Livets hårda skola

Vad är det för parallell med maskrosbarn och dum i huvudet :confused:
Alltså, det här är väl ett Facebook-fenomen som raljeras över. Folk som anger Livets hårda skola som sin utbildning i sin profil på sociala medier. Många av dem är så som raljeras över i de första inläggen av den här tråden: inskränkta, tycker att "gammelmedia" är PK och vågar inte skriva sanningen, icke-källkritiska, kanske röstar på SD för att "de säger hur det verkligen är" osv. Innan det blev ett Fb-fenomen skulle man nog kunna säga att maskrosbarn, sådana människor som trots usla förutsättningar ändå lyckats ta sig fram i livet, har gått livets hårda skola och mena något helt annat med det. Men i den här kontexten, i den här tråden, förstår jag verkligen att @TinyWiny drar parallellen som hon gör.
 
Nu förstår jag inte vad du menar?

Det beror naturligtvis på vad man lägger in i vad som menas med "livets hårda skola". Eftersom det inte finns någon specifik sådan i verkligheten, så kan de som vill tycka sig gått den. Och ja, har hört flera maskrosbarn anse sig gått i livets hårda skola, det har knappast något med deras intelligens att göra, utan just att överlevnaden var den hårda skolan.

Vad är det för parallell med maskrosbarn och dum i huvudet :confused:

Eftersom du i samma inlägg nämnde järnrör så var det väl ganska tydligt vad du syftade på, dvs den som en del uppger på facebook som utbildning. Ingen av de kontakter jag har på facebook som bör kunna definieras som "maskrosbarn" har uppgett "Livets hårda skola". Det verkar vara vanligast bland rasister vilket inget av "maskrosbarnen" är.
 
Alltså, det här är väl ett Facebook-fenomen som raljeras över. Folk som anger Livets hårda skola som sin utbildning i sin profil på sociala medier. Många av dem är så som raljeras över i de första inläggen av den här tråden: inskränkta, tycker att "gammelmedia" är PK och vågar inte skriva sanningen, icke-källkritiska, kanske röstar på SD för att "de säger hur det verkligen är" osv. Innan det blev ett Fb-fenomen skulle man nog kunna säga att maskrosbarn, sådana människor som trots usla förutsättningar ändå lyckats ta sig fram i livet, har gått livets hårda skola och mena något helt annat med det. Men o den här kontexten, i den här tråden, förstår jag verkligen att @TinyWiny drar parallellen som hon gör.

Och eftersom järnrör nämns är väl inte tolkningen så långsökt.
 
Alltså, det här är väl ett Facebook-fenomen som raljeras över. Folk som anger Livets hårda skola som sin utbildning i sin profil på sociala medier. Många av dem är så som raljeras över i de första inläggen av den här tråden: inskränkta, tycker att "gammelmedia" är PK och vågar inte skriva sanningen, icke-källkritiska, kanske röstar på SD för att "de säger hur det verkligen är" osv. Innan det blev ett Fb-fenomen skulle man nog kunna säga att maskrosbarn, sådana människor som trots usla förutsättningar ändå lyckats ta sig fram i livet, har gått livets hårda skola och mena något helt annat med det. Men o den här kontexten, i den här tråden, förstår jag verkligen att @TinyWiny drar parallellen som hon gör.
Aha, då förstår jag. Och förstår att jag missat hela grejen med fb-fenomenet, så ja, det var därför jag drog upp maskrosbarnen och deras hårda överlevnad.

Tack för förklaring :)
 
Sydstatsflaggan A - konsten att hänga upp en sydstatsflagga så synligt som möjligt.
Sydstatsflaggan B - konsten att förneka allt de antivita PK-hororna säger om den.
Svenska traditioner grundkurs - Kalle Anka och den försvunna negerdockan.

Det ska erkännas att jag är jävligt sugen på att börja plugga igen :up:
 
Exakt.

Den här tråden började kul men det där med många barn, socialbidrag, tatueringar och mjukisbyxor är nåt annat. Och betydligt tristare.

Ja, och dessutom måste man visst vara både världsfrånvänd och väldigt vänster för att inte räkna sig i den skaran, iaf enligt @Gry
 
:rofl:

Glöm inte NATIONALSÅNGEN på NATIONALDAGEN i SKOLAN!
Att det är röd dag spelar liksom ingen roll.
Och kyrkan, det är väldigt viktigt att alla går dit på den gamla kristna högtiden skolavslutning trots att alla är ateister.
Nu är vi inne på en högre nivå som man måste läsa anti-källkritik för att få plugga, så man inte råkar kolla i grundskolans skolplan och få för sig att folk visst lär sig nationalsången i skolan... :D
 
Tycker folk ska skita i vad andra har för tatueringar (så länge det inte är med något hatiskt budskap då på ett ställe som syns). Tror ingen har som mål att skaffa barn med så många män de kan, fy vilken bristande förståelse för andras livssituation. När är det ok att skaffa barn med olika män? Dödsfall? Misshandlad av pappan till första barnet?
Wow.. lite ironi och sarkasm där. Självklart menar jag inte de där ett förhållande tar slut, man träffar en ny och skaffar familj där också. Jag menar de som skaffar barn med varenda karl de träffar på, förhållandena håller inte ens hela graviditeterna. Killar som gör tjejer gravida lite hur som helst. Gemensamt är att umgängena inte funkar i något fall för alla ex är idioter/häxor osv.
Det beror aldrig på deras egna oförmåga till samarbete.
 
Mjukisbyxor, arbetslös, två-tre ungar med olika pappor, och köpa cigg, cola och nudlar när soc-bidraget trillat in. Dra lite one-liners som; "alla andra har sån jävla räkmacka genom livet, jag har fan fått kämpa" och "faktiskt ingen annan som har gått igenom lika mycket som jag" och liknande offerkofta-gnäll:meh:

Kursmålen för "White Trash 30hp". Tentar av med en ansökan till Lyxfällan :angel:
 
Nja, själva definitionen av maskrosbarn är just att de klarat sig mot alla odds. Att de trots sin barndom som vuxna lever vanliga liv utan vare sig kriminalitet, missbruk eller annat destruktivt. Någon som det går snett för kan jag väl inte tycka har klarat sig.
Även om det går snett så är de likväl maskrosbarn.
 
Eftersom du i samma inlägg nämnde järnrör så var det väl ganska tydligt vad du syftade på, dvs den som en del uppger på facebook som utbildning. Ingen av de kontakter jag har på facebook som bör kunna definieras som "maskrosbarn" har uppgett "Livets hårda skola". Det verkar vara vanligast bland rasister vilket inget av "maskrosbarnen" är.
Tydligen var det inte så tydligt, eftersom det tolkades fel.
Dina kontakter är inte mina kontakter, och resten har jag nog förklarat vid det här laget.
 
Kursmålen för "White Trash 30hp". Tentar av med en ansökan till Lyxfällan :angel:
Hm, så enkelt. Så jag som då dricker cola, är tatuerad (o piercad) och kanske dyker in på affären i mjukisar (plus osminkad) ibland blir då kategoriserad som white trash?
:angel:
 
Jävla klassförakt i den här tråden, både från dig och exempelvis @Reville.
Ja, jag tycker nog faktiskt att såna där resonemang blir ganska osmakliga. Har några bekanta som ofta använder uttrycket och jag får mest känslan av att de själva vill "vara något"; att de är något förmer än vissa andra i närkretsen. Det blir för mig till och med ganska töntigt och gällande de jag tänker på blir jag fylld av tvivel om de egentligen är så särdeles nöjda med sina egna val (som alltid presenteras som någon slags exklusiva val o gärna samtidigt som man mer eller mindre direkt jämför med oss andra. " Vi skulle ALDRIG välja att...." " Gud det är så skönt att bo i x-land, det är liksom en helt annan stämning och..." "Jag saknar verkligen INGENTING i Sverige! Det är ju så löjligt med svenskarna att..." . De pratar på som om de måste övertyga sig själva om att de verkligen ÄR något, att de GJORT något så Speciellt.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 686
AI
Samhälle Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om AI. För visst finns det inte en generell tråd? Vad tror ni, kommer betaltjänster för exempelvis...
2
Svar
20
· Visningar
979
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
28
· Visningar
965
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 699
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp