Lite om att transportera

Vill inte köra med sadel på. Mest för att jag är rädd om sadeln!
Jag har dock ett 1,5-hästars så får plats att göra iordning hästen inne i släpet 👍
 
För mig kvittar det hur lång sträcka det handlar om, antalet i och urlastningar i släpet är ju detsamma oavsett om jag kör fem minuter eller fem timmar och det är där jag ser den största risken att fastna. Skulle aldrig köra med utrustning på, det känns som att risken att hästen som är lättlastad och åker fint skulle skada sig är relativt liten, men om det händer något så vill jag verkligen inte ha utrustningen på. Dessutom känns det som att extra slitage på utrustningen skulle dyka upp relativt omgående.

Kan till viss del förstå de som har en häst som är svår att sadla på plats och åker själva, men annars ser jag verkligen ingen fördel med det överhuvudtaget. Sadeln hade jag nog ändå velat lägga rätt när jag kom fram, så inte mycket tid sparad där. Och att tränsa i transporten tar inte många sekunder längre än att plocka av en grimma som sitter utanpå tränset.
 
Många westernfolk som kör med sadel på. De lastar utan ramp också.
Jag lastar också utan ramp ibland (och håller som sagt på med islandshästar). Min transport går att öppna på båda sätten, och jag tycker att det känns som om många hästar som är tveksamma till att gå på transporten faktiskt är rädda för just rampen (första gången jag skulle lasta mitt förra sto så tog hon ett jätteskutt ÖVER rampen! :D) och då har det för mig funkat att låta dem kliva på utan ramp istället!
 
Hej! En sak som jag har tänkt på är att jag ser nästan aldrig nån med ponny som har sadlat innan men ganska ofta med häst. Jag har undrat lite varför det är så faktiskt! Skulle förstå det lite mer ifall det var att man åkte själv men oftast så är deras mamma/pappa eller nån annan med ändå. Så då förstår jag inte riktigt varför det verkar vanligare med stor häst än ponny?
Mina ponnyer är jättesnälla att lasta och står snällt och allting men jag skulle aldrig åka med sadel och sånt på! Även fast de är snälla men kan ändå hända en olycka eller nåt plus att det nog inte är så skönt att stå innan eller efter träning med sadelgjorden spänd och så? Eller så tänker jag iallafall!
 
Hej! En sak som jag har tänkt på är att jag ser nästan aldrig nån med ponny som har sadlat innan men ganska ofta med häst. Jag har undrat lite varför det är så faktiskt! Skulle förstå det lite mer ifall det var att man åkte själv men oftast så är deras mamma/pappa eller nån annan med ändå. Så då förstår jag inte riktigt varför det verkar vanligare med stor häst än ponny?
Mina ponnyer är jättesnälla att lasta och står snällt och allting men jag skulle aldrig åka med sadel och sånt på! Även fast de är snälla men kan ändå hända en olycka eller nåt plus att det nog inte är så skönt att stå innan eller efter träning med sadelgjorden spänd och så? Eller så tänker jag iallafall!
Jag ser typ aldrig någon som kör med sadel på oavsett typ av häst eller häst.. Men om jag gissar så kan det ju handla om huruvida personen som är med är van vid att hantera hästen (även om tex min sambo skulle följa med skulle han inte kunna få hästen att stå still om den är stökig)? Jag tänker att medföljande ponnyföräldrar generellt är mer involverade i hästhanteringen generellt jämfört med storhästar där ryttaren ofta är äldre och förmodligen sköter hästen mer självständigt.
Så var det iaf för mig när jag var yngre. Då var mamma med mer ofta och var mer van vid att hantera ponnyn, sen när jag blev äldre var hon med mindre och mindre och nu 20 år senare skulle jag aldrig kunna be henne hålla i en stökig häst 😉
 
Kör jag till träning eller till skogen sadlar jag oftast hemma, tar 20-30 min att köra. Ska hästen inte ut direkt när vi är framme sadlar jag där. Tränsar alltid på plats. Tar alltid av all utrustning och tvättar av hästen på plats om den är svettig. Min häst är ingen brötig typ men jag ogillar extremt mycket att lasta i/ur med träns när jag är själv så det brukar jag låta bli.
 
Jag har aldrig sadlat innan transportering utan gör det borta istället. Bägge mina är hanterbara på nya platser så jag ser ingen mening med att sadla innan. Tar på benskydden de ska ridas i innan och boots oavsett om de rids i det eller inte (helskodda).

Om det händer något under resan som gör att man måste lasta ur en eventuellt skadad häst på ej hästvänligt ställe så hade det också varit mycket säkrare utan sadel, mindre saker att fastna i.
 
Har funderat på att sadla hemma, lägga på ett täcke och köra de tre minuterna till ridbanan. Men hästen är välhanterad och obrydd nya platser så att lasta ur, knyta fast i transporten och sadla på plats sparar exakt ingen tid alls så ser egentligen ingen mening med det. Han brukar få på sig benskydden hemma bara, åker annars nakenfis.
Tänker åxå att man inte ska stressa med hästen. Ingen gillar en stressad typ. Så om tanken är att spara tid med att sadla hemma kanske man ska åka till stallet lite tidigare.
 
Vissa hästar har jag kört med utrustning. Andra skulle jag inte ens fundera på att köra med utrustning. Den som åkte regelbundet med utrustning (ett par ggr/vecka) var resvan, strippat släp (bara fram- och bakbom), åkte bra, kunde rutinerna. Åkte med täcke över för att inte kunna fastna med stigbyglar på vägen in eller ut.

Varför? Otroligt bökig situation att hantera själv vid framkomst.

Hittills aldrig haft någon olycka i samband med detta, men skulle heller inte lasta vissa gökar med utrustning på - det hade varit som att be om skador och problem.
 
Jag har ingen utrustning på i transport. Dels för att min häst gillar att vara helt naken, dels för att jag är rädd att något skall fastna och då orsaka obehag för hästen och dels för forskning visar på riskerna för senskador av varma benskydd.
 
Jag har sadel och benskydd på min häst i transporten när vi åker till de närmsta ridhusen, täcke över och utan stigbyglarna. Det ena tar det 4 minuter till och det andra ca 7. Sommartid rider jag till det närmsta men på vintern när det är mörkt undviker jag det pga att vi måste rida längst med 70- väg.
Nu är min häst väldigt smidig att både lasta och köra, allt beror ju på hur hästen är!😃
Åker jag till träning längre bort sadlar jag på plats i transporten. Har 1,5 hästars så är smidigt att sadla inne, framför allt vid dåligt väder.😉
Skulle aldrig köra med träns på hästen.
 
Sadel och benskydd på i transport vid omständigheter där hästen ska ridas direkt. Om den ska stå i släpet en stund innan den lastas ur åker den utan. Tränsar alltid på plats. Hem alltid utan grejer och med täcke på.
 
Hade sadel på när jag åkte till hoppträning förr. Red i sista gruppen så ofta mörkt när jag kom fram och ingen lust att sadla i mörkret eller i ljuset av pannlampa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 284
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Ska åka och hämta min nya häst som står fyra timmar bort imorgon och har stött på lite huvudbry. Har som längst kört en häst ca 1.5-2...
Svar
18
· Visningar
1 769
Senast: Morces
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp