Bukefalos 28 år!

Lite sadelhjälp

M

MisterLillen

Har beställt och fått hem en T4 dressyr Haflinger/Cob från England via Hööks. Ganska lång väntetid.....3 månader :mad:. Tre dagar innan sadeln äntligen kom fick hästen fång såklart!!!
Alltså står jag här med en sadel som jag har väntat på i evigheter känns det som och nu kan jag inte prova den ordentligt dvs i rörelse. Men jag har provat så gott det går, både med och utan sadelgjord och vad jag kan se så passar vidden med xxw-koppjärn fint. Sadeln ligger i vadd, ingen fram- eller bakvikt och verkar följa ryggens form bra.

Så nu till frågan: Fast sadeln är fastspänd så "lättar" den lite bak om jag lägger en hand på framvalvet och en på bakvalvet och vickar framåt och bakåt. Det är bara de sista cm av bossorna som inte håller kontakten ryggen men det gör mig ändå något tveksam. Kan ju inte sitta upp och rida igenom för att se vad jag får för avtryck men utav alla sadlar jag har provat så är det den här som ligger klart bäst. Går ju självklart emot mig att skicka tillbaka sadeln när det var så lång leveranstid och själv är jag för feg för att skicka mina pengar till England eller Tyskland och beställa en ny sadel när pålle är friskförklarad.

Har läst i några trådar om Thorowgoodsadlarna att stoppningen sjunker/formar sig mycket i början när sadeln används. Ska jag kunna hoppas på att det gör att sadeln ligger an hela tiden eller ska jag bara konstatera att sadeln är för böjd?
Tar tacksamt emot funderingar och erfarenheter...
 
Sv: Lite sadelhjälp

hur har du spänt stropparna? rekomenderar då att spänna i främre och bakre. men bilder hade vart lättare att dömma efter
 
Sv: Lite sadelhjälp

Om det bara är de sista cm du pratar om så skulle jag inte bry mig alls i dagsläget om den ser ut att var abra för övrigt. Dessa sadlar har en tendens att skjunka ned och vidga sig även när man spänner gjorden så ibland är en vidd rätt för ögat men när du sitter i så kan det behövas ett smalare.

Men du kan ju inte provrida nu för att se. Stoppningen sätter om sig fort också när man väl kan använda den.

Eftersom du inte kan rida i den så kan du väl fota den lite så man får se hur den varianten ser ut irl. på nära håll. Funderar på att köpa en sån men inte bestämt mig än, vill gärna se om den har samma form som den äldre varianten.
 
Sv: Lite sadelhjälp

På denna modellen sitter bakre stropparna i ett V och fram finns det två olika ringar att fästa främre sadelgjordsstroppen i. Misstänker att jag kommer behöva ha den fram för att inte sadeln ska glida framåt i rörelse, arabmage du vet ;)
Ska ta lite kort och visa hur jag menar i morgon.
 
Sv: Lite sadelhjälp

Ja som sagt, av alla sadlar jag har provat (känns som tusen)känns den här bäst.
Tar gärna lite kort i morgon så du får se hur den ser ut. Och kanske kan jag få fler ögon som kikar på passformen på så sätt :idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 677
Senast: caballus
·
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
591
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 594
Senast: ylvalill
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 459
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp