Ljudrädsla - så tyst som möjligt eller mycket ljud?

Bukefalos 30 år!

kolblakkur

Trådstartare
Som det ser ut nu så kommer jag att flytta nästa år och med mig har jag min hund som har lite ljudrädsla. Det är inget som påverkar henne i vardagen, dvs vanliga ljud skrämmer inte henne. Men skott och fyrverkerier är läskiga (här ingår även EPA-traktorer som baktänder då det är skottliknande ljud). Åska kan också vara lite läskigt, men inte lika mycket som skott.

Hon är avsevärt bättre med Reconcile och jag ska börja arbeta ihop med beteendeveterinär för att se vad mer vi kan göra för henne. Jag har valt att ha henne på Reconcile året runt (ej maxdos) eftersom det smäller året runt där vi bor (jakt, epor, någon som hade fyrverkerier på midsommarafton osv). Hon kan utan problem åka ett fullsmockat tåg eller sitta på uteservering i city, hon bara sover eller tigger mat - så cool i övrigt, ingen nervös hund.

Jag funderar lite på hur man ska resonera: vi bor på en mindre ort och på ett extremt lugnt område = ALLA ljud hörs. Kan höra när det smäller (jakt/fyrverkerier) flera km bort, för här är så tyst. Man kan höra en knappnål falla.

Överväger att flytta till större ort (Malmö/Lund), vilket kommer innebära mer ljud runt omkring då jag vill bo hyfsat centralt. Jag har någon slags tanke om att ökade bi-ljud, dvs att det inte är totalt knäpptyst pga bilar, folk, bussar osv, kommer dämpa eventuella skottliknande ljud.

Som exempel:
Upplever att hon ibland kan ligga och lyssna efter ljud när balkongdörren är öppen hemma. Det är som sagt knäpptyst där vi bor så om det kommer tex en EPA och baktänder på vägen utanför eller man jagar runt omkring så hörs det REJÄLT, och det är väl det hon ligger och lyssnar efter.

På jobb däremot, med fönstret öppet med massor av oväsen och sorl då vi har en stor väg utanför - sover som en stock. Vaknar inte ens, trots tutor, larm, baktändningar, räddningstjänst osv.

Är det naivt att tänka att det skulle gå bra att bo på ett ställe med mer ljud? Är det någon som har erfarenhet av likande situation?

Förstår att ökad folkmängd kan innebära mer fyrverkerier (utöver nyår då), men vet inte om det är så vanligt med det när man bor centralt i stan? Känns som det är något ungdomar i hålor håller på med, för att det inte finns något annat att göra.

All feedback välkommen :bow:

Senast ändrad:
Jag har ingen erfarenhet av ljudrädsla på hund men tänker som du att toleransen kommer öka hos hunden i och med att det kommer vara så mycket sorl. Jag tänker att om hunden inte är en extremt stressad och nervös hund i grunden vänjer den sig nog ganska fort vi det nya livet. Så hade jag tänkt, och flyttat till ett område med mycket ljud om det är där jag vill bo.

Vet själv att rottekotten reagerar mer när bakgrundsljud inte finns så mycket (sen kväll/natt) jämfört med dagtid där många springer omkring, bilar och mopeder osv hörs i en ständig flod av ljud. Nu har hon inte ljudrädsla, men är vaktig, betydligt mer vaktig på natten alltså, än på dagen där sorlet inte är något hon bryr sig om.

Jag vet inte hur det är i Malmö/Lund, men när jag bodde centralt i Sthlm var det ett helvete dagarna runt nyår, det smälldes raketer så det var rena Lützendimman ute och en massa glaskross då folk använde tomma vinflaskor som avfyrningsramper och de krossades mot asfalten när de välte. Resten av året var det lugnt med alla ljud runtomkring oss. Vår ena hund visade sig vara skotträdd men det märkte vi faktiskt först när vi flyttade ut på landet att hon reagerade, inte så mycket inne i stan faktiskt.

En kompis däremot hade ett elände varje år då de fick sätta en madrass mot fönstret i badrummet mot innergården, tända lampa och spela musik för att försöka dämpa ljuden från fyrverkerierna. Hennes hund var mycket räddare än våran.

Jag vet inte hur det är i Malmö/Lund, men när jag bodde centralt i Sthlm var det ett helvete dagarna runt nyår, det smälldes raketer så det var rena Lützendimman ute och en massa glaskross då folk använde tomma vinflaskor som avfyrningsramper och de krossades mot asfalten när de välte. Resten av året var det lugnt med alla ljud runtomkring oss. Vår ena hund visade sig vara skotträdd men det märkte vi faktiskt först när vi flyttade ut på landet att hon reagerade, inte så mycket inne i stan faktiskt.

En kompis däremot hade ett elände varje år då de fick sätta en madrass mot fönstret i badrummet mot innergården, tända lampa och spela musik för att försöka dämpa ljuden från fyrverkerierna. Hennes hund var mycket räddare än våran.
Tack för din input 🙂
Jag vet inte om det kanske är bättre att ha det tufft dagarna runt nyår, än att ha det som nu: en söndag morgon i augusti och vips - så skjuts det flera skott pga jakt.

Nyårsafton får hon lugnade, det brukar gå jättebra 🙂 Hon sover gott på toaletten vid tolvslaget. Vi kan även åka bort runt nyår och hyra en stuga eller så, den möjligheten finns också.

Tack för din input 🙂
Jag vet inte om det kanske är bättre att ha det tufft dagarna runt nyår, än att ha det som nu: en söndag morgon i augusti och vips - så skjuts det flera skott pga jakt.

Nyårsafton får hon lugnade, det brukar gå jättebra 🙂 Hon sover gott på toaletten vid tolvslaget. Vi kan även åka bort runt nyår och hyra en stuga eller så, den möjligheten finns också.
Det är alltså 1 vecka innan och en vecka efter. Hade det bara varit tolvslaget så hade saken varit en annan. Men man behöver ha den biten i bakhuvudet att det är tyvärr betydligt längre tid än så som det smäller dygnet runt.

Jag ska även lägga till att min hund har sällan problem om det smäller längre bort. Hon kan höra en raket eller ett skott, ställa sig och lyssna en stund, och sedan knata på igen. Men när det smäller lite för nära eller om det smälls upprepade skott så tycker hon det är läskigt och vill gå hem direkt. Väl hemma är hon som vanligt.

Innan hon började få Reconcile så ville hon springa hem i panik, var helt okontaktbar, och satt och skakade länge efteråt när vi väl kommit hem.

Det är alltså 1 vecka innan och en vecka efter. Hade det bara varit tolvslaget så hade saken varit en annan. Men man behöver ha den biten i bakhuvudet att det är tyvärr betydligt längre tid än så som det smäller dygnet runt.
Jo, men det är lite som här då. Ungefär två veckor innan och två veckor efter håller jag våra kvällspromenader extremt korta (typ ut och kissa på parkeringen). Vi kan ändå lyckas höra raketer under den korta stunden vi är ute (max 1 min).

Som det ser ut nu så kommer jag att flytta nästa år och med mig har jag min hund som har lite ljudrädsla. Det är inget som påverkar henne i vardagen, dvs vanliga ljud skrämmer inte henne. Men skott och fyrverkerier är läskiga (här ingår även EPA-traktorer som baktänder då det är skottliknande ljud). Åska kan också vara lite läskigt, men inte lika mycket som skott.

Hon är avsevärt bättre med Reconcile och jag ska börja arbeta ihop med beteendeveterinär för att se vad mer vi kan göra för henne. Jag har valt att ha henne på Reconcile året runt (ej maxdos) eftersom det smäller året runt där vi bor (jakt, epor, någon som hade fyrverkerier på midsommarafton osv). Hon kan utan problem åka ett fullsmockat tåg eller sitta på uteservering i city, hon bara sover eller tigger mat - så cool i övrigt, ingen nervös hund.

Jag funderar lite på hur man ska resonera: vi bor på en mindre ort och på ett extremt lugnt område = ALLA ljud hörs. Kan höra när det smäller (jakt/fyrverkerier) flera km bort, för här är så tyst. Man kan höra en knappnål falla.

Överväger att flytta till större ort (Malmö/Lund), vilket kommer innebära mer ljud runt omkring då jag vill bo hyfsat centralt. Jag har någon slags tanke om att ökade bi-ljud, dvs att det inte är totalt knäpptyst pga bilar, folk, bussar osv, kommer dämpa eventuella skottliknande ljud.

Som exempel:
Upplever att hon ibland kan ligga och lyssna efter ljud när balkongdörren är öppen hemma. Det är som sagt knäpptyst där vi bor så om det kommer tex en EPA och baktänder på vägen utanför eller man jagar runt omkring så hörs det REJÄLT, och det är väl det hon ligger och lyssnar efter.

På jobb däremot, med fönstret öppet med massor av oväsen och sorl då vi har en stor väg utanför - sover som en stock. Vaknar inte ens, trots tutor, larm, baktändningar, räddningstjänst osv.

Är det naivt att tänka att det skulle gå bra att bo på ett ställe med mer ljud? Är det någon som har erfarenhet av likande situation?

Förstår att ökad folkmängd kan innebära mer fyrverkerier (utöver nyår då), men vet inte om det är så vanligt med det när man bor centralt i stan? Känns som det är något ungdomar i hålor håller på med, för att det inte finns något annat att göra.

All feedback välkommen :bow:
Jag tror att det skulle gå bättre om ni bor mer centralt. Över veckorna vid nyår kan ni ju medicinera mer specifikt mot ljudrädslan utöver reconcilen och åka bort över nyår om det skulle behövas.
Jag bor betydligt närmare stan nu (precis utanför tullarna) och här smäller det betydligt mindre än i förorten och villaområdet jag växte upp i. Så stan behöver absolut inte bli värre. Plus att det inte finns några direkta andra smälljud som epor och jakt.

Jag tror att det skulle gå bättre om ni bor mer centralt. Över veckorna vid nyår kan ni ju medicinera mer specifikt mot ljudrädslan utöver reconcilen och åka bort över nyår om det skulle behövas.
Jag bor betydligt närmare stan nu (precis utanför tullarna) och här smäller det betydligt mindre än i förorten och villaområdet jag växte upp i. Så stan behöver absolut inte bli värre. Plus att det inte finns några direkta andra smälljud som epor och jakt.
Skulle just säga detsamma. Bor ju själv i innerstan i Stockholm och har även nyligen bott i närförort. Smäller betydligt mindre i stan/närförort (vid nyår) än vad jag upplevde att det smällde när jag bodde längre ut.

Däremot kan ju delar av stan (framförallt där jag bor nu) vara väldigt ljudliga för att rggare och motorcyklar smäller på hela tiden. Men jag bor också nära en av de förmodligen värsta gatorna i Stockholm och kanske tom Sverige :-))

I malmö smälls det sjukt mycket i stan, även i stadsdelarna runt om.
De börjar dessutom i början av december, nyårsnatten brukar vara vidrig.
096
Jag tror också att det kan vara bra att ha lite mer "bakgrundsljud".
Min terrier som först bodde i lägenhet vaktade inte när det gick människor i trappen eller om hon hörde röster utanför. När vi flyttade ut till landet började hon vakta grusvägen 100m bort osv.

Det finns dock väldigt många trevliga stadselar när man har hund (bortsett från smällandet).

Kommer du behöver ta dig till jobb?

Jag gillar tex Slottstaden/Ribersborg/Fridhem/Erikslust eller Limhamn. Då har du närheten till havet och fina parker.
Det går lätt att cykla in till centrum.

Jag håller med övriga. Tror det kommer att gå bra för enstaka ljud drunknar i att det är så mycket bakgrundsljud.
Men nyår är folk som galna och det smälls två veckor före och två veckor efter där jag bor. Det är i stockholmsförort. Det är helt oförutsägbart när någon ungdom ska fyra av något strax bakom en gärna i parkområden.
Vi har hundar som från att ha varit helt obrydda vid skott nu visar obehag och vill hem när det smäller.

Jag hörde någon som pratade om en studie som undersökte förekomsten av ljudrädsla hos hundar som bodde nära gruvan i Kiruna. Tydligen visade den på att färre hundar där led av ljudrädsla och det kopplade de till att hundarna vant sig vid smällar från gruvan. Hur vetenskapligt studien var, vet jag inte men tycker ändå att det låter intressant.

Här låter det nått nästan hela tiden. Bor 10min från innerstaden i ett tätbefolkat område med mycket lägenheter.
Finns en epa som baktänder.
Men annars mullrar bussen som åker förbi varje halvtimma dagtid mm.
Sen är de skillnad när jag har öppet fönster eller ej. Är de stängt är de lite som en bunker här som stänger ute mycket av de ”gälla” ljuden.

Bor högst upp då just trappuppgången kan de va endel ljud i när folk springer upp o ner. Sen ligger sovrum en bit bort från trappuppgången.

Men ja, jag kan tänka mig att de blir bättre när de liksom hela tiden hörs nått? Som du skriver.

Min lilla tik trivdes bättre i stan (hon va iofs mer van vid de med) än ute vid stugan där de var väldigt tyst och blir mer plötsliga ljud.

Jag och Knut missa när polisen bröt upp dörren till grannen under oss 🙃😅🙈
Då tror jag att jag stod o diskade.

Jag hörde någon som pratade om en studie som undersökte förekomsten av ljudrädsla hos hundar som bodde nära gruvan i Kiruna. Tydligen visade den på att färre hundar där led av ljudrädsla och det kopplade de till att hundarna vant sig vid smällar från gruvan. Hur vetenskapligt studien var, vet jag inte men tycker ändå att det låter intressant.
De här va intressant speciellt då jag själv bott extremt nära en gruva där de såklart small ofta o högt o varken mina eller andra hundar i byn reagerade trots att de small så hela huset skakade o porslin trillade ur skåpen ibland. Mina bryr sej inte om några höga ljud eller smällar sen hurvida de beror på om dom bara e vana vid sånt för att dom e uppväxta med de eller om de e mentalt kan jag dock inte svara på.

Tänker att även de hundar som är väldigt skotträdda där sorteras bort sas eftersom de inte kommer palla bo där.
Antingen via omplacering eller avlivning.

De här va intressant speciellt då jag själv bott extremt nära en gruva där de såklart small ofta o högt o varken mina eller andra hundar i byn reagerade trots att de small så hela huset skakade o porslin trillade ur skåpen ibland. Mina bryr sej inte om några höga ljud eller smällar sen hurvida de beror på om dom bara e vana vid sånt för att dom e uppväxta med de eller om de e mentalt kan jag dock inte svara på.
Men visst, jättespännande!

Det är väldigt svårt att ge ett generellt svar på dessa funderingar. Min input är min samojed, från draglinjer och med stark jaktinstinkt, är att de distraktioner som finns i tätorter "stör ut" hans jaktinstinkt. Vi bor ute i skogen och han triggas enormt av bilar som kör förbi eller de tåg som kör förbi ibland. Han är som allra mest motiverad att springa när det kommer en bil eller ett tåg här efter vägen. Om vi däremot promenerar inne i närmsta tätort så bryr han sig öht inte om alla bilar som kör förbi. Han blir så distraherad av all annan information att bilarna bara blir ett brus i bakgrunden. Han bryr sig verkligen inte om bilarna öht.

Med det sagt är det inte alls säkert att detsamma gäller för ljudrädsla, men min personliga anekdot är ändå att andra störningsmoment kan distrahera hundar från "triggers".

Jag har alltså haft privata lektioner med en hundtränare för att hantera hans fixering vid bilar och tåg. Första träffen var i tätort och vi gick på en promenad, som var helt problemfri. Jag fick övertyga instruktören att komma hem till oss ute i skogen för att observera honom och hen märkte då omedelbart vad jag avsåg. Med distraktioner, inga problem. Hemma i lugn miljö, tjoflöjt.

Liknande trådar

• Tilltagande rädsla hos hund - erfarenheter sökes!
  • Fetvadd/hörselskydd
  • Ljudrädsla och hund 2
  • Klippa klor omöjligt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka