dag eller fem..... :o :angel: :devil:
 
På dom bara!
Som lite kuriosa kan jag nämna att min reggade rottweilertik kostade mig 2500 kr och då var hon fem månader.
 
Lite kuriosa från mig också kommer här!

Vi fick tillbaka en hane som vi fött upp och omplacerade honom. Vi skrev då nytt kontrakt etc, och nya ägaren fick betala 2000 kr för en fullt frisk, lite utställd unghund. Dom kostar som valpar ca 14.000 kr.
Och dom pengarna var enbart en symbolisk summa som vi kom överens om eftersom att vi hittat hans drömhem! Hon ville också betala, så att det skulle kännas mer som hennes på riktigt.. Lite svårt att förklara, men jag förstår henne i varje fall :)
 
Skickar över en massa mod, slå en signal nu och tala om var skåpet ska stå! :banana: :banana: :devil:

Vi vill höra resultat ikväll om hur det gått! :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund :(Jag är trött o less på folk som inte lyssnar på djuren o dess ägare. Jag förstår att en del blir bitna, fast de själva inte förstår...
Svar
8
· Visningar
1 388
Senast: kitty79
·
T
Ekonomi & Juridik Vet ej om posten ligger rätt annars går de bra att flytta den. Nu undrar jag hur långt får säljaren gå igentligen vid ett hästköp...
18 19 20
Svar
394
· Visningar
42 615
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 099
M
Övr. Hund Min vovve är dålig och vet inte va ja ska ta mig till väga.... Vi hämtade honom den 080808 :laugh: och allt kändes jätte bra och han va...
Svar
4
· Visningar
2 861
Senast: max_golden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp