Bukefalos 28 år!

Livförsäkring

Gabbi

Trådstartare
Alla mina djur hemma är veterinärvårdsförsäkrade, och det kommer valpen också att bli. Hittills har jag aldrig behövt välja på livförsäkring dock. Kan någon snäll själ förklara innebörden för mig. Visst väljer man? När man kollar på försäkringar föreslås oftast båda.

Vad innebär det, och vad ersätts? Hundens inköpspris, eller marknadsvärde? Vem bedömer det?

Det kan väl knappast vara värt det om det baseras på inköpspris? Till slut måste ju premiens kostnad överstiga inköpspriset?

Ni som har båda, hur stor del av premien är för vet.vård, och hur stor del för liv?
 
Sv: Livförsäkring

Jag frågade mitt försäkringsbolag för bara några veckor sedan. De tog 35 kronor per tusenlapp hunden hade i livförsäkring.
Man brukar oftast ta livföräkringen på hundens inköpspris till att börja med, sen kan man öka det efter meriter mm. Bara att man gjort hd (fri) så får man öka livvärdet på hunden.
 
Sv: Livförsäkring

Jag får betala typ 250 kr per år för livförsäkringen på min valp som är inköpspriset (13.000kr) så själva livförs. är ju inte så dyr, det som kostar är vet.vårdsförsäkringen.
 
Sv: Livförsäkring

Ok. Men jag antar att värdet går ner med ålder? Så ju "naturligare" hunden dör, desto äldre borde den ju blivit. Då är livförsäkringen mest en olycksfallsförsäkring, utöver vet.vård?

Mina frågor kanske låter konstiga, men jag är uppriktigt nyfiken. Tävlingshästar och dyl är såklart ofta förskrade, men tävlingshundars värde vet jag inget om. Vem värderar utbildning, träning och meriter? När börjar en merit att tappa i värde?
 
Sv: Livförsäkring

Jag får betala typ 250 kr per år för livförsäkringen på min valp som är inköpspriset (13.000kr) så själva livförs. är ju inte så dyr, det som kostar är vet.vårdsförsäkringen.

Jag tänker så här, försäkringsbolag tjänar ju på att teckna försäkringar, annars skulle de inte finnas. Ett ex, alla som tecknar reseförsäkringar råkar inte ut för olyckor, därför går försäkringsbolaget med vinst.

Men alla hundar dör ju någon gång. Alltså torde man som hundägare inte kunna få ut 13.000 efter tio år, om man betalt in 2500 kronor under den perioden. (För att ta din summa som exempel.) Den summan måste ju sjunka jättemycket för att försäkringsbolagen ska kunna gå med vinst ur det hela?
 
Sv: Livförsäkring

Eftersom jag ganska nyligen fick ta bort en sjuk valp så är jag glad att jag hade livförsäkring på honom.Det hade inte varit roligt att dels förlora min valp och dessutom ha förlorat de 12 000 kronor han kostade att köpa.Skulle aldrig någonsin stå utan livförsäkring till min hund,har inte gjort det innan och kommer heller aldrig att göra.
 
Sv: Livförsäkring

Värdet sjunker med hundens ålder, var gränsen går kommer jag inte ihåg. Det finns dock en gräns det inte kryper under, jag har för mig att hos mitt bolag sjunker det med en tusenlapp per år efter att hunden fyllt 7 (?), dock inte under 7000:- för renras.
Blandraser har lite andra villkor.
 
Sv: Livförsäkring

Detta gäller för folksam..

Från och med det år hunden blir 7 år sänks livförsäkringsbeloppet med 20 procent årligen. Men beloppet sänks aldrig under 5 000 kronor. Samma år som hunden blir 10 år upphör livförsäkringen att gälla.
 
Sv: Livförsäkring

Jag brukar ta bort livförsäkringen på mina hundar det år de fyller 6 så jag vet inte hur mkt det trappas ner sedan men jag har för mig att livförs. helt upphör vid 10 el. 12 år ålder beroende på ras.
 
Sv: Livförsäkring

Ok. Jo, nu börjar min tanke komma in. Självklart är det trist att förlora en relativt ung hund, och då kommer försäkringen till pass. Den stora delen av hundar som blir gamla och dör naturligt har dock hamnat "utanför" försäkringens gränser mer eller mindre.

Är det någon som har sin hund försäkrad för större summor än inköpsvärdet pga av utbildningar och meriteringar?
 
Sv: Livförsäkring

Förr ökade jag på värdet på mina hundar om de fick meriter. Men nu gör jag inte det. Nja, möjligvis så jag följer utvecklingen på vad priset ligger på en ny valp.
 
Sv: Livförsäkring

Jamen så var det nog för IF också:)
Jag visste att jag snurrade till det lite!

Min förra ökade jag livvärdet på, den nuvarande inte.
 
Sv: Livförsäkring

KL

Hur får man ta ut livförsäkringen?

Om jag bara avlivar min hund, utan anledning, då får jag väl inte ta ut den?

Men om hon skulle få en obotlig sjukdom, då får jag?
 
Sv: Livförsäkring

Agria Liv

1. Vem försäkringen gäller för

Försäkringen gäller för försäkringstagaren som ägare av hunden. Om försäkringstagaren inte äger hunden gäller försäkringen för:
- ägare som är medlem i försäkringstagarens hushåll
- annan som lider skada och som har ett väsentligt ekonomiskt intresse i hunden.
Försäkringen gäller inte för ny ägare efter en överlåtelse av hunden.

2. När försäkringen gäller
Försäkringen omfattar försäkringsfall som inträffar under ansvarstiden. Försäkringen förnyas inte vid försäkringstidens slut från och med det år
hunden, beroende av ras, blir 8, 10 eller 12 år.

Rasgrupp 1 (12 år): borderterrier, cairnterrier, chihuahua, chinese crested, dvärgschnauzer - alla färger, finsk lapphund, finsk spets,
foxterrier, havanes, isländsk fårhund, jack russel, lhasa apso, mellan- och dvärgpudel, munsterländer, norrbottenspets, norsk buhund, papillon, phalene, schnauzer - alla färger, shih tzu, softcoated wheathen terrier, tibetansk spaniel, tibetansk terrier, västgötaspets, welsh springer spaniel, west highland white terrier och whippet.

Rasgrupp 3 (8 år): berner sennenhund, grand danois, irländsk varghund, leonberger, new foundland, pyrenéer och st bernhard.

Rasgrupp 2 (10 år): övriga raser.

3. Var försäkringen gäller

Försäkringen gäller för försäkringsfall som inträffar i Sverige. Den gäller även under en tidsbegränsad vistelse i övriga EU-länder, Norge eller Schweiz.

4. Försäkrat djur

Försäkringen omfattar den hund som anges i försäkringsbrevet.

5. Försäkringsbelopp

Vilket försäkringsbelopp som har avtalats för din hund framgår av försäkringsbrevet. Försäkringsbeloppet är den högsta ersättning du kan få ur försäkringen. Kostnader för obduktion och transport (punkt 6.3) ersätts utöver försäkringsbeloppet men med upp till 5 000 kronor. Vid varje förnyelse av försäkringen före det år hunden, beroende av ras, blir 5, 7 eller
9 år höjs försäkringsbeloppet med konsumentprisindex (om inte annat haravtalats). Därefter sänks försäkringsbeloppet vid varje förnyelse från och
med det år hunden, beroende av ras, blir 5, 7 eller 9 år. Beloppet sänks med20 procent per år, dock som lägst till 5 000 kronor. (Beloppet avrundas till
närmaste hundratal kronor.) Från det år hunden, beroende av ras, blir 7, 9 eller 11 år är det högsta försäkringsbeloppet 10 000 kronor.

6. Försäkringens omfattning

Här anges de förutsättningar och särskilda krav som måste vara uppfyllda för att skadehändelsen ska omfattas av försäkringen.
Om hunden dör eller måste avlivas gäller följande krav:
• Obduktion: Har hunden dött eller avlivats utan att den bakomliggande orsaken har kunnat fastställas måste du låta obducera hunden. Du måste
alltid låta obducera hunden om den är yngre än två år eller har varit försäkrad kortare tid än ett år. Du behöver inte låta obducera hunden om
Agria medger undantag.
• Besiktning: I de fall hunden inte behöver obduceras måste du visa upp den för en veterinär och låta denne utfärda ett veterinärintyg. Intyget ska
innehålla uppgifter om hundens namn, ID-nummer, ras och färg samt en beskrivning av hundens skador. Du behöver inte låta besikta hunden om
Agria medger undantag.
• Identifiering: I de fall hunden varken behöver obduceras eller visas för en veterinär måste du låta ett Agriaombud skriftligen intyga att denne har
sett samt identifi erat den döda hunden. Intyget ska innehålla uppgifter om hundens namn, ras och färg samt en beskrivning av skadehändelsen
och hundens skador och sjukdomar. Om du inte kan nå en veterinär eller ett Agriaombud får du i undantagsfall låta två ojäviga vittnen utfärda intyget.

Om avlivningen, dödsfallet eller den förlorade användbarheten är en följdav någon av nedanstående skadehändelser gäller följande krav:
• Trafikolyckor: Du måste lämna uppgifter om föraren, fordonets registreringsnummer och det försäkringsbolag där fordonet varförsäkrat.
Känner du inte till registreringsnumret eller är föraren okänd måste du anmäla händelsen till polisen. Du måste även lämna Agria en utförlig
berättelse om olyckan, orsaken till att hunden vistades på vägen, väderförhållanden, hastighetsbestämmelser, ljusförhållanden, väglag eller
annat av betydelse för utredningen.
• Djurplågeri: Du måste anmäla händelsen till polisen.

6.1 Du kan få ersättning för din förlust om din hund insjuknar eller skadas så svårt att den dör eller enligt veterinärmedicinsk expertis inte kan leva
vidare och måste avlivas. En förutsättning är att en veterinär har försökt rädda hunden genom vedertagen behandling.

För nedanstående skadehändelser gäller följande:
a) Armbågsledssjukdomar (AD)
Följande villkor måste vara uppfyllda:
• Hunden ska vara registrerad och stambokförd i SKK (Svenska Kennelklubben).
• Hunden ska vara försäkrad före fyra månaders ålder och sedan fortsatt försäkrad utan avbrott.
• Hundens armbågsleder ska vara röntgade. Bilderna ska vara registrerade och granskade av SKK.
• Tillhör hunden någon av nedanstående raser ska föräldradjurens armbågar vara friska. Det ska vara konstaterat genom röntgen och bilderna
ska vara registrerade och granskade av SKK eller motsvarande utländsk organisation.
- labrador retriever
- schäfer
- golden retriever
- rottweiler
- berner sennenhund
- newfoundlandshund
- wachtelhund
- pyreneisk mastiff
- sankt bernhardshund
- shetland sheepdog födda efter den 1 oktober 2005.

b) Höftledssjukdomar (HD)
Följande villkor måste vara uppfyllda:
• Hunden ska vara registrerad och stambokförd i SKK (Svenska Kennelklubben).
• Hunden ska vara försäkrad före fyra månaders ålder och sedan fortsatt försäkrad utan avbrott.
• Hundens höftleder ska vara röntgade. Bilderna ska vara registrerade och granskade av SKK.
• Tillhör hunden en ras där SKK har krav på känd höftledsstatus hos föräldradjuren, ska föräldradjurens höftleder vara friska. Det ska vara
konstaterat genom röntgen och bilderna ska vara registrerade och granskade av SKK eller motsvarande utländsk organisation.

c) Oregistrerad hund eller för sent försäkrad hund med AD eller HD
Om en armbågsled eller höftled tidigare är friskförklarad efter röntgenundersökning och resultatet är registrerat hos SKK, kan vi lämna ersättning
om problem uppstår i den förut friska leden.

d) Osteokondros i andra leder än armbåge och höft samt patellaluxation
Följande villkor måste vara uppfyllda:
• Hunden ska vara registrerad och stambokförd i SKK (Svenska Kennelklubben).
• Hunden ska vara försäkrad före fyra månaders ålder och sedan fortsatt försäkrad utan avbrott.

6.2 Du kan få ersättning för din förlust om din hund har kommit bort eller stulits och inte återfunnits inom tre månader. Du måste snarast anmäla
försvinnandet till polisen samt söka efter hunden och annonsera efter den i en lokaltidning.

6.3 Du kan få ersättning för dina kostnader för obduktion och eventuell transport av din hund när det är Agria som har begärt obduktionen.
Särskilt villkor: Om hunden har både en liv- och veterinärvårdsförsäkring kan Agria betala ut ersättning utan föregående behandling. Detta gäller
om det är uppenbart att den förväntade ersättningen ur veterinärvårdsförsäkringen skulle överstiga försäkringsbeloppet i livförsäkringen. Du måste kontakta Agria för en bedömning.

7. Begränsningar i försäkringens omfattning

Här informerar vi om begränsningar i försäkringens omfattning.

7.1 Karenstid
Försäkringen har karenstid som är 20 dagar. Karenstid gäller inte för skador orsakade av yttre våld.

7.2 Övriga begränsningar
Du kan inte få ersättning om hunden har dött eller avlivats till följd av:
- Beteenderubbningar, lynnesfel eller ovanor.
- Tandfel och bettfel.
- Ögon- och hudsjukdomar hos rasen shar-pei.
- Varit bunden eller transporterats på sådant sätt att den skadats.
- Lämnats i ett fordon eller i en husvagn.
För kostnader för avlivning, obduktion, kremering.

Punkt 6.2:
Om hunden har kommit bort genom olovligt förfogande (10 kap. 4 § brottsbalken).

8. Självrisker

Försäkringen har ingen självrisk.

9. Ersättningsregler

Här anger vi hur Agria beräknar din ersättning.

Punkt 6.1-6.2:
Du får ersättning med ett belopp motsvarande hundens värde.

Punkt 6.3:
Du får ersättning för kostnaden för obduktionen och tillhörande frakt- eller transportkostnader, med upp till 5 000 kronor.

Från ersättningen gör vi avdrag för:
1. moms om du är momsredovisningsskyldig
2. kostnader som inte omfattas av försäkringen
3. eventuell självrisk
4. nedsättning om du inte har följt gällande föreskrifter
5. premie och övriga fordringar som har förfallit till betalning men som du inte har betalat
6. ersättning som du har fått från en myndighet eller någon annan.
från agria, vanliga livförsäkringen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 171
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 570
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
38 042
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Två månader har gått nu, och jag har faktiskt börjat gilla mitt nya jobb. Tycker att det börjar funka bättre och bättre, och jag känner...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp