Bukefalos 28 år!

Ljusstumpar-hur gör man nya ljus?

Andorra

Trådstartare
Har en massa (flera kartonger) ljusstumpar och vill göra något med dom. Hur gör man nya ljus av dom? Typ blockljus eller något annat kul? Har en gång fått ett ljus som de tillverkat genom att hälla ljusmassan blandat med isbitar. Behöver förslag på vad jag ska göra. Hur smälter man ner stumparna?
 
Sv: Ljusstumpar-hur gör man nya ljus?

Tror man brukar smälta stearin i vattenbad.

Veke brukar man kunna köpa på typ panduro. :)
 
Sv: Ljusstumpar-hur gör man nya ljus?

Du kan smälta det i en vanlig kastrull direkt på spisen. Svag värme, får inte koka. Resterna i kastrullen får du ur antingen för hand när det stelnat, eller genom att hälla hett vatten i kastrullen, och därefter slå ut stearin/vatten. Obs! Häll inte smält stearin i vasken. Blir lite dumt i rören då det stelnar...:p
 
Sv: Ljusstumpar-hur gör man nya ljus?

Vad kan man ha för formar och hur får man ut ljuset ur dom sedan?
Någon som har gjort blockljus och använt isbitar för att får hål i ljuset?
 
Sv: Ljusstumpar-hur gör man nya ljus?

Man borde ju kunna göra ljus i typ en gammal mjölkkartong, då är det ju bara att riva bort den när stearinet stelnat.
Annars vet jag itne riktigt vad man kan använda, har mest gjort ljus i fasta formar, tex glas osv...
 
Sv: Ljusstumpar-hur gör man nya ljus?

Du kan göra i vanliga plastmuggar engångs, fint annars att ha ljus i små lerkrukor sätt bara lite lera eller nåt i botten så det inte rinner ut. Tomma konsevburkar som du sen öppnar och trycker ut ljuset när det stelnat
 
Sv: Ljusstumpar-hur gör man nya ljus?

Det enklaste är väl att stöpa ljusen. Vill dock varna för att blanda färger vilt, blandfärgen blir inte så snygg, jag fick typ smutslila vid en vild blandning...
 
Sv: Ljusstumpar-hur gör man nya ljus?

Stöpa ljus är inte enkelt och tar hur mycket tid och plats som helst. Färgproblem har jag inte eftersom alla stumpar är vita.;)
 
Sv: Ljusstumpar-hur gör man nya ljus?

Randiga ljus hade varit häftigt. Får väl göra vita ljus med vita ränder eftersom jag bara har vita ljusstumpar i mängder!!
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 998
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 840
Senast: Enya
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 375
Senast: Fruentimber
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 181
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp