Ljudböcker

Jag har sneglat på Audible eftersom jag lyssnar mest på engelska men tyckt det varit svårt att uppskatta vad det skulle kosta. Hur mycket tror du det landar på ungefär om man lyssnar på 15 böcker i månaden?
Svårt att säga. Jag som också är storkonsument har fått lära mig att handla lite smart. 😅 Är det någon bok som är lite dyrare som jag verkligen vill ha köper jag upp fler credits, då kostar alla böcker max £6, annars ligger många inom min favoritgenre runt £3-4 nuförtiden och så passar jag på att tokshoppa när de har rea! Det finns ju ingen maxgräns för hur många man får köpa åt gången och lagra i biblioteket sas.
Det kan ju vara värt att prova en månad? Lyssnar du via typ smartphone eller dator får du dessutom tillgång till hela gratisbiblioteket. (det har visserligen jag också, men dem kan jag inte ladda ned och omvandla. :cautious: )
 
Har BookBeat, tycker den är bra men har hittills endast lyssnat på Harry Potter på engelska (blev just BookBeat för de hade den) så kan väl inte säga så mycket om den… Gillar deras sovtimer :D
 
Äldre tråd men med den generella inriktningen jag tror passar mina frågor.

Är det stor skillnad i utbud på författare mellan de olika tjänsterna? Är det alltid samma inläsare till en titel eller kan den finnas med flera olika? Skiljer inläsarna mellan tjänsterna?

Fick 60 dagar gratis på Nextory när jag bytte bredband och insåg att jag är väldigt kräsen med inläsaren!

Hade också gärna velat lägga till inläsare jag gillar som favoriter men det kan ju hända den funktionen finns i betalvarianterna? Är det en tjänst som brukar finnas?
 
Äldre tråd men med den generella inriktningen jag tror passar mina frågor.

Är det stor skillnad i utbud på författare mellan de olika tjänsterna? Är det alltid samma inläsare till en titel eller kan den finnas med flera olika? Skiljer inläsarna mellan tjänsterna?

Fick 60 dagar gratis på Nextory när jag bytte bredband och insåg att jag är väldigt kräsen med inläsaren!

Hade också gärna velat lägga till inläsare jag gillar som favoriter men det kan ju hända den funktionen finns i betalvarianterna? Är det en tjänst som brukar finnas?

I Storytel kan man klicka på inläsare namn och få upp alla böcker hen har läst in. Jag kan inte uttala mig om utbudet då jag nästan bara testat Storytel. Jag provade först Bookbeat för några år sen. Sen ville jag lyssna på en specifik bok och den fanns inte där utan på Storytel så jag bytte och har inte haft nån anledning att byta sen dess.

Jag kan också låta bli att lyssna på en bok pga uppläsaren så jag förstår dig!

De bästa uppläsningar jag lyssnat på är:

❤️ Andy Serkis läser Lord of The Rings ❤️ (fullständigt och totalt överlägset bäst!!!)

Stephen Fry läser Harry Potter
Davina Porter läser Outlander
Neil Gaiman läser sina egna böcker Stardust och Neverwhere
 
I Storytel kan man klicka på inläsare namn och få upp alla böcker hen har läst in. Jag kan inte uttala mig om utbudet då jag nästan bara testat Storytel. Jag provade först Bookbeat för några år sen. Sen ville jag lyssna på en specifik bok och den fanns inte där utan på Storytel så jag bytte och har inte haft nån anledning att byta sen dess.

Jag kan också låta bli att lyssna på en bok pga uppläsaren så jag förstår dig!

De bästa uppläsningar jag lyssnat på är:

❤️ Andy Serkis läser Lord of The Rings ❤️ (fullständigt och totalt överlägset bäst!!!)

Stephen Fry läser Harry Potter
Davina Porter läser Outlander
Neil Gaiman läser sina egna böcker Stardust och Neverwhere
Jag har Nextory, och föredrar det framför Storytel då de har större utbud för mig än Storytel haft när jag testat det (Nextory har mer böcker på engelska, där hittar jag böcker jag vill läsa som inte finns på varken bibliotek eller Storytel).

Det fungerar på samma sätt där - trycker du på inläsarens namn får man upp alla böcker hen läst in. Söker du på inläsarens namn får man också upp alla inlästa böcker.

Ofta tror jag det är samma inläsare, men det kan säkert finnas skillnader. Om jag kollar exemplen ovan så stämmer Harry Potter Stephen Fry, Neil Gaiman för några (alla?) av hans egna böcker, Davina Porter Outlander och Andy Serkis Lotr.
 
Jag har Nextory, och föredrar det framför Storytel då de har större utbud för mig än Storytel haft när jag testat det (Nextory har mer böcker på engelska, där hittar jag böcker jag vill läsa som inte finns på varken bibliotek eller Storytel).

Det fungerar på samma sätt där - trycker du på inläsarens namn får man upp alla böcker hen läst in. Söker du på inläsarens namn får man också upp alla inlästa böcker.

Ofta tror jag det är samma inläsare, men det kan säkert finnas skillnader. Om jag kollar exemplen ovan så stämmer Harry Potter Stephen Fry, Neil Gaiman för några (alla?) av hans egna böcker, Davina Porter Outlander och Andy Serkis Lotr.

Vad kostar Nextory? Jag lyssnar mycket på engelska.

Tyvärr läser Neil Gaiman inte in alla sina böcker. Synd, han gör det riktigt bra!
 
Jag tror att det är samma inläsare på alla tjänster. Det är inte de som sköter inläsningen utan de köper bara in rättigheterna. Undantaget är väl om en bok lästs in flera gånger och de olika tjänsterna valt att köpa in olika inläsningar. Men jag tror inte det hör till vanligheterna. De flesta väljer nog att köpa in den senaste inläsningen av populära böcker.
 
Vad kostar Nextory? Jag lyssnar mycket på engelska.

Tyvärr läser Neil Gaiman inte in alla sina böcker. Synd, han gör det riktigt bra!
Jag har lyssnat på några av Neil Gaimans böcker just för att det var han som läste in dem, så jag håller helt med :D

Jag betalar 169/179 kr i månaden och kan då lyssna/läsa obegränsat. För 129 kr får man lyssna på 25 timmar (vilket jag kom upp i när jag testade det först), och sedan från 209 kr om man vill vara flera som lyssnar samtidigt.
 
Jag har Audible och Chirp ... Chirp har inget medlemskap eller prenumeration utan man kan kopa nagra bocker nar de ar billiga, jag brukar bara kopa dar om de ligger under $4 usd, reguljara priser ligger over de $14 usd jag betalar pa Audible. Jag konstaterade just att jag har ett par hundra bocker i Chirp biblioteket.😳

Jag haller dock med @Sel Audible ar min favorit och har helt klart en fantastiskt bibliotek ... och en fantastisk "customer support". Jag hade en gammal, gammal, mail address och nar den la av sa hade jag ingen "recovery" address da den var nedlagd for mycket lange sedan.
Detta upptackte jag inte forran jag insag att jag glomt password ... och lyckades stanga ner allting sa jag inte kom at mina bocker. Jag ringde, nagon svarade och fixade det hela pa nagra minuter eller sa.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Audible har dessutom utökat sitt gratisbibliotek såpass att jag inte behövt köpa en bok på ett par månader nu, så när någonting dyker upp som jag verkligen vill köpa har jag två krediter att använda. :)
 
Audible har dessutom utökat sitt gratisbibliotek såpass att jag inte behövt köpa en bok på ett par månader nu, så när någonting dyker upp som jag verkligen vill köpa har jag två krediter att använda. :)

Har Audible svenska böcker också? Jag lyssnar visserligen mest på engelska men jag lyssnar ju också på svenska.
 
Jag upptäckte att det inte funkar att spola fram/tillbaka de där typ 15 s i bilen när jag lyssnar. Är det vanligt att det inte funkar?
 
Jag upptäckte att det inte funkar att spola fram/tillbaka de där typ 15 s i bilen när jag lyssnar. Är det vanligt att det inte funkar?

Det funkar för mig. Min bil har knappar på ratten för det och det funkar. Samma som jag använder för att byta låt om jag lyssnar på musik i bilen. Har Storytel.
 
Det funkar för mig. Min bil har knappar på ratten för det och det funkar. Samma som jag använder för att byta låt om jag lyssnar på musik i bilen. Har Storytel.

Ja de funkar för SR-appen och Spotify men inte till Nextory. Bra att veta om Storytel kanske funkat bättre för mig. Använder ju det massor 😅
 
Gaah! Jag är så arg på ljudboksstreamingtjänsterna just nu!:rage:

Storytel har plockat bort bokserien jag lyssnar på! Går jag in på deras FB-sida kan jag läsa att många är upprörda över att många böcker plockats bort från Storytel.

Jag håller på att lyssna på Outlander-serien (på engelska) och den är som sagt bortplockad från Storytel. Så jag letade upp att den ska finnas på Nextory. Så jag skaffade ett abonnemang där och sa upp Storytel. Provperioden ger mig 25 timmar i 30 dagar vilket INTE räcker! Tiden är slut och det är 15 dagar till påfyllning av timmar. Jag lyssnar dagligen. Så då loggade jag in på Nextory och tänkte att jag kan ju avbryta provperioden och sätta igång en vanlig prenumeration. Det går inte. Ok tänkte jag, jag kan ju skapa ett nytt konto med en ny e-postadress och starta en vanlig prenumeration (utan provperiod). Men det går inte! :rage::rage::rage: Sen läser jag en massa negativa kommentarer på deras FB-sida om att de spärrar konton men fortsätter dra pengar från en. Samt att deras ska vara usel och att de som fått sina konton spärrade inte lyckas få tag på dem för att få tillgång till sitt konto igen eller ens säga upp det. Så nu känns inte Nextory så lockade alls!

BookBeat har inte heller de böckerna. Jag kan inte hitta någonstans att köpa dem och ladda ner som mp3 till mobilen heller. Audibles system gillar jag inte om jag förstått det rätt. D.v.s. månadsavgift och så får man en credit/månad och för det får man köpa en bok. Jag påbörjar många böcker som jag sen tröttnar på och slutar lyssna på så det systemet funkar inte för mig.

Är det nån som vet var man kan köpa Outlander-serien som ljudböcker på mp3 och ladda ner och lyssna på utan att blanda in ytterligare app/prenumeration?? Det verkar inte finnas. E-bok finns men det är jag inte intresserad av alls. Jag vill lyssna.
 
Gaah! Jag är så arg på ljudboksstreamingtjänsterna just nu!:rage:

Storytel har plockat bort bokserien jag lyssnar på! Går jag in på deras FB-sida kan jag läsa att många är upprörda över att många böcker plockats bort från Storytel.

Jag håller på att lyssna på Outlander-serien (på engelska) och den är som sagt bortplockad från Storytel. Så jag letade upp att den ska finnas på Nextory. Så jag skaffade ett abonnemang där och sa upp Storytel. Provperioden ger mig 25 timmar i 30 dagar vilket INTE räcker! Tiden är slut och det är 15 dagar till påfyllning av timmar. Jag lyssnar dagligen. Så då loggade jag in på Nextory och tänkte att jag kan ju avbryta provperioden och sätta igång en vanlig prenumeration. Det går inte. Ok tänkte jag, jag kan ju skapa ett nytt konto med en ny e-postadress och starta en vanlig prenumeration (utan provperiod). Men det går inte! :rage::rage::rage: Sen läser jag en massa negativa kommentarer på deras FB-sida om att de spärrar konton men fortsätter dra pengar från en. Samt att deras ska vara usel och att de som fått sina konton spärrade inte lyckas få tag på dem för att få tillgång till sitt konto igen eller ens säga upp det. Så nu känns inte Nextory så lockade alls!

BookBeat har inte heller de böckerna. Jag kan inte hitta någonstans att köpa dem och ladda ner som mp3 till mobilen heller. Audibles system gillar jag inte om jag förstått det rätt. D.v.s. månadsavgift och så får man en credit/månad och för det får man köpa en bok. Jag påbörjar många böcker som jag sen tröttnar på och slutar lyssna på så det systemet funkar inte för mig.

Är det nån som vet var man kan köpa Outlander-serien som ljudböcker på mp3 och ladda ner och lyssna på utan att blanda in ytterligare app/prenumeration?? Det verkar inte finnas. E-bok finns men det är jag inte intresserad av alls. Jag vill lyssna.
Har du kollat med ditt bibliotek?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
220
Senast: Enya
·
IT & mobiler Jag hittar inte vad jag söker och provar nu med bukes samlade erfarenhet. Det jag söker är ett headset liknande det på bilden, med lång...
Svar
14
· Visningar
1 197
Senast: ameo
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
937
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 594
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vikt och hälsotråd 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp