Locka fram löp

Duvan

Trådstartare
Vid nästa löp skall min nu två-åriga tik paras. Tyvärr verkar hon ha 7 mån mellan löpen (klockren på de tre löp hon har haft), och det blir en lite sen kull. Om jag har möjlighet att påverka löpet skulle det inte göra något om hon kom igång tidigare.

Jag har aldrig brytt mig om sådant tidigare, men nu är döttrarna så stora att de skulle kunna avlasta lite om valparna kommer under, eller ännu hellre, strax före sommarlovet. Fast att jag skulle lyckas få igång löpet 2 mån före hennes beräknade löp tror jag inte på tyvärr. :smirk:

Lite ljusterapi, extra E-vitamin och att byta miljö (till en med nya, intressanta pojkar) ett par veckor fram på vårkanten är sådant jag redan har listat ut kan påverka. Är det någon som har fler förslag?

Mvh
Duvan
 
Nej, inte mer än att jag inte tycker man ska hålla på för mycket med att försöka ändra löpen hit och dit. Men så länge det inte handlar om regelrätt hormonbehandling eller så för att flytta ett löp så kan man ju försöka.

Går det så går det, annars får man nöja sig med att man har en tik som är fertil och utan problem!

Jag väntar själv på att min tik ska löpa för andra gången, löpte första i juli. Har ingen aning om hur långt emellan hon tänker sig...men januari borde det ju bli om det är sex mån. Men som sagt, det kan ju gå längre emellan med. Min tik är bara 14 månader! Tror inte hon förstod så mycket första gången hon löpte, men det är ju tänkt att hon ska gå i avel och då är det ju intressant hur de lägger upp sina löpperioder. Så att man kan planera lite :D

Oj, nu babblar jag mest. Lycka till med din tik när hon än behagar löpa nästa gång!
 
Nej, någon regelrätt hormonbehandling eller medicinering är det inte tal om. Någon måtta får det vara på hur mycket man skall bestämma i avelsarbetet :smirk:

Om någon har någon listig huskur är jag dock villig att prova.

Tack för lyckönskningarna och lycka till själv. Här hemma tillverkas det tikvalpar vid varje löp :o (det måste väl bli det när tik sätter på tik :confused: ;) ) så alla små tikar brukar haja galoppen på första löpet. :p

Mvh
Duvan
 
Har inge bra tips förutom stiliga pojkar :)
Doris ska ha 6 månader mellan sina löp, men senast var hon ett par veckor försenad.. Hon hade knappt blivit svullen, men så såg vi 2 stora stiliga blåa GDkillar på promenaden, Doris dregglad! ;) När vi kom hem kom de första blodet.. :smirk:
 
En idé kan vara om du får låna en löpande tik eller som snart skall löpa att ha henne tillsammans med. Funkar inte alltid men väl värt ett försök.
 
Låna löptik behöver jag knappast. :D Jag har en tik som skall dra igång och löpa nu + två juniortikar som med lite tur drar igång sina första löp i jan-feb. Det kan ju hända att dessa ungdomar får Humlan att gå igång tidigare. Tyvärr varierar ju åldern vid första löpet ganska kraftigt, så något säkert kort är det inte. De kommer med all säkerhet inte börja löpa för än gammeltiken löp klart. De hyser alltför stor respekt för henne. :crazy:
 
Nej, har tyvärr ingen huskur att erbjuda. Inte mer än de andra skrivit, stimulera med antingen andra löptikar eller en maskulin hane.

Hehe, ja det blir säkert tikvalpar...och så blir det ju bra träning för de yngre...så de förstår vad man ska med hanen till...om de nu inte blir homo på kuppen :rofl:
 

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 126
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
163 007
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 737
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp