Lite jobbig situation...

Sv: Lite jobbig situation...

Tuckmill_Silver skrev:
*lånar*

det finns en regel som heter 1 kg ts/100 kg häst och dag, MINST! och 1 kg ts är ungefär 1,5 kg hö. Vilket betyder att om hästen väger 300 kg så ska den minst ha 4,5/5 kg hö om dagen.. då räcker inte ett kilo hö + de lilla som finns i hagen.. hästen är en grovtarmsjäsare, den är gjord för att äta grovfoder, och måste på något sätt tillgodogöra sig sitt tuggbehov..

Tycker jag också!
Även om din häst är lättbyggd och smäcker, skulle jag tippa att han väger ca 350-380 kg?
Tänk om du kunde komma åt att väga honom, samt få en höanalys, ja det vore drömläge, då kan man verkligen få kraft bakom argumenten om att utverka beslut för mer grovfoder!
Han skulle säkert uppskatta att få minst 6 kg hö/dag under de kalla månaderna, + kraft och andra tillskott eftersom du tränar så frekvent.
Ärligt talat tycker jag att han ser lite tunn ut på bilderna, men jag vet, skenet kan bedra väldigt, vilka vinklar man fotar i, samt skillnad sommar/vinterhull..så bli inte putt på mig.
 
Sv: Lite jobbig situation...

Vilket ställe!
Det krävs faktiskt ligghall nu enligt lagen.

Och nu så behövs det faktiskt foder, betessäsongen är slut sedan länge.
Om du tror att din häst får i sig tillräckligt med fibrer på det där "betet" så han du toppa maten med 1kg uppblött lusern blandat med 1kg krossad säd, havre eller korn.
Det ger en bra balans i sig själv och ca 200g smbpr.
Det borde rädda situationen tillfälligt.
 
Sv: Lite jobbig situation...

Jag måste säga att de känns som om dina "tanter" inte vet så mycket om hur en häst bygger muskler och bränner fett. för då hade de inte velat svälta sina hästar. För att man ska kunna bygga muskler behöver man fett, det är ju fettet som omvandlas till muskler genom motion. och om man då drar ner på fodret så kommer ju som sagt va musklerna försvinna först. jag tycket det är ett värdelöst argument. det gör bara att hästarna kommer att bli trötta och inte vilja arbeta.
hoppas att du kan få dem att förstå!
 
Sv: Lite jobbig situation...

googlad skrev:
För att man ska kunna bygga muskler behöver man fett, det är ju fettet som omvandlas till muskler genom motion.
Så fungerar det inte.
För att bygga muskler så behövs det protein, B-vitaminer, E-vitamin och selen.
Det går att vara smällfet utan att kunna bygga muskler, om man har proteinbrist.
 
Sv: Lite jobbig situation...

För att man ska kunna bygga muskler behöver man fett, det är ju fettet som omvandlas till muskler genom motion.

Nja det var väl inte sant, ett svar fick du av I_U och här kommer ytterligare ett. Fett kan INTE omvandlas till muskler, däremot kan ett överskott av protein omvandlas till energi som hästen inte gör sig av med. Och det kan då bilda fett.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
740
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 841
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 786
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp